plany wynikowe GAWA V-VI.doc

(178 KB) Pobierz
V klasa SP

PLAN  WYNIKOWY

lekcji muzyki dla klasy V i VI

wyd. GAWA  Słuchanie muzyki - E. Wachowiak

DKW 4014 – 184/ 99

rok szkolny 2006/2007

 

opracowała mgr Aleksandra Pilarska

 

 

V klasa SP

 

Lp.

 

Treści programowe

 

Temat lekcji

 

Liczba godzin

 

Środki dydaktyczne

 

Wymagania podstawowe

 

Wymagania ponadpodstawowe

1.

 

Lekcja organizacyjna

 

1 h

Notatki własne nauczyciela

Instrument klawiszowy

tablica

-lekcja, na której dzieci i nauczyciel poznają się, ustalają zasady współpracy na zajęciach muzyki. Podczas gry nauczyciel orientuje się, jaki poziom wiedzy i umiejętności muzycznych reprezentują uczniowie. Piosenka jest okazją do pierwszego wspólnego muzykowania i do rozpoznania stopnia rozśpiewania klasy.

 

2.

Percepcja muzyki.

Budowa formalna utworów. Wartości muzyki ludowej.

Polska pieśń w twórczości F. Chopina i  S. Moniuszki.

 

1 h

Podręcznik -Słuchanie muzyki.

Płyta i odtwarzacz CD

Instrument klawiszowy (keybord)                                      

Uczeń:

-zna najważniejsze daty z życia i twórczości F. Chopina

-potrafi powiedzieć jakie są cechy muzyki ludowej

-zna treść pieśni F. Chopina, pt.  Życzenie

-potrafi zaśpiewać pieśń

-zna najważniejsze daty z życia i twórczości S. Moniuszki

-potrafi zanalizować budowę pieśni S. Moniuszki pt. Prząśniczka

-potrafi wymienić znaki  dynamiczne znajdujące się w nutach pieśni Prząśniczka oraz je objaśnić

-potrafi zaśpiewać pieśń Prząśniczka

 

Uczeń:

-potrafi zaśpiewać pieśń Prząśniczka zwracając szczególną uwagę na znaki dynamiczne

-potrafi zagrać na instrumencie klawiszowym pieśni Życzenie oraz Prząśniczkę

3.

Zabawy rytmiczno - ruchowe

Ćwiczenia rytmiczne przy muzyce: marsz, bieg, podskoki. Charakterystyka tańców narodowych, nauka krakowiaka. Akompaniament rytmiczny do piosenki.

 

 

2 h

Płyta i odtwarzacz CD

(M. Ogiński – Polonez

a-moll)

-przykład nagrania poloneza

-instrument klawiszowy

-instrumenty perkusyjne

-maszeruje, biega, podskakuje w grupie w rytm muzyki,

-wyklaszcze w grupie charakterystyczne rytmy polskich tańców narodowych: poloneza, mazura, kujawiaka, krakowiaka, oberka

-zatańczy w grupie krakowiaka

-wykona na instrumentach perkusyjnych akompaniament rytmiczny do wybranych piosenek

-maszeruje, biega, podskakuje  solo w rytm muzyki,

-wykona solo zadania i zabawy rytmiczno – ruchowe przewidywane dla wymagań podstawowych

 

4.

Ekspresja  muzyczna – śpiew.

Percepcja muzyki.

Nauka piosenki na Dzień Edukacji Narodowej

 

1 h

Płyta i odtwarzacz CD

instrument klawiszowy

-wie jakie to święto Dzień Edukacji Narodowej

-zna treść piosenki

-potrafi zaśpiewać piosenkę z pamięci

-potrafi muzycznie zilustrować piosenkę (ruch do muzyki)

-potrafi zagrać i zaśpiewać jednocześnie piosenkę

-potrafi wymyślić własną treść do piosenki

5.

Zapis nutowy

Przypomnienie wiadomości o wartościach rytmicznych i zapisie nutowym

 

2 h

Zeszyt do nut

Tablica

Ćwiczenia przygotowane przez nauczyciela

-wymienić i zapisać wszystkie wartości rytmiczne

-zapisać konkretne dźwięki na pięciolinii

-wystukać prosty schemat rytmiczny

 

 

-zapisać i zagrać na flecie lub instr. klawiszowym konkretne dźwięki na pięciolinii

- ugrupować wartości rytmiczne w odpowiednich taktach

 

6.

Percepcja muzyki.

Wartości muzyki ludowej.

Polska muzyka ludowa

 

1 h

Podręcznik -Słuchanie muzyki.

Płyta i odtwarzacz CD

Instrument klawiszowy (keybord)                                      

-zna cechy charakterystyczne dla muzyki ludowej w Polsce

-zna pojęcie „kapela”

-potrafi wymienić kilka instrumentów ludowych

-potrafi wymienić regiony Polski oraz określić do jakiego regionu „my” należymy

 

-potrafi odróżnić muzykę ludową od klasycznej bądź współczesnej

7.

Polskie tańce narodowe w muzyce artystycznej.

 

 

 

1 h

-wie co to jest stylizacja

-potrafi podać przynajmniej jednego kompozytora który stosował stylizację w swojej twórczości

-potrafi zanalizować Poloneza As-dur F. Chopina

-potrafi podać nazwiska kompozytorów którzy wykorzystywali stylizację w swoich utworach

8.

Budowa formalna utworu

Budowa kanonu. 

 

1 h

Płyta i odtwarzacz CD, nagranie J. Pachellbel Kanon D-dur

-zna pojęcie kanonu

-potrafi podać kilka tytułów kanonów

-potrafi śpiewać w kanonie proste melodie

-potrafi śpiewać w kanonie bardziej skomplikowane melodie

9.

Percepcja muzyki.

Treści wyrazowe i programowe w muzyce.

Ekspresja muzyczna -śpiew.

Muzyka programowa.

Poemat symfoniczny.

 

 

 

2 h

P. Dukas Uczeń

Czarnoksiężnika,

C. Debussy .

Popołudnie fauna

(fragment),

-zna pojęcie poemat symfoniczny

-potrafi ułożyć własny program do słuchanego utworu

-zapoznał się z treścią pozamuzyczną utworu „Uczeń Czarnoksiężnika”

-potrafi opowiedzieć treść utworu Wełtawy B. Smetany

-potrafi przedstawić charakter utworu ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin