Oblicza_islamu.pdf

(1077 KB) Pobierz
Cel6_06.indd
Oblicza
Janusz Szarzec
ISLAMU
Pewnie sporym zaskoczeniem dla przeważającej
liczby muzułmanów byłaby wiadomość,
że nie tylko Biblia, ale i Koran
potwierdza prawo Żydów do ich ziemi.
że nie tylko Biblia, ale i Koran
potwierdza prawo Żydów do ich ziemi.
że nie tylko Biblia, ale i Koran
6 CEL | M AGAZYN C HRZEŚCIJAŃSKI
Historia, Biblia, Ludzie
Historia, Biblia, Ludzie
Historia, Biblia, Ludzie
Historia, Biblia, Ludzie
350543430.551.png 350543430.662.png 350543430.691.png 350543430.702.png 350543430.001.png 350543430.012.png 350543430.023.png 350543430.034.png 350543430.045.png 350543430.056.png 350543430.067.png 350543430.078.png 350543430.089.png 350543430.100.png 350543430.111.png 350543430.122.png
dzy światem arabskim a państwem Izrael przy-
jęło się rozpatrywać wielopłaszczyznowo, a jego
przyczyn doszukiwać się zarówno w wielkiej polityce,
skomplikowanej historii, losie mniejszości etnicznych, jak
i sporach terytorialnych. Rządy państw, międzynarodowe
organizacje oraz komentatorzy sceny politycznej co rusz
prezentują kolejne pomysły na zaprowadzenie pokoju i sta-
bilizację w tym zapalnym regionie świata. Jednak wygląda
na to, że niezliczone próby pokojowych mediacji, piel-
grzymki zachodnich dyplomacji do bliskowschodnich sto-
lic w poszukiwaniu choćby doraźnych rozwiązań, wreszcie
miliardy „zainwestowane” w poprawę warunków życia lud-
ności Autonomii Palestyńskiej w niczym nie zmieniają sytu-
acji. Nie widać końca spirali agresji, przeciwnie – należy się
– należy się
wyznawców, podczas gdy w języku angielskim (zarezerwo-
wanym dla opinii publicznej Zachodu) pobudki religijne są
przemilczane. W takich okolicznościach, nawet jeśli zdecy-
dowana większość muzułmanów chciałaby – jak my wszyscy
– żyć w pokoju, to w najlepszym wypadku będzie i tak żywiła
w stosunku do Żydów co najmniej bierną niechęć.
A co do islamskich fundamentalistów, których wpływ na
współwyznawców, jak się słyszy, podobno jest marginalny,
to rzeczywistość, niestety, wygląda inaczej. Zdominowali
oni większość organizacji muzułmańskich na świecie do
tego stopnia, że umiarkowane głosy praktycznie pozostają
niewysłuchane. To właśnie oni kontrolują organizacje mło-
dzieżowe i studenckie, komitety i stowarzyszenia muzuł-
mańskie, meczety, gazety etc. Ich hegemonia w świecie
islamu bierze się między innymi stąd, że takie kraje jak Iran,
Syria, Arabia Saudyjska i Libia bezpośrednio lub prywatnymi
kanałami zasilają finansowo w zasadzie tylko te najbardziej
agresywne w retoryce organizacje. Skoro motyw religijny
tak często pojawia się w wypowiedziach nie tylko ekstremi-
stów, lecz i bardziej umiarkowanych przywódców muzuł-
mańskich, to dobrze byłoby poznać bliżej genezę islamu
i jego rzeczywisty stosunek do pozostałych religii.
raczej spodziewać, i to bardziej ze strony arabskiej, inicjo-
wania kolejnych działań zaczepnych. Nic w tym dziwnego,
wszak konflikt bliskowschodni nie da się ograniczyć tylko
do jego wątków etnicznych i terytorialnych. Choć to teza
wysoce niepopularna i dla wielu nie do zaakceptowania,
to jednak musimy zrozumieć, że za odwieczną niechęcią
muzułmańskich sąsiadów do Żydów i Izraela kryje się także
inny oczywisty powód – religia islamu ze swoimi wiekowymi
uprzedzeniami i chroniczną nietolerancją innowierczych
wyznań.
Dla każdego, nawet postronnego obserwatora aktual-
nych wydarzeń, staje się oczywiste, że demon antysemi-
tyzmu przybiera ostatnio szczególnie często jedno oblicze
– islamskie. Przykro to stwierdzić, lecz panuje on zwłaszcza
tam, gdzie mieszkają większe populacje ludności muzuł-
mańskiej – od Bliskiego Wschodu przez Europę
– od Bliskiego Wschodu przez Europę
– Zachodnią,
nawet po Stany Zjednoczone. Antyżydowskie i antyizrael-
skie wystąpienia w wydaniu muzułmańskim nie ograniczają
się – jak chcieliby to postrzegać znawcy tematu – do kilku
ekstremistycznych organizacji i ich niepoczytalnych liderów.
Przeciwnie, mamy raczej do czynienia z dalece zaawanso-
wanym etapem propagandy nienawiści rasowej i religijnej.
Otwarcie posługują się nią przywódcy państwowi, najwięk-
sze partie polityczne, najbardziej wpływowe środki maso-
wego przekazu i czołowi intelektualiści.
Na oczach świata zakłamuje się historię, między innymi
podważając fakt zagłady Żydów podczas II wojny świato-
wej, cytuje się wyjątki z „Mein Kampf” Hitlera, nawołuje do
śmiertelnej walki z Żydami i zniszczenia państwa Izrael. Co
ciekawe, islamscy przywódcy duchowi czynią tak, powołu-
jąc się na rzekomo obowiązujące zasady prawa religijnego,
według którego Żydzi są odwiecznymi wrogami Allaha, a ich
zabijanie jest jego wolą. W większości meczetów na Bliskim
Wschodzie (zwłaszcza w Autonomii Palestyńskiej) w środkach
masowego przekazu, w edukacji dzieci od najmłodszych lat
przypomina się, że Żydzi są wrogami Allaha, islam znajduje
się w stanie religijnej wojny z Izraelem (dżihadu), wszystkie
porozumienia z Izraelczykami są tymczasowe, a ostatecz-
nym celem muzułmanów jest zniszczenie Izraela i zajęcie
całej Palestyny z Jerozolimą jako stolicą włącznie. I wszystko
to w imię religii. Niczego nie zmienia tu fakt, że głosi się te
hasła głównie po arabsku, zwracając się do religijnych współ-
Dla każdego, nawet postronnego
obserwatora aktualnych wyda-
rzeń staje się oczywiste, że demon
antysemityzmu ostatnio przybiera
szczególnie często jedno oblicze
– islamskie.
Mahomet, zanim obwołał się największym prorokiem
jedynego boga Allaha, utrzymywał kontakty zarówno
z Żydami, jak i chrześcijanami. To ważne o tyle, że później
w swoich wypowiedziach jednych i drugich często klasyfi-
kował razem jako „ludzi księgi” (to znaczy Starego i Nowego
Testamentu), którzy mieli być w podobny sposób traktowani
przez wyznawców islamu. Boga – Allaha, prorok co prawda
utożsamiał z Bogiem Żydów i chrześcijan, z tą wszakże
różnicą, że to jego – Mahometa – objawienie miało prze-
wyższać te poprzednie i być ostateczne. Prawdziwy pokój
w rozumieniu islamu miał nastąpić dopiero wówczas, gdy
wszyscy ludzie zaakceptują objawienie Allaha i poddadzą
się jego woli (arabskie słowo muslim oznacza „całkowicie
poddany Bogu” – Allahowi).
Główne założenia religii islamu znajdują swoje źródło
w jego świętej księdze – Koranie, spisanym już po śmierci
proroka Mahometa. Lecz tak jak w początkowej fazie kształ-
towania się tej religii istniało kilka wersji Koranu, tak do dziś
nie ma jednej, ostatecznej wykładni jego treści. Stąd tyle
miejsca na dowolność w interpretacjach, co skrzętnie wyko-
rzystują różne skrajne ugrupowania islamskie w zależności
od potrzeby chwili.
Sam Koran pełen jest sprzeczności. Z jednej strony treści
anielskich objawień proroka nawiązują wyraźnie do dobrze
znanych historii i postaci Starego i Nowego Testamentu. Jest
CEL | M AGAZYN C HRZEŚCIJAŃSKI
7
W spółczesny konflikt na Bliskim Wschodzie mię-
350543430.133.png 350543430.144.png 350543430.155.png 350543430.166.png 350543430.177.png 350543430.188.png 350543430.199.png 350543430.210.png 350543430.221.png 350543430.232.png 350543430.243.png 350543430.254.png 350543430.265.png 350543430.276.png 350543430.287.png 350543430.298.png 350543430.309.png 350543430.320.png 350543430.331.png 350543430.342.png 350543430.353.png 350543430.364.png 350543430.375.png 350543430.386.png 350543430.397.png 350543430.408.png 350543430.419.png 350543430.430.png 350543430.441.png 350543430.452.png 350543430.463.png 350543430.474.png 350543430.485.png 350543430.496.png 350543430.507.png 350543430.518.png 350543430.529.png 350543430.540.png 350543430.552.png 350543430.563.png 350543430.574.png 350543430.585.png 350543430.596.png 350543430.607.png 350543430.618.png 350543430.629.png 350543430.640.png 350543430.651.png 350543430.663.png 350543430.674.png 350543430.683.png 350543430.684.png 350543430.685.png 350543430.686.png 350543430.687.png 350543430.688.png 350543430.689.png 350543430.690.png 350543430.692.png 350543430.693.png 350543430.694.png 350543430.695.png 350543430.696.png 350543430.697.png 350543430.698.png 350543430.699.png 350543430.700.png 350543430.701.png 350543430.703.png 350543430.704.png 350543430.705.png 350543430.706.png 350543430.707.png 350543430.708.png 350543430.709.png 350543430.710.png 350543430.711.png 350543430.712.png 350543430.002.png 350543430.003.png 350543430.004.png 350543430.005.png 350543430.006.png 350543430.007.png 350543430.008.png 350543430.009.png 350543430.010.png 350543430.011.png 350543430.013.png 350543430.014.png 350543430.015.png 350543430.016.png 350543430.017.png 350543430.018.png 350543430.019.png 350543430.020.png 350543430.021.png 350543430.022.png 350543430.024.png 350543430.025.png 350543430.026.png 350543430.027.png 350543430.028.png 350543430.029.png 350543430.030.png 350543430.031.png 350543430.032.png 350543430.033.png 350543430.035.png 350543430.036.png 350543430.037.png 350543430.038.png 350543430.039.png 350543430.040.png 350543430.041.png 350543430.042.png 350543430.043.png 350543430.044.png 350543430.046.png 350543430.047.png 350543430.048.png 350543430.049.png 350543430.050.png 350543430.051.png 350543430.052.png 350543430.053.png 350543430.054.png 350543430.055.png 350543430.057.png 350543430.058.png 350543430.059.png 350543430.060.png 350543430.061.png 350543430.062.png 350543430.063.png 350543430.064.png 350543430.065.png 350543430.066.png 350543430.068.png 350543430.069.png 350543430.070.png 350543430.071.png 350543430.072.png 350543430.073.png 350543430.074.png 350543430.075.png 350543430.076.png 350543430.077.png 350543430.079.png 350543430.080.png 350543430.081.png 350543430.082.png 350543430.083.png 350543430.084.png 350543430.085.png 350543430.086.png 350543430.087.png 350543430.088.png 350543430.090.png 350543430.091.png 350543430.092.png 350543430.093.png 350543430.094.png 350543430.095.png 350543430.096.png 350543430.097.png 350543430.098.png 350543430.099.png 350543430.101.png 350543430.102.png 350543430.103.png 350543430.104.png 350543430.105.png 350543430.106.png 350543430.107.png 350543430.108.png 350543430.109.png 350543430.110.png 350543430.112.png 350543430.113.png 350543430.114.png 350543430.115.png 350543430.116.png 350543430.117.png 350543430.118.png 350543430.119.png 350543430.120.png 350543430.121.png 350543430.123.png 350543430.124.png 350543430.125.png 350543430.126.png 350543430.127.png 350543430.128.png 350543430.129.png 350543430.130.png 350543430.131.png 350543430.132.png 350543430.134.png 350543430.135.png 350543430.136.png 350543430.137.png 350543430.138.png 350543430.139.png 350543430.140.png 350543430.141.png 350543430.142.png 350543430.143.png 350543430.145.png 350543430.146.png 350543430.147.png 350543430.148.png 350543430.149.png 350543430.150.png 350543430.151.png 350543430.152.png 350543430.153.png 350543430.154.png 350543430.156.png 350543430.157.png 350543430.158.png 350543430.159.png 350543430.160.png 350543430.161.png 350543430.162.png 350543430.163.png 350543430.164.png 350543430.165.png 350543430.167.png 350543430.168.png 350543430.169.png 350543430.170.png 350543430.171.png 350543430.172.png 350543430.173.png
to w pełni zrozumiałe i mogło być podyktowane chęcią
uwiarygodnienia tekstów Koranu przez odwołanie do
Pisma Świętego. Wszak wówczas (w VII wieku) było
ono podstawą wyznania wiary ludności zamieszkują-
cej obszary byłego zachodniego Cesarstwa Rzymskiego
oraz Bizancjum. Zgodnie z tradycją islamu Koran jest
potwierdzeniem Starego i Nowego Testamentu, lecz
Mahomet uznawał Torę i Ewangelie tylko o tyle, o ile
zgadzały się z jego objawieniem. Koran zawiera także
nauczanie w zasadniczy sposób rozbieżne z biblijnym,
a w wielu przypadkach całkowicie z nim sprzeczne.
Trudno, żeby było inaczej, jeśli z drugiej strony istniała
konieczność wykazania odrębności nowej religii i uza-
sadnienia celowości jej istnienia. I tak np. pojawiają
się w surach Koranu obok siebie nawzajem wyklucza-
jące się twierdzenia. Obok tez, iż nie ma przymusu w
religii, znajdują się nawoływania do zabijania „ludzi
księgi” (Żydów i chrześcijan), jeśli ci nie poddadzą się
woli Allaha (Sura II). Raz nawołuje się do zachowa-
nia pokoju z innowiercami (Sura XXIX), innym razem
każe się zwalczać „imamów niewierności” (Sura IX)
i nie zawierać przymierzy z Żydami i chrześcijanami
(Sura V). Zresztą zgodnie z obowiązującą tradycją bóg
i jego Posłaniec (czyt. prorok Mahomet) są wolni od
zobowiązań, zwłaszcza czynionych wobec niewier-
nych, a doktryna muzułmańska dopuszcza możliwość
znoszenia lub uchylania jednego wersetu Koranu przez
inny, późniejszy (jeśli akurat występuje taka potrzeba).
Co do Żydów, z jednej strony są przedstawieni jako
szczególny, wyniesiony przez Boga naród, a z drugiej
jako przeklęci przez Allaha przestępcy. Chrześcijanie
natomiast „nie idą za prawdą”, a dogmat o boskości
Chrystusa jest bluźnierstwem dla wyznawcy islamu.
I choć każda Sura zaczyna się od inwokacji do Allaha
jako miłosiernego i litościwego, to w trakcie dalszej lek-
tury okazuje się, że jest taki tylko w stosunku do tych,
którzy mu się podporządkowują.
w jedną stronę, o czym świat ostatnio mógł się prze-
konać na przykładzie pewnego Pakistańczyka, który
przeszedł z islamu na chrześcijaństwo. Od kary śmierci
uratowały go dopiero interwencje dyplomatyczne pro-
wadzone na najwyższym szczeblu. A i tak uznano go
za niepoczytalnego.
Na przestrzeni dziejów islam okazał się swoistą
kontrreligią, nastawioną na ekspansję, której ostrze
wymierzone było w istniejący porządek. Ze względu
na taki charakter i naturę nowej religii, muzułmanie
od pierwszych lat jej istnienia uznawali za swój święty
obowiązek podporządkować cały świat nauce islamu
– nawet drogą przemocy, przez świętą wojnę – dżihad.
Koncepcja globalnego dżihadu zasadniczo nie zmieniła
się od czasów proroka Mahometa, który osobiście pro-
wadził wiele zaczepnych kampanii militarnych. Ogól-
nie rzecz biorąc, dzieli ona cały świat na dwa obozy:
„ziemię islamu” ( Dar Al-Islam , gdzie panuje islamskie
prawo) oraz „ziemię wojny/miecza” ( Dar Al-Harb ), czyli
terytoria zamieszkiwane przez niewiernych (nie muzuł-
manów), które mieczem właśnie, jeśli nie po dobroci,
powinny ostatecznie poddać się pod dominację islamu.
Współcześni fundamentaliści – fanatycy rozkrzewiania
rewolucji islamskiej na świecie – w prostej linii pozo-
stają kontynuatorami tamtej idei. Do tego stopnia prze-
niknęła ona myślenie wielu Arabów, zwłaszcza szyitów
i tych z Palestyny, że w pełni uznają oni terroryzm i akty
przemocy za naturalny sposób uprawiania polityki. Pod-
czas gdy jedni używają fizycznej przemocy, by „podbić
nowe terytoria”, inni, dzięki niewyczerpanym zasobom
finansowym, budowaniu tysięcy meczetów, dynamicz-
nemu propagowaniu kultury i religii islamu, snują plany
„pokojowego” podboju Europy w XXI wieku.
Jeśli zaś jakieś ziemie kiedykolwiek dostały się pod
panowanie religii proroka, a później zostały utracone
na rzecz innowierców, stanowi to śmiertelną zniewagę,
upokorzenie dla islamu. Wówczas jedynym sposobem
na „odzyskanie twarzy” jest ponowny podbój. Stąd mię-
dzy innymi tak zażarty spór o maleńki półpustynny skra-
wek ziemi na Bliskim Wschodzie, zamieszkały obecnie
przez Żydów, najbardziej znienawidzoną przez muzuł-
man nację. Dlatego na przykład na propagandowych
plakatach islamistów w Egipcie, Jordanii, Syrii i Libanie
ów maleńki Izrael przedstawiany jest niczym sztylet
wbity w żywe ciało otaczających go krajów muzułmań-
skich. Oczywiste jest, że muzułmanie nigdy w pełni
nie zaakceptują istnienia żydowskiej ojczyzny w Pale-
stynie i że chodzi im o odzyskanie całego terytorium
współczesnego Izraela i wyparcie stamtąd Żydów. Oto
główny powód zaciekłego sprzeciwu krajów arabskich
wobec powstania państwa Izrael i masowego powrotu
Żydów do ziemi ich ojców.
Nie można również przemilczeć świadectwa Pisma
Świętego dotyczącego Żydów, Izraela i ziemi nadanej
im przez Boga. Nie sposób traktować Stary Testament
jako wyłącznie żydowską księgę, która miałaby służyć
jedynie ideologii i promowaniu tego narodu. Znamienne
Podczas gdy jedni używają
fizycznej przemocy, by „pod-
bić nowe terytoria”, inni, dzięki
niewyczerpanym zasobom
finansowym, budowaniu tysięcy
meczetów, dynamicznemu
propagowaniu kultury
i religii islamu, snują plany
„pokojowego” podboju
Europy w XXI wieku.
Nie istnieje możliwość konwersji z islamu na inną
religię. Bardzo łatwo można zostać muzułmaninem, ale
już próba odejścia wiąże się z tragicznymi konsekwen-
cjami, włącznie z zagrożeniem życia. To swoisty bilet
8 CEL | M AGAZYN C HRZEŚCIJAŃSKI
350543430.174.png 350543430.175.png 350543430.176.png 350543430.178.png 350543430.179.png 350543430.180.png 350543430.181.png 350543430.182.png 350543430.183.png 350543430.184.png 350543430.185.png 350543430.186.png 350543430.187.png 350543430.189.png 350543430.190.png 350543430.191.png 350543430.192.png 350543430.193.png 350543430.194.png 350543430.195.png 350543430.196.png 350543430.197.png 350543430.198.png 350543430.200.png 350543430.201.png 350543430.202.png 350543430.203.png 350543430.204.png 350543430.205.png 350543430.206.png 350543430.207.png 350543430.208.png 350543430.209.png 350543430.211.png 350543430.212.png 350543430.213.png 350543430.214.png 350543430.215.png 350543430.216.png 350543430.217.png 350543430.218.png 350543430.219.png 350543430.220.png 350543430.222.png 350543430.223.png 350543430.224.png 350543430.225.png 350543430.226.png 350543430.227.png 350543430.228.png 350543430.229.png 350543430.230.png 350543430.231.png 350543430.233.png 350543430.234.png 350543430.235.png 350543430.236.png 350543430.237.png 350543430.238.png 350543430.239.png 350543430.240.png 350543430.241.png 350543430.242.png 350543430.244.png 350543430.245.png 350543430.246.png 350543430.247.png 350543430.248.png 350543430.249.png 350543430.250.png 350543430.251.png 350543430.252.png 350543430.253.png 350543430.255.png 350543430.256.png 350543430.257.png 350543430.258.png 350543430.259.png 350543430.260.png 350543430.261.png 350543430.262.png 350543430.263.png 350543430.264.png 350543430.266.png 350543430.267.png 350543430.268.png 350543430.269.png 350543430.270.png 350543430.271.png 350543430.272.png 350543430.273.png 350543430.274.png 350543430.275.png 350543430.277.png 350543430.278.png 350543430.279.png 350543430.280.png 350543430.281.png 350543430.282.png 350543430.283.png 350543430.284.png 350543430.285.png 350543430.286.png 350543430.288.png 350543430.289.png 350543430.290.png 350543430.291.png 350543430.292.png 350543430.293.png 350543430.294.png 350543430.295.png 350543430.296.png 350543430.297.png 350543430.299.png 350543430.300.png 350543430.301.png 350543430.302.png 350543430.303.png 350543430.304.png 350543430.305.png 350543430.306.png 350543430.307.png 350543430.308.png 350543430.310.png 350543430.311.png 350543430.312.png 350543430.313.png 350543430.314.png 350543430.315.png 350543430.316.png 350543430.317.png 350543430.318.png 350543430.319.png 350543430.321.png 350543430.322.png 350543430.323.png 350543430.324.png 350543430.325.png 350543430.326.png 350543430.327.png 350543430.328.png 350543430.329.png 350543430.330.png 350543430.332.png 350543430.333.png 350543430.334.png 350543430.335.png 350543430.336.png 350543430.337.png 350543430.338.png 350543430.339.png 350543430.340.png 350543430.341.png 350543430.343.png 350543430.344.png 350543430.345.png 350543430.346.png 350543430.347.png 350543430.348.png 350543430.349.png 350543430.350.png 350543430.351.png 350543430.352.png 350543430.354.png 350543430.355.png 350543430.356.png 350543430.357.png 350543430.358.png 350543430.359.png 350543430.360.png 350543430.361.png 350543430.362.png 350543430.363.png 350543430.365.png 350543430.366.png 350543430.367.png 350543430.368.png 350543430.369.png 350543430.370.png 350543430.371.png 350543430.372.png 350543430.373.png 350543430.374.png 350543430.376.png 350543430.377.png 350543430.378.png 350543430.379.png 350543430.380.png 350543430.381.png 350543430.382.png 350543430.383.png 350543430.384.png 350543430.385.png 350543430.387.png 350543430.388.png 350543430.389.png 350543430.390.png 350543430.391.png 350543430.392.png 350543430.393.png 350543430.394.png 350543430.395.png 350543430.396.png 350543430.398.png 350543430.399.png 350543430.400.png 350543430.401.png 350543430.402.png 350543430.403.png 350543430.404.png 350543430.405.png 350543430.406.png 350543430.407.png 350543430.409.png 350543430.410.png 350543430.411.png 350543430.412.png 350543430.413.png 350543430.414.png 350543430.415.png 350543430.416.png 350543430.417.png 350543430.418.png 350543430.420.png 350543430.421.png 350543430.422.png 350543430.423.png 350543430.424.png 350543430.425.png 350543430.426.png
jest to, że większość współczesnych Żydów nie traktuje
Tanach (Stary Testament) jako w pełni wiarygodnego
zapisu swej historii. A jednak jest on ewenementem
wśród tzw. świętych ksiąg starożytności, najbardziej
uniwersalnym i jedynym w swoim rodzaju dziełem
opisującym dokładnie początki rodzaju ludzkiego,
jego historię i przyszłe losy. Dziś, na przekór utartym,
choć błędnym, poglądom, świecka historia i arche-
ologia w zaskakujący sposób potwierdzają autentycz-
ność przekazu biblijnego. Jednak chyba najbardziej
intrygującą częścią tekstów Pisma pozostają fragmenty
prorocze, przepowiednie, których większość już zna-
lazła swoje dokładne wypełnienie w historii narodów
i Izraela.
Biblia prezentuje postać Abrahama, jako tego, który
miał zostać protoplastą Bożego narodu wybranego
– Izraela. Przez ten naród Bóg miał błogosławić cały świat
(Rdz.12:2-3), przez niego dając się poznać ludzkości.
Ostatecznie miał wyprowadzić spośród niego Mesjasza
– Zbawiciela ludzi (J 4:22). Obietnice stania się wielkim
narodem dane przez Boga Abrahamowi zostały potem
potwierdzone jego synowi Izaakowi (Rdz.26:3-4), a po
nim Jakubowi (Rdz.28:13-14). Mojżesz zapisał także
słowa o szczególnej pozycji Izraela przed Bogiem
i jego roli w dziejach (Pwt.26:18-19; 28:9-10). Do dziś
wywołują one kontrowersje i są powodem do zazdro-
ści innych nacji. Dotyczy to również, a może przede
wszystkim, plemion arabskich, które swe pochodze-
nie wywodzą od Ismaela, pierwszego syna Abrahama,
urodzonego z niewolnicy (w przeciwieństwie do Iza-
aka, syna Sary, prawowitej żony Abrahama). Koran zaś
wbrew Torze uznaje jego, a nie Izaaka, za jedynego
dziedzica błogosławieństw Bożych. Według tradycji
muzułmańskiej Abraham wraz ze swoim synem Isma-
elem (przodkiem 12 plemion beduińskich) zbudował
świątynię Kaaba w Mekce. Niektórzy w interpretacji tej
historii poszli nawet tak daleko, iż w fakcie odsunięcia
Ismaela od dziedziczenia upatrują przyczyny poczucia
doznanej krzywdy i odrzucenia u jego potomków oraz
przyszłej wrogości kuzynów do siebie. Abstrahując od
tej iście freudowskiej koncepcji, oba narody zgodnie
z Bożą obietnicą stały się potężne, a wybranie Izaaka
i Izraela oznaczało dla Żydów szczególną odpowie-
dzialność za niesienie ludzkości przesłania o prawdzi-
wym Bogu. Na potwierdzenie tego Nowy Testament
podtrzymuje tezę o wybraniu fizycznego Izraela i nie-
przemijalności Bożych obietnic wobec niego (Rz.3:1-4;
rozdz.9-11). W historii do tego stopnia wiązało się to
z trudnościami, prześladowaniami i doświadczaniem
nienawiści, że wielu Żydów zadaje sobie ciągle pytanie
co do sensu i kosztów takiego powołania Izraela.
Oprócz obietnicy stania się wielkim narodem
Abraham, Izaak i Jakub otrzymali inną, nierozerwal-
nie związaną z pierwszą – obietnicę ziemi. Chodziło
nie o abstrakcyjne, lecz konkretne miejsce na globie
– u zbiegu trzech kontynentów, gdzie krzyżowały
się trakty handlowe, a nieustanny przepływ ludności
umożliwiał spełnienie misji powierzonej przez Boga
Izraelowi. Ziemia ta, nazywana dziś błędnie Palestyną,
została nadana Abrahamowi i jego dziedzicom na
zawsze (Rdz.12:7;13:14-17;15:9-17;17:8). Od tej pory
błogosławieństwo Izraela i realizacja jego „boskiego”
przeznaczenia związane były zawsze z ich pobytem
w tej ziemi. To nie muzułmanie, a Żydzi od wieków się
o nią modlili, o niej zawsze marzyli, ku niej prowadziła
ich tęsknota. Do niej wracali z Egiptu, Babilonu czy też
ostatnio, w XX wieku, ze wszystkich ziem, do których
wcześniej byli rozproszeni. Gdy ziemia ta znajdowała
się pod okupacją Rzymu, Bizancjum i najdłużej tam
panującego islamu, ucierpiała najbardziej na skutek
gospodarki rabunkowej ówczesnych właścicieli. XIX-
-wieczni pielgrzymi odwiedzający Ziemię Świętą uzna-
wali ją raczej za przeklęte przez Boga, zdewastowane
pustkowie.
Tak długo jak islam pozostanie
nietolerancyjny i nie zechce
zaakceptować żadnej innej
grupy religijnej na zasadach
pełnej równości, trwały pokój
na Bliskim Wschodzie
nie będzie możliwy.
Sytuacja diametralnie się zmieniła, gdy zaczęli
tam napływać pierwsi żydowscy osadnicy. Wyku-
pywali oni ziemię z rąk niezainteresowanych nią
Arabów i na nowo ją uprawiali. Dziś – zgodnie ze
słowem proroczym – pustynia znowu zaczyna kwit-
nąć, dzięki jej prawowitym gospodarzom. Na naszych
oczach, a jednak niepostrzeżenie, dokonuje się jeden
z największych cudów zapowiedzianych przez pro-
roków Starego Testamentu: ostatni w dziejach powrót
Żydów do ich ziemi (Jr.16:14-15;Iz.11:11-12;43:4-7;
Ez.11:16-19;36:6-12,24-28; Jl.4:6-7; Am.9:14-15).I do-
kładnie tak jak przewidzieli prorocy, odbywa się ten
ludzki exodus nie tylko przy dźwiękach radosnych fan-
far. Póki co, towarzyszą mu strach i niepokój związane
z niepewnością jutra w żydowskiej ziemi obiecanej
(Jr.30:1-5;22-24;31:1-10).
Nawiasem mówiąc, pewnie sporym zaskoczeniem
dla przeważającej liczby muzułmanów byłaby wiado-
mość, iż sam Koran potwierdza prawo Żydów do ich
ziemi (SuraV,20-21; SuraXVII,104 itp.).
Podsumowując – nie da się pojąć w całej złożoności
konfliktu wokół Palestyny bez podstawowej historycz-
nej i biblijnej wiedzy, że Żydzi to naród księgi – Biblii,
a ziemia izraelska to ich biblijne dziedzictwo – ziemia
obiecana. Tak długo jak islam pozostanie nietoleran-
cyjny i nie zechce zaakceptować żadnej innej grupy
religijnej na zasadach pełnej równości, trwały pokój na
Bliskim Wschodzie nie będzie możliwy.
CEL | M AGAZYN C HRZEŚCIJAŃSKI
9
350543430.427.png 350543430.428.png 350543430.429.png 350543430.431.png 350543430.432.png 350543430.433.png 350543430.434.png 350543430.435.png 350543430.436.png 350543430.437.png 350543430.438.png 350543430.439.png 350543430.440.png 350543430.442.png 350543430.443.png 350543430.444.png 350543430.445.png 350543430.446.png 350543430.447.png 350543430.448.png 350543430.449.png 350543430.450.png 350543430.451.png 350543430.453.png 350543430.454.png 350543430.455.png 350543430.456.png 350543430.457.png 350543430.458.png 350543430.459.png 350543430.460.png 350543430.461.png 350543430.462.png 350543430.464.png 350543430.465.png 350543430.466.png 350543430.467.png 350543430.468.png 350543430.469.png 350543430.470.png 350543430.471.png 350543430.472.png 350543430.473.png 350543430.475.png 350543430.476.png 350543430.477.png 350543430.478.png 350543430.479.png 350543430.480.png 350543430.481.png 350543430.482.png 350543430.483.png 350543430.484.png 350543430.486.png 350543430.487.png 350543430.488.png 350543430.489.png 350543430.490.png 350543430.491.png 350543430.492.png 350543430.493.png 350543430.494.png 350543430.495.png 350543430.497.png 350543430.498.png 350543430.499.png 350543430.500.png 350543430.501.png 350543430.502.png 350543430.503.png 350543430.504.png 350543430.505.png 350543430.506.png 350543430.508.png 350543430.509.png 350543430.510.png 350543430.511.png 350543430.512.png 350543430.513.png 350543430.514.png 350543430.515.png 350543430.516.png 350543430.517.png 350543430.519.png 350543430.520.png 350543430.521.png 350543430.522.png 350543430.523.png 350543430.524.png 350543430.525.png 350543430.526.png 350543430.527.png 350543430.528.png 350543430.530.png 350543430.531.png 350543430.532.png 350543430.533.png 350543430.534.png 350543430.535.png 350543430.536.png 350543430.537.png 350543430.538.png 350543430.539.png 350543430.541.png 350543430.542.png 350543430.543.png 350543430.544.png 350543430.545.png 350543430.546.png 350543430.547.png 350543430.548.png 350543430.549.png 350543430.550.png 350543430.553.png 350543430.554.png 350543430.555.png 350543430.556.png 350543430.557.png 350543430.558.png 350543430.559.png 350543430.560.png 350543430.561.png 350543430.562.png 350543430.564.png 350543430.565.png 350543430.566.png 350543430.567.png 350543430.568.png 350543430.569.png 350543430.570.png 350543430.571.png 350543430.572.png 350543430.573.png 350543430.575.png 350543430.576.png 350543430.577.png 350543430.578.png 350543430.579.png 350543430.580.png 350543430.581.png 350543430.582.png 350543430.583.png 350543430.584.png 350543430.586.png 350543430.587.png 350543430.588.png 350543430.589.png 350543430.590.png 350543430.591.png 350543430.592.png 350543430.593.png 350543430.594.png 350543430.595.png 350543430.597.png 350543430.598.png 350543430.599.png 350543430.600.png 350543430.601.png 350543430.602.png 350543430.603.png 350543430.604.png 350543430.605.png 350543430.606.png 350543430.608.png 350543430.609.png 350543430.610.png 350543430.611.png 350543430.612.png 350543430.613.png 350543430.614.png 350543430.615.png 350543430.616.png 350543430.617.png 350543430.619.png 350543430.620.png 350543430.621.png 350543430.622.png 350543430.623.png 350543430.624.png 350543430.625.png 350543430.626.png 350543430.627.png 350543430.628.png 350543430.630.png 350543430.631.png 350543430.632.png 350543430.633.png 350543430.634.png 350543430.635.png 350543430.636.png 350543430.637.png 350543430.638.png 350543430.639.png 350543430.641.png 350543430.642.png 350543430.643.png 350543430.644.png 350543430.645.png 350543430.646.png 350543430.647.png 350543430.648.png 350543430.649.png 350543430.650.png 350543430.652.png 350543430.653.png 350543430.654.png 350543430.655.png 350543430.656.png 350543430.657.png 350543430.658.png 350543430.659.png 350543430.660.png 350543430.661.png 350543430.664.png 350543430.665.png 350543430.666.png 350543430.667.png 350543430.668.png 350543430.669.png 350543430.670.png 350543430.671.png 350543430.672.png 350543430.673.png 350543430.675.png 350543430.676.png 350543430.677.png 350543430.678.png 350543430.679.png 350543430.680.png 350543430.681.png 350543430.682.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin