ODP. NA 101 PYTAN O BOGA I EWOLUCJE.pdf

(3526 KB) Pobierz
447129346 UNPDF
ODPOWIEDZI NA 101 PYTAŃ
O BOGA I EWOLUCJĘ
Autor John F. Haught
Wydawnictwo WAM
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
I. REWOLUCYJNE IDEE DARWINA
1. Dlaczego ewolucja jest tak problematyczna dla religii?
2. Kim był Karol Darwin?
3. O co chodzi w teorii Darwina?
4. Darwin i Biblia przedstawiają zupełnie inną historię początku gatunków? Czy
można je pogodzić?
5. Czy występują jakieś analogie między biblijną historią stworzenia a naukową
historią ewolucji?
6. Jakie są główne zarzuty darwinizmu wobec idei Boga?
7. Jak Darwin pojmował Boga?
8. Czyż ewolucja nie jest tylko teorią?
9. Czy kiedykolwiek zaobserwowano proces ewolucji?
10. Czy idee Darwina są wiarygodne dzisiaj?
11. Czy luki w materiale kopalnym nie wskazują na to, że Bóg bezpośrednio stworzył
każdy gatunek?
12. Jeśli do powstania nowych gatunków nie potrzeba „specjalnego dzieła stwórczego",
to czy idea Boga nie jest w ogóle zbyteczna?
13. Czy są jakieś dowody na to, że ludzie wykształcili się z przedludzkich ssaków
naczelnych?
14. Jakie znaczenie mają prehistoryczne narzędzia, obrazy i groby dla zrozumienia
naszego miejsca w procesie ewolucji?
15. Czy ewolucja ciągle ma miejsce? A jeśli tak, to co będzie z naszym gatunkiem w
przyszłości?
16. Czy życie mogło powstać przypadkowo?
17. Czy ewolucja nie podważa naszej godności, pomniejszając różnice między materią,
życiem a osobami ludzkimi?
18. Jak zachować religijno-hierarchiczną wizję rzeczywistości bez odrzucenia nauk
ewolucyjnych?
19. Czy ewolucja nie neguje istnienia specyficznie ludzkiej duszy?
20. Biblia twierdzi, że jesteśmy stworzeni „na obraz i podobieństwo Boże". Czy
ewolucja nie przeczy tej idei?
21. Jakie są implikacje ewolucji dla moralności?
22. Niektórzy ewolucjoniści sądzą, że ewolucja Darwina może być dobrym
wytłumaczeniem naszych religijnych i etycznych tendencji. Na jakiej podstawie
wyciągają taki wniosek?
23. Jaką odpowiedź teologia może dać socjobiologicznej interpretacji moralności i
religii?
24. Skoro wśród neodarwinistów jest tyle poważnych różnic, to czy teologia nie
powinna wstrzymać się z komentowaniem ewolucji do momentu, gdy wszystkie
fakty zostaną ustalone?
25. Dlaczego tylu wykształconych ludzi ma ciągle trudności z pogodzeniem ewolucji i
wiary?
447129346.002.png
2
26. Czy koncepcja osobowego Boga Biblii nie jest zbyt ciasna, aby pomieścić nową
ewolucyjną wizję życia i wszechświata?
27. W jaki sposób mogę zachować wiarę w Boga, studiując biologię ewolucyjną?
28. Przekonuje mnie pogląd „separatystyczny". Czy można go wyjaśnić? Dlaczego jest
on niewystarczający?
29. W jaki sposób Kościoły chrześcijańskie zareagowały na odkrycia Darwina?
30. Jaka jest nauka papieży na temat ewolucji?
31. Jakie jest znaczenie najnowszego przesłania papieża Jana Pawła II na temat
ewolucji?
II. DARWIN I TEOLOGIA
32. Czy biologia ewolucyjna w istotny sposób wpłynęła na teologię katolicką?
33. Jakie znaczenie ma ewolucja dla współczesnej teologii?
34. Co rozumiemy pod pojęciem „teologii ewolucji"?
35. W jaki sposób ewolucja zmienia nasze rozumienie Boga?
36. Dlaczego Bóg nie zakończył dzieła stworzenia wszechświata miliardy lat temu?
37. Czy samoczynność ewolucji nie pomniejsza roli Boskiej mocy stwórczej?
38. Dlaczego bezpośrednie stworzenie każdego poszczególnego gatunku miałoby
pomniejszać pozycję Boga jako Stworzyciela?
39. Dlaczego Bóg pozwolił ewolucji na wytworzenie milionów rodzajów organizmów
żywych?
40. Czy nauki przyrodnicze nie wyjaśniają przekonywająco ewolucyjnej
różnorodności? Po co jeszcze idea Boskiej kreatywności?
41. Co oznacza „hierarchia wyjaśnień" i jak może pomóc w pogodzeniu teologii z
ewolucyjną interpretacją życia?
42. Jak teologia interpretuje to, co w gruncie rzeczy dokonuje się w ewolucji?
43. Czy elementy przypadku, bezosobowego doboru i długiego okresu czasu nie są
wystarczające do opisania ewolucji? Czy trzeba jeszcze dodawać pojęcie Boga?
44. Jakie znaczenie dostrzega teologia ewolucji w przypadkowości ewolucji, jej
żelaznych prawach i ogromnej ilości czasu?
45. Czy teologowie nie „osłabiają" czasami „niebezpiecznych idei" Darwina, aby
uczynić je łatwiejszymi do przyjęcia przez teologię?
46. W jaki sposób postać Chrystusa wpisuje się w obraz ewoluującego świata?
47. Jakie znaczenie ma dla teologii hipoteza, że w wyniku ewolucji życie pojawiło się
również w innych częściach wszechświata?
48. Co będzie, jeśli się okaże, że w innych częściach wszechświata żyją istoty bardziej
rozwinięte pod względem intelektualnym i etycznym niż ludzie?
49. Czy wolno zmieniać bieg ewolucji za pomocą manipulacji genetycznych?
III. KREACJONIZM
50. Co to jest kreacjonizm?
51. Co to jest kreacjonizm „naukowy"?
52. Czy w szkołach publicznych powinno się zezwolić na „nauki kreacjonistyczne" jako
alternatywę dla teorii Darwina?
53. Czy w szkole można mówić o ewolucji bez jednoczesnego propagowania ateizmu?
54. Czy naukowe przedstawianie ewolucji zasługuje na potępienie ze strony
kreacjonistów?
55. Czy popularna prezentacja ewolucji nie opiera się na założeniach filozoficznych,
które utrudniają ludziom wierzącym przyjęcie nauk darwinowskich?
56. Co powiedzieć kreacjonistom, którzy twierdzą, że nie można jednocześnie wierzyć w
Boga i przyjmować ewolucji?
447129346.003.png
3
57. Jeśli Darwin uniemożliwia dosłowne odczytywanie biblijnych historii o stworzeniu,
to jakie jest ich znaczenie dla nas?
58. Czy ewolucję można pogodzić z ideą grzechu pierworodnego?
59. Czy można wyraźne rozróżnić między grzechem pierworodnym a egoistycznymi
skłonnościami, które odziedziczyliśmy po naszej przedludzkiej ewolucyjnej
przeszłości?
IV. DARWIN I PROJEKT
60. Czy Darwin podważa wiarę w inteligentnego architekta?
61. Czy teologia nie powinna energiczniej bronić idei Boskiego projektu przed atakami
darwinizmu?
62. Czy Bóg nie ma żadnego wpływu na doskonałą organizację istot żyjących?
63. Czy trzeba być tak surowym wobec zwolenników teorii „inteligentnego projektu"?
64. Czy zdarza się, że zwolennicy „inteligentnego projektu" umieszczają teologię na
poziomie wyjaśniania życia, który jest domeną przyrodoznawstwa?
65. Czy darwinowska wizja życia bardziej odpowiada biblijnej koncepcji Boga, czy
pojęciu „inteligentnego architekta"?
66. Czy niewiarygodne skomplikowanie żywych komórek oraz DNA nie domaga się
specjalnej interwencji Boga--architekta?
67. W jaki sposób Bóg może stworzyć życie bez naruszania praw fizyki i chemii?
68. Czy można dokładniej określić, w jaki sposób Bóg współdziała z ewolucją świata?
V.BOŻA OPATRZNOŚĆ I DOBÓR NATURALNY
69. Czy Darwin nie podważa idei Bożej Opatrzności?
70. Czy teologii udało się pogodzić Bożą Opatrzność z biologią ewolucyjną?
71. Jak teologia powinna przedstawiać Bożą Opatrzność po Darwinie?
72. Co, z punktu widzenia teologii, można powiedzieć o mutantach, potwornościach i
innych niepowodzeniach ewolucji?
73. Jak możemy pogodzić bezosobowość ślepego doboru naturalnego z istnieniem Bożej
Opatrzności?
74. Wielu biologów twierdzi, że dobór naturalny jest wystarczająco kreatywny i
dlatego wyklucza potrzebę Bożej kreatywności i Opatrzności. Czy tak jest
rzeczywiście?
75. Co powiedzieć tym, którzy twierdzą, że dobór naturalny sprzeciwia się Bożej
Opatrzności?
76. Czy idea doboru naturalnego nie odpowiada lepiej materialistycznemu obrazowi
świata niż nauce o Opatrzności?
77. Jak odpowiedzieć na ateistyczne ewolucyjne twierdzenia Richarda Dawkinsa
i Daniela Dennetta?
78. Czy ewolucja ma jakieś ukierunkowanie i cel?
79. Dlaczego ewolucja musiała trwać tak długo?
80. Czy ewolucja zakłada, że Bóg nie ma ściśle określonego planu dla wszechświata?
81. Dlaczego Bóg miałby stwarzać świat, który w swoim rozwoju staje się coraz
bardziej niezależny?
82. Czy „Bóg ewolucji" nie jest raczej słabym Bogiem, w przeciwieństwie do
wszechmocnego Boga Biblii?
83. Czy chrześcijańska koncepcja Boga podatnego na cierpienie da się pogodzić z
pojęciem Boskiej mocy stwarzającej świat z niczego?
84. W jaki sposób Boska moc stwórcza może być owocem „Boskiej pokory"? Czy
pomaga nam to w zrozumieniu zjawisk ewolucyjnych?
85. Czy idea pokornego „Boga ewolucji", który pragnie „inności" świata, ma jakieś
447129346.004.png
4
zakorzenienie w tradycji teologicznej?
86. Czy Bóg pragnący niezależności świata nie jest Bogiem deizmu?
VI. EWOLUCJA, CIERPIENIE I ODKUPIENIE
87. Czy teologia może odkryć jakiś sens cierpienia w ewolucji?
88. Czy Bóg „cierpi" z ewoluującym stworzeniem?
89. Czy Bóg, który cierpi ze stworzeniem, może być jednocześnie potężnym Zbawcą?
90. Czy wiara chrześcijańska nie antycypuje darwinowskiego obrazu życia?
91. Co, w kontekście ewolucji, oznacza nadzieja na „odkupienie"?
92. Czy ewolucyjna przyszłość nie stoi pod znakiem zapytania? Dlaczego mamy
wierzyć, że proces ewolucji zakończy się sensownie?
VII. TEILHARD DE CHARDIN I ALFRED NORTH WHITEHEAD
93. Kim był Teilhard de Chardin?
94. Jakie są główne poglądy Teilharda na temat Boga i ewolucji?
95. Gdzie mogę znaleźć sensowne teologiczne opracowanie problemów dotyczących
Boga i ewolucji?
96. Dlaczego, według teologii procesu, Bóg stworzył świat, w którym bezcelowość
istnieje obok porządku?
97. Czy Whiteheadowskie pojęcie mocy przekonywania nie jest pomniejszaniem
Boskiej wszechmocy?
98. Jeśli Boska moc nie zniewala, lecz przekonuje, to czy Bóg nie jest obojętny wobec
ewolucji świata?
99. Co jest celem ewoluującego wszechświata, według teologii procesu?
100. Jak teologia procesu pojmuje zło i grzech w ewoluującym kosmosie?
101. Jaki jest cel naszego życia w ewoluującym wszechświecie?
WPROWADZENIE
Dla wielkich tradycji religijnych świata ewolucja jest ciągle ideą zbyt nową i zaskakującą,
aby ją w pełni zasymilować. Wykształceni wierni pytają jednak coraz częściej, jak połączyć
naukowy obraz ewolucji życia z orędziem ich tradycji religijnych. Dotychczas znajdywali oni
niewiele wskazówek na ten temat w klasycznych źródłach duchowości oraz w wypowiedziach
współczesnych przywódców religijnych. Światowe tradycje duchowości pojawiły się na
długo przed powstaniem przyrodoznawstwa i przed Darwinem, dlatego nie można w nich
szukać bezpośredniej odpowiedzi na pytania, które zrodziły się pod wpływem fascynujących
idei angielskiego przyrodnika. Jan Paweł II w swym przemówieniu z 1996 roku uznał
wprawdzie naukowe dowody na ewolucję, ale nie dokonał teologicznej refleksji nad
wiążącymi się z nią zagadnieniami. Nie powinniśmy jednak skarżyć się na brak wskazówek,
lecz wykorzystać tę sytuację jako szansę twórczej ewolucji samych idei religijnych.
Prawdopodobnie żadna inna dziedzina współczesnego przyrodoznawstwa nie jest bardziej
prowokacyjna dla teologii niż zagadnienie ewolucji biologicznej. Debata na temat religijnych
implikacji odkryć Darwina toczy się od prawie stu pięćdziesięciu lat i obecnie jest tak samo
żywa, jak niegdyś. Prezentowana książka jest przyczynkiem do dyskusji. Stanowi odpowiedź
teologa na niektóre ważniejsze kwestie dotyczące biologii ewolucyjnej.
Pytania stawiane w książce pochodzą nie tylko od ekspertów, którzy dogłębnie zbadali
ewolucję, lecz również od laików, ludzi często niedoinformowanych, których znajomość
ewolucji jest wybiórcza. Odpowiedzi udzielono z punktu widzenia katolickiego teologa,
którego życie zawodowe jest poświęcone w dużej mierze studiowaniu zagadnień z pogranicza
teologii i przyrodoznawstwa. Pytania i odpowiedzi są subiektywną kompilacją- owocem
wieloletnich kontaktów z przygodnymi słuchaczami, studentami, przedstawicielami nauk
447129346.005.png
5
przyrodniczych, filozofami i teologami. Ich autorami są zarówno osoby wierzące, jak i
naukowi sceptycy, osoby, które akceptują teorię ewolucji lub ją odrzucają naukowcy, jak
również ludzie niewykształceni.
Jako teolog muszę odpowiadać na pytania dotyczące ewolucji z chrześcijańskiego punktu
widzenia, ufam jednak, że moje odpowiedzi będą dostatecznie uniwersalne, aby pomóc
również wyznawcom innych religii. Treść książki prezentuję w taki sposób, aby wprowadziła
ona stopniowo w podstawy przedmiotu, który moglibyśmy nazwać „teologią ewolucji". Ze
względu na małą objętość pracy mogę oczywiście dać tylko kilka wskazówek oraz przedsmak
tego, jak powinna wyglądać owa teologia. Czytelników, którzy potrzebują bardziej
systematycznego wykładu i pogłębionej dyskusji, odsyłam do swojej niedawno
opublikowanej książki: God Afier Darwin: A Theology of Evolution (Boulder, Colo.:
Westview Press, 2000).
Obecną pracę najlepiej czytać od początku i trzymać się kolejności rozdziałów. Większość
odpowiedzi sformułowałem w taki sposób, że mogą być one też czytane osobno lub w
dowolnej kolejności, choć czasami ryzykuje się powtórzenia.
Mam nadzieję, że nauczyciele religii oraz przyrodoznawstwa, jak również wykładowcy
zajmujący się edukacją ludzi dorosłych potraktują przedstawione tu pytania i odpowiedzi jako
inspirację do dalszej dyskusji. Ze względu na ograniczenia redakcyjne (na każde pytanie
trzeba odpowiedzieć w 350-500 słowach) odpowiedzi są z konieczności, jedynie
zarysowaniem tego, co domagałoby się dłuższego i solidniejszego omówienia. Mam nadzieję,
że czytelnicy przyjmą ten zwięzły i przejrzysty sposób odpowiadania na pytania jako przejaw
troski o ekonomiczne wyrażanie się, a nie zadufanego przekonania, że udzieliłem
ostatecznych odpowiedzi.
I. REWOLUCYJNE IDEE DARWINA
1. Dlaczego ewolucja jest tak problematyczna dla religii?
Czysta idea ewolucji niekoniecznie niepokoi osoby religijne. Bardzo stare jest przekonanie, że
wszystko zmienia się w czasie, a życie w pewien sposób „ewoluuje". Nawet św. Augustyn
przyjmował ideę, że istoty ziemskie mogły wykształcić się stopniowo z „pierwotnych ziaren",
zasianych na początku przez Stworzyciela.
Okazuje się zatem, że tylko wersja ewolucji przedstawiona przez Karola Darwina jest
szokująca. Dlaczego? Dzieje się tak dlatego, gdyż: (1) opowiada on całkowicie nową historię
stworzenia, która wydaje się nie do pogodzenia z opowiadaniem biblijnym; (2) koncepcja
Darwina na temat doboru naturalnego zdaje się pomniejszać rolę Boga w stwarzaniu różnych
form życia lub zupełnie ją eliminować; (3) teoria Darwina o pochodzeniu człowieka z
„niższych" form życia zdaje się kwestionować odwieczne przekonanie o niepowtarzalności
człowieka i jego etycznej odrębności; (4) darwinowskie podkreślanie istotnej roli przypadku w
ewolucji zdaje się uderzać w pojęcie Boskiej Opatrzności; (5) wygląda, że ewolucja Darwina
pozbawia wszechświat celowości, a życie ludzkie - wszelkiego trwałego znaczenia; (6) w
końcu, dla wielu chrześcijan darwinowskie opowiadanie o początkach ludzkości robi
wrażenie czegoś niezgodnego z pojęciem grzechu pierworodnego, „upadku" i dlatego
eliminuje potrzebę Zbawiciela.
Bez wątpienia, wielu chrześcijan w Ameryce Płn. ma właśnie takie poglądy na temat ewolucji
darwinowskiej. Większość z nich uważa, jest ona źródłem wielu nieszczęść w ostatnich stu
pięćdziesięciu latach. Niektórzy wierzący sądzą, że ewolucja przyczyniła się do powstania
relatywizmu moralnego, nazizmu, komunizmu, do rozpadu życia rodzinnego, wzrostu
447129346.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin