M.Sroczyński - Szachy dla początkujących.pdf
(
3287 KB
)
Pobierz
SZACHY – DLA POCZĄTKUJĄCYCH
„3 godziny matematyki = 1 godzina szachów”
Maciej Sroczyński
http://www.czynek.rakiura.com
czyneq@wp.pl , czynek@o2.pl
Kalisz, sierpień 2007
WSTĘP
"Szachy są miarą intelektu"
Johann Wolfgang Goethe
...
Chciałbym przekazać Tobie czytelniku, wiedzę która jest niezbędna do rozpoczęcia
gry w szachy. Niniejszy poradnik zawiera wiele przydatnych informacji, rad i wskazówek,
które mogą posłużyć Ci w nauce gry w szachy. Dołożyłem wszelkich starań, aby poradnik
był jak najbardziej przejrzysty i prosty do zrozumienia dla każdej osoby, która do niego
dotrze. Wzbogaciłem go również o liczną galerią diagramów, ilustracji i zdjęć, które ułatwią
Ci zapamiętanie podstawowych zasad i prawideł szachowych. Ważne jest, aby nie pominąć
żadnego z działów i przeczytać książkę „od deski do deski”. Poradnik ten kieruję przede
wszystkim do dzieci i młodzieży. Może też posłużyć instruktorom, trenerom szachowym jako
materiał pomocniczy do edukacji szachów w przedszkolach oraz szkołach podstawowych.
Mam nadzieję, że każdy z Was nauczy się z niego podstaw szachowego abecadła. Powinno
zaszczepić to w wielu z Was „szachowego bakcyla”, którym sam zaraziłem się 13 lat temu.
Dalsza edukacja będzie już prosta, bo to Wy będziecie „szukać szachów, a nie one was”.
Dlaczego Twoje dziecko powinno grać w szachy?:
uczą logicznego i konstruktywnego myślenia,
rozwijają aktywność twórczą dziecka,
poprawiają: pamięć, koncentracje, wyobraźnie przestrzenną i podzielność uwagi,
kształtują osobowość dziecka, wyrabiają w nim pozytywne cechy: systematyczność,
odpowiedzialność, pracowitość, samodyscyplinę,
uczą poszanowania rywala, wychowują, bawią, rozwijają zainteresowania,
poprawiają wyniki dydaktyczne dziecka w szkole!
Poradnik ma charakter bezpłatnej książki elektronicznej (ebooka). Wszelkie formy
sprzedaży lub czerpania korzyści finansowych związanych z jego dystrybucją będą
naruszeniem praw autorskich.
W przypadku zamieszczania na stronach internetowych ebooka „Szachy dla
początkujących” lub cytowania fragmentów książek w innych środkach
informacyjnych, wymagane jest podanie źródła do mojej strony
http://www.czynek.rakiura.com
oraz imienia i nazwiska autora, ww. książki.
© Maciej Sroczyński
http://www.czynek.rakiura.com
2
1.Ogólne zasady
Partia szachów rozgrywana jest na kwadratowej planszy zwanej
szachownicą
(
diagram
1
). Znajdują się na niej 64 na przemian ułożone białe i czarne pola. Szachownicę można
podzielić na linie pionowe (kolumny) jak i linie poziome (wiersze), mają one po 8 pól.
Diagram 1:
Linie poziome, pionowe, ukośne
Przekątna
(diagonala)
Linia
pionowa
Centrum
Linia
pozioma
Diagram 2:
Szachownica, bierki i zegar
Gra w szachy rozgrywana
jest
pomiędzy
dwoma
zawodnikami. Na początku, każdy
z nich dysponuje 16
figurami
(
bierkami).
Jeden gracz ma bierki
białe, drugi – czarne. Widzimy je
na
diagramie 2.
Po lewej stronie
można zaobserwować niebieskie
urządzenie.
Jest
to
zegar
szachowy
, który podczas partii
© Maciej Sroczyński
http://www.czynek.rakiura.com
3
odmierza czas do namysłu obu zawodnikom. Zdarza się,
że zawodnicy grają bez zegarów, wówczas partia ma
towarzyski charakter. W turnieju szachowym rozgrywanie
partii bez zegarów powoduje, że partia traci sens. Jedna ze
stron mogłaby zastanawiać się o wiele dłużej. Grając
z zegarem obie strony otrzymują tyle samo czasu do namysłu, co sprawia że szanse obu
zawodników są równe.
Najczęściej spotykanym tempem do namysłu w „
partiach szybkich
” jest 15 minut na
zawodnika. Każdy z zawodników otrzymuje 15 minut, taka partia może więc maksymalnie
trwać 30 minut. W turniejach „
klasycznych
” można pomyśleć o wiele dłużej: 90 minut na
wykonanie 30 posunięć i 60 minut na dokończenie całej partii. Bardzo popularne są „
partie
błyskawiczne
”, gdzie zawodnik, otrzymuje zaledwie 5 minut do namysłu.
Należy
pamiętać,
że po przekroczeniu limitu czasowego zawodnik przegrywa partie!
Z praktyki turniejowej mogę dodać, że moja
najkrótsza partia trwała zaledwie kilka sekund, a najdłuższa
prawie 6 godzin!.
Osobom sceptycznym, uważającym że szachy to
nudna, i mało dynamiczna gra, polecam obejrzenie choć
jednej partii błyskawicznej w wykonaniu arcymistrzów.
Wówczas stereotypowe pojęcie wolnego i dumającego
szachisty diametralnie się zmieni.
2. Figury szachowe – wartość, ustawienie początkowe
Przed rozpoczęciem gry, armia białych i czarnych składa się z 16 bierek:
1
króla
,
1
hetmana
,
2
wież
,
2
gońców
,
"Szachy to życie"
Robert Fischer
2
skoczków
,
8
pionków
.
© Maciej Sroczyński
http://www.czynek.rakiura.com
4
Zdjęcie 1
: Figury szachowe
Hetman
Król
Goniec
Skoczek
Wieża
Pionek
Każda bierka porusza i wykonuje bicie wg. własnych, odrębnych zasad. Zostanie
to omówione w dziale czwartym. Poszczególne figury mają różne wartości:
król
– bezcenny!
ze względu na swoją wartość
Hetman i Wieża to figury ciężkie
hetman –
9 pkt
wieża –
5 pkt
wartość punktowa bierek
goniec –
3 pkt
skoczek –
3 pkt
ze względu na swoją wartość
Goniec i Skoczek to figury lekkie
pionek –
1 pkt
Kilka przykładów porównania figur:
biały hetman
=
i czarny hetman warte są po 9 pkt,
biała wieża
=
i czarna wieża po 5 pkt,
dwie wieże(2x5=10 pkt) są silniejsze od
hetmana (9 pkt),
goniec i skoczek (3+3=6 pkt) są mocniejsze od
wieży (5 pkt),
Dwa gońce i skoczek (2x3+3=9 pkt) dają nam równowartość hetmana
(9 pkt).
Przykładów można podać o wiele więcej,
rzeczywista wartość figury zależy od ustawienia
na szachownicy
.
Nieraz pionek okazuje się silniejszy od hetmana
! Dlatego właśnie szachy
są piękną grą. Mały pionek może zamienić się w hetmana i dać mata. Czytelnik, na pewno
zauważył, że do wszystkich bierek, za wyjątkiem króla, przypisano wartość punktową. Król
jest najcenniejszą i zarazem jedyną figurą, której nie można zbić z szachownicy. Cel gry to
schwytanie króla zakończone formułą
szach i mat
!
© Maciej Sroczyński
http://www.czynek.rakiura.com
5
Plik z chomika:
marketingsportowy
Inne pliki z tego folderu:
Practical Endgame Play Beyond the Basics - Glenn.Flear, 2007.pdf
(183196 KB)
The Great Book of Chess Combinations 2012.pdf
(40214 KB)
Starting Out in Chess - Byron Jacobs, 1999.pdf
(22756 KB)
Winning With the Najdorf - Daniel King, 1993.pdf
(46573 KB)
Podręcznik gry w szachy 1954.pdf
(11007 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
adobe portable
Andrzej Sapkowski - Wiedźmin - audiobook - hasło - nazwa chomika
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin