Koncepcja organizacji procesu szkolenia.pdf

(243 KB) Pobierz
Koncepcja organizacji procesu szkolenia2 - prezentacja
Szkolenie sportowe mł odych zawodnik
odych zawodnikó w jest
w jest
Koncepcja organizacji
procesu szkolenia
dzia ł ł alno
alnoś ci
cią zorganizowan
zorganizowaną i celowo
i celowo
procesu szkolenia
na etapie wst
uporzą dkowan
dkowaną .
.
pnym
w strzelectwie sportowym
na etapie wstę pnym
Celem jest przygotowanie do uzyskania
w przysz
w strzelectwie sportowym
(na przyk
w przysz ł łoś ci maksymalnych wynik
ci maksymalnych wynikó w sportowych.
w sportowych.
(na przykł adzie sekcji strzeleckiej
adzie sekcji strzeleckiej
W ten sposó b szkolenie jest faz
b szkolenie jest fazą dł ugofalowego
ugofalowego
WKS „Ślą sk
sk ” we Wroc
we Wrocł awiu)
awiu)
cego
z praw rozwoju biologicznego i zasad stopniowego
z praw rozwoju biologicznego i zasad stopniowego
rozwijania mistrzostwa sportowego.
Andrzej Kijowski, Jacek Wodnik, Monika Ł ysiak
ysiak
rozwijania mistrzostwa sportowego.
Etapy szkolenia zawodnika
Pierwszy etap – szkolenie wst
szkolenie wstę pne
pne
w rozwoju zawodnika to etap wstę pny, podczas
pny, podczas
v Etap szkolenia wst
Etap szkolenia wstę pnego
pnego – wszechstronnego
wszechstronnego
któ rego wa
rego waż ne jest zbudowanie okre
ne jest zbudowanie okreś lonego modelu
lonego modelu
ci ruchowych i specjalnego
przygotowania sprawno
tnoś ci ruchowych i specjalnego
umiej
ciowego zgodnie modelem
mistrzostwa sportowego.
v Etap szkolenia w
Etap szkolenia właś ciwego
ciwego – ukierunkowanego
ukierunkowanego
mistrzostwa sportowego.
v etap ten prowadzi do rozwoju potencja
etap ten prowadzi do rozwoju potencjał u ruchowego,
u ruchowego,
ci
ruchowych, rozpoznanie ruchowych uzdolnie
enia zawodnika w zasó b umiej
b umieję tno
tnoś ci
v Etap szkolenia specjalistycznego
Etap szkolenia specjalistycznego – mistrzowskiego.
mistrzowskiego.
ruchowych, rozpoznanie ruchowych uzdolnień
i zainteresowa
na
wielostronne rozwijanie funkcji ustroju
. Zwracamy tu uwagę na
wielostronne rozwijanie funkcji ustroju
z uwzgl
z uwzglę dnieniem poziomu wydolno
dnieniem poziomu wydolnoś ci, kt
ci, któ ra
ra
niejszym czasie pozwoli zawodnikowi
adaptowa
w o
charakterze specjalistycznym. Wprowadzamy opr
się do intensywnych wysi
do intensywnych wysi ł łkó w o
charakterze specjalistycznym. Wprowadzamy opró cz
cz
w ruchowych podstawowe elementy techniki
sportowej.
sportowej.
Drugi etap – szkolenie w
szkolenie w ł łaś ciwe
ciwe
Trzeci etap – szkolenie specjalistyczne
szkolenie specjalistyczne
etap szkolenia ukierunkowanego jest nastę pn
pną faz
fazą
towanie i doskonalenie mistrzostwa
sportowego w danej specjalizacji
towanie
rozpoznanych predyspozycji, kierunkowe rozwijanie
sportowego w danej specjalizacji
rozpoznanych predyspozycji, kierunkowe rozwijanie
sprawno
u jako
funkcjonalnej bazy prognozowanej specjalizacji.
ci fizycznej, profilowanie potencjał u jako
funkcjonalnej bazy prognozowanej specjalizacji.
Głó wnym zadaniem jest optymalne wykorzystanie
metody, formy, ś rodki oraz dob
rodki oraz dobó r obci
r obci ąż
ążeń ma na
ma na
wnym zadaniem jest optymalne wykorzystanie
celu budowanie najwyż szego poziomu mistrzostwa
szego poziomu mistrzostwa
u ruchowego i
stopniowe ukierunkowanie przysz
uformowanego potencjał u ruchowego i
sportowego
ej specjalizacji.
W etapie tym budujemy cykl szkolenia w taki
W etapie tym budujemy cykl szkolenia w taki
spos
sposó b, aby dob
b, aby dobó r obci
r obci ąż
ążeń i
i ś rodk
rodkó w w dalszym
w w dalszym
cią gu rozwija
gu rozwijał wszechstronno
wszechstronno ść
ść i r
i ró wnocze
wnocześ nie
nie
kształ towa
towa ł ł potencja
potencjał umiej
umieję tno
tnoś ci potrzebnych
ci potrzebnych
w przysz ł łoś ci.
ci.
Z praktyki wielu dyscyplin sportowych – szukaj
szukają c
c
Pierwsza grupa stosuje trening intensywny
intensywny , mocno
, mocno
rozbudowany iloś ciowo, oparty ju
ciowo, oparty już w najm
w najmł odszym
odszym
zwią zk
zkó w mi
w mię dzy obci
dzy obci ąż
ąż eniami treningowymi,
eniami treningowymi,
eniach specjalnych. Taki trening
powoduje szybki przyrost wynik
ąż eniach specjalnych. Taki trening
a postę pem wynik
pem wynikó w sportowych okaza
w sportowych okazał o si
o się ,
, ż e
e
powoduje szybki przyrost wynikó w, ale jest
w, ale jest
krytycznym wiekiem zahamowania postę pu jest
pu jest
jednocześ nie przyczyn
nie przyczyną trwa
trwa ł ł ej stagnacji osi
ej stagnacji osią gni
gni ęć
ęć
wiek 19- 20 lat (dotyczy to
20 lat (dotyczy to łą
łą cznie 50
cznie 50- 60%
60%
wiek 19
w wieku 19- 20 lat i utrudnia osi
20 lat i utrudnia osią gni
gnię cie pe
cie peł ni
ni
zawodnikó w). Dok
w). Dokł adniejsze badania wykaza
adniejsze badania wykazał y,
y, ż e
e
moż liwo
liwoś ci sportowych w wieku dojrza
ci sportowych w wieku dojrzał ym.
ym.
zjawisko to dotyczy głó wnie sportowc
wnie sportowcó w
w
Druga grupa stosuje trening progresywny
progresywny , mniejszy
, mniejszy
uzyskują cych wysokie pozycje we
cych wysokie pozycje we
uzyskuj
ciowo, oparty na charakterze
wszechstronnym w pocz
toś ciowo, oparty na charakterze
współ zawodnictwie m
zawodnictwie mł odzie
odzież owym. Por
owym. Poró wnuj
wnują c
c
wszechstronnym w począ tkowej fazie szkolenia ze
tkowej fazie szkolenia ze
obci ąż
ąż enia treningowe tych zawodnik
enia treningowe tych zawodnikó w z
w z
eniami
ukierunkowanymi i specjalnymi w nast
kszanymi obci ąż
ąż eniami
obci ąż
ąż eniami zawodnik
eniami zawodnikó w, kt
w, któ rzy osi
rzy osią gn
gnę li wysoki
li wysoki
ukierunkowanymi i specjalnymi w nastę pnych latach
pnych latach
poziom mistrzostwa w wieku dojrzał ym okaza
ym okazał o si
o się ,
,
liwia
uzyskanie maksymalnego poziomu wynik
ęś ciej umo
ciej umoż liwia
uzyskanie maksymalnego poziomu wynikó w na
w na
ż e trening w tych grupach by
e trening w tych grupach był ca
cał kowicie odmienny
kowicie odmienny
miarę potencjalnych mo
potencjalnych moż liwo
liwoś ci w wieku dojrza
ci w wieku dojrzał ym
ym
miar
(Sozań ski 1993).
ski 1993).
v Szkolenie sportowe m
dzia
Koncepcja organizacji
uporz
v Celem jest przygotowanie do uzyskania
v W ten spos
WKS
procesu, wynikają cego
procesu, wynikaj
Andrzej Kijowski, Jacek Wodnik, Monika
Pierwszy etap
v w rozwoju zawodnika to etap wst
kt
umieję tno
przygotowania sprawnoś ciowego zgodnie modelem
wyposa
wyposaż enia zawodnika w zas
i zainteresowań . Zwracamy tu uwag
w póź niejszym czasie pozwoli zawodnikowi
w p
adaptować si
nawyk
nawykó w ruchowych podstawowe elementy techniki
Drugi etap
Trzeci etap
v etap szkolenia ukierunkowanego jest nast
v obejmuje kszta
obejmuje kształ towanie i doskonalenie mistrzostwa
rozwoju sportowego. Ma na celu kształ towanie
rozwoju sportowego. Ma na celu kszta
sprawnoś ci fizycznej, profilowanie potencja
v metody, formy,
celu budowanie najwy
już uformowanego potencja
ju
sportowego
stopniowe ukierunkowanie przyszł ej specjalizacji.
ci
kszta
w przysz
v Pierwsza grupa stosuje trening
v Z praktyki wielu dyscyplin sportowych
rozbudowany ilo
zwi
wieku na obci ąż
wieku na obci
a post
krytycznym wiekiem zahamowania post
jednocze
w wieku 19
zawodnik
mo
zjawisko to dotyczy g
v Druga grupa stosuje trening
obj
obję to
wsp
obci
stopniowo zwi
stopniowo zwię kszanymi obci
obci
szkolenia. Taki trening najcz ęś
szkolenia. Taki trening najcz
poziom mistrzostwa w wieku dojrza
(Soza
v Organizacja wsp
Organizacja współ zawodnictwa w sporcie m
zawodnictwa w sporcie mł odzie
odzież y
y
v Głó wnym celem szkolenia sportowego jest
wnym celem szkolenia sportowego jest
cie poziomu mistrzowskiego w wieku
seniora, a nie dora
gnię cie poziomu mistrzowskiego w wieku
opiera się na za
na założ eniach,
eniach, ż e wielkie osi
e wielkie osią gni
gnię cia
cia
seniora, a nie doraź nych sukces
nych sukcesó w w m
w w mł odszym
odszym
rednimi, etapowymi na
drodze do mistrzostwa sportowego w wieku
tylko celami poś rednimi, etapowymi na
wieku.
v Prowadzi
wieku.
drodze do mistrzostwa sportowego w wieku
dojrza
Prowadzić do tego mo
do tego moż e zachowanie etap
e zachowanie etapó w
w
dojrzał ym. Znacz
ym. Znaczą ce sukcesy m
ce sukcesy mł odych zawodnik
odych zawodnikó w
w
szkolenia, dostosowanie obci ąż
ążeń treningowych,
treningowych,
nie gwarantują sukces
sukcesó w p
w póź niej.
niej.
zadań treningowych,
treningowych, ć wicze
wiczeń sportowych do wieku
sportowych do wieku
zawodnika.
v Szkolenie sportowe na etapie wst
zawodnika.
pnym przypada na
okres wyznaczony procesami wzrastania, rozwoju
okres wyznaczony procesami wzrastania, rozwoju
i dojrzewania, dlatego nale
do
wypracowania specyficznej organizacji i metodyki
y d ąż
ążyć do
wypracowania specyficznej organizacji i metodyki
treningu. Skuteczno
y do
konsekwentnej, kompleksowej organizacji i
ść na tym etapie zale
na tym etapie zależ y do
konsekwentnej, kompleksowej organizacji i
funkcjonowania ca
funkcjonowania całoś ci systemu.
ci systemu.
v Podzia
Podzia ł ł kariery sportowej zawodnika
kariery sportowej zawodnika na etapy
na etapy
Podział wst
wstę pnego okresu szkolenia
pnego okresu szkolenia
(J. Wodnik 1989)
obrazuje fazowo ść
ść procesu szkolenia sportowego,
procesu szkolenia sportowego,
(J. Wodnik 1989)
wskazują c na konieczno
c na konieczno ść
ść osi
osią gania w ka
gania w każ dym z
dym z
Okresy
etapu
wst ę pnego
System
wspó ł za-
wodnictwa
nich specyficznych celó w. Ich wyodr
w. Ich wyodrę bnienie
bnienie
wiek
Cele g ł ówne
Cele po ś rednie
cych w
naturalnym rozwoju sportowca, jego rozwoju
zmian zachodzą cych w
naturalnym rozwoju sportowca, jego rozwoju
poszczeg
- utworzenie
grupy
szkoleniowej
- wywo ł anie
zainteresowania
uprawian ą
dyscyplin ą
sportu
- wpojenie
systematyczno ś c
i
- wst ę pna nauka
celowania i ś ci ą gania
j ę zyka spustowego,
- przygotowanie broni do
oddania strza ł u.
poszczegó lnych cech budowy, funkcji i poziomu
lnych cech budowy, funkcji i poziomu
A
13
1-1,5
2 -3
45
sprawnoś ci.
ci.
- doskonalenie celowania
i ś ci ą ganiaj ę zyka
spustowego z podpórki
- nauka postawy le żą cej
istoj ą cejbez podpórki
- kszta ł cenie cech
motorycznych
Wewn ą trz
grupowe testy
podstawowych
elementów
technicznych
isprawno ś ci
ogólnej
v Etap
Etap szkolenia wst
szkolenia wstę pnego
pnego w strzelectwie rozpoczyna
w strzelectwie rozpoczyna
się w wieku 13
w wieku 13- 15 lat i trwa 3
15 lat i trwa 3- 5 lat. Jest to okres
5 lat. Jest to okres
B
13
2-5
2
90
gdzie „ realizacja cel
realizacja celó w i zada
w i zadań właś ciwych dla tego
ciwych dla tego
I
izaanga ż owania
wpodej ś ciudo
zaj ęć
treningowych
etapu odbywa się poprzez stosowanie bogatego
poprzez stosowanie bogatego
- opanowanie cel. i
ś ci ą gania j. sp.
samodzielne przygot. i
ustaw. postawy le żą c
istoj ą c
- nauka obs ł ugi przyrz.
cel.
- podniesienie poziomu
sprawno ś ci
motorycznych
Sprawdziany
izawody
wewn ą trz
grupowe w
niepe ł nych
konkurencjach
fizyczną
oraz nawyki ruchowe z zakresu dyscyplin sportu,
wiczeń kszta
kształ tuj
tują cych sprawno
cych sprawno ść
ść fizyczn
oraz nawyki ruchowe z zakresu dyscyplin sportu,
tak
C
13
6-12
2
90
takż e i przysz
e i przyszł ej specjalizacji
ej specjalizacji”
Podział wst
wstę pnego okresu szkolenia
pnego okresu szkolenia
(J. Wodnik 1989)
Podział wst
wstę pnego okresu szkolenia
pnego okresu szkolenia
(J. Wodnik 1989)
(J. Wodnik 1989)
(J. Wodnik 1989)
Okresy
etapu
wst ę pnego
wiek
Cele g ł ówne
Cele po ś rednie
System
wspó ł za-
wodnictwa
Okresy
etapu
wst ę pnego
wiek
Cele g ł ówne
Cele po ś rednie
System wspó ł za-
wodnictwa
Uzyskanie wiedzy
opsychicznych,
fizycznych i
motorycznych
mo ż liwo ś ciach
zawodnika
- opanowanie postaw
le żą cej istoj ą cej
- wst ę pna nauka post.
kl ę cz ą cej
- uzyskanie za ł . poziomu
spr. ogólnej i
ukierunkowanej
- wykszta ł cenie podst.
cech psychicznych,
- wst ę pne opanowanie
taktyki
- Mi ę dzywoj.
Mistrzostwa
M ł odzików
- Zawody
klubowe i
regionalne
- wszechstronna
wszechstronna
wiedza teoretyczna i
wiedza teoretyczna i
praktyczna
praktyczna z zakresu
zakresu
- Ogólnopolska
Olimpiada
M ł odzie ż y
- Z ł oty Muszkiet
- Zawody
makroregio-
nalne
- zawody
ogólnopolskie
taktyki
taktyki i techniki
techniki
D
14
9
3
105
strzela
strzela ń karabinowych
karabinowych
- opanowanie
opanowanie
umiej
umiej ę tno
tno ś ci
ci
psychicznego
psychicznego
przygotowania do
przygotowania do
startu
startu w zawodach
zawodach
Uzyskanie wyniku
sportowego
odpowiadaj ą cego
normie I -II klasy
sportowej
II
III
16-17
24
4-5
150
Uzyskanie
wszechstronnej
wiedzy
iumiej ę tno ś ci
technicznego,
taktycznego
podej ś cia do
treningów i
zawodów
- opanowanie postaw
le żą cej istoj ą cej
- opanowanie wszystkich
postaw strzeleckich
- ogólna wiedza
taktyczna zzakresu
strzelaniapostaw
ikonkurencji,
- podniesienie
poziomusprawno ś ci
ogólnej
- Mi ę dzywoj.
Mistrzostwa
M ł odzików
Z ł oty
Muszkiet
- Puchar
Prezesa
PZSS
- zawody
klubowe
iregionalne
- wykszta
wykszta ł cenie
cenie
umiej
umiej ę tno
tno ś ci
ci
uzyskiwania wysokich
uzyskiwania wysokich
wynik
wynik ó w na
w na
odpowiednich
odpowiednich
zawodach
zawodach
E
15
9
3-4
120
W sporcie wyczynowym wyróż nia si
trzy
zasadnicze sposoby diagnozowania
nia się trzy
Dobó r i selekcja
r i selekcja
zasadnicze sposoby diagnozowania
v Dob
Dobó r do sportu wyczynowego jest pocz
r do sportu wyczynowego jest począ tkow
tkową faz
fazą
etapu selekcji, proces ten ma za zadanie
poszukiwanie jednostek utalentowanych,
1 1. Selekcja naturalna
Selekcja naturalna - polega na przyj
polega na przyję ciu do grupy szkoleniowej
ciu do grupy szkoleniowej
poszukiwanie jednostek utalentowanych,
zainteresowanych sportem. Nast
wszystkich zainteresowanych, zakł adaj
adają c rezygnacj
c rezygnację tych, kt
tych, któ rzy
rzy
pnie przychodzi
czas na rozpoznanie specyficznych uzdolnie
w lub innymi czynnikami. Jest stopniowym
rozwijaniem predyspozycji w toku podj
się brakiem post
brakiem postępó w lub innymi czynnikami. Jest stopniowym
czas na rozpoznanie specyficznych uzdolnień ,
,
rozwijaniem predyspozycji w toku podję tego samorzutnie i realizowanego
tego samorzutnie i realizowanego
lony czas treningu.
2 2. Selekcja intuicyjna
przez okreś lony czas treningu.
predyspozycji po żą
żą danych w
danych właś ciwo
ciwoś ci.
ci.
Selekcja intuicyjna - realizowana przez nauczycieli i trener
realizowana przez nauczycieli i treneró w, kt
w, któ rzy na
rzy na
podstawie wiadomoś ci, do
ci, doś wiadcze
wiadczeń i praktyki znaj
i praktyki znają specyfik
specyfikę
v Celem doboru i selekcji jest wyb
Celem doboru i selekcji jest wybó r jednostek
r jednostek
dyscypliny konkurencji. Wadą tego sposobu jest subiektywizm trenera,
tego sposobu jest subiektywizm trenera,
(dla poprawienia obiektywnoś ci powinna ona by
ci powinna ona być realizowana przez kilku
realizowana przez kilku
cych optymalne warunki somatyczne,
psychiczne i motoryczne do uzyskania w przysz
treneró w). Istotna jest r
w). Istotna jest ró wnie
wnież liczba prowadzonych sprawdzian
liczba prowadzonych sprawdzianó w i
w i
psychiczne i motoryczne do uzyskania w przysz ł łoś ci
ci
udzia ł ł w zawodach potrzebnych do wy
w zawodach potrzebnych do wył onienia najlepszych.
onienia najlepszych.
wysokich wynikó w sportowych.
w sportowych.
3 3. Selekcja kierowana
Selekcja kierowana polega na ograniczonej ilo
polega na ograniczonej iloś ci os
ci osó b
b
rozpoczynają cych trening. Opiera si
cych trening. Opiera się na kwalifikowaniu osobnik
na kwalifikowaniu osobnikó w
w
obdarzonych specyficznym dla danej specjalizacji zespoł em cech, kt
em cech, któ re
re
antropologii, fizjologii,
psychologii, medycyny, teorii sportu i innych, kt
c się na wynikach bada
na wynikach badań antropologii, fizjologii,
psychologii, medycyny, teorii sportu i innych, któ re wskazuj
re wskazują mo
moż liwo
liwo ść
ść
rozpoznania cech b ęd ą cych podstaw
cych podstawą uzyskania wysokich wynik
uzyskania wysokich wynikó w.
w.
osi
osią gni
opiera si
i sukcesy s
i sukcesy są tylko celami po
szkolenia, dostosowanie obci
nie gwarantuj
zada
Szkolenie sportowe na etapie wstę pnym przypada na
i dojrzewania, dlatego należ y d
treningu. Skuteczno ść
Podzia
obrazuje fazowo
wskazuj
nich specyficznych cel
podyktowane jest dynamiką zmian zachodz
podyktowane jest dynamik
sprawno
si
gdzie
etapu odbywa si
zasobu
zasobu ć wicze
Podzia
Podzia
W sporcie wyczynowym wyr
Dob
etapu selekcji, proces ten ma za zadanie
wszystkich zainteresowanych, zak
zniech
zniechęcą si
zainteresowanych sportem. Nastę pnie przychodzi
przez okre
predyspozycji po
podstawie wiadomo
dyscypliny konkurencji. Wad
(dla poprawienia obiektywno
posiadają cych optymalne warunki somatyczne,
posiadaj
trener
udzia
wysokich wynik
rozpoczynaj
obdarzonych specyficznym dla danej specjalizacji zespo
mierzymy opieraj
mierzymy opierają c si
rozpoznania cech b
Kryteria selekcji
v Stan zdrowia
lekarskie
przeprowadzone przez lekarza specjalist
badania sportowo- lekarskie
przeprowadzone przez lekarza specjalistę
dopuszczaj
dopuszczają ce do uprawiania sportu.
ce do uprawiania sportu.
czesnym sporcie wskazane jest opieranie się
na selekcji kierowanej. Odnosi si
v Budowa cia
Budowa ciała uwzgl
uwzglę dnia si
dnia się m. in. wsp
m. in. współ zale
zależ no
no ść
ść
wysokoś ci i masy cia
ci i masy ciał a, ruchomo
a, ruchomo ść
ść w stawach,
w stawach,
na selekcji kierowanej. Odnosi się ona nie tylko do
ona nie tylko do
nie jest to
kryterium selekcyjne w strzelectwie sportowym.
ść tkanki t
tkanki tł uszczowej itp.
uszczowej itp. – nie jest to
kryterium selekcyjne w strzelectwie sportowym.
doboru osobnikó w do pierwszego etapu szkolenia, lecz
w do pierwszego etapu szkolenia, lecz
stanowi cią g logicznie uzasadnionych dzia
g logicznie uzasadnionych działań ,
,
v Uzdolnienia ruchowe
Uzdolnienia ruchowe - jest to umiej
jest to umieję tno
tno ść
ść szybkiej
szybkiej
i trwał ej nauki aktu ruchowego. Uzdolnienia decyduj
ej nauki aktu ruchowego. Uzdolnienia decydują
towarzyszą cych ka
cych każ demu etapowi zaawansowania
demu etapowi zaawansowania
o ł atwo
atwoś ci, dok
ci, dokł adno
adnoś ci i trwa
ci i trwałoś ci uczenia si
ci uczenia się
elementó w technicznych.
w technicznych.
v Sprawno
Sprawno ść
ść fizyczna
fizyczna wyra
wyraż a si
a się ona stopniem
ona stopniem
u podstawowych cech
motorycznych oraz ich wsp
motorycznych oraz ich wspó ł ł zale
zależ no
noś ci.
ci.
Kryteria selekcji cd
cd.
Organizacja naboru
Dyspozycje psychiczne podstawowe znaczenie dla
podstawowe znaczenie dla
pomyś lnego uprawiania sportu maj
lnego uprawiania sportu mają zawodnicy
zawodnicy
posiadają cy: odporno
cy: odporno ść
ść psychiczn
psychiczną , motywacj
, motywację ,
,
ambicję , odpowiedni poziom r
, odpowiedni poziom ró wnowa
wnoważ enia
enia
Dobrym sposobem naboru jest współ praca pomi
praca pomię dzy
dzy
emocjonalnego np
np . podczas zawod
. podczas zawodó w, poczucie
w, poczucie
klubem a Szkolnym Zwią zkiem Sportowym. Klub WKS
zkiem Sportowym. Klub WKS
odpowiedzialnoś ci, nastawienie na sukces itp.
ci, nastawienie na sukces itp.
„Ślą sk
sk ” realizuje tak
realizuje taką wsp
współ prac
pracę od bardzo d
od bardzo dł ugiego
ugiego
nie jest kryterium selekcyjnym do uprawiania
strzelectwa sportowego, nale
strzelectwa sportowego, należ y jednak przyzna
y jednak przyznać ,
, ż e
e
czasu organizują c zawody, kt
ym
zainteresowaniem i powodzeniem. Jest to system
c zawody, któ re ciesz
re cieszą si
się du
duż ym
najlepszy okres na rozpoczę cie treningu to 14
cie treningu to 14- 15 lat.
15 lat.
najlepszy okres na rozpocz
zainteresowaniem i powodzeniem. Jest to system
oparty na corocznych zawodach zwanych
Wynik sportowy jest najbardziej kompleksowym
jest najbardziej kompleksowym
oparty na corocznych zawodach zwanych
Mistrzostwami Szk
wskaź nikiem, w kt
nikiem, w któ rym widoczne s
rym widoczne są predyspozycje
predyspozycje
rozwojowe oraz stopień wykorzystania nabytych
wykorzystania nabytych
Mistrzostwami Szkół Wroc
awia w strzelectwie
sportowym
Wrocł awia w strzelectwie
umieję tno
tnoś ci i sprawno
ci i sprawnoś ci. Informacje r
ci. Informacje ró wnie
wnież
sportowym
dostarcza poziom uzyskiwanych wynikó w, tempo
w, tempo
wzrostu wynikó w i rozpi
w i rozpię to
to ść
ść wynik
wynikó w.
w.
REGULAMIN indywidualno- dru
druż ynowych Mistrzostw
ynowych Mistrzostw
Szkół Podstawowych w strzelectwie sportowym
Podstawowych w strzelectwie sportowym
Szkolny Zwią zek Sportowy
zek Sportowy „ Dolny
Dolny Ślą sk
sk”
I. CEL ZAWODÓW
popularyzacja sportu strzeleckiego w szko
popularyzacja sportu strzeleckiego w szkoł ach
ach
50- 529 Wroc
529 Wrocł aw, ul. Borowska 1
aw, ul. Borowska 1-3
wy
wył onienie indywidualnych i dru
onienie indywidualnych i druż ynowych zwyci
ynowych zwycię zc
zców
wsp
wspó ł ł zawodnictwo mi
zawodnictwo mię dzyszkolne
dzyszkolne
umo
umoż liwienie uzdolnionej m
liwienie uzdolnionej m ł ł odzie
odzież y podj
y podję cia trening
cia treningó w w sekcji strzeleckiej.
w w sekcji strzeleckiej.
Lp.
Szko ł a
GODZINA
PRZYBYCIA
POKAZ
ZAWODY
II. ORGANIZATOR ZAWOD
II. ORGANIZATOR ZAWODÓW
Organizatorem wsp
Organizatorem wspó ł ł zawodnictwa jest Szkolny Zwi
zawodnictwa jest Szkolny Zwią zek Sportowy. Za sprawy organizacji
zek Sportowy. Za sprawy organizacji
zawod
zawodó w, bezpiecze
w, bezpieczeń stwa, bazy, sprz
stwa, bazy, sprzę tu i obs
tu i obs ł ł ugi odpowiada WKS
ugi odpowiada WKS „Ślą sk
sk”.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
………………………………………….
12.00
12.30
13.00
13.30
14.00
14.30
15.00
15.30
12.15
12.45
13.15
13.45
14.15
14.45
15.15
15.45
12.30-13.00
13.00-13.30
13.30-14.00
14.00-14.30
14.30-15.00
15.00-15.30
15.30-16.00
16.00-16.30
III. TERMIN I MIEJSCE ZAWOD
III. TERMIN I MIEJSCE ZAWODÓW
Zawody odbywaj
Zawody odbywają s się na strzelnicy WKS
na strzelnicy WKS „Ślą sk
sk” przy ul. Wodzis
przy ul. Wodzisł awskiej 10a w dniach ..............
awskiej 10a w dniach ..............
Dojazd na strzelnic
Dojazd na strzelnicę tramwajem 3, 5 i autobusem 134. Szko
tramwajem 3, 5 i autobusem 134. Szkoł y strzelaj
y strzelają kolejno wed
kolejno wedł ug programu.
ug programu.
IV. UCZESTNICTWO
IV. UCZESTNICTWO
W zawodach bior
W zawodach biorą udzia
udział reprezentacje szk
reprezentacje szkó ł ł podstawowych w sk
podstawowych w skł adzie 15 os
adzie 15 osó b (7
b (7 dziewcz
dziewczą t i 8
t i 8
V. PROGRAM ZAWOD
V. PROGRAM ZAWODÓW
Zawody obejmuj
Zawody obejmują strzelanie z karabinka pneumatycznego w pozycji siedz
strzelanie z karabinka pneumatycznego w pozycji siedzą cej z podp
cej z podpó r rką .
GODZINA
PRZYBYCIA
Konkurencja sk
Konkurencja skł ada si
ada się z 5 strza
z 5 strzałó w pr
w pró bnych i 10 strza
bnych i 10 strzałó w ocenianych. Przed strzelaniem zostanie
w ocenianych. Przed strzelaniem zostanie
Lp.
Szko ł a
POKAZ
ZAWODY
przeprowadzony kr
przeprowadzony kró tki pokaz i obja
tki pokaz i objaś nienie zasad strzelania tak aby w zawodach mogli wzi
nienie zasad strzelania tak aby w zawodach mogli wzi ąć
ąć udzia
udział
uczniowie, kt
uczniowie, któ rzy nie mieli wcze
rzy nie mieli wcześ niej kontaktu z broni
niej kontaktu z bronią.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
………………………………………….
12.00
12.30
13.00
13.30
14.00
14.30
15.00
15.30
12.15
12.45
13.15
13.45
14.15
14.45
15.15
15.45
12.30-13.00
13.00-13.30
13.30-14.00
14.00-14.30
14.30-15.00
15.00-15.30
15.30-16.00
16.00-16.30
VI. KLASYFIKACJA
Prowadzona b
Prowadzona bę dzie osobna klasyfikacja dla dziewcz
dzie osobna klasyfikacja dla dziewczą t i ch
t i ch ł ł opc
opc ó w oraz klasyfikacja zespo
w oraz klasyfikacja zespoł owa dla
owa dla
szk
szkó ł ł , kt
, któ ra zostanie wliczona do wsp
ra zostanie wliczona do współ zawodnictwa sportowego Szk
zawodnictwa sportowego Szkół na rok.............. O kolejno
na rok.............. O kolejnoś ci
ci
decyduje suma pkt. uzyskanych w tarczy ocenianej.
decyduje suma pkt. uzyskanych w tarczy ocenianej.
VII. NAGRODY
VII. NAGRODY – I
I - III
III – dru
druż ynowo
ynowo - puchary 1
puchary 1 - 10 indywidualne nagrody
10 indywidualne nagrody
VIII. W czasie zawod
VIII. W czasie zawodó w zostanie rozegrana konkurencja dla opiekun
w zostanie rozegrana konkurencja dla opiekunó w w.
IX. POSTANOWIENIA KO
IX. POSTANOWIENIA KOŃ COWE
COWE
Borowskiej 1
Borowskiej 1- 3. Na podstawie zg
3. Na podstawie zgł osze
oszeń zostanie sporz
zostanie sporzą dzony program strzela
dzony program strzelań (dzie
(dzień i godzina ) i
i godzina ) i
przys ł ł any do szk
any do szkół.
W trakcie zawodó w mo
w moż emy przeprowadzi
emy przeprowadzić wst
wstę pn
pną
Po zawodach na treningi przychodzą wszyscy ch
tni
i zainteresowani uprawianiem strzelectwa, liczba
wszyscy chę tni
selekcję typuj
typują c dzieci, kt
c dzieci, któ re uzyska
re uzyskał y najwy
y najwyż sze
sze
i zainteresowani uprawianiem strzelectwa, liczba
ch
wyniki. Jest to metoda uł atwiaj
atwiają ca nam wyb
ca nam wybó r
r
chę tnych si
tnych się ga mi
ga mię dzy 300
dzy 300- 400 os
400 osó b. Czas trwania
b. Czas trwania
kandydató w, gdy
w, gdyż dzieci uzyskuj
dzieci uzyskują wiedz
wiedzę o sposobie
o sposobie
6 tygodni, jego zadaniem jest
przeprowadzenie skutecznego doboru i wytypowanie
tego okresu to 4- 6 tygodni, jego zadaniem jest
strzelania, celowania, wyciskania ję zyka spustowego
zyka spustowego
przeprowadzenie skutecznego doboru i wytypowanie
os
itp. w trakcie instruktaż u tu
u tuż przed zawodami. Po
przed zawodami. Po
predyspozycje do uprawiania
strzelectwa sportowego. Ocena jest prowadzona pod
osó b, kt
b, któ re maj
re mają predyspozycje do uprawiania
zawodach na strzelnicę trafia wielu uczni
trafia wielu ucznió w, kt
w, któ rzy
rzy
strzelectwa sportowego. Ocena jest prowadzona pod
wzgl
o moż liwo
liwoś ci strzelania dowiaduj
ci strzelania dowiadują si
się od bior
od biorą cych
cych
wzglę dem zaanga
dem zaangaż owania, prawid
owania, prawidł owo
owoś ci
ci
udzia ł ł w zawodach koleg
w zawodach kolegó w i kole
w i koleż anek.
anek.
wykonywania podstawowych elementó w technicznych
w technicznych
Stan zdrowia badania sportowo
We wsp
We wspó ł ł czesnym sporcie wskazane jest opieranie si
wysoko
zawarto
zawarto ść
doboru osobnik
stanowi ci
i trwa
towarzysz
o
element
wykorzystania potencjał u podstawowych cech
wykorzystania potencja
Kryteria selekcji
v Dyspozycje psychiczne
pomy
posiadaj
Dobrym sposobem naboru jest wsp
ambicj
emocjonalnego
klubem a Szkolnym Zwi
odpowiedzialno
v Wiek
Wiek nie jest kryterium selekcyjnym do uprawiania
czasu organizuj
v Wynik sportowy
wska
rozwojowe oraz stopie
umiej
dostarcza poziom uzyskiwanych wynik
wzrostu wynik
REGULAMIN indywidualno
Szk
Szkolny Zwi
I. CEL ZAWOD
50
ch
chł opc
opc ó w) z rocznik
w) z rocznikó w................. Szko
w................. Szkoł a mo
a moż e wystawi
e wystawić jeden zesp
jeden zespół.
VI. KLASYFIKACJA
Zg
Zg ł ł oszenia zespo
oszenia zespołó w nale
w należ y sk
y skł ada
adać do dnia .............. w Szkolnym Zwi
do dnia .............. w Szkolnym Zwią zku Sportowym przy ul.
zku Sportowym przy ul.
przys
Po zawodach na treningi przychodz
W trakcie zawod
selekcj
wyniki. Jest to metoda u
tego okresu to 4
kandydat
strzelania, celowania, wyciskania j
itp. w trakcie instrukta
zawodach na strzelnic
o mo
wykonywania podstawowych element
udzia
Obserwujemy ró wnie
wnież szybko
szybko ść
ść i
i ł atwo
atwo ść
ść uczenia si
uczenia się
Po upł ywie tego okresu tworzymy grup
ywie tego okresu tworzymy grupę szkoleniow
szkoleniową
oraz czy nie posiada zbę dnych przyruch
dnych przyruchó w, kt
w, któ re
re
w liczbie okoł o 40
o 40- 50 os
50 osó b, kt
b, któ re spe
re speł nia
niał y powy
y powyż sze
sze
dyskwalifikują dan
daną osob
osobę ze strzelectwa. Oceniamy
ze strzelectwa. Oceniamy
kryteria i osią ga
gał y warto
y warto ść
skupienia od 8 do 10 pkt.
umownych.
ść skupienia od 8 do 10 pkt.
wielko ść
ść skupienia. Ocena tarczy odbywa si
skupienia. Ocena tarczy odbywa się w skali
w skali
umownych.
od 1 do 10 pkt. co jest uzależ nione od wielko
nione od wielkoś ci
ci
skupienia przestrzelin w tarczy.
eniu grupy szkoleniowej prowadzimy dalsze
szkolenie trwaj
szkolenie trwają ce 3
ce 3- 4 miesi
4 miesią ce. W tym czasie dzieci
ce. W tym czasie dzieci
zostają zapoznane z warunkami bezpiecze
zapoznane z warunkami bezpieczeń stwa,
stwa,
zbieramy zgody rodzicó w na udzia
w na udział w treningach,
w treningach,
Kolejna selekcja zwią zana jest z przechodzeniem
zana jest z przechodzeniem
przeprowadzane są badania sportowo
badania sportowo - lekarskie.
lekarskie.
szej kategorii wiekowej. Stosowane
kryteria to: uzdolnienia ruchowe i umiej
Po upł ywie togo okresu przeprowadzamy kolejn
ywie togo okresu przeprowadzamy kolejną
ść
opanowania nawyku ruchowego. Bierzemy pod uwag
tno ść
owanie do
treningu, oceniamy opanowanie podstawowych
, gdzie bierzemy pod uwagę zaanga
zaangaż owanie do
treningu, oceniamy opanowanie podstawowych
element
opanowania nawyku ruchowego. Bierzemy pod uwagę
wyniki sportowe, dyspozycj
elementó w techniki: cykl z
b pracy na
zyku spustowym, wytrzymanie po strzale,
w techniki: cykl złoż enia , spos
enia , sposó b pracy na
wyniki sportowe, dyspozycję psychiczn
psychiczną , obserwujemy
, obserwujemy
zyku spustowym, wytrzymanie po strzale,
powtarzalno
zachowanie zawodnika podczas zawodó w, poprzez co
w, poprzez co
powtarzalno ść
ść złoż enia. Przeprowadzamy r
enia. Przeprowadzamy ró wnie
wnież
sprawdziany ze sprawnoś ci fizycznej, kt
ci fizycznej, któ re nie maj
re nie mają
moż emy okre
emy okreś li
lić taktyk
taktykę rozgrywania konkurencji
rozgrywania konkurencji
wpł ywu na selekcj
ywu na selekcję , lecz daj
, lecz dają obraz tego, co nale
obraz tego, co należ y
y
i odporno ść
ść zawodnika na stres podczas zawod
zawodnika na stres podczas zawodó w.
w.
w tym kierunku uczynić aby j
aby ją poprawi
poprawić . Pod koniec
. Pod koniec
tego okresu pozostaje grupa ok. 20 osó b, kt
b, któ ra spe
ra speł nia
nia
wymienione normy.
Testy kontrolne
v wzrokowa ocena prawid
Testy kontrolne
wzrokowa ocena prawidł owo
owoś ci postawy stoj
ci postawy stoją cej w skali 1
cej w skali 1- 10 pkt.
10 pkt.
wzrokowa ocena pracy na ję zyku spustowym podczas strzelania
zyku spustowym podczas strzelania
10 pkt.
v wzrokowa ocena wytrzymania broni po strzale w skali 1
wzrokowa ocena wytrzymania broni po strzale w skali 1- 10 pkt.
10 pkt.
Ocena
poprawno
ocena cyklu złoż enia si
enia się do strza
do strzał u (kolejno
u (kolejno ść
ść czynno
czynnoś ci) w
ci) w
10 pkt.
v wzrokowa ocena statyki utrzymania broni podczas celowania
cej w skali 1
skali 1- 10 pkt.
ci
celowania
wzrokowa ocena statyki utrzymania broni podczas celowania
w skali 1
celowania
z broni
w skali 1- 10 pkt. Trener stoi przed zawodnikiem, kt
10 pkt. Trener stoi przed zawodnikiem, któ ry wykonuje
ry wykonuje
złoż enia bezstrza
enia bezstrzał owe,
owe,
z broni
wkr
ocena wielkoś ci skupienia 5 strza
ci skupienia 5 strzałó w podczas strzelania
w podczas strzelania
z postawy siedzą cej
cej z podp
podpó rki
rki w skali 1
w skali 1- 10 pkt.
10 pkt.
conej
w imad
ocena wielkoś ci skupienia 5 strza
ci skupienia 5 strzałó w podczas strzelania
w podczas strzelania
w imadło
z postawy stoją cej w skali 1
cej w skali 1- 10 pkt.
10 pkt.
ocena skupienia 5 złożeń bezstrza
bezstrzał owych z broni wkr
owych z broni wkrę conej
conej
o. Wynik mierzony w centymetrach
v ocena zaanga
ocena zaangaż owania zawodnika. Procent obecno
owania zawodnika. Procent obecnoś ci na
ci na
treningach
v ocena sprawno
ocena sprawnoś ci fizycznej zawodnika. Testy dobieramy
ci fizycznej zawodnika. Testy dobieramy
w zależ no
noś ci od potrzeb
ci od potrzeb np
np.
Metodyka nauczania poszczegó lnych
lnych
Metodyka nauczania poszczegó lnych
lnych
elementó w techniki strzelania
w techniki strzelania
elementó w techniki strzelania
element
w techniki strzelania
Metodyka nauczania postawy strzeleckiej
le
le żą
żą cej
cej
amy tok pracy trenera
z zawodnikiem w zakresie opanowania przez niego
nauczania uważ amy tok pracy trenera
stoją cej
cej
z zawodnikiem w zakresie opanowania przez niego
potrzebnego zasobu wiedzy i umiej
klę cz
czą cej
cej
potrzebnego zasobu wiedzy i umieję tno
tnoś ci. Metody
ci. Metody
v Metodyka nauczania celowania
wskazują wi
wię c drog
c drogę , jak uczy
, jak uczyć , aby osi
, aby osią gn
gn ąć
ąć
zamierzone wyniki” (Ulatowski 1981).
zamierzone wyniki
(Ulatowski 1981).
Metodyka nauczania pracy na ję zyku spustowym
zyku spustowym
Metodyka nauczania cyklu złoż enia
enia
v Wytrzymanie po strzale
Obserwujemy r
Po up
oraz czy nie posiada zb
w liczbie oko
dyskwalifikuj
kryteria i osi
wielko
od 1 do 10 pkt. co jest uzale
skupienia przestrzelin w tarczy.
Po założ eniu grupy szkoleniowej prowadzimy dalsze
Po za
zostaj
Kolejna selekcja zwi
zbieramy zgody rodzic
przeprowadzane s
zawodnika do wyż szej kategorii wiekowej. Stosowane
zawodnika do wy
Po up
kryteria to: uzdolnienia ruchowe i umieję tno
selekcj
selekcję , gdzie bierzemy pod uwag
zachowanie zawodnika podczas zawod
mo
sprawdziany ze sprawno
wp
i odporno
w tym kierunku uczyni
tego okresu pozostaje grupa ok. 20 os
v wzrokowa ocena pracy na j
w skali 1
w skali 1- 10 pkt.
Ocena
v ocena cyklu z
poprawnoś ci
postawie stoj
postawie stoją cej w
v ocena wielko
wkrę conej
z postawy siedz
v ocena wielko
z postawy stoj
v ocena skupienia 5 z
w imad
w imadł o. Wynik mierzony w centymetrach
treningach
w zale
Metodyka nauczania poszczeg
Metodyka nauczania poszczeg
element
v Metodyka nauczania postawy strzeleckiej
stoj
Za metod
Za metodę nauczania uwa
kl
Metodyka nauczania celowania
wskazuj
v Metodyka nauczania pracy na j
v Metodyka nauczania cyklu z
Wytrzymanie po strzale
Postawa le żą
żą ca z podp
ca z podpó rki
rki
Nauka postawy stoją cej
cej
ca
z zastosowaniem podp
Postawa stoją ca
Nauka postawy klę cz
czą cej
cej
z zastosowaniem podpó rek
rek
zyku spustowym przy pomocy
trenera, bez celowania, bro
Tarcze wykorzystywane w treningach
trenera, bez celowania, broń na podp
na podpó rce
rce
Metodyka nauczania cyklu złoż enia
enia
Wnioski koń cowe
cowe
Zawodnik wykonuje czynnoś ci na s
ci na sł owne komendy trenera:
owne komendy trenera:
Trening na etapie wst
na etapie wstę pnym ma za zadanie
pnym ma za zadanie
przyję cie postawy stoj
cie postawy stoją cej, 2
cej, 2 - 3 oddechy, kontrola ustawienia n
3 oddechy, kontrola ustawienia nó g,
g,
w
w sporcie. Stworzenie odpowiednich warunk
cenie podstaw przysz ł ł ych sukces
ych sukcesó w
koncentracja,
v ułoż enie stopki w ramieniu z kontrol
w sporcie. Stworzenie odpowiednich warunkó w
w
enie stopki w ramieniu z kontrolą wzrokow
wzrokową,
treningowych, przekazanie niezbę dnych wiadomo
dnych wiadomoś ci,
ci,
ki pod karabinem,
v podniesieni broni i u
enie rę ki pod karabinem,
dobra organizacja szkolenia, zastosowanie
odpowiednich metod treningowych i wielko
podniesieni broni i ułoż enie
enie ł okcia na biodrze, przyj
okcia na biodrze, przyję cie postawy
cie postawy
odpowiednich metod treningowych i wielkoś ci
ci
cej,
v wzrok skierowany nad przyrz
stosowanych obci ąż
ążeń jest niezb
jest niezbę dnym warunkiem
dnym warunkiem
wzrok skierowany nad przyrzą dami celowniczymi w kierunku
dami celowniczymi w kierunku
tarczy – zawodnik w trakcie 2
zawodnik w trakcie 2- 3 oddech
3 oddechó w kontroluje mentalnie
w kontroluje mentalnie
osią gni
gnię cia sukcesu
cia sukcesu
swoją postaw
postawę (roz
(rozłoż enie ci
enie ci ęż
ęż aru cia
aru ciał a, napi
a, napię cie mi
cie mi ęś
ęś ni,
ni,
traktowany jest jako pierwsza
faza wieloletniego przygotowania zawodnika do
pny etap szkolenia traktowany jest jako pierwsza
rozluź nienie prawego barku, uchwyt prawej r
nienie prawego barku, uchwyt prawej rę ki, u
ki, ułoż enie palca na
enie palca na
zyku spustowym),
v przy
faza wieloletniego przygotowania zawodnika do
osi
owy do kolby,
v swobodne oddychanie z obserwacj
enie gł owy do kolby,
osią gania sukces
gania sukcesó w w wieku doros
w w wieku dorosł ym. Nie zak
ym. Nie zakł ada si
ada się
w broni,
v wstrzymanie oddechu, wybranie pierwszego oporu, 4
ruchó w broni,
na tym etapie osią gania przez zawodnik
gania przez zawodnikó w
w
wstrzymanie oddechu, wybranie pierwszego oporu, 4- 5 sekund
5 sekund
maksymalnych wynikó w sportowych gdy
w sportowych gdyż praca
praca
celowania,
v wyci
zyka spustowego,
v wytrzymanie po strzale,
nię cie j
cie ję zyka spustowego,
wnie na nauczanie i doskonalenie
poprawnej techniki strzelania.
wytrzymanie po strzale,
v od
poprawnej techniki strzelania.
odłoż enie broni
enie broni – przerwa.
przerwa.
Nauka postawy stoj
Postawa le
Postawa stoj
Nauka postawy kl
Praca na j
Praca na ję zyku spustowym przy pomocy
Metodyka nauczania cyklu z
Wnioski ko
Zawodnik wykonuje czynno
v Trening
wykształ cenie podstaw przysz
wykszta
v przyj
v koncentracja,
treningowych, przekazanie niezb
v ułoż enie r
dobra organizacja szkolenia, zastosowanie
stoją cej,
stoj
stosowanych obci
tarczy
osi
swoj
v Wst
Wstę pny etap szkolenia
rozlu
zyku spustowym),
przyłoż enie g
swobodne oddychanie z obserwacją ruch
na tym etapie osi
maksymalnych wynik
celowania,
nakierowana jest g
nakierowana jest głó wnie na nauczanie i doskonalenie
wyciś ni
Zgłoś jeśli naruszono regulamin