o alkoholu - fakty.doc

(29 KB) Pobierz
Temat: Fakty o alkoholu

Temat: Fakty o alkoholu

Cel główny:

·  przekazanie wiedzy na temat alkoholu.

Cele szczegółowe:
Dziecko powinno wiedzieć o:

·  bezpośrednich skutkach działania alkoholu,

·  czasie jego spalania w organizmie ludzkim,

·  zagrożeniu uzależnieniem,

·  przepisach prawnych.

Metody aktywizujące:

·  karty dydaktyczne,

·  pytania i odpowiedzi,

·  praca z tekstem.

Środki dydaktyczne:

·  zestaw materiałów do kwizu "Bingo o alkoholu" wraz z przygotowaną planszą z odpowiedziami,

·  dwie talie kart do gry edukacyjnej "Karuzela wiedzy" - Alkohol (A),

·  krzyżówka.

 

 

 

 

 

Autor: Bożena Pytka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Wprowadzenie
Rozwiązanie krzyżówki z hasłem "alkohol".
Poinformowanie wychowanków, że na zajęciach poznają fakty o alkoholu, które należy zapamiętać.
Będzie to nauka w formie gier.

2. Praca na forum grupy
Kwiz "Bingo o alkoholu"

·  Zaapelowanie do uczniów, aby starali się zapamiętać usłyszane w czasie gry fakty o alkoholu, ponieważ będą one potrzebne do następnej gry - w karty.

·  Zapoznanie uczniów z zasadami gry.

·  Przygotowanie do kwizu.
Rozdanie kartek z literą "A" na jednej stronie, a na drugiej - "B".
Wywieszenie planszy z odpowiedziami fałszywymi i prawdziwymi.

·  Przebieg kwizu.
Osoba prowadząca odczytuje z arkusza z pytaniami pozycję 1.
Wychowankowie, wszyscy naraz, odpowiadają przez pokazanie litery "A" lub "B", zgodnie ze swoją opinią.
Osoba prowadząca odczytuje z kart "Fakty o alkoholu" komentarz do danego pytania. W komentarzu wyjaśnione jest, jaka odpowiedź jest prawidłowa.
Taki cykl następuje po każdym pytaniu kwizu.

3. Praca w małych grupach
Gra "Karuzela wiedzy" - Alkohol

·  Każda z grup otrzymuje jedną talię kart do gry.

·  Nauczyciel wyjaśnia zasady gry (według załączonej do gry instrukcji).

·  Grupy rozgrywają karty z takimi samymi pytaniami, jakie zawiera kwiz.

4. Podsumowanie
Wypowiedzi wychowanków o metodzie zdobywaniu informacji poprzez gry.
Czy zajęcia były interesujące?
Pytania o alkoholu, na które chcieliby znaleźć odpowiedź na następnych zajęciach.

 

 

 

Bibliografia:

·  Barbara Wolniewicz-Grzelak, Karuzela wiedzy o alkoholu, [w:] Trzy koła, Fundacja Wychowawców i Młodzieży "Prom".

 

 

1. Ryba wigilijna

2. Zachęca do picia piwa bezalkoholowego

3. Przyrządzona po Bretońsku 

4. Składnik papierosa.

5. Od rana mam dobry...

6. Napój alkoholowy

7. Składnik powietrza



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bingo o alkoholu - arkusz z pytaniami

1. Czy reklamy piwa reklamują piwo alkoholowe czy bezalkoholowe?
a) alkoholowe
b) bezalkoholowe

2. W Polsce nie wolno sprzedawać piwa alkoholowego osobom, które nie ukończyły 16 czy 18 lat?
a) 16 lat
b) 18 lat

3. W jakim kraju nie wolno sprzedawać napojów alkoholowych osobom, które nie ukończyły 21 lat?
a) w USA
b) w Rosji

4. Czy po wypiciu alkoholu zwiększa się odporność człowieka na niską temperaturę otoczenia?
a) tak
b) nie

5. Czy po wypiciu 1-2 piw człowiek swoich możliwości niedocenia czy przecenia je?
a) nie docenia
b) przecenia

6. Czy wypicie 1-2 piw pogarsza dokładność widzenia?
a) tak
b) nie

7. Czy wypicie przed jazdą samochodem jednej butelki piwa obniża sprawność kierowcy?
a) obniża
b) nie obniża

8. Czy posiadanie tzw. "mocnej głowy" (można dużo wypić bez widocznych oznak upicia) wskazuje na to, że taki człowiek jest odporny na uzależnienia się od alkoholu?
a) tak
b) nie

9. Czy picie piwa może prowadzić do uzależnienia od alkoholu?
a) może
b) nie może

 

 

10. Czy ludzie zauważają moment, w którym zaczynają uzależniać się od alkoholu?
a) zauważają
b) nie zauważają

11. Roztwór alkoholu do odkażania działa najsilniej bakteriobójczo, gdy zawiera 60-70% alkoholu czy 80-90%?
a) 60-70%
b) 80-90%

12. Czy grupy samopomocowe Al-Ateen są przeznaczone dla dzieci alkoholików?
a) tak
b) nie

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin