Hagia_sophia.pdf

(151 KB) Pobierz
61169887 UNPDF
HAGIA SOPHIA (gr.   [Hagía Sophía] – Święta Mądrość, Boża
Mądrość; od:  [hágios] – święty, boski, czcigodny;  [sophía] –
mądrość, wiedza) – termin oznaczający: (1) przymiot lub atrybut Boskiego
Umysłu; (2) stwórcze słowo lub myśl Boga działającą w świecie,
przedstawianą również w formie upersonifikowanej (w mitologii, literaturze
mądrościowej) lub zhipostazowanej (w medio- i neoplatonizmie,
gnostycyzmie, kabale), w tradycji chrześcijańskiej utożsamianą z Logosem-
Chrystusem (jako jego atrybut czczoną w Kościele wschodnim); (3) wiedzę
Boga zaktualizowaną w ideach Boskiego Umysłu oraz w prawach stworzenia;
(4) wiedzę o bóstwie oraz o stworzeniu (teo-, kosmo/gonia) oraz zasadach
postępowania (prawo) objawioną przez Boga (np. w Świętych Księgach); w
starożytnej Grecji również wiedzę teoretyczną (  [philosophía]) o
ostatecznych (boskich) przyczynach bytu (stworzenia), osiąganą w poznaniu
teoretycznym lub mistycznym.
W WIERZENIACH W SCHODU . W krajach starożytnego Wschodu mądrość
traktowana była przede wszystkim jako cecha głównego bóstwa, niekiedy
identyfikowana z samym bóstwem; stanowiła jedno z jego imion (autor
mezopotamskiej Mądrości Achira pisał, iż mądrość jest własnością bogów). Z
przymiotem mądrości związana była dobroć: mądry Bóg świadomie wybierał
dobro (widać to wyraźnie w religii irańskej oraz w Wedach ), które stanowiło
podstawę zasad, co ujawniała ontyczna wartość stworzenia oraz norma
moralna (nakazująca postępować zgodnie z prawem). Z mądrością związane
było panowanie; mądre i dobre bóstwo kierowało światem i ludźmi (stąd takie
określenia, jak “pan”, “władca”, “król”), zwyciężało głupotę i zło; jej ziemskim
reprezentantem był zazwyczaj król (faraon), czasem kapłan (który np. w rytach
o charakterze magiczno-teurgicznym przyjmował moc boską). Religie
wschodnie na ogół nie określały bliżej relacji pomiędzy bóstwem (=
mądrością) a prawem kierującym światem; w mitologii mezopotamskiej
najprawdopodobniej było ono niezależne od Boga, w religiach egip. i irańskiej
pochodziło od Boga (np. jako jego moc, myśl, słowo), a w formie
upostaciowionej (personifikacja, hipostaza) reprezentowane było przez inne
bóstwo).
Pierwsze przykłady tak pojmowanej mądrości znaleźć można w
literaturze sumeryjskiej (najstarsze źródła pochodzą z 3. tysiąclecia przed
HAGIA SOPHIA PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
Chr.). Sumerowie przypisywali ją bogom: Enlilowi, od którego pochodził plan
stworzenia, i jego synowi Enkiemu, który – poprzez słowo (stwórcze) –
realizował ów plan: “Tak uczynił i rozkazał Enki” (przedstawia to hymn Enki i
porządek świata zrekonstruowany przez S. N. Kramera; układ ten w wersji
akadyjskiej odzwierciedlają Enlil-Ea, w wersji kanaanejskiej El-Baal); od nich
pochodziły zjawiska przyrody i kultury, funkcjonujące zgodnie z ogólnymi
prawami mądrości, zw. me (Sumerowie nigdy ich nie personifikowali);
dysponowała nimi Inana (w tym aspekcie odpowiadająca gr. Atenie lub egip.
Izydzie). W Babilonie przymiotem mądrości odznaczał się bóg Marduk (w
Asyrii jego odpowiednikiem był bóg solarny Aszur) zw. też “panem mądrości”
(np. w hymnie Sławić będę pana mądrości ); mądrość utożsamiana była z jego
myślą (“boską formą”), która (podobnie jak słowo) posiadała moc stwórczą, co
pokazuje epos Enuma Elisz . Egipcjanie na określenie mądrości używali
terminu “maat” (odpowiednik me), który oznaczał (bezosobową) siłę stwórczą,
porządek oraz prawdę. W kosmogonii heliopolitańskiej jego personifikacją
stała się bogini Maat (w hermopolitańskiej Tefnut); jeden z mitów podaje, iż
Maat-Mądrość razem z Życiem towarzyszyła stwórcy Atumowi-Re jeszcze
przed stworzeniem świata (egip. teogonia nie określiła jednak bliżej relacji,
jakie zachodziły pomiędzy nimi); wiadomo jedynie, iż najwyższy Bóg Atum-
Re oraz Mądrość-Prawda i Życie uczestniczyli wspólnie w dziele kreacji, przy
czym Maat stanowiła idealny model wszystkiego (jakby prototyp lub ideę),
zapewniając właściwy przebieg stwarzania, ustalała wieczne i uniwersalne
prawa przyrody oraz normy moralne. W okresie hellenistycznym rolę Maat
przejęła Izyda (pod wpływem religii gr. oraz filozofii średnioplatońskiej
przeobrażona w uniwersalne bóstwo kosmogoniczne). W Indiach przymiotem
mądrości odznaczał się wedyjski bóg Waruna, najwyższy prawodawca, który
strzegł uniwersalnego porządku w świecie (“na tobie spoczywają [...]
wszystkie odwieczne prawa”, Rygwedy , II 28), określanego jako rta
(odpowiednik ma i maat); funkcję tę sprawował poprzez maya, czyli moc
kosmicznej przemiany (polegającą na zmianie normy ustalającej nowy ład). W
religii perskiej (mazdaizm) mądrość była, obok świętości i sprawiedliwości,
przymiotem Ahura-Mazdy (czyli Pana Mądrego), istoty czysto duchowej,
stwórcy wszystkiego, co istnieje ( Awesta , część I: Jasna , 30), została ona też
ujawniona przez stwórcę w stworzeniu razem z prawdą, życzliwością,
HAGIA SOPHIA PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
posłuszeństwem, dobrą wolą i nieśmiertelnością; tworzyły one tzw. Amesza
Spenta – podstawy porządku (etycznego) w świecie.
Z całego stworzenia jedynie człowiek został obdarzony przez bogów
mądrością. Podstawą tego aktu była u Irańczyków duchowa jedność z Ahura-
Mazdą; Ariowie natomiast wierzyli, iż Waruna zaszczepił człowiekowi
mądrość w sercu ( Rygwedy , V 85, 1–2), Sumerowie zaś, iż bóg “położył na
człowieku swój wizerunek” (co przypomina biblijne stworzenie na “obraz i
podobieństwo” Boga, Rdz 1, 27). Mądrość, którą człowiek otrzymał od Bogów
obejmowała zarówno wiedzę praktyczną (np. bogowie Enlil i Izyda nauczyli
ludzi rzemiosła i uprawy), jak i teoretyczną, dotyczącą praw stworzenia oraz
postępowania; często objawiały je bóstwa żeńskie (co miało wpływ na
personifikacje mądrości w literaturze późniejszych okresów), w Mezopotamii
była to Inana (która przekazała me miastu Uruk) lub Asztarte-Isztar (w wersji
akadyjskiej), w Egipcie Izyda (izydiacka aretologia ukazywała ją jako
dawczynię praw rządzących kosmosem, przyrodą oraz cywilizacją ludzką).
Nadrzędną normę stanowił nakaz przestrzegania prawa (podstawowa reguła
etyczna Egipcjanina brzmiała: “Mów maat i czyń maat”); w Egipcie i Iranie
miała ona wymiar soteriologiczny, jej przestrzeganie zapewniało bowiem
człowiekowi życie po śmierci (w wierzeniach egip.) i zbawienie (w religii
irańskiej). Wiedza ta była przekazywana w tzw. literaturze mądrościowej,
stanowiącej w starożytnym Wschodzie osobny rodzaj literacki.
W RELIGII I FILOZOFII GRECKIEJ . W starożytnej Grecji mądrość pozostawała,
podobnie jak w religiach Wschodu, w ścisłym związku z ideą bóstwa. Grecy
wierzyli, iż jedynie Bóg posiada prawdziwą mądrość (Platon, Apol. Socr. , 23
A). Od niego pochodziła też cała mądrość człowieka, którą stanowiły trzy (jej)
typy: mądrość techniczna (w mitologii bogowie nauczyli ludzi uprawy,
rzemiosła i sztuki), moralna (utożsamiana z  [phrónesis] czyli
roztropnością, umiejętnością cnotliwego życia) oraz teoretyczna (  
 [sophía theoretiké],  [philosophía]), której przedmiotem były
pierwsze (uniwersalne) zasady rzeczywistości; w stopniu najwyższym posiadał
ją Bóg; mogli ją osiągnąć również (często przy wyraźnej pomocy bóstwa)
filozofowie, kochający mądrość i poznanie.
Najstarsze wyobrażenia mądrości bożej związane były z mitami o
Zeusie, Metis i Atenie (były one znane już w czasach Hezjoda, a niektóre wątki
HAGIA SOPHIA PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
pojawiły się nawet u Homera). Przedstawiały one mądrość jako przymiot ojca
bogów – Zeusa, który połknąwszy swoją małżonkę Metis (uosobienie
roztropności, rozwagi, rozsądku) posiadł na zawsze ów przymiot, odtąd
nieodłączny atrybut najwyższego boga (Hezjod, Theogonia , 886 n.). Jej
personifikacją była Atena, córka Zeusa i Metis (tamże, 13), już w czasach
homeryckich znana jako roztropna bogini wspomagająca wybranych.
Późniejszy mit (ok. V w. przed Chr.), opowiadający o narodzinach Ateny,
wyskakującej w złotej zbroi z głowy Zeusa ( Hymny Homeryckie , XXVIII:
Hymn do Ateny ; Pindar, Ody , VII: Oda olimpijska ; echo tego mitu odnaleźć
można również u Platona w dialogu Laches ), wskazywał już wyraźnie (jak
twierdzą religioznawcy, m.in. T. Zieliński, M. Eliade), iż stała się
personifikacją myśli boskiej, co byłoby zgodne ze stanem ówczesnej wiedzy
(w V w. pitagorejczyk Alkmajon stwierdził, iż mózg, a nie serce, jak sądzono
wcześniej, stanowi centrum myślenia). Kosmogoniczne rozwinięcie mit ten
znalazł u pitagorejczyków, dla których Atena stanowiła figurę zasady
stwórczej, jej imieniem nazwali np. trójkąt równoramienny, stanowiący
podstawę i boki tetraktysu (symbolu duszy świata) oraz “siódemkę”,
symbolizującą m.in. harmonię, uniwersalny porządek (prawo) w świecie
(Theon Smyrnaeus, Expositio rerum mathematicarum ad legendum Platonem
utilium , wyd. E. Hiller, L 1878, 103 H).
U filozofów przyrody (Talesa, Anaksymandra, Anaksagorasa) pojęcie
mądrości bożej, jako myśli (idei) realizującej się w zasadzie stwórczej, jeszcze
się nie pojawiło, chociaż została już wyodrębniona sama zasada. Wystąpiło ono
dopiero u Heraklita w związku z nauką o Logosie. Heraklit nie identyfikował
wprawdzie Logosu wprost ani z bóstwem, ani z mądrością, nadał mu jednak
cechy boskie, pojmując go jako najwyższy, autonomiczny, ustalający
uniwersalne prawa i obdarzony mocą kreatywną umysł (“wszystko bowiem
rodzi się według tego Logosu [słowa/umysłu]:      
 [ginomenon gar panton katá ton logon]; Diels-Kranz 22 B 1); co
świadczyłoby też, że obdarzył Logos przymiotem mądrości, a nawet utożsamił
go z nią (por. tamże, 22 B 108). Wg Heraklita mądrość Logosu pozostaje
ukryta i niezrozumiała, poznać ją mogą nieliczni ludzie (ci, którzy mają
największy “logos”; por. tamże, 22 B 45). Parmenides i Empedokles nie
mówili wprost o mądrości boga, przedstawiali ją jedynie jako wiedzę
HAGIA SOPHIA PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
objawioną przez bóstwo wybranym (np. Parmenidesowi przekazała ją
nieokreślona bliżej bogini, najprawdopodobniej Dike, strażniczce ładu
kosmicznego); wiedza ta tym różniła się od wiedzy nabytej, iż ukazywała istotę
rzeczy (pokazując je takimi, jakimi są, a nie jakimi wydają się); na tej
podstawie można domniemywać, iż bóg, o którym pisali Parmenides i
Empedokles, posiadał mądrość i to w stopniu najwyższym. Również Sokrates
nauczał, że tylko Bóg, inteligencja porządkująca i sprawująca opiekę nad
światem, posiada prawdziwą mądrość (Platon, Apol. Socr. , 23 A), która przez
daimona (bóstwo opiekuńcze) została mu objawiona (tamże, 29 D – 30 B). W
przeciwieństwie do swoich poprzedników przedmiotem mądrości uczynił
dobro; utożsamił ją z umiejętnością cnotliwego (  ) życia ( Euthyd. , 281
D – E). Do sokratejskiej idei mądrości (jako cnoty) nawiązali później stoicy;
wg nich cały świat ma boską, rozumną naturę; prawdziwą mądrością jest życie
zgodne z naturą świata.
Platon, nawiązując do swoich poprzedników, stwierdził, iż mądrość ( 
) stanowi przymiot duszy rozumnej i że jedynie bóg (utożsamiony z
Demiurgiem) posiada ją w stopniu najwyższym ( Soph. , 265 C). Objawia się
ona w (sposób celowy) kierujących stworzeniem (i najczęściej
personifikowanych) mocach/prawach, np. w erosie (“Ten bóg, jako twórca, jest
tak mądry, że i innych twórcami czyni”, Conv. , 196 E, tłum. S. Witwicki).
Podstawą jego harmonijnego funkcjonowania są idee (na czele z Ideą Dobra),
na wzór których dokonało się stworzenie. Platon nie określił jednak wyraźnie
relacji, jakie zachodzą pomiędzy Demiurgiem a ideami; powszechnie
przyjmuje się, iż są one niezależne od stwórcy, jednak niektórzy współcześni
historycy (m.in. H. Krämer, G. Reale), powołując się na tzw. niepisaną naukę
Platona, utożsamiają Demiurga z ideą nadrzędną. Dusza ludzka, spokrewniona
z tym, co boskie, może przybliżyć się do mądrości, o ile kocha ją i dąży do niej
( Phaed. , 69 C – D); jest to nadrzędny cel filozofii. Z kolei dla Arystotelesa
mądrość była najwyższą formą wiedzy umysłowej, którą stanowi wiedza
teoretyczna (     [sophía noús kai episteme], E. nic. , 1141 a
19) o pierwszych zasadach bytu. W stopniu doskonałym posiada ją Bóg, czyli
Najwyższa Inteligencja, która została zarazem utożsamiona z Pierwszym
Poruszycielem, tzn. pierwszą (i zarazem ostateczną) przyczyną/zasadą bytu;
jedność tych dwóch aspektów Boga wyraża stan (boskiej) samokontemplacji,
HAGIA SOPHIA PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin