PLAN WYNIKOWY
lekcji muzyki dla klasy V i VI
wyd. GAWA Słuchanie muzyki - E. Wachowiak
DKW 4014 – 184/ 99
rok szkolny 2006/2007
opracowała mgr Aleksandra Pilarska
Lp.
Treści programowe
Temat lekcji
Liczba godzin
Środki dydaktyczne
Wymagania podstawowe
Wymagania ponadpodstawowe
1.
Lekcja organizacyjna
1 h
Notatki własne nauczyciela
Instrument klawiszowy
tablica
-lekcja, na której dzieci i nauczyciel poznają się, ustalają zasady współpracy na zajęciach muzyki. Podczas gry nauczyciel orientuje się, jaki poziom wiedzy i umiejętności muzycznych reprezentują uczniowie. Piosenka jest okazją do pierwszego wspólnego muzykowania i do rozpoznania stopnia rozśpiewania klasy.
2.
Percepcja muzyki.
Budowa formalna utworów. Wartości muzyki ludowej.
Polska pieśń w twórczości F. Chopina i S. Moniuszki.
Podręcznik -Słuchanie muzyki.
Płyta i odtwarzacz CD
Instrument klawiszowy (keybord)
Uczeń:
-zna najważniejsze daty z życia i twórczości F. Chopina
-potrafi powiedzieć jakie są cechy muzyki ludowej
-zna treść pieśni F. Chopina, pt. Życzenie
-potrafi zaśpiewać pieśń
-zna najważniejsze daty z życia i twórczości S. Moniuszki
-potrafi zanalizować budowę pieśni S. Moniuszki pt. Prząśniczka
-potrafi wymienić znaki dynamiczne znajdujące się w nutach pieśni Prząśniczka oraz je objaśnić
-potrafi zaśpiewać pieśń Prząśniczka
-potrafi zaśpiewać pieśń Prząśniczka zwracając szczególną uwagę na znaki dynamiczne
-potrafi zagrać na instrumencie klawiszowym pieśni Życzenie oraz Prząśniczkę
3.
Zabawy rytmiczno - ruchowe
Ćwiczenia rytmiczne przy muzyce: marsz, bieg, podskoki. Charakterystyka tańców narodowych, nauka krakowiaka. Akompaniament rytmiczny do piosenki.
2 h
(M. Ogiński – Polonez
a-moll)
-przykład nagrania poloneza
-instrument klawiszowy
-instrumenty perkusyjne
-maszeruje, biega, podskakuje w grupie w rytm muzyki,
-wyklaszcze w grupie charakterystyczne rytmy polskich tańców narodowych: poloneza, mazura, kujawiaka, krakowiaka, oberka
-zatańczy w grupie krakowiaka
-wykona na instrumentach perkusyjnych akompaniament rytmiczny do wybranych piosenek
-maszeruje, biega, podskakuje solo w rytm muzyki,
-wykona solo zadania i zabawy rytmiczno – ruchowe przewidywane dla wymagań podstawowych
4.
Ekspresja muzyczna – śpiew.
Nauka piosenki na Dzień Edukacji Narodowej
instrument klawiszowy
-wie jakie to święto Dzień Edukacji Narodowej
-zna treść piosenki
-potrafi zaśpiewać piosenkę z pamięci
-potrafi muzycznie zilustrować piosenkę (ruch do muzyki)
-potrafi zagrać i zaśpiewać jednocześnie piosenkę
-potrafi wymyślić własną treść do piosenki
5.
Zapis nutowy
Przypomnienie wiadomości o wartościach rytmicznych i zapisie nutowym
Zeszyt do nut
Tablica
Ćwiczenia przygotowane przez nauczyciela
-wymienić i zapisać wszystkie wartości rytmiczne
-zapisać konkretne dźwięki na pięciolinii
-wystukać prosty schemat rytmiczny
-zapisać i zagrać na flecie lub instr. klawiszowym konkretne dźwięki na pięciolinii
- ugrupować wartości rytmiczne w odpowiednich taktach
6.
Wartości muzyki ludowej.
Polska muzyka ludowa
-zna cechy charakterystyczne dla muzyki ludowej w Polsce
-zna pojęcie „kapela”
-potrafi wymienić kilka instrumentów ludowych
-potrafi wymienić regiony Polski oraz określić do jakiego regionu „my” należymy
-potrafi odróżnić muzykę ludową od klasycznej bądź współczesnej
7.
Polskie tańce narodowe w muzyce artystycznej.
-wie co to jest stylizacja
-potrafi podać przynajmniej jednego kompozytora który stosował stylizację w swojej twórczości
-potrafi zanalizować Poloneza As-dur F. Chopina
-potrafi podać nazwiska kompozytorów którzy wykorzystywali stylizację w swoich utworach
8.
Budowa formalna utworu
Budowa kanonu.
Płyta i odtwarzacz CD, nagranie J. Pachellbel Kanon D-dur
-zna pojęcie kanonu
-potrafi podać kilka tytułów kanonów
-potrafi śpiewać w kanonie proste melodie
-potrafi śpiewać w kanonie bardziej skomplikowane melodie
9.
Treści wyrazowe i programowe w muzyce.
Ekspresja muzyczna -śpiew.
Muzyka programowa.
Poemat symfoniczny.
P. Dukas Uczeń
Czarnoksiężnika,
C. Debussy .
Popołudnie fauna
(fragment),
-zna pojęcie poemat symfoniczny
-potrafi ułożyć własny program do słuchanego utworu
-zapoznał się z treścią pozamuzyczną utworu „Uczeń Czarnoksiężnika”
-potrafi opowiedzieć treść utworu Wełtawy B. Smetany
-potrafi przedstawić charakter utworu ...
Frytusia