Odp gospodary - upgr.doc

(605 KB) Pobierz
1

przesłanki prywatyzacji

 

Komercjalizacja, w rozumieniu ustawy, polega na przekształceniu przedsiębiorstwa państwowego w spółkę; jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, spółka ta wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem było przedsiębiorstwo państwowe, bez względu na charakter prawny tych stosunków.

 

zakres oddziaływania państwa na gospodarkę

Prawa gospodarcze publiczne określa zasięg i formy interwencji państwa w sferze gospodarczej i jest wyrazem władztwa państwowego w gospodarce

 

Zadania:

-               ochronne – nakierowane na zachowanie istniejących stosunków, utrzymanie należytego standardu praw podmiotowych, ochrony konkurencji, rynku, środowiska naturalnego

-               regulacyjne – modelowanie organizacji ora określanie praw i obowiązków

-               reglamentacyjne – ograniczanie swobody podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej

-               interwencyjne – nadzwyczajny charakter dążący do likwidacji lub łagodzenia niekorzystnych zjawisk w gospodarce

 

2. procedura koncesji

 

PROCEDURA KONCESYJNA

 

1. Podstawa prawna

-        KPA

-        ustawa o swobodzie działalności gospodarczej + ustawy szczególne – lex specialis do KPA

 

2. Procedura wnioskowa + załączniki

-        cała procedura opiewa na sporo dokumentów

-        trwa z reguły 6 miesięcy

 

3. Promesa koncesyjna

=        decyzja wydana temu przedsiębiorcy, który oczekuje na wydanie mu koncesji

-        nie zastępuje ona decyzji koncesyjnej

-        jest to „przyrzeczenie" udzielenia koncesji

-        daje możliwość przygotowania się na prowadzenie danej działalności, ale nie daje możliwości działania; przygotowanie się może polegać na:

·         wysyłaniu listów intencyjnych

·         zawieraniu umów

-        jest decyzją administracyjną terminową – na okres nie krótszy niż 6 miesięcy i nie dłuższy niż 3 lata

-        w trakcie trwania promesy nie można odmówić udzielenia koncesji

-        przed jej wydaniem organ posiadający uprawnienia kontrolne bada podmiot ubiegający się o udzielenie koncesji; jest to kontrola:

·         formalna

·         merytoryczna

-        decyzja w sprawie koncesji odpowiada rygorom KPA, ale powinny być niej określone warunki, na podstawie których wykonywana będzie działalność gospodarcza

-        przesłanki udzielenia

·         przesłanki klauzulowe – nie ma obowiązku ich uzasadnienia

Ø      bezpieczeństwa

Ø      obronności

·         ludzie na wniosku

·         przedsiębiorca objęty założeniem wykonywania działalności gospodarczej

 

4. Decyzje dotyczące koncesji, promesy

-        decyzja o zmianie koncesji

·         dotyczy zmiany sytuacji przedsiębiorcy

·         określona w niej zostaje cała lista warunków, którą przedsiębiorca musi spełnić aby można było dokonać zmiany koncesji (te warunki również mogą ulec zmianie)

·         zmiana przedmiotu działalności gospodarczej

Ø      ograniczająca

Ø      rozszerzająca

-        decyzja o cofnięciu koncesji

·         wydawana jest w przypadku, gdy przedsiębiorca przestał spełniać warunki wykonywania działalności gospodarczej lub zakończył prowadzenie tej działalności

·         wydaje się ją obligatoryjnie w przypadku zaistnienia powyższych przesłanek

·         czasem wydanie tej decyzji jest fakultatywne – gdy istnieje wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa lub obronności państwa

 

5. Przetarg koncesyjny

-        przeprowadza go organ koncesyjny

-        istnieje możliwość udzielenia koncesji wszystkim, ponieważ każdy ubiegający się ma szansę – to organ postanawia, komu udzielić koncesji

-        2 etapy przetargu:

·         I etap

Ø      organ sprawdza czy ubiegający się spełnia wszystkie wymogi

Ø      ocena rękojmiowa (np. przedsiębiorca, któremu wcześniej cofnięto nie daje rękojmi)

Ø      trzeba przejść przez obie powyższe części etapu I, aby można było przejść do etapu II

·         II etap – kryterium fiskalne

Ø      obejmuje ustalenie wysokości opłaty za udzielenie koncesję

ª      ma to miejsce na mocy porozumienia

ª      w innych przypadkach ma charakter opłaty skarbowej

Ø      im opłata jest wyższa tym lepiej

-        ci, co wygrali przetarg otrzymują decyzję koncesyjną; inni – decyzję o odmowie udzielenia koncesji

-        w chwili otrzymania decyzji koncesyjnej mogą rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej (wcześniej niezbędny był do tego jeszcze wpis do EWG lub rejestru przedsiębiorców)

 

 

 

3. definicja nieuczciwej konkurencji

 

Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

2.[3]  Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów, pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, a także nieuczciwa lub zakazana reklama, organizowanie systemu sprzedaży lawinowej oraz prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.

 

-        czyn nieuczciwej konkurencji

·         działalność, która jest sprzeczna z prawem lub z dobrymi obyczajami

·         czyn ten powinien zagrażać lub też naruszać interes innego przedsiębiorcy  lub konsumenta lub klienta by mógł być przedmiotem tego prawa

·         ustawa wskazuje jakie mogą być to czyny – nie numerus clausus

 

 

5. rodzaje cen

 

·  urzędowe - inaczej regulowane - ustalane przez organy Państwa.

·         sztywne

·         minimalne

·         maksymalne

·         wynikowe

 

 

6. istota koncesji

 

Akt administracyjny, konstytutywny wydawany w sferze rezygnacji państwa lub jst ze swego monopolu, wydawany z zapewnieniem ochrony prawnej, ustalającu prawdo do podjęcia i prowadzenia działalności koncesjonowanej nie tylko według zasad określonych w ustawie ale także na warunkach wskazanych w koncesji.

 

7. oddanie w bezpłatne użytkowanie

 

 

8. rodzaje zezwoleń

 

Pozwolenie – uchylenie zakazu, dotyczy czynności faktycznych lub prawnych

 

Zezwolenie na utworzenie – przedsiębiorca otrzymuje zezwolenie na utworzenie np. banku. Może być ich kilka zezwolenie dla jakiegos podmiotu np. na wykonywanie czynności bankowych w ogóle (kilku banków)

 

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej – dotyczy np.rybołóstwa, destylacji alkoholu. Ma szerszy zasięg niż koncesjonowanie. W art.75 sdg jakie akty prawne rozszerzają pojęcie konkretnego zezwolenia. Dla zezwoleń stosuje się przepisy KPA

 

 

9. grupy producentów rolnych

 

prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.

 

ich istnienie reguluje ustawa o grupach producentów rolnych i ich związkach z 15 września 2000 roku. Grupy producentów rolnych mogą tworzyć osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Podmioty te muszą prowadzić gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzić działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej.

Grupa producentów rolnych, aby prowadzić działalność jako przedsiębiorca, musi spełnić następujące przesłanki podmiotowe:

·         utworzenie przez producentów jednego produktu rolnego lub grupy produktów,

·         działać na podstawie umowy lub statusu ("aktu założycielskiego"),

·         składać się z członków, udziałowców lub akcjonariuszy - żaden z nich nie może mieć więcej niż 20% głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników,

·         określić obowiązujące członków grupy zasady produkcji,

·         przychody ze sprzedaży produktów (grup produktów) wytworzonych w gospodarstwach członków grupy mają stanowić więcej niż połowę przychodów grupy ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została stworzona.

Wniosek o wydanie decyzji administracyjnej dotyczącej rejestracji grupy producentów rolnych składa się do marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę gminy. Od decyzji marszałka przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw rolnictwa. Marszałek jest także organem nadzorczym grup producentów rolnych: przeprowadza kontrolę w zakresie spełniania przez grupę warunków zawartych w ustawie, przyjmuje roczne sprawozdania finansowe grup oraz wydaje decyzje administracyjne o stwierdzeniu

 

 

 

11. istota REGONU

 

-        REGON

·         krajowy rejestr urzędowy

·         prowadzi go Prezes Głównego Urzędu statystycznego

·         dotyczyć może 3 różnych typów podmiotów

Ø      przedsiębiorcy

ª      wspólników spółki cywilnej niebędącej osobą prawną nie rejestruje się

ª      przedsiębiorców określa się ze względu na siedzibę przedsiębiorcy do właściwego Urzędu Statystycznego

ª      nadaje się podmiotowi numer statystyczny w REGONIE (jest niepowielany – zakaz oddawania go innemu przedsiębiorcy aż do zakończenia bytu prawnego przedsiębiorstwa) – nie można go zmienić nawet jeśli przedsiębiorstwo się przekształci w trakcie działalności

Ø      rolnicy prowadzący gospodarstwo rolne

ª      są wpisywani do REGONU z urzędu (Urząd Statystyczny opiera się o dane z gminy)

Ø      jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, ale niebędące przedsiębiorcami

ª      dotyczy np. spółdzielni, czyli wspólnoty mieszkaniowej nieposiadającej osobowości prawnej, ale posiadająca podmiotowość prawną – one MOGĄ być wpisane do REGONU

ª      dotyczy np. spółki cywilnej – są to jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej – MUSZĄ być wpisane do REGONU

·         wnioski, które mogą składać do Urzędu Statystycznego:

Ø      od 31/03/2009 istnieje przymus wnioskowy – należy wnieść wniosek do rejestru statystycznego EWG lub KRS – wniosek musi być zaopatrzony w REGON

 

 

12. Porozumienia ograniczające konkurencję

 

 

  1) ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów;

 

2) ograniczaniu lub kontrolowaniu produkcji lub zbytu oraz postępu technicznego lub inwestycji;

 

3) podziale rynków zbytu lub zakupu;

 

4) stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji;

 

5) uzależnianiu zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z przedmiotem umowy;

 

6) ograniczaniu dostępu do rynku lub eliminowaniu z rynku przedsiębiorców nieobjętych porozumieniem;

 

7) uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i przedsiębiorcę będącego organizatorem przetargu warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny.

 

Nadużywanie pozycji dominującej polega w szczególności na:

 

1) bezpośrednim lub pośrednim narzucaniu nieuczciwych cen, w tym cen nadmiernie wygórowanych albo rażąco niskich, odległych terminów płatności lub innych warunków zakupu albo sprzedaży towarów;

 

2) ograniczeniu produkcji, zbytu lub postępu technicznego ze szkodą dla kontrahentów lub konsumentów;

 

3) stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji;

 

4) uzależnianiu zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z przedmiotem umowy;

 

5) przeciwdziałaniu ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania bądź rozwoju konkurencji;

 

6) narzucaniu przez przedsiębiorcę uciążliwych warunków umów, przynoszących mu nieuzasadnione korzyści;

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin