Koncepcja organizacji procesu szkolenia.pdf
(
243 KB
)
Pobierz
Koncepcja organizacji procesu szkolenia2 - prezentacja
Szkolenie sportowe mł
odych zawodnik
odych zawodnikó
w jest
w jest
Koncepcja organizacji
procesu szkolenia
dzia
ł
ł
alno
alnoś
ci
cią
zorganizowan
zorganizowaną
i celowo
i celowo
procesu szkolenia
na etapie wst
uporzą
dkowan
dkowaną
.
.
pnym
w strzelectwie sportowym
na etapie wstę
pnym
Celem jest przygotowanie do uzyskania
w przysz
w strzelectwie sportowym
(na przyk
w przysz
ł
łoś
ci maksymalnych wynik
ci maksymalnych wynikó
w sportowych.
w sportowych.
(na przykł
adzie sekcji strzeleckiej
adzie sekcji strzeleckiej
W ten sposó
b szkolenie jest faz
b szkolenie jest fazą dł
ugofalowego
ugofalowego
WKS „Ślą
sk
sk ”
we Wroc
we Wrocł
awiu)
awiu)
cego
z praw rozwoju biologicznego i zasad stopniowego
z praw rozwoju biologicznego i zasad stopniowego
rozwijania mistrzostwa sportowego.
Andrzej Kijowski, Jacek Wodnik, Monika Ł
ysiak
ysiak
rozwijania mistrzostwa sportowego.
Etapy szkolenia zawodnika
Pierwszy etap –
szkolenie wst
szkolenie wstę
pne
pne
w rozwoju zawodnika to etap wstę
pny, podczas
pny, podczas
v
Etap szkolenia wst
Etap szkolenia wstę
pnego
pnego –
wszechstronnego
wszechstronnego
któ
rego wa
rego waż
ne jest zbudowanie okre
ne jest zbudowanie okreś
lonego modelu
lonego modelu
ci ruchowych i specjalnego
przygotowania sprawno
tnoś
ci ruchowych i specjalnego
umiej
ciowego zgodnie modelem
mistrzostwa sportowego.
v
Etap szkolenia w
Etap szkolenia właś
ciwego
ciwego –
ukierunkowanego
ukierunkowanego
mistrzostwa sportowego.
v
etap ten prowadzi do rozwoju potencja
etap ten prowadzi do rozwoju potencjał
u ruchowego,
u ruchowego,
ci
ruchowych, rozpoznanie ruchowych uzdolnie
enia zawodnika w zasó
b umiej
b umieję
tno
tnoś
ci
v
Etap szkolenia specjalistycznego
Etap szkolenia specjalistycznego –
mistrzowskiego.
mistrzowskiego.
ruchowych, rozpoznanie ruchowych uzdolnień
i zainteresowa
na
wielostronne rozwijanie funkcji ustroju
. Zwracamy tu uwagę
na
wielostronne rozwijanie funkcji ustroju
z uwzgl
z uwzglę
dnieniem poziomu wydolno
dnieniem poziomu wydolnoś
ci, kt
ci, któ
ra
ra
niejszym czasie pozwoli zawodnikowi
adaptowa
w o
charakterze specjalistycznym. Wprowadzamy opr
się
do intensywnych wysi
do intensywnych wysi
ł
łkó
w o
charakterze specjalistycznym. Wprowadzamy opró
cz
cz
w ruchowych podstawowe elementy techniki
sportowej.
sportowej.
Drugi etap –
szkolenie w
szkolenie w
ł
łaś
ciwe
ciwe
Trzeci etap –
szkolenie specjalistyczne
szkolenie specjalistyczne
etap szkolenia ukierunkowanego jest nastę
pn
pną
faz
fazą
towanie i doskonalenie mistrzostwa
sportowego w danej specjalizacji
towanie
rozpoznanych predyspozycji, kierunkowe rozwijanie
sportowego w danej specjalizacji
rozpoznanych predyspozycji, kierunkowe rozwijanie
sprawno
u jako
funkcjonalnej bazy prognozowanej specjalizacji.
ci fizycznej, profilowanie potencjał
u jako
funkcjonalnej bazy prognozowanej specjalizacji.
Głó
wnym zadaniem jest optymalne wykorzystanie
metody, formy, ś
rodki oraz dob
rodki oraz dobó
r obci
r obci
ąż
ążeń
ma na
ma na
wnym zadaniem jest optymalne wykorzystanie
celu budowanie najwyż
szego poziomu mistrzostwa
szego poziomu mistrzostwa
u ruchowego i
stopniowe ukierunkowanie przysz
uformowanego potencjał
u ruchowego i
sportowego
ej specjalizacji.
W etapie tym budujemy cykl szkolenia w taki
W etapie tym budujemy cykl szkolenia w taki
spos
sposó
b, aby dob
b, aby dobó
r obci
r obci
ąż
ążeń
i
i ś
rodk
rodkó
w w dalszym
w w dalszym
cią
gu rozwija
gu rozwijał
wszechstronno
wszechstronno
ść
ść
i r
i ró
wnocze
wnocześ
nie
nie
kształ
towa
towa
ł
ł
potencja
potencjał
umiej
umieję
tno
tnoś
ci potrzebnych
ci potrzebnych
w przysz
ł
łoś
ci.
ci.
Z praktyki wielu dyscyplin sportowych –
szukaj
szukają
c
c
Pierwsza grupa stosuje trening
intensywny
intensywny
, mocno
, mocno
rozbudowany iloś
ciowo, oparty ju
ciowo, oparty już
w najm
w najmł
odszym
odszym
zwią
zk
zkó
w mi
w mię
dzy obci
dzy obci
ąż
ąż
eniami treningowymi,
eniami treningowymi,
eniach specjalnych. Taki trening
powoduje szybki przyrost wynik
ąż
eniach specjalnych. Taki trening
a postę
pem wynik
pem wynikó
w sportowych okaza
w sportowych okazał
o si
o się
,
, ż
e
e
powoduje szybki przyrost wynikó
w, ale jest
w, ale jest
krytycznym wiekiem zahamowania postę
pu jest
pu jest
jednocześ
nie przyczyn
nie przyczyną
trwa
trwa
ł
ł
ej stagnacji osi
ej stagnacji osią
gni
gni
ęć
ęć
wiek 19-
20 lat (dotyczy to
20 lat (dotyczy to
łą
łą
cznie 50
cznie 50-
60%
60%
wiek 19
w wieku 19-
20 lat i utrudnia osi
20 lat i utrudnia osią
gni
gnię
cie pe
cie peł
ni
ni
zawodnikó
w). Dok
w). Dokł
adniejsze badania wykaza
adniejsze badania wykazał
y,
y, ż
e
e
moż
liwo
liwoś
ci sportowych w wieku dojrza
ci sportowych w wieku dojrzał
ym.
ym.
zjawisko to dotyczy głó
wnie sportowc
wnie sportowcó
w
w
Druga grupa stosuje trening
progresywny
progresywny
, mniejszy
, mniejszy
uzyskują
cych wysokie pozycje we
cych wysokie pozycje we
uzyskuj
ciowo, oparty na charakterze
wszechstronnym w pocz
toś
ciowo, oparty na charakterze
współ
zawodnictwie m
zawodnictwie mł
odzie
odzież
owym. Por
owym. Poró
wnuj
wnują
c
c
wszechstronnym w począ
tkowej fazie szkolenia ze
tkowej fazie szkolenia ze
obci
ąż
ąż
enia treningowe tych zawodnik
enia treningowe tych zawodnikó
w z
w z
eniami
ukierunkowanymi i specjalnymi w nast
kszanymi obci
ąż
ąż
eniami
obci
ąż
ąż
eniami zawodnik
eniami zawodnikó
w, kt
w, któ
rzy osi
rzy osią
gn
gnę
li wysoki
li wysoki
ukierunkowanymi i specjalnymi w nastę
pnych latach
pnych latach
poziom mistrzostwa w wieku dojrzał
ym okaza
ym okazał
o si
o się
,
,
liwia
uzyskanie maksymalnego poziomu wynik
ęś
ciej umo
ciej umoż
liwia
uzyskanie maksymalnego poziomu wynikó
w na
w na
ż
e trening w tych grupach by
e trening w tych grupach był
ca
cał
kowicie odmienny
kowicie odmienny
miarę
potencjalnych mo
potencjalnych moż
liwo
liwoś
ci w wieku dojrza
ci w wieku dojrzał
ym
ym
miar
(Sozań
ski 1993).
ski 1993).
v
Szkolenie sportowe m
dzia
Koncepcja organizacji
uporz
v
Celem jest przygotowanie do uzyskania
v
W ten spos
WKS
procesu, wynikają
cego
procesu, wynikaj
Andrzej Kijowski, Jacek Wodnik, Monika
Pierwszy etap
v
w rozwoju zawodnika to etap wst
kt
umieję
tno
przygotowania sprawnoś
ciowego zgodnie modelem
wyposa
wyposaż
enia zawodnika w zas
i zainteresowań
. Zwracamy tu uwag
w póź
niejszym czasie pozwoli zawodnikowi
w p
adaptować
si
nawyk
nawykó
w ruchowych podstawowe elementy techniki
Drugi etap
Trzeci etap
v
etap szkolenia ukierunkowanego jest nast
v
obejmuje kszta
obejmuje kształ
towanie i doskonalenie mistrzostwa
rozwoju sportowego. Ma na celu kształ
towanie
rozwoju sportowego. Ma na celu kszta
sprawnoś
ci fizycznej, profilowanie potencja
v
metody, formy,
celu budowanie najwy
już
uformowanego potencja
ju
sportowego
stopniowe ukierunkowanie przyszł
ej specjalizacji.
ci
kszta
w przysz
v
Pierwsza grupa stosuje trening
v
Z praktyki wielu dyscyplin sportowych
rozbudowany ilo
zwi
wieku na obci
ąż
wieku na obci
a post
krytycznym wiekiem zahamowania post
jednocze
w wieku 19
zawodnik
mo
zjawisko to dotyczy g
v
Druga grupa stosuje trening
obj
obję
to
wsp
obci
stopniowo zwi
stopniowo zwię
kszanymi obci
obci
szkolenia. Taki trening najcz
ęś
szkolenia. Taki trening najcz
poziom mistrzostwa w wieku dojrza
(Soza
v
Organizacja wsp
Organizacja współ
zawodnictwa w sporcie m
zawodnictwa w sporcie mł
odzie
odzież
y
y
v
Głó
wnym celem szkolenia sportowego jest
wnym celem szkolenia sportowego jest
cie poziomu mistrzowskiego w wieku
seniora, a nie dora
gnię
cie poziomu mistrzowskiego w wieku
opiera się
na za
na założ
eniach,
eniach, ż
e wielkie osi
e wielkie osią
gni
gnię
cia
cia
seniora, a nie doraź
nych sukces
nych sukcesó
w w m
w w mł
odszym
odszym
rednimi, etapowymi na
drodze do mistrzostwa sportowego w wieku
tylko celami poś
rednimi, etapowymi na
wieku.
v
Prowadzi
wieku.
drodze do mistrzostwa sportowego w wieku
dojrza
Prowadzić
do tego mo
do tego moż
e zachowanie etap
e zachowanie etapó
w
w
dojrzał
ym. Znacz
ym. Znaczą
ce sukcesy m
ce sukcesy mł
odych zawodnik
odych zawodnikó
w
w
szkolenia, dostosowanie obci
ąż
ążeń
treningowych,
treningowych,
nie gwarantują
sukces
sukcesó
w p
w póź
niej.
niej.
zadań
treningowych,
treningowych, ć
wicze
wiczeń
sportowych do wieku
sportowych do wieku
zawodnika.
v
Szkolenie sportowe na etapie wst
zawodnika.
pnym przypada na
okres wyznaczony procesami wzrastania, rozwoju
okres wyznaczony procesami wzrastania, rozwoju
i dojrzewania, dlatego nale
do
wypracowania specyficznej organizacji i metodyki
y d
ąż
ążyć
do
wypracowania specyficznej organizacji i metodyki
treningu. Skuteczno
y do
konsekwentnej, kompleksowej organizacji i
ść
na tym etapie zale
na tym etapie zależ
y do
konsekwentnej, kompleksowej organizacji i
funkcjonowania ca
funkcjonowania całoś
ci systemu.
ci systemu.
v
Podzia
Podzia
ł
ł
kariery sportowej zawodnika
kariery sportowej zawodnika
na etapy
na etapy
Podział
wst
wstę
pnego okresu szkolenia
pnego okresu szkolenia
(J. Wodnik 1989)
obrazuje fazowo
ść
ść
procesu szkolenia sportowego,
procesu szkolenia sportowego,
(J. Wodnik 1989)
wskazują
c na konieczno
c na konieczno
ść
ść
osi
osią
gania w ka
gania w każ
dym z
dym z
Okresy
etapu
wst
ę
pnego
System
wspó
ł
za-
wodnictwa
nich specyficznych celó
w. Ich wyodr
w. Ich wyodrę
bnienie
bnienie
wiek
Cele g
ł
ówne
Cele po
ś
rednie
cych w
naturalnym rozwoju sportowca, jego rozwoju
zmian zachodzą
cych w
naturalnym rozwoju sportowca, jego rozwoju
poszczeg
-
utworzenie
grupy
szkoleniowej
-
wywo
ł
anie
zainteresowania
uprawian
ą
dyscyplin
ą
sportu
-
wpojenie
systematyczno
ś
c
i
-
wst
ę
pna nauka
celowania i
ś
ci
ą
gania
j
ę
zyka spustowego,
-
przygotowanie broni do
oddania strza
ł
u.
poszczegó
lnych cech budowy, funkcji i poziomu
lnych cech budowy, funkcji i poziomu
A
13
1-1,5
2 -3
45
sprawnoś
ci.
ci.
-
doskonalenie celowania
i
ś
ci
ą
ganiaj
ę
zyka
spustowego z podpórki
-
nauka postawy le
żą
cej
istoj
ą
cejbez podpórki
-
kszta
ł
cenie cech
motorycznych
Wewn
ą
trz
grupowe testy
podstawowych
elementów
technicznych
isprawno
ś
ci
ogólnej
v
Etap
Etap
szkolenia wst
szkolenia wstę
pnego
pnego
w strzelectwie rozpoczyna
w strzelectwie rozpoczyna
się
w wieku 13
w wieku 13-
15 lat i trwa 3
15 lat i trwa 3-
5 lat. Jest to okres
5 lat. Jest to okres
B
13
2-5
2
90
gdzie „
realizacja cel
realizacja celó
w i zada
w i zadań właś
ciwych dla tego
ciwych dla tego
I
izaanga
ż
owania
wpodej
ś
ciudo
zaj
ęć
treningowych
etapu odbywa się
poprzez stosowanie bogatego
poprzez stosowanie bogatego
-
opanowanie cel. i
ś
ci
ą
gania j. sp.
samodzielne przygot. i
ustaw. postawy le
żą
c
istoj
ą
c
-
nauka obs
ł
ugi przyrz.
cel.
-
podniesienie poziomu
sprawno
ś
ci
motorycznych
Sprawdziany
izawody
wewn
ą
trz
grupowe w
niepe
ł
nych
konkurencjach
fizyczną
oraz nawyki ruchowe z zakresu dyscyplin sportu,
wiczeń
kszta
kształ
tuj
tują
cych sprawno
cych sprawno
ść
ść
fizyczn
oraz nawyki ruchowe z zakresu dyscyplin sportu,
tak
C
13
6-12
2
90
takż
e i przysz
e i przyszł
ej specjalizacji
ej specjalizacji”
Podział
wst
wstę
pnego okresu szkolenia
pnego okresu szkolenia
(J. Wodnik 1989)
Podział
wst
wstę
pnego okresu szkolenia
pnego okresu szkolenia
(J. Wodnik 1989)
(J. Wodnik 1989)
(J. Wodnik 1989)
Okresy
etapu
wst
ę
pnego
wiek
Cele g
ł
ówne
Cele po
ś
rednie
System
wspó
ł
za-
wodnictwa
Okresy
etapu
wst
ę
pnego
wiek
Cele g
ł
ówne
Cele po
ś
rednie
System wspó
ł
za-
wodnictwa
Uzyskanie wiedzy
opsychicznych,
fizycznych i
motorycznych
mo
ż
liwo
ś
ciach
zawodnika
-
opanowanie postaw
le
żą
cej istoj
ą
cej
-
wst
ę
pna nauka post.
kl
ę
cz
ą
cej
-
uzyskanie za
ł
. poziomu
spr. ogólnej i
ukierunkowanej
-
wykszta
ł
cenie podst.
cech psychicznych,
-
wst
ę
pne opanowanie
taktyki
-
Mi
ę
dzywoj.
Mistrzostwa
M
ł
odzików
-
Zawody
klubowe i
regionalne
-
wszechstronna
wszechstronna
wiedza teoretyczna i
wiedza teoretyczna i
praktyczna
praktyczna z
zakresu
zakresu
-
Ogólnopolska
Olimpiada
M
ł
odzie
ż
y
-
Z
ł
oty Muszkiet
-
Zawody
makroregio-
nalne
-
zawody
ogólnopolskie
taktyki
taktyki i
techniki
techniki
D
14
9
3
105
strzela
strzela
ń
karabinowych
karabinowych
-
opanowanie
opanowanie
umiej
umiej
ę
tno
tno
ś
ci
ci
psychicznego
psychicznego
przygotowania do
przygotowania do
startu
startu w
zawodach
zawodach
Uzyskanie wyniku
sportowego
odpowiadaj
ą
cego
normie I -II klasy
sportowej
II
III
16-17
24
4-5
150
Uzyskanie
wszechstronnej
wiedzy
iumiej
ę
tno
ś
ci
technicznego,
taktycznego
podej
ś
cia do
treningów i
zawodów
-
opanowanie postaw
le
żą
cej istoj
ą
cej
-
opanowanie wszystkich
postaw strzeleckich
-
ogólna wiedza
taktyczna zzakresu
strzelaniapostaw
ikonkurencji,
-
podniesienie
poziomusprawno
ś
ci
ogólnej
-
Mi
ę
dzywoj.
Mistrzostwa
M
ł
odzików
Z
ł
oty
Muszkiet
-
Puchar
Prezesa
PZSS
-
zawody
klubowe
iregionalne
-
wykszta
wykszta
ł
cenie
cenie
umiej
umiej
ę
tno
tno
ś
ci
ci
uzyskiwania wysokich
uzyskiwania wysokich
wynik
wynik ó
w na
w na
odpowiednich
odpowiednich
zawodach
zawodach
E
15
9
3-4
120
W sporcie wyczynowym wyróż
nia si
trzy
zasadnicze sposoby diagnozowania
nia się
trzy
Dobó
r i selekcja
r i selekcja
zasadnicze sposoby diagnozowania
v
Dob
Dobó
r do sportu wyczynowego jest pocz
r do sportu wyczynowego jest począ
tkow
tkową
faz
fazą
etapu selekcji, proces ten ma za zadanie
poszukiwanie jednostek utalentowanych,
1
1.
Selekcja naturalna
Selekcja naturalna
-
polega na przyj
polega na przyję
ciu do grupy szkoleniowej
ciu do grupy szkoleniowej
poszukiwanie jednostek utalentowanych,
zainteresowanych sportem. Nast
wszystkich zainteresowanych, zakł
adaj
adają
c rezygnacj
c rezygnację
tych, kt
tych, któ
rzy
rzy
pnie przychodzi
czas na rozpoznanie specyficznych uzdolnie
w lub innymi czynnikami. Jest stopniowym
rozwijaniem predyspozycji w toku podj
się
brakiem post
brakiem postępó
w lub innymi czynnikami. Jest stopniowym
czas na rozpoznanie specyficznych uzdolnień
,
,
rozwijaniem predyspozycji w toku podję
tego samorzutnie i realizowanego
tego samorzutnie i realizowanego
lony czas treningu.
2
2.
Selekcja intuicyjna
przez okreś
lony czas treningu.
predyspozycji po
żą
żą
danych w
danych właś
ciwo
ciwoś
ci.
ci.
Selekcja intuicyjna
-
realizowana przez nauczycieli i trener
realizowana przez nauczycieli i treneró
w, kt
w, któ
rzy na
rzy na
podstawie wiadomoś
ci, do
ci, doś
wiadcze
wiadczeń
i praktyki znaj
i praktyki znają
specyfik
specyfikę
v
Celem doboru i selekcji jest wyb
Celem doboru i selekcji jest wybó
r jednostek
r jednostek
dyscypliny konkurencji. Wadą
tego sposobu jest subiektywizm trenera,
tego sposobu jest subiektywizm trenera,
(dla poprawienia obiektywnoś
ci powinna ona by
ci powinna ona być
realizowana przez kilku
realizowana przez kilku
cych optymalne warunki somatyczne,
psychiczne i motoryczne do uzyskania w przysz
treneró
w). Istotna jest r
w). Istotna jest ró
wnie
wnież
liczba prowadzonych sprawdzian
liczba prowadzonych sprawdzianó
w i
w i
psychiczne i motoryczne do uzyskania w przysz
ł
łoś
ci
ci
udzia
ł
ł
w zawodach potrzebnych do wy
w zawodach potrzebnych do wył
onienia najlepszych.
onienia najlepszych.
wysokich wynikó
w sportowych.
w sportowych.
3
3.
Selekcja kierowana
Selekcja kierowana
–
polega na ograniczonej ilo
polega na ograniczonej iloś
ci os
ci osó
b
b
rozpoczynają
cych trening. Opiera si
cych trening. Opiera się
na kwalifikowaniu osobnik
na kwalifikowaniu osobnikó
w
w
obdarzonych specyficznym dla danej specjalizacji zespoł
em cech, kt
em cech, któ
re
re
antropologii, fizjologii,
psychologii, medycyny, teorii sportu i innych, kt
c się
na wynikach bada
na wynikach badań
antropologii, fizjologii,
psychologii, medycyny, teorii sportu i innych, któ
re wskazuj
re wskazują
mo
moż
liwo
liwo
ść
ść
rozpoznania cech b ęd ą
cych podstaw
cych podstawą
uzyskania wysokich wynik
uzyskania wysokich wynikó
w.
w.
osi
osią
gni
opiera si
i sukcesy s
i sukcesy są
tylko celami po
szkolenia, dostosowanie obci
nie gwarantuj
zada
Szkolenie sportowe na etapie wstę
pnym przypada na
i dojrzewania, dlatego należ
y d
treningu. Skuteczno
ść
Podzia
obrazuje fazowo
wskazuj
nich specyficznych cel
podyktowane jest dynamiką
zmian zachodz
podyktowane jest dynamik
sprawno
si
gdzie
etapu odbywa si
zasobu
zasobu ć
wicze
Podzia
Podzia
W sporcie wyczynowym wyr
Dob
etapu selekcji, proces ten ma za zadanie
wszystkich zainteresowanych, zak
zniech
zniechęcą
si
zainteresowanych sportem. Nastę
pnie przychodzi
przez okre
predyspozycji po
podstawie wiadomo
dyscypliny konkurencji. Wad
(dla poprawienia obiektywno
posiadają
cych optymalne warunki somatyczne,
posiadaj
trener
udzia
wysokich wynik
rozpoczynaj
obdarzonych specyficznym dla danej specjalizacji zespo
mierzymy opieraj
mierzymy opierają
c si
rozpoznania cech b
Kryteria selekcji
v
Stan zdrowia
lekarskie
przeprowadzone przez lekarza specjalist
badania sportowo-
lekarskie
przeprowadzone przez lekarza specjalistę
dopuszczaj
dopuszczają
ce do uprawiania sportu.
ce do uprawiania sportu.
czesnym sporcie wskazane jest opieranie się
na selekcji kierowanej. Odnosi si
v
Budowa cia
Budowa ciała
–
uwzgl
uwzglę
dnia si
dnia się
m. in. wsp
m. in. współ
zale
zależ
no
no
ść
ść
wysokoś
ci i masy cia
ci i masy ciał
a, ruchomo
a, ruchomo
ść
ść
w stawach,
w stawach,
na selekcji kierowanej. Odnosi się
ona nie tylko do
ona nie tylko do
nie jest to
kryterium selekcyjne w strzelectwie sportowym.
ść
tkanki t
tkanki tł
uszczowej itp.
uszczowej itp. –
nie jest to
kryterium selekcyjne w strzelectwie sportowym.
doboru osobnikó
w do pierwszego etapu szkolenia, lecz
w do pierwszego etapu szkolenia, lecz
stanowi cią
g logicznie uzasadnionych dzia
g logicznie uzasadnionych działań
,
,
v
Uzdolnienia ruchowe
Uzdolnienia ruchowe
-
jest to umiej
jest to umieję
tno
tno
ść
ść
szybkiej
szybkiej
i trwał
ej nauki aktu ruchowego. Uzdolnienia decyduj
ej nauki aktu ruchowego. Uzdolnienia decydują
towarzyszą
cych ka
cych każ
demu etapowi zaawansowania
demu etapowi zaawansowania
o ł
atwo
atwoś
ci, dok
ci, dokł
adno
adnoś
ci i trwa
ci i trwałoś
ci uczenia si
ci uczenia się
elementó
w technicznych.
w technicznych.
v
Sprawno
Sprawno
ść
ść
fizyczna
fizyczna
–
wyra
wyraż
a si
a się
ona stopniem
ona stopniem
u podstawowych cech
motorycznych oraz ich wsp
motorycznych oraz ich wspó
ł
ł
zale
zależ
no
noś
ci.
ci.
Kryteria selekcji
cd
cd.
Organizacja naboru
Dyspozycje psychiczne
–
podstawowe znaczenie dla
podstawowe znaczenie dla
pomyś
lnego uprawiania sportu maj
lnego uprawiania sportu mają
zawodnicy
zawodnicy
posiadają
cy: odporno
cy: odporno
ść
ść
psychiczn
psychiczną
, motywacj
, motywację
,
,
ambicję
, odpowiedni poziom r
, odpowiedni poziom ró
wnowa
wnoważ
enia
enia
Dobrym sposobem naboru jest współ
praca pomi
praca pomię
dzy
dzy
emocjonalnego
np
np
. podczas zawod
. podczas zawodó
w, poczucie
w, poczucie
klubem a Szkolnym Zwią
zkiem Sportowym. Klub WKS
zkiem Sportowym. Klub WKS
odpowiedzialnoś
ci, nastawienie na sukces itp.
ci, nastawienie na sukces itp.
„Ślą
sk
sk ”
realizuje tak
realizuje taką
wsp
współ
prac
pracę
od bardzo d
od bardzo dł
ugiego
ugiego
nie jest kryterium selekcyjnym do uprawiania
strzelectwa sportowego, nale
strzelectwa sportowego, należ
y jednak przyzna
y jednak przyznać
,
, ż
e
e
czasu organizują
c zawody, kt
ym
zainteresowaniem i powodzeniem. Jest to system
c zawody, któ
re ciesz
re cieszą
si
się
du
duż
ym
najlepszy okres na rozpoczę
cie treningu to 14
cie treningu to 14-
15 lat.
15 lat.
najlepszy okres na rozpocz
zainteresowaniem i powodzeniem. Jest to system
oparty na corocznych zawodach zwanych
Wynik sportowy
–
jest najbardziej kompleksowym
jest najbardziej kompleksowym
oparty na corocznych zawodach zwanych
Mistrzostwami Szk
wskaź
nikiem, w kt
nikiem, w któ
rym widoczne s
rym widoczne są
predyspozycje
predyspozycje
rozwojowe oraz stopień
wykorzystania nabytych
wykorzystania nabytych
Mistrzostwami Szkół
Wroc
awia w strzelectwie
sportowym
Wrocł
awia w strzelectwie
umieję
tno
tnoś
ci i sprawno
ci i sprawnoś
ci. Informacje r
ci. Informacje ró
wnie
wnież
sportowym
dostarcza poziom uzyskiwanych wynikó
w, tempo
w, tempo
wzrostu wynikó
w i rozpi
w i rozpię
to
to
ść
ść
wynik
wynikó
w.
w.
REGULAMIN indywidualno-
dru
druż
ynowych Mistrzostw
ynowych Mistrzostw
Szkół
Podstawowych w strzelectwie sportowym
Podstawowych w strzelectwie sportowym
Szkolny Zwią
zek Sportowy
zek Sportowy „
Dolny
Dolny Ślą
sk
sk”
I. CEL ZAWODÓW
popularyzacja sportu strzeleckiego w szko
popularyzacja sportu strzeleckiego w szkoł
ach
ach
50-
529 Wroc
529 Wrocł
aw, ul. Borowska 1
aw, ul. Borowska 1-3
wy
wył
onienie indywidualnych i dru
onienie indywidualnych i druż
ynowych zwyci
ynowych zwycię
zc
zców
wsp
wspó
ł
ł
zawodnictwo mi
zawodnictwo mię
dzyszkolne
dzyszkolne
umo
umoż
liwienie uzdolnionej m
liwienie uzdolnionej m
ł
ł
odzie
odzież
y podj
y podję
cia trening
cia treningó
w w sekcji strzeleckiej.
w w sekcji strzeleckiej.
Lp.
Szko
ł
a
GODZINA
PRZYBYCIA
POKAZ
ZAWODY
II. ORGANIZATOR ZAWOD
II. ORGANIZATOR ZAWODÓW
Organizatorem wsp
Organizatorem wspó
ł
ł
zawodnictwa jest Szkolny Zwi
zawodnictwa jest Szkolny Zwią
zek Sportowy. Za sprawy organizacji
zek Sportowy. Za sprawy organizacji
zawod
zawodó
w, bezpiecze
w, bezpieczeń
stwa, bazy, sprz
stwa, bazy, sprzę
tu i obs
tu i obs
ł
ł
ugi odpowiada WKS
ugi odpowiada WKS „Ślą
sk
sk”.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
………………………………………….
12.00
12.30
13.00
13.30
14.00
14.30
15.00
15.30
12.15
12.45
13.15
13.45
14.15
14.45
15.15
15.45
12.30-13.00
13.00-13.30
13.30-14.00
14.00-14.30
14.30-15.00
15.00-15.30
15.30-16.00
16.00-16.30
III. TERMIN I MIEJSCE ZAWOD
III. TERMIN I MIEJSCE ZAWODÓW
Zawody odbywaj
Zawody odbywają
s
się
na strzelnicy WKS
na strzelnicy WKS „Ślą
sk
sk”
przy ul. Wodzis
przy ul. Wodzisł
awskiej 10a w dniach ..............
awskiej 10a w dniach ..............
Dojazd na strzelnic
Dojazd na strzelnicę
tramwajem 3, 5 i autobusem 134. Szko
tramwajem 3, 5 i autobusem 134. Szkoł
y strzelaj
y strzelają
kolejno wed
kolejno wedł
ug programu.
ug programu.
IV. UCZESTNICTWO
IV. UCZESTNICTWO
W zawodach bior
W zawodach biorą
udzia
udział
reprezentacje szk
reprezentacje szkó
ł
ł
podstawowych w sk
podstawowych w skł
adzie 15 os
adzie 15 osó
b (7
b (7
dziewcz
dziewczą
t i 8
t i 8
V. PROGRAM ZAWOD
V. PROGRAM ZAWODÓW
Zawody obejmuj
Zawody obejmują
strzelanie z karabinka pneumatycznego w pozycji siedz
strzelanie z karabinka pneumatycznego w pozycji siedzą
cej z podp
cej z podpó
r
rką
.
GODZINA
PRZYBYCIA
Konkurencja sk
Konkurencja skł
ada si
ada się
z 5 strza
z 5 strzałó
w pr
w pró
bnych i 10 strza
bnych i 10 strzałó
w ocenianych. Przed strzelaniem zostanie
w ocenianych. Przed strzelaniem zostanie
Lp.
Szko
ł
a
POKAZ
ZAWODY
przeprowadzony kr
przeprowadzony kró
tki pokaz i obja
tki pokaz i objaś
nienie zasad strzelania tak aby w zawodach mogli wzi
nienie zasad strzelania tak aby w zawodach mogli wzi
ąć
ąć
udzia
udział
uczniowie, kt
uczniowie, któ
rzy nie mieli wcze
rzy nie mieli wcześ
niej kontaktu z broni
niej kontaktu z bronią.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
………………………………………….
12.00
12.30
13.00
13.30
14.00
14.30
15.00
15.30
12.15
12.45
13.15
13.45
14.15
14.45
15.15
15.45
12.30-13.00
13.00-13.30
13.30-14.00
14.00-14.30
14.30-15.00
15.00-15.30
15.30-16.00
16.00-16.30
VI. KLASYFIKACJA
Prowadzona b
Prowadzona bę
dzie osobna klasyfikacja dla dziewcz
dzie osobna klasyfikacja dla dziewczą
t i ch
t i ch
ł
ł
opc
opc ó
w oraz klasyfikacja zespo
w oraz klasyfikacja zespoł
owa dla
owa dla
szk
szkó
ł
ł
, kt
, któ
ra zostanie wliczona do wsp
ra zostanie wliczona do współ
zawodnictwa sportowego Szk
zawodnictwa sportowego Szkół
na rok.............. O kolejno
na rok.............. O kolejnoś
ci
ci
decyduje suma pkt. uzyskanych w tarczy ocenianej.
decyduje suma pkt. uzyskanych w tarczy ocenianej.
VII. NAGRODY
VII. NAGRODY –
I
I -
III
III –
dru
druż
ynowo
ynowo -
puchary 1
puchary 1 -
10 indywidualne nagrody
10 indywidualne nagrody
VIII. W czasie zawod
VIII. W czasie zawodó
w zostanie rozegrana konkurencja dla opiekun
w zostanie rozegrana konkurencja dla opiekunó
w
w.
IX. POSTANOWIENIA KO
IX. POSTANOWIENIA KOŃ
COWE
COWE
Borowskiej 1
Borowskiej 1-
3. Na podstawie zg
3. Na podstawie zgł
osze
oszeń
zostanie sporz
zostanie sporzą
dzony program strzela
dzony program strzelań
(dzie
(dzień
i godzina ) i
i godzina ) i
przys
ł
ł
any do szk
any do szkół.
W trakcie zawodó
w mo
w moż
emy przeprowadzi
emy przeprowadzić
wst
wstę
pn
pną
Po zawodach na treningi przychodzą
wszyscy ch
tni
i zainteresowani uprawianiem strzelectwa, liczba
wszyscy chę
tni
selekcję
typuj
typują
c dzieci, kt
c dzieci, któ
re uzyska
re uzyskał
y najwy
y najwyż
sze
sze
i zainteresowani uprawianiem strzelectwa, liczba
ch
wyniki. Jest to metoda uł
atwiaj
atwiają
ca nam wyb
ca nam wybó
r
r
chę
tnych si
tnych się
ga mi
ga mię
dzy 300
dzy 300-
400 os
400 osó
b. Czas trwania
b. Czas trwania
kandydató
w, gdy
w, gdyż
dzieci uzyskuj
dzieci uzyskują
wiedz
wiedzę
o sposobie
o sposobie
6 tygodni, jego zadaniem jest
przeprowadzenie skutecznego doboru i wytypowanie
tego okresu to 4-
6 tygodni, jego zadaniem jest
strzelania, celowania, wyciskania ję
zyka spustowego
zyka spustowego
przeprowadzenie skutecznego doboru i wytypowanie
os
itp. w trakcie instruktaż
u tu
u tuż
przed zawodami. Po
przed zawodami. Po
predyspozycje do uprawiania
strzelectwa sportowego. Ocena jest prowadzona pod
osó
b, kt
b, któ
re maj
re mają
predyspozycje do uprawiania
zawodach na strzelnicę
trafia wielu uczni
trafia wielu ucznió
w, kt
w, któ
rzy
rzy
strzelectwa sportowego. Ocena jest prowadzona pod
wzgl
o moż
liwo
liwoś
ci strzelania dowiaduj
ci strzelania dowiadują
si
się
od bior
od biorą
cych
cych
wzglę
dem zaanga
dem zaangaż
owania, prawid
owania, prawidł
owo
owoś
ci
ci
udzia
ł
ł
w zawodach koleg
w zawodach kolegó
w i kole
w i koleż
anek.
anek.
wykonywania podstawowych elementó
w technicznych
w technicznych
Stan zdrowia
–
badania sportowo
We wsp
We wspó
ł
ł
czesnym sporcie wskazane jest opieranie si
wysoko
zawarto
zawarto
ść
doboru osobnik
stanowi ci
i trwa
towarzysz
o
element
wykorzystania potencjał
u podstawowych cech
wykorzystania potencja
Kryteria selekcji
v
Dyspozycje psychiczne
pomy
posiadaj
Dobrym sposobem naboru jest wsp
ambicj
emocjonalnego
klubem a Szkolnym Zwi
odpowiedzialno
v
Wiek
Wiek
–
nie jest kryterium selekcyjnym do uprawiania
czasu organizuj
v
Wynik sportowy
wska
rozwojowe oraz stopie
umiej
dostarcza poziom uzyskiwanych wynik
wzrostu wynik
REGULAMIN indywidualno
Szk
Szkolny Zwi
I. CEL ZAWOD
50
ch
chł
opc
opc ó
w) z rocznik
w) z rocznikó
w................. Szko
w................. Szkoł
a mo
a moż
e wystawi
e wystawić
jeden zesp
jeden zespół.
VI. KLASYFIKACJA
Zg
Zg
ł
ł
oszenia zespo
oszenia zespołó
w nale
w należ
y sk
y skł
ada
adać
do dnia .............. w Szkolnym Zwi
do dnia .............. w Szkolnym Zwią
zku Sportowym przy ul.
zku Sportowym przy ul.
przys
Po zawodach na treningi przychodz
W trakcie zawod
selekcj
wyniki. Jest to metoda u
tego okresu to 4
kandydat
strzelania, celowania, wyciskania j
itp. w trakcie instrukta
zawodach na strzelnic
o mo
wykonywania podstawowych element
udzia
Obserwujemy ró
wnie
wnież
szybko
szybko
ść
ść
i
i ł
atwo
atwo
ść
ść
uczenia si
uczenia się
Po upł
ywie tego okresu tworzymy grup
ywie tego okresu tworzymy grupę
szkoleniow
szkoleniową
oraz czy nie posiada zbę
dnych przyruch
dnych przyruchó
w, kt
w, któ
re
re
w liczbie okoł
o 40
o 40-
50 os
50 osó
b, kt
b, któ
re spe
re speł
nia
niał
y powy
y powyż
sze
sze
dyskwalifikują
dan
daną
osob
osobę
ze strzelectwa. Oceniamy
ze strzelectwa. Oceniamy
kryteria i osią
ga
gał
y warto
y warto
ść
skupienia od 8 do 10 pkt.
umownych.
ść
skupienia od 8 do 10 pkt.
wielko
ść
ść
skupienia. Ocena tarczy odbywa si
skupienia. Ocena tarczy odbywa się
w skali
w skali
umownych.
od 1 do 10 pkt. co jest uzależ
nione od wielko
nione od wielkoś
ci
ci
skupienia przestrzelin w tarczy.
eniu grupy szkoleniowej prowadzimy dalsze
szkolenie trwaj
szkolenie trwają
ce 3
ce 3-
4 miesi
4 miesią
ce. W tym czasie dzieci
ce. W tym czasie dzieci
zostają
zapoznane z warunkami bezpiecze
zapoznane z warunkami bezpieczeń
stwa,
stwa,
zbieramy zgody rodzicó
w na udzia
w na udział
w treningach,
w treningach,
Kolejna selekcja zwią
zana jest z przechodzeniem
zana jest z przechodzeniem
przeprowadzane są
badania sportowo
badania sportowo -
lekarskie.
lekarskie.
szej kategorii wiekowej. Stosowane
kryteria to: uzdolnienia ruchowe i umiej
Po upł
ywie togo okresu przeprowadzamy kolejn
ywie togo okresu przeprowadzamy kolejną
ść
opanowania nawyku ruchowego. Bierzemy pod uwag
tno
ść
owanie do
treningu, oceniamy opanowanie podstawowych
, gdzie bierzemy pod uwagę
zaanga
zaangaż
owanie do
treningu, oceniamy opanowanie podstawowych
element
opanowania nawyku ruchowego. Bierzemy pod uwagę
wyniki sportowe, dyspozycj
elementó
w techniki: cykl z
b pracy na
ję
zyku spustowym, wytrzymanie po strzale,
w techniki: cykl złoż
enia , spos
enia , sposó
b pracy na
wyniki sportowe, dyspozycję
psychiczn
psychiczną
, obserwujemy
, obserwujemy
zyku spustowym, wytrzymanie po strzale,
powtarzalno
zachowanie zawodnika podczas zawodó
w, poprzez co
w, poprzez co
powtarzalno
ść
ść złoż
enia. Przeprowadzamy r
enia. Przeprowadzamy ró
wnie
wnież
sprawdziany ze sprawnoś
ci fizycznej, kt
ci fizycznej, któ
re nie maj
re nie mają
moż
emy okre
emy okreś
li
lić
taktyk
taktykę
rozgrywania konkurencji
rozgrywania konkurencji
wpł
ywu na selekcj
ywu na selekcję
, lecz daj
, lecz dają
obraz tego, co nale
obraz tego, co należ
y
y
i odporno
ść
ść
zawodnika na stres podczas zawod
zawodnika na stres podczas zawodó
w.
w.
w tym kierunku uczynić
aby j
aby ją
poprawi
poprawić
. Pod koniec
. Pod koniec
tego okresu pozostaje grupa ok. 20 osó
b, kt
b, któ
ra spe
ra speł
nia
nia
wymienione normy.
Testy kontrolne
v
wzrokowa ocena prawid
Testy kontrolne
wzrokowa ocena prawidł
owo
owoś
ci postawy stoj
ci postawy stoją
cej w skali 1
cej w skali 1-
10 pkt.
10 pkt.
wzrokowa ocena pracy na ję
zyku spustowym podczas strzelania
zyku spustowym podczas strzelania
10 pkt.
v
wzrokowa ocena wytrzymania broni po strzale w skali 1
wzrokowa ocena wytrzymania broni po strzale w skali 1-
10 pkt.
10 pkt.
Ocena
poprawno
ocena cyklu złoż
enia si
enia się
do strza
do strzał
u (kolejno
u (kolejno
ść
ść
czynno
czynnoś
ci) w
ci) w
10 pkt.
v
wzrokowa ocena statyki utrzymania broni podczas celowania
cej w
skali 1
skali 1-
10 pkt.
ci
celowania
wzrokowa ocena statyki utrzymania broni podczas celowania
w skali 1
celowania
z broni
w skali 1-
10 pkt. Trener stoi przed zawodnikiem, kt
10 pkt. Trener stoi przed zawodnikiem, któ
ry wykonuje
ry wykonuje
złoż
enia bezstrza
enia bezstrzał
owe,
owe,
z broni
wkr
ocena wielkoś
ci skupienia 5 strza
ci skupienia 5 strzałó
w podczas strzelania
w podczas strzelania
z postawy siedzą
cej
cej z
podp
podpó
rki
rki
w skali 1
w skali 1-
10 pkt.
10 pkt.
conej
w imad
ocena wielkoś
ci skupienia 5 strza
ci skupienia 5 strzałó
w podczas strzelania
w podczas strzelania
w imadło
z postawy stoją
cej w skali 1
cej w skali 1-
10 pkt.
10 pkt.
ocena skupienia 5 złożeń
bezstrza
bezstrzał
owych z broni wkr
owych z broni wkrę
conej
conej
o. Wynik mierzony w centymetrach
v
ocena zaanga
ocena zaangaż
owania zawodnika. Procent obecno
owania zawodnika. Procent obecnoś
ci na
ci na
treningach
v
ocena sprawno
ocena sprawnoś
ci fizycznej zawodnika. Testy dobieramy
ci fizycznej zawodnika. Testy dobieramy
w zależ
no
noś
ci od potrzeb
ci od potrzeb
np
np.
Metodyka nauczania poszczegó
lnych
lnych
Metodyka nauczania poszczegó
lnych
lnych
elementó
w techniki strzelania
w techniki strzelania
elementó
w techniki strzelania
element
w techniki strzelania
Metodyka nauczania postawy strzeleckiej
–
le
le
żą
żą
cej
cej
amy tok pracy trenera
z zawodnikiem w zakresie opanowania przez niego
nauczania uważ
amy tok pracy trenera
stoją
cej
cej
z zawodnikiem w zakresie opanowania przez niego
potrzebnego zasobu wiedzy i umiej
klę
cz
czą
cej
cej
potrzebnego zasobu wiedzy i umieję
tno
tnoś
ci. Metody
ci. Metody
v
Metodyka nauczania celowania
wskazują
wi
wię
c drog
c drogę
, jak uczy
, jak uczyć
, aby osi
, aby osią
gn
gn
ąć
ąć
zamierzone wyniki”
(Ulatowski 1981).
zamierzone wyniki
(Ulatowski 1981).
Metodyka nauczania pracy na ję
zyku spustowym
zyku spustowym
Metodyka nauczania cyklu złoż
enia
enia
v
Wytrzymanie po strzale
Obserwujemy r
Po up
oraz czy nie posiada zb
w liczbie oko
dyskwalifikuj
kryteria i osi
wielko
od 1 do 10 pkt. co jest uzale
skupienia przestrzelin w tarczy.
Po założ
eniu grupy szkoleniowej prowadzimy dalsze
Po za
zostaj
Kolejna selekcja zwi
zbieramy zgody rodzic
przeprowadzane s
zawodnika do wyż
szej kategorii wiekowej. Stosowane
zawodnika do wy
Po up
kryteria to: uzdolnienia ruchowe i umieję
tno
selekcj
selekcję
, gdzie bierzemy pod uwag
zachowanie zawodnika podczas zawod
mo
sprawdziany ze sprawno
wp
i odporno
w tym kierunku uczyni
tego okresu pozostaje grupa ok. 20 os
v
wzrokowa ocena pracy na j
w skali 1
w skali 1-
10 pkt.
Ocena
v
ocena cyklu z
poprawnoś
ci
postawie stoj
postawie stoją
cej w
v
ocena wielko
wkrę
conej
z postawy siedz
v
ocena wielko
z postawy stoj
v
ocena skupienia 5 z
w imad
w imadł
o. Wynik mierzony w centymetrach
treningach
w zale
Metodyka nauczania poszczeg
Metodyka nauczania poszczeg
element
v
Metodyka nauczania postawy strzeleckiej
–
stoj
„
Za metod
Za metodę
nauczania uwa
–
kl
Metodyka nauczania celowania
wskazuj
v
Metodyka nauczania pracy na j
v
Metodyka nauczania cyklu z
Wytrzymanie po strzale
Postawa le
żą
żą
ca z podp
ca z podpó
rki
rki
Nauka postawy stoją
cej
cej
ca
z zastosowaniem podp
Postawa stoją
ca
Nauka postawy klę
cz
czą
cej
cej
z zastosowaniem podpó
rek
rek
zyku spustowym przy pomocy
trenera, bez celowania, bro
Tarcze wykorzystywane w treningach
trenera, bez celowania, broń
na podp
na podpó
rce
rce
Metodyka nauczania cyklu złoż
enia
enia
Wnioski koń
cowe
cowe
Zawodnik wykonuje czynnoś
ci na s
ci na sł
owne komendy trenera:
owne komendy trenera:
Trening
na etapie wst
na etapie wstę
pnym ma za zadanie
pnym ma za zadanie
przyję
cie postawy stoj
cie postawy stoją
cej, 2
cej, 2 -
3 oddechy, kontrola ustawienia n
3 oddechy, kontrola ustawienia nó
g,
g,
w
w sporcie. Stworzenie odpowiednich warunk
cenie podstaw przysz
ł
ł
ych sukces
ych sukcesó
w
koncentracja,
v
ułoż
enie stopki w ramieniu z kontrol
w sporcie. Stworzenie odpowiednich warunkó
w
w
enie stopki w ramieniu z kontrolą
wzrokow
wzrokową,
treningowych, przekazanie niezbę
dnych wiadomo
dnych wiadomoś
ci,
ci,
ki pod karabinem,
v
podniesieni broni i u
enie rę
ki pod karabinem,
dobra organizacja szkolenia, zastosowanie
odpowiednich metod treningowych i wielko
podniesieni broni i ułoż
enie
enie ł
okcia na biodrze, przyj
okcia na biodrze, przyję
cie postawy
cie postawy
odpowiednich metod treningowych i wielkoś
ci
ci
cej,
v
wzrok skierowany nad przyrz
stosowanych obci
ąż
ążeń
jest niezb
jest niezbę
dnym warunkiem
dnym warunkiem
wzrok skierowany nad przyrzą
dami celowniczymi w kierunku
dami celowniczymi w kierunku
tarczy –
zawodnik w trakcie 2
zawodnik w trakcie 2-
3 oddech
3 oddechó
w kontroluje mentalnie
w kontroluje mentalnie
osią
gni
gnię
cia sukcesu
cia sukcesu
swoją
postaw
postawę
(roz
(rozłoż
enie ci
enie ci
ęż
ęż
aru cia
aru ciał
a, napi
a, napię
cie mi
cie mi
ęś
ęś
ni,
ni,
traktowany jest jako pierwsza
faza wieloletniego przygotowania zawodnika do
pny etap szkolenia
traktowany jest jako pierwsza
rozluź
nienie prawego barku, uchwyt prawej r
nienie prawego barku, uchwyt prawej rę
ki, u
ki, ułoż
enie palca na
enie palca na
zyku spustowym),
v
przy
faza wieloletniego przygotowania zawodnika do
osi
owy do kolby,
v
swobodne oddychanie z obserwacj
enie gł
owy do kolby,
osią
gania sukces
gania sukcesó
w w wieku doros
w w wieku dorosł
ym. Nie zak
ym. Nie zakł
ada si
ada się
w broni,
v
wstrzymanie oddechu, wybranie pierwszego oporu, 4
ruchó
w broni,
na tym etapie osią
gania przez zawodnik
gania przez zawodnikó
w
w
wstrzymanie oddechu, wybranie pierwszego oporu, 4-
5 sekund
5 sekund
maksymalnych wynikó
w sportowych gdy
w sportowych gdyż
praca
praca
celowania,
v
wyci
zyka spustowego,
v
wytrzymanie po strzale,
nię
cie j
cie ję
zyka spustowego,
wnie na nauczanie i doskonalenie
poprawnej techniki strzelania.
wytrzymanie po strzale,
v
od
poprawnej techniki strzelania.
odłoż
enie broni
enie broni –
przerwa.
przerwa.
Nauka postawy stoj
Postawa le
Postawa stoj
Nauka postawy kl
Praca na j
Praca na ję
zyku spustowym przy pomocy
Metodyka nauczania cyklu z
Wnioski ko
Zawodnik wykonuje czynno
v
Trening
wykształ
cenie podstaw przysz
wykszta
v
przyj
v
koncentracja,
treningowych, przekazanie niezb
v
ułoż
enie r
dobra organizacja szkolenia, zastosowanie
stoją
cej,
stoj
stosowanych obci
tarczy
osi
swoj
v
Wst
Wstę
pny etap szkolenia
rozlu
ję
zyku spustowym),
przyłoż
enie g
swobodne oddychanie z obserwacją
ruch
na tym etapie osi
maksymalnych wynik
celowania,
nakierowana jest g
nakierowana jest głó
wnie na nauczanie i doskonalenie
wyciś
ni
Plik z chomika:
MaxQuadro
Inne pliki z tego folderu:
Major John L Plaster, USAR (Ret.) - History of Sniping and Sharpshooting (2007).pdf
(96155 KB)
Maj. John L. Plaster - Ultimate Sniper 2006 - An Advanced Training Manual for Military and Police Snipers (2006).pdf
(44337 KB)
(ebook) Aikido The Art Of Fighting Without Fighting.pdf
(2782 KB)
Bielewicz cz.1.doc
(226 KB)
Koncepcja organizacji procesu szkolenia.pdf
(243 KB)
Inne foldery tego chomika:
Aikido
Do pracy
farmakologia
Krav Maga
Kwolek 'Rehabilitacja w udarze mózgu'
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin