Dyrektywa 92-85-EWG.pdf
(
191 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Dyrektywa 92_85_EWG.doc
DYREKTYWA RADY 92/85/EWG
z dnia 19 października 1992 r.
w sprawie wprowadzenia środków służących wspieraniu poprawy w miejscu pracy
bezpieczeństwa i zdrowia pracownic w ciąży, pracownic, które niedawno rodziły i
pracownic karmiących piersią
(dziesiąta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności
jego Artykuł 118a,
uwzględniając wniosek Komisji, przedłożony po konsultacji z Komitetem Doradczym
ds. ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy
1
we współpracy z Parlamentem Europejskim
2
,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego
3,
a także mając na uwadze, co następuje:
Artykuł 118a Traktatu stanowi, iż Rada określi, w drodze dyrektyw, minimalne wymagania
sprzyjające poprawie szczególnie w środowisku pracy, w celu ochrony bezpieczeństwa i
zdrowia pracowników;
niniejsza dyrektywa nie usprawiedliwia obniżenia poziomu ochrony już osiągniętej w
poszczególnych Państwach Członkowskich, które są zobowiązane na mocy Traktatu do
sprzyjania poprawie warunków w tym zakresie a także ich harmonizacji, jednocześnie
utrzymując dotychczasowe osiągnięcia;
zgodnie z Artykułem 118a Traktatu, na mocy wymienionych dyrektyw unikać należy
nakładania administracyjnych, finansowych i prawnych ograniczeń, w sposób, który
powstrzymywałby tworzenie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw;
zgodnie z decyzją 74/325/EWG
4
, ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia z 1985 r., Komisja
prowadzi konsultacje z Komitetem Doradczym ds. ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i
higieny w miejscu pracy przy opracowywaniu wniosków w tej dziedzinie;
Wspólnotowa Karta Socjalnych Praw Podstawowych, przyjęta na posiedzeniu Rady
Europejskiej w Strasburgu przez szefów państw lub rządów 11 Państw Członkowskich, dnia 9
grudnia 1989 r., stanowi w szczególności w ust. 19, że:
1
Dz.U. nr C 281 z 9.11.1990, str. 3 oraz Dz.U. nr C 25 z 1.02.1991, str. 9.
2
Dz.U. nr C 19 z 28.01.1991, str. 177 oraz Dz.U. nr C 150 z 15.06.1992. str. 99.
3
Dz.U. nr C 41 z 18.02.1991, str. 29.
4
Dz.U. nr L 185 z 9.07.1974, str. 15.
„Każdy pracownik powinien mieć zapewnione zadowalające warunki bezpieczeństwa i
ochrony zdrowia w środowisku pracy. Należy podjąć odpowiednie środki w celu
osiągnięcia dalszej harmonizacji warunków w tym zakresie, przy utrzymaniu
osiągniętej poprawy”;
Komisja w programie działań dotyczącym wprowadzania w życie Wspólnotowej Karty
Socjalnych Praw Podstawowych Pracowników zawarła wśród swych celów przyjęcie przez
Radę dyrektywy w sprawie ochrony kobiet w ciąży w miejscu pracy;
art. 15 dyrektywy Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia
środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy
5
zapewnia
ochronę grupom szczególnego ryzyka przed dotyczącymi ich zagrożeniami;
pracownice w ciąży, pracownice, które niedawno rodziły i karmiące piersią, muszą być
uznane za grupę szczególnego ryzyka pod wieloma względami; odpowiednie środki powinny
zostać podjęte w odniesieniu do bezpieczeństwa i ochrony zdrowia wyżej wymienionych ;
ochrona zdrowia i bezpieczeństwa pracownic w ciąży, pracownic, które niedawno rodziły i
karmiących piersią nie powinna prowadzić do dyskryminacji kobiet na rynku pracy, ani też
naruszać dyrektyw dotyczących równego traktowania kobiet i mężczyzn;
niektóre rodzaje działalności mogą stanowić szczególne ryzyko dla pracownic w ciąży,
pracownic, które niedawno rodziły i karmiących piersią poprzez narażenie na niebezpieczne
czynniki , procesy lub warunki pracy; takie zagrożenia powinny zostać poddane ocenie , a
o wynikach oceny winny być powiadomione pracownice i/lub ich przedstawiciele;
gdyby wyniki tejże oceny ujawniły istnienie zagrożenia zdrowia i bezpieczeństwa
pracownicy, odpowiednie przepisy powinny zostać ustanowione w celu jej ochrony ;
pracownicom w ciąży i pracownicom karmiącym piersią nie wolno wykonywać czynności,
które zostały ocenione jako niosące ryzyko narażenia zdrowia i bezpieczeństwa na pewne
szczególnie niebezpieczne czynniki lub warunki pracy;
należy ustanowić przepisy stwierdzające, iż od pracownic w ciąży, pracownic, które
niedawno rodziły i karmiących piersią nie należy wymagać pracy w godzinach nocnych, o ile
takie przepisy są niezbędne z punktu widzenia ich zdrowia i bezpieczeństwa;
ochrona zdrowia pracownic w ciąży, pracownic, które niedawno rodziły i karmiących piersią
wymaga zagwarantowania im prawa do urlopu macierzyńskiego wynoszącego co najmniej 14
nieprzerwanych tygodni, przyznawanego przed i/lub po porodzie oraz obowiązkowego co
najmniej dwutygodniowego urlopu macierzyńskiego przed i/lub po porodzie;
ryzyko zwolnienia z pracy z przyczyn związanych z ich stanem może mieć negatywny wpływ
na fizyczny i umysłowy stan pracownic w ciąży, pracownic, które niedawno rodziły lub
karmiących piersią; należy ustanowić odpowiednie przepisy zabraniające takich zwolnień;
5
Dz.U. nr 183 z 29.06.1989, str. 1.
działania mające na celu organizację pracy związanej z ochroną zdrowia pracownic w ciąży,
pracownic, które niedawno rodziły lub karmiących piersią byłyby bezcelowe, gdyby nie
towarzyszyło im zachowanie praw wynikających z umowy o pracę, włączając w to
zachowanie wynagrodzenia i/lub prawa do odpowiedniego zasiłku;
ponadto, przepisy dotyczące urlopu macierzyńskiego byłyby także bezcelowe, gdyby nie
towarzyszyło im zachowanie praw wynikających z umowy o pracę i/lub prawa do
odpowiedniego zasiłku;
określenie „odpowiedni zasiłek” w przypadku urlopu macierzyńskiego powinno być
uznawane za punkt odniesienia w celu ustalenia minimalnego poziomu ochrony i w żadnym
razie nie powinno być rozumiane jako sugestia analogii pomiędzy ciążą i chorobą,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
SEKCJA I
CEL I DEFINICJE
Artykuł 1
Cel
1. Celem niniejszej dyrektywy, która jest dziesiątą szczegółową dyrektywą w rozumieniu
art. 16 ust. 1 dyrektywy nr 89/391/EWG, jest wprowadzenie w życie środków sprzyjających
poprawie w miejscu pracy zdrowia i bezpieczeństwa pracownic w ciąży, pracownic, które
niedawno rodziły lub karmiących piersią.
2. Przepisy dyrektywy 89/391/EWG, z wyjątkiem jej art. 2 ust. 2, znajdują zastosowanie w
pełnym zakresie określonym w ust. 1, bez uszczerbku dla bardziej rygorystycznych i/lub
szczegółowych przepisów zawartych w niniejszej dyrektywie.
3. Niniejsza dyrektywa nie może mieć wpływu na obniżenie poziomu ochrony
zapewnionej pracownicom w ciąży, pracownicom, które niedawno rodziły lub karmiącym
piersią w porównaniu z ich sytuacją w poszczególnych Państwach Członkowskich w
momencie przyjęcia niniejszej dyrektywy.
Artykuł 2
Definicje
Do celów niniejszej dyrektywy:
a) określenie „pracownica w ciąży” oznacza pracownicę w ciąży, która poinformuje o
swym stanie swego pracodawcę, zgodnie z przepisami krajowymi i/lub praktyką;
b) określenie „pracownica, która niedawno rodziła” oznacza pracownicę, która niedawno
rodziła w rozumieniu ustawodawstwa krajowego i/lub krajowej praktyki oraz
poinformuje o swym stanie pracodawcę, zgodnie z tymże ustawodawstwem i/lub
praktyką;
c) określenie „pracownica karmiąca piersią” oznacza pracownicę karmiącą piersią w
rozumieniu ustawodawstwa krajowego i/lub krajowej praktyki, która poinformuje o swym
stanie pracodawcę, zgodnie z tymże ustawodawstwem i/lub praktyką.
SEKCJA II
PRZEPISY OGÓLNE
Artykuł 3
Wytyczne
1. W porozumieniu z Państwami Członkowskimi i przy współpracy z Komitetem
Doradczym ds. ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy, Komisja
opracuje wytyczne dotyczące określenia czynników chemicznych, fizycznych i biologicznych
oraz procesów przemysłowych uznanych za niebezpieczne dla zdrowia i bezpieczeństwa
pracowników w rozumieniu art. 2.
Wytyczne, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, odnoszą się również do
wykonywanych przez pracowników ruchów, ich postawy, umysłowego i fizycznego
zmęczenia oraz stresu związanego z pracą wykonywaną w rozumieniu art. 2.
2. Celem wytycznych, o których mowa w ust. 1 jest stworzenie podstawy do oceny
zagrożeń przewidzianej w art. 4 ust. 1.
W tym celu Państwa Członkowskie podadzą te wytyczne do wiadomości wszystkich
pracodawców, pracownic i/lub przedstawicieli w danym państwie.
Artykuł 4
Ocena zagrożeń i informacja
1. Do wszelkich czynności, gdzie występuje szczególne ryzyko narażenia na czynniki,
procesy lub warunki pracy , których otwarta lista podana jest w załączniku I, pracodawca
oceni charakter, stopień i czas trwania tego ryzyka w odniesieniu do pracowników, w
przedsiębiorstwie lub/i innej formie prowadzenia działalności gospodarczej, bezpośrednio lub
poprzez działania ochronne i zapobiegawcze, o których mowa w art. 7 dyrektywy
89/391/EWG, w celu:
-
oceny wszelkich zagrożeń zdrowia i bezpieczeństwa oraz możliwego wpływu na ciążę
lub karmienie piersią pracownic, w rozumieniu art. 2,
-
podjęcia decyzji co do środków, jakie należy podjąć.
2. Bez uszczerbku dla postanowień art. 10 dyrektywy 89/391/EWG, pracownice w
rozumieniu art. 2 i pracownice mogące znaleźć się w jednej z sytuacji, o których mowa w art.
2, zatrudnione w ramach przedsiębiorstw i/lub innych form prowadzenia działalności
gospodarczej, oraz /lub ich przedstawiciele, będą informowani o wynikach oceny
przewidzianej w ust. 1 oraz o środkach podejmowanych w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa
w pracy.
Artykuł 5
Działania podejmowane w następstwie uzyskania wyników oceny
1. Bez uszczerbku dla przepisów art. 6 dyrektywy 89/391/EWG, jeżeli wynik oceny, o
której mowa w art. 4 ust. 1, ujawni zagrożenie zdrowia, bezpieczeństwa lub może mieć
wpływ na ciążę lub karmienie piersią pracownic w rozumieniu art. 2, pracodawca podejmie
niezbędne środki, zapewniające czasowe dostosowanie warunków pracy i/lub czasu pracy
danej pracownicy, aby uniknąć narażenia jej na takie ryzyko.
2. Jeżeli dostosowanie warunków i/lub czasu pracy pracownicy nie jest technicznie lub
obiektywnie wykonalne bądź nie może być wymagane z należycie uzasadnionych powodów,
pracodawca podejmie niezbędne środki , aby przenieść pracownicę do innej pracy.
3. Jeżeli przeniesienie pracownicy do innej pracy nie jest techniczne i/lub obiektywnie
wykonalne bądź nie może być wymagane z należycie uzasadnionych powodów, pracownica
otrzyma urlop zgodnie z przepisami krajowymi i/lub praktyką na cały okres niezbędny do
ochrony zdrowia lub bezpieczeństwa.
4. Przepisy niniejszego artykułu stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy pracownica
wykonująca prace zabronione na mocy art. 6, zajdzie w ciążę lub zacznie karmić piersią i
powiadomi o tym swego pracodawcę.
Artykuł 6
Przypadki, w których narażenie zdrowia jest zabronione
Poza ogólnymi przepisami dotyczącymi ochrony pracowników, w szczególności
odnoszącymi się do dopuszczalnych norm zawodowego zagrożenia zdrowia:
1. Pracownice w ciąży w rozumieniu art. 2 lit. a) w żadnym razie nie mogą być
zobowiązane do wykonywania obowiązków, których ocena wykazała istnienie ryzyka
narażenia na czynniki i warunki pracy zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu wymienione w
załączniku II, sekcja A.
2. Pracownice karmiące piersią w rozumieniu art. 2 lit. c) w żadnym razie nie mogą być
zobowiązane do wykonywania obowiązków, których ocena wykazała istnienie ryzyka
narażenia na czynniki i warunki pracy zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu, wymienione w
zał. II, sekcja B.
Artykuł 7
Praca nocna
Plik z chomika:
strikerlg
Inne pliki z tego folderu:
Rozporz._UE-Subst. chemiczne.pdf
(7340 KB)
Bhp w Polsce i UE.doc
(1410 KB)
Dyrektywa 2006-42-WE-Maszynowa.pdf
(2591 KB)
Dyrektywa 92-58-EWG-Znaki bezpieczeństwa.doc
(2612 KB)
Dyrektywa 89-391-EWG Warunki pracy.doc
(138 KB)
Inne foldery tego chomika:
►Zaprojektuj Swój Dom
Adobe Photoshop CC 2015.0.0 PL 32-64Bit Portable
ArchiCAD 18 Build 3006 [64-Bit] Crack
Artisteer 4.1.0.59861 Final [Keygen]
AutoCAD 2016 64 bit
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin