Szkola_Fotografowania_Ludzie_Wzbogacanie_zdjecia_kolorem.pdf

(2647 KB) Pobierz
Gdzie szukać miejsca
ryzykujemy odciągnięcie wzroku odbiorcy
od modela. Dla widza musi być jasne, na
co ma patrzeć. O jego uwagę nie powinno
zabiegać nic, czego fotograf świadomie nie
umieścił w swojej pracy.
Powyższa zasada dotyczy wszystkiego, co
może rozpraszać – odpadniętych kawałków
tynku, gniazdek elektrycznych, zacieków
wodnych. Nie oznacza to jednak, że takie rze-
czy powinniśmy zawsze eliminować ze zdję-
cia. Wszystko można kreatywnie wykorzystać.
Jeśli wykonujemy portret młodej osoby, która
dodatkowo lubi jeździć na deskorolce, cieka-
we graffiti z tyłu wcale nie będzie błędem, jeśli
tylko nie zdominuje naszego modela.
Zdjęcie otwierające ten poradnik zostało
wykonane w opuszczonym budynku.
Ciemny korytarz odseparowany od modelki
umiejętną kontrolą głębi ostrości zapewnia
odpowiednią atmosferę. Aby zrobić cieka-
wy portret nie musimy jednak błądzić po
pustostanach. Możemy też poszukać odpo-
wiedniego tła wokół siebie. Wystarczy tylko
trochę pomyśleć, a  na pewno uświadomimy
sobie, że codziennie w drodze do pracy prze-
chodzimy obok ceglanego muru o ciemno-
czerwonym kolorze albo mijamy żółtą ścianę
świeżoodnowionej kamienicy. A może nasze
mieszkanie nadaje się do tego typu zdjęć?
Wszystko zależy od inwencji fotografa.
Przy wybieraniu miejsca kierujmy się jedną
zasadą – jak najmniej niepotrzebnych ele-
mentów. Fotografia portretowa to zdjęcia,
w  których głównym bohaterem jest czło-
wiek. Jeśli za tło wybierzemy murek, który
urzeknie nas swoim kolorem, ale w  paru
miejscach będzie popisany sprayem, wtedy
Ubranie modela
Wykorzystanie koloru to nie tylko tło.
Równie ważne jest, jakie ubranie założy
fotografowana przez nas osoba. Zasada, że
pierwsze wrażenie przy spotkaniu z  dru-
gim człowiekiem jest najważniejsze, działa
także w fotografii – gdy odbiorca spojrzy na
Tło uzupełniające sukienkę? Jak najbardziej. Pamiętajmy
jednak, żeby w jakiś inny sposób wskazać odbiorcy, co jest
głównym tematem naszego zdjęcia. Na zdjęciu poniżej
zrobiono to za pomocą małej głębi ostrości
Wzbogacanie
zdjęcia kolorem
SPiS TreŚci:
gdzie szukać miejsca
Ubranie modela
Łączymy barwy
kolorowe oświetlenie
Poprawki w komputerze
Fot. 2
1
2
© www.komputerswiat.pl
1082777227.081.png 1082777227.092.png 1082777227.103.png 1082777227.114.png 1082777227.001.png 1082777227.012.png 1082777227.023.png 1082777227.034.png
Wzbogacanie zdjęcia kolorem 
murku może wyglądać ciekawie. Jednak
uważajmy na sytuacje, gdy będziemy mieli
bardzo podobne odcienie danego koloru –
istnieje realne niebezpieczeństwo, że ubra-
nie modela zadziała jak kamuflaż, całko-
wicie wtapiając go w  tło. Jedynym rozwią-
zaniem w  takiej sytuacji jest zastosowanie
mocnego, kierunkowego oświetlenia, które
spowoduje powstanie cieni na tle. Dzięki
temu uzyskamy na zdjęciu głębię, a  jed-
nocześnie postać zostanie odseparowana
od ściany. Aby to zrobić, nie potrzebujemy
wcale nosić ze sobą wszędzie oświetle-
nia studyjnego, ze statywami, softboksami
i  dedykowanym zasilaniem. W  większości
przypadków, szczególnie gdy mamy do czy-
nienia z  sytuacją plenerową – wystarczy po
prostu poczekać na odpowiednią porę dnia.
Chociaż sam portret nie jest do końca
udany (fotograf zbyt mały nacisk położył
na dobranie odpowiedniego tła, przez co
pomiędzy gałęziami prześwituje budynek),
to czapka komponująca się z jesiennymi
liśćmi jest dobrym pomysłem. Jej kolor
pasuje też do wieku dziewczyny
Spray na ścianie, poręcz czy zielony znak
na dole to wszystko elementy odwracające
uwagę od tego, co powinno być tematem
zdjęcia. Nie pozwalajmy na to, aby osoba
portretowana stała się mniej ważna
niż otoczenie, w którym się znajduje
zdjęcie, od razu wyrabia sobie jakieś zdanie
o  człowieku znajdującym się w kadrze, na
podstawie tego, jak dobrana jest jego gar-
deroba.
Barwa wiele mówi o  charakterze. Kolory
chłodniejsze bardziej kojarzą się z  osobami
statecznymi, a cieplejsze sugerują, że mamy
do czynienia z kimś energicznym. Próbujmy
różnych połączeń – bardzo szybko odkry-
jemy, że jeśli ktoś ma na sobie czerwoną
koszulę, będziemy skłonniejsi uznać go za
złośnika, ta sama osoba w  żółtym skojarzy
się z  radością, niebieski zaś wykreuje wize-
runek spokojny.
Ważna jest nie tylko barwa, ale także jej inten-
sywność. Nawet zimne kolory, które mocno się
rozjaśni, mogą pasować do młodych, rados-
nych ludzi, a  wydawałoby się „młodzieżowy”
pomarańcz, tylko przyciemniony, doskonale
sprawdzi się dla osób starszych.
Oprócz samego ubrania większość z  nas
nosi także takie dodatki, jak zegarki,
torebki, odtwarzacze MP3 czy biżuterię.
I chociaż o  rekwizytach w  fotografii por-
tretowej więcej przeczytamy w poradniku
nak nie możemy zapominać, że tego typu
rzeczy mają często odmienny kolor od resz-
ty ubioru. Najlepiej unikać wszelkich ele-
mentów metalicznych. Odbijają one światło
i  jedynie niepotrzebnie odciągają uwagę od
bohatera naszego zdjęcia, a  tego przecież
nie chcemy. Jeśli biżuteria jest subtelna
i nie odwraca uwagi, można ją zostawić bez
szkody dla końcowego efektu. Najłatwiejsza
sprawa ma się z  elementami drewnianymi
– jeśli tylko swoimi gabarytami i zbyt krzy-
kliwym kolorem nie przeszkadzają – nie
trzeba ich usuwać.
Podczas przygotowywania się do sesji por-
tretowej musimy zwracać uwagę na takie
szczegóły. To do nas, jako do autorów zdjęć,
należy decyzja, czy dany element powinien
pojawić się w kadrze.
Łączymy barwy
Fotografia młodej dziewczyny ubranej
w  seledynową sukienkę na tle zielonego
Para zakochanych. Normalnie różnobarwna
koszulka modelki przeszkadzałaby, jednak
tutaj przysłonięta jest ona ramieniem dziew-
czyny. Zieleń w tle jeszcze podkreśla ciepły
charakter sceny
Przy fotografowaniu osób ciemnoskórych
powinniśmy używać jasnych barw. Tutaj
nawet kask został odpowiednio dobrany
3
4
© www.komputerswiat.pl
1082777227.036.png 1082777227.037.png 1082777227.038.png 1082777227.039.png
Wzbogacanie zdjęcia kolorem 
w  koszulę koloru niebieskiego, stoi na zie-
lonym tle, ale gdzieś w oddali widać kanar-
kowożółty samochód – możemy być pewni,
że wzrok odbiorcy zostanie przyciągnięty
właśnie w  stronę tego ostatniego elementu.
Barwy chłodne mają już o  wiele mniejszą
siłę i  tak kępka zielonej trawy z  pobliskiej
wydmy nie przyciągnie już tak bardzo uwagi,
gdy na pierwszym planie będzie siedzący na
plaży człowiek w czerwonej koszulce.
I chociaż zawsze warto szukać własnych,
ciekawych rozwiązań, to jednak istnieje parę
zasad, które pozwalają uzyskać najciekawszy
efekt przy doborze odpowiednich kolorów:
n Dla podkreślenia kontrastu, używajmy
barw dopełniających się – są to takie kolo-
ry, które na kole leżą dokładnie naprzeciw
siebie. Chociaż w  portrecie lepiej spraw-
dza się, gdy barwa zimna stanowi tło dla
barwy ciepłej, to jednak sytuację odwrotną
także zawsze warto wypróbować. Dzięki
użyciu barw dopełniających, zdjęcie nabie-
ra silnego, zdecydowanego charakteru.
n Barwy sąsiednie tworzą harmonię – gdy
wykonywane przez nas zdjęcie powinno
mieć spokojniejszy charakter, szukajmy tła,
którego kolor będzie sąsiadować na kole
barwnym z  ubiorem naszego modela. Jest
to szczególnie polecane, gdy osoba foto-
Podobny do otoczenia kolor sukienki sprawia, że
modelki na zdjęciu są mało widoczne. Na dole efekt
ten jest dodatkowo spotęgowany faktem, że kobieta
zajmuje zbyt małą część kadru
czerwony
czerwono-
ioletowy
czerwono-
pomarańczowy
ioletowy
pomarańczowy
niebiesko-
ioletowy
żółto-
pomarańczowy
niebieski
żółty
niebiesko-
zielony
żółtozielony
zielony
grafowana ma odzież utrzymaną w  zimnej
kolorystyce.
n Szarości są neutralne – niezależnie od
tego, po której stronie koła barwnego znaj-
duje się kolor, ważne jest też jego nasyce-
nie. Im mniejsze, tym bardziej zbliża się on
do barwy szarej, która jest interpretowana
jako neutralna, pasująca do wszystkich.
Czasami warto przyjść w  to samo miejsce
w czasie wschodu słońca albo o jego zacho-
dzie, żeby uzyskać ciekawe efekty. Więcej
na ten temat w poradniku Jak robić zdjęcia
Aby stworzyć ciekawą fotografię, w  której
ważne miejsce zajmuje barwa, trzeba wie-
dzieć, jak je umiejętnie obok siebie zesta-
wiać. Znajomość jednego z  kół barwnych
jest doskonałą pomocą dla każdego amatora
fotografii.
Kolory dzielą się na ciepłe i zimne. Chociaż
sam podział jest tak naprawdę umowny
i opiera się głównie na ludzkim, subiektyw-
nym sposobie postrzegania barw, to jest on
dla nas niezwykle cenny. Barwy cieplejsze
mają bowiem tendencję do dominowania
w  obrazie. Jeśli nasz model ubrany jest
Kolorowe oświetlenie
Doskonałym pomysłem na wzbogacenie
PAMIĘTAJMY O MOCNYCH PUNKTACH
chociaż barwy chłodne najczęściej poddają się dominacji barw ciepłych, możemy w prosty
sposób sprawić, by zostały zaakcentowane. Pamiętajmy o  istnieniu mocnych punktów na
zdjęciu, o których czytaliśmy w poradniku
kilka osób w kadrze . gdy umieścimy jakąś
pozornie mniej wyrazistą barwę w pobliżu
mocnego punktu lub linii dzielącej kadr,
i  tak będzie zwracać na siebie uwagę.
Umieszczenie czegoś w pobliżu moc-
nego punktu może być dobre lub złe.
W tym wypadku mamy do czynienia
z drugą możliwością. O naszą uwagę
walczy twarz kobiety oraz jakiś złoty
kształt w po prawej stronie zdjęcia
Wyraźny cień rzucany na ścianę z cegieł sprawia, że modelka zamiast wtapiać się w tło,
odcina się od niego, nawet pomimo podobnej barwy jej koszulki i bielonej powierzchni
5
5
6
© www.komputerswiat.pl
1082777227.040.png 1082777227.041.png 1082777227.042.png 1082777227.043.png 1082777227.044.png 1082777227.045.png 1082777227.046.png 1082777227.047.png 1082777227.048.png 1082777227.049.png 1082777227.050.png 1082777227.051.png 1082777227.052.png 1082777227.053.png 1082777227.054.png 1082777227.055.png 1082777227.056.png 1082777227.057.png 1082777227.058.png 1082777227.059.png 1082777227.060.png 1082777227.061.png 1082777227.062.png 1082777227.063.png 1082777227.064.png
Wzbogacanie zdjęcia kolorem 
naszych prac jest zastosowanie kolorowe-
go oświetlenia. Tylko od naszej wyobraźni
zależy, w jaki sposób wykorzystamy tę moż-
liwość. Równie dobrze możemy stworzyć
portret młodego bywalca dyskotek, jak
i  oświetlić przy nocnym plenerze kawałek
tła na fioletowo, aby dodać zdjęciu nieco
tajemniczości.
W tym celu najlepiej jest skorzystać z nakła-
danych na źródła światła filtrów barwnych.
Dziś do każdej lampy błyskowej montowa-
nej w  gorącą stopkę aparatu można dostać
odpowiednie dla niej kolorowe folie, które
modyfikują otrzymywany kolor. Niektóre
z nich są pomyślane jedynie dla modyfikacji
temperatury barwowej flesza, aby odpo-
wiadała światłu studyjnem, jednak niektóre
mają dawać po prostu kolorowy, ładny efekt.
Do lamp studyjnych, zależnie od ich kon-
strukcji, używa się albo szklanych filtrów,
albo też odpowiednio zabarwionej folii.
Jeśli nie mamy akcesoriów fabrycznych,
to zwykłą półprzezroczystą folię możemy
z  powodzeniem wykorzystać przy fleszach
reporterskich. Wystarczy wymyślić sposób
jej mocowania i  otrzymamy tanie źródło
kolorowego światła. Pamiętajmy jednak, że
samoróbki w żadnym wypadku nie powinny
dotykać palnika naszej lampy, który podczas
wyzwalania błysku wydziela także dużo
Wszystko, co znajduje się na drodze światła,
osłabia jego siłę. Firmowe filtry zwykle mają
na sobie zapisaną informację, jak mocnej
korekty ekspozycji należy dokonać po ich
założeniu, jednak w  przypadku samoróbek
sami będziemy musieli to określić. Najlepiej
zrobić to przed wyjściem na sesję. W tym celu
ustawiamy lampę i  aparat w  tryb manualny,
następnie w ciemnym pomieszczeniu ustawia-
my wszystko tak, aby zdjęcie było poprawnie
naświetlone (najlepiej dokonywać pomiaru na
szarej karcie, co wyjaśniono w poradniku Jak
nakładamy filtr i  sprawdzamy, o  ile musimy
zwiększyć moc lampy, by osiągnąć identyczny
rezultat. Wynik zapiszmy i  potem po prostu
odpowiednio modyfikujmy ustawienia lamp
podczas sesji.
Przy wykonywaniu fotografii, w  których
zamierzamy zastosować filtry barwowe,
sposób balansu bieli jest uzależniony od
docelowego efektu na zdjęciu. Gdy świat-
ło kolorowe będzie jedynie w  tle, pomiaru
dokonujemy na świetle głównym, padają-
cym na modela . W  przypadku gdy filtr
nałożymy także na światło główne, balans
bieli przeprowadzamy na gołym palniku.
Gdybyśmy zrobili inaczej, aparat próbował-
by tak dobrać parametry, aby zniwelować
działanie modyfikatorów oświetlenia.
USTAWIAJ bAlANS bIelI
beZ fIlTrA
Jak osiągnąć taki efekt? Zawieśmy na ścianie
cekiny i oświetlmy je albo użyjmy lampek
choinkowych
ciepła. W  przeciwnym wypadku ryzykuje-
my, że folia wtopi nam się w lampę. Z racji
tego, że lampy studyjne wydzielają zwy-
kle dużo więcej ciepła, wszelkiego rodzaju
domowe modyfikacje oświetlenia powinny
być wykonywane z  najwyższą ostrożnością.
Najczęściej na wrotach znajdują się specjal-
ne klipsy, które pozwalają zamontować na
nich folię z  dala od źródła światła. Nigdy
nie powinniśmy próbować zmieniać światła
za pomocą nałożenia zbyt wiotkiej folii na
sprzęt (na przykład kolorowej reklamówki
po zakupach), ponieważ istnieje poważne
ryzyko jego uszkodzenia.
aparat jest tylko bezmyślnym urządze-
niem, które nie potrafi samo dostosować
się do zmieniających się warunków oświet-
leniowych. To my musimy wskazać mu,
gdzie w  danym świetle znajduje się biała
powierzchnia – dając mu punkt odniesienia
do interpretowania innych barw.
nasze postrzeganie świata bywa czasem
zwodnicze. jeśli podczas sesji oświetliliby-
śmy na zielono modelkę ubraną w  białą
kreację, wciąż pamiętalibyśmy o  kolorze
tego materiału i gdyby ktoś nas zapytał, na
pewno odpowiedzielibyśmy: „Ta sukienka
była biała”. musimy sobie jednak uświa-
domić, że w porównaniu z wcześniejszymi
warunkami oświetleniowymi ubranie zmie-
niło kolor na zielony.
jeśli więc chcemy pokazać, jak kolor ubrania
zmienia się pod wpływem światła prze-
chodzącego przez zielony filtr, balans bieli
musimy ustawić jeszcze przed jego zało-
żeniem. gdybyśmy balans ustawili później,
kolor ubrania na zdjęciu byłby niemal biały,
a to kłóciłoby się z naszymi założeniami.
Nieważne, czy fotografujemy modelkę w starej
fabryce, czy muzyka na koncercie, efektowne oświet-
lenie w tle stanowi dopełnienie kompozycji
Fot. 14-15
7
8
© www.komputerswiat.pl
1082777227.065.png 1082777227.066.png 1082777227.067.png 1082777227.068.png 1082777227.069.png 1082777227.070.png 1082777227.071.png 1082777227.072.png 1082777227.073.png
 
Wzbogacanie zdjęcia kolorem 
Poprawki w komputerze
W  portrecie bardzo ważny jest kolor.
Sterując nasyceniem i  jaskrawością barw,
możemy uwypuklić modela lub jego cechy,
podkreślić albo wygasić tło. Lightroom udo-
stępnia w tym celu świetne narzędzia, które,
choć z początku wydają się skomplikowane,
są tak naprawdę dosyć łatwe do opanowa-
nia. Aby dostroić nasycenie i jaskrawość
zdjęcia, wykonujemy następujące kroki.
1 Uruchamiamy program Lightroom
i importujemy zdjęcie, następnie prze-
chodzimy do sekcji .
2 Za pomocą suwaków i regulu-
Twarz modelki ma pomarańczowy zafarb, którego nie udało się usunąć podczas regulacji
balansu bieli
4 Jeżeli mamy problem z  zafarbem ,
jemy odpowiednio jaskrawość i  nasy-
cenie. Działanie tych dwóch regulacji jest
nieco podobne, dlatego najlepiej same-
mu poeksperymentować z  ustawieniami.
Obniżanie jaskrawości ma większy wpływ
na intensywne kolory, podczas gdy zmniej-
szanie nasycenia wpływa równo na wszyst-
kie barwy. Dobrze widać tę zależność,
kiedy maksymalnie obniżymy daną cechę.
Obniżenie jaskrawości daje efekt wyblak-
nięcia , obniżenie nasycenia zmienia zdję-
cie w czarno-białe .
3 Obniżenie jaskrawości przydaje się
możemy poradzić sobie z  nim dzięki
selektywnej regulacji nasycenia. Wybieramy
kolor, który jest zbyt intensywny, i  zmniej-
szamy suwakiem jego nasycenie .
5 Jeżeli chcemy wzmocnić barwy selek-
tywnie, oddzielnie w  cieniach i  świat-
łach, możemy użyć funkcji . Górna sekcja
suwaków odpowiada za regulację odcienia
w  jasnych miejscach, dolna – w  ciemnych.
Środkowy suwak służy do regulacji balansu
pomiędzy zasięgiem cieni i świateł.
6 Suwakiem wybieramy kolor, który
Barwa a monitor
Częstym problemem pojawiającym się
w  kontekście fotografii cyfrowej jest złe
oddanie kolorów zdjęcia oglądanego na
monitorze lub wydrukowanego. Zwykle
kłopot polega na tym, że nasze zdjęcia po
edycji i  opublikowaniu lub wydrukowaniu
też podczas regulacji kontrastu. Jeżeli
mocno podniesiemy kontrast zdjęcia, nie-
które kolory mogą stać się nienaturalnie
intensywne 1 – delikatne opuszczenie
jaskrawości temu zaradzi 2 .
chcemy zmodyfikować , a następnie,
suwakiem , zwiększamy jego nasycenie.
Możemy także wybrać kolor do edycji ręcz-
nie, klikając na .
1
2
9
10
© www.komputerswiat.pl
1082777227.074.png 1082777227.075.png 1082777227.076.png 1082777227.077.png 1082777227.078.png 1082777227.079.png 1082777227.080.png 1082777227.082.png 1082777227.083.png 1082777227.084.png 1082777227.085.png 1082777227.086.png 1082777227.087.png 1082777227.088.png 1082777227.089.png 1082777227.090.png 1082777227.091.png 1082777227.093.png 1082777227.094.png 1082777227.095.png 1082777227.096.png 1082777227.097.png 1082777227.098.png 1082777227.099.png 1082777227.100.png 1082777227.101.png 1082777227.102.png 1082777227.104.png 1082777227.105.png 1082777227.106.png 1082777227.107.png 1082777227.108.png 1082777227.109.png 1082777227.110.png 1082777227.111.png 1082777227.112.png 1082777227.113.png 1082777227.115.png 1082777227.116.png 1082777227.117.png 1082777227.118.png 1082777227.119.png 1082777227.120.png 1082777227.121.png 1082777227.122.png 1082777227.123.png 1082777227.124.png 1082777227.002.png 1082777227.003.png 1082777227.004.png 1082777227.005.png 1082777227.006.png 1082777227.007.png 1082777227.008.png 1082777227.009.png 1082777227.010.png 1082777227.011.png 1082777227.013.png 1082777227.014.png 1082777227.015.png 1082777227.016.png 1082777227.017.png 1082777227.018.png 1082777227.019.png 1082777227.020.png 1082777227.021.png 1082777227.022.png 1082777227.024.png 1082777227.025.png 1082777227.026.png 1082777227.027.png 1082777227.028.png 1082777227.029.png 1082777227.030.png 1082777227.031.png 1082777227.032.png 1082777227.033.png 1082777227.035.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin