Twierdza Poznań w detalach nr 01.pdf

(6765 KB) Pobierz
biuletyn 01.cdr
Biuletyn elektroniczny
1
http://www.mars.slupsk.pl/fort
Fortyfikacje poligonalne XIX wieku. Twierdze pruskie i niemieckie
Mariusz Wojciechowski, Słupsk
mariusz@mars.slupsk.pl
http://hkmfie.harc.pl
Harcerski Kr¹g Miłoúników Fortyfikacji i Eksploracji w Poznaniu
Leszek B¹k, Konrad D¹browski, Bogusław Musielak, Radosław Prochot
k.dabrowski@twierdza.poznan.pl, hkmfie@harc.pl
Luty 2009
Pierwsze wspólne publikacje Jacka Biesiadki i moje na temat
twierdzy PoznaÒ ukazywały siÍ od 1999 roku w miesiÍcz-
niku Odkrywca oraz w wydawanej przez Jarosława ChorzÍpÍ
Fortecy . Nieco wczeúniej powstały dwie strony internetowe
poúwiÍcone twierdzy, wzajemnie siÍ uzupełniaj¹ce. Jedna
z nich przetrwała do dzisiaj, ale jest juø zupełnie przestarzała.
W 2001 roku nakładem wydawnictwa Rawelin ukazała siÍ
przygotowana przez Jacka BiesiadkÍ, Andrzeja Gawlaka
i przeze mnie mapa Twierdza PoznaÒ. Fortyfikacje poznaÒskie
w latach 1828 - 1944 . Opracowana została graficznie przez
Jacka i spotkała siÍ z niezwykłym zainteresowaniem – w koÒcu
była pierwszym tego rodzaju wydawnictwem w naszym kraju
(w 2003 roku miała wydanie drugie uzupełnione). O ile mi
wiadomo, do dziú nie doczekała siÍ tak poø¹danego
naúladownictwa.
W 2006 roku nakładem wydawnictwa Rawelin ukazała siÍ
ksi¹øka Twierdza PoznaÒ. O fortyfikacjach miasta Poznania
w XIX i XX wieku , któr¹ miałem przyjemnoúÊ napisaÊ wspólnie
z Jackiem Biesiadk¹, Andrzejem Gawlakiem oraz Szymonem
Kucharskim.
Oba wydawnictwa zostały nagrodzone – mapa na Ogólno-
polskim Przegl¹dzie Ksi¹øki Krajoznawczej i Turystycznej,
zorganizowanym przez PTTK i MiÍdzynarodowe Targi
PoznaÒskie, a ksi¹øka otrzymała w marcu 2007 roku NagrodÍ
im. Józefa Łukasiewicza Posnaniana 2006 w konkursie na
najlepsz¹ ksi¹økÍ o Poznaniu, przyznawan¹ przez BibliotekÍ
RaczyÒskich i Prezydenta Miasta Poznania.
Niektóre zagadnienia zostały w ksi¹øce potraktowane
pobieønie, z uwagi na ograniczenia wydawnicze – objÍtoúÊ
Twierdzy PoznaÒ i tak osi¹gnÍła 350 stron formatu A4. Czas
nadrobiÊ te zaległoúci...
Od tego czasu miało miejsce kilka wydarzeÒ, które parÍ razy
sprawiły, øe mocniej zabiło mi serce. Przy okazji róønych prac
remontowych i budowlanych úwiatło dzienne ujrzały przeróøne
fragmenty fortyfikacji, niekiedy radykalnie zmieniaj¹c obraz
twierdzy.
Najbardziej spektakularnym przykładem było odkrycie
przejazdu kolejowego koło bramy Cmentarnej – obiektu tak
niepozornego, øe poúwiÍcono mu dotychczas niewiele uwagi.
Tymczasem członkowie poznaÒskiego Towarzystwa Przyjaciół
Fortyfikacji ustalili, øe wyposaøony był w unikatowy, roz-
suwany na boki most nad fos¹!
Jaz CybiÒski został odkryty przez Harcerski Kr¹g Miłoú-
ników Fortyfikacji i Eksploracji. Oczywiúcie nadal tkwi
w miejscu, w którym powstał 150 lat temu, lecz został tak
obudowany ze wszystkich stron, øe nikomu nie przyszło do
głowy szukaÊ go głÍboko pod ulic¹ Jana Pawła II.
Harcerski Kr¹g Miłoúników Fortyfikacji i Eksploracji w Poznaniu
skupia osoby zainteresowane architektur¹ obronn¹ i eksploracj¹, zajmuje siÍ:
popularyzacj¹ fortyfikacji i ich ochrony poprzez organizacjÍ spotkaÒ,
wycieczek edukacyjnych i prelekcji,
organizowaniem wypraw badawczych i inwentaryzacj ¹ zasobów
fortyfikacyjnych w Polsce,
współprac¹ ze stowarzyszeniami, organizacjami i władzami w dziedzinie
ochrony fortyfikacji i zabytków,
prowadzeniem projektów maj¹cych na celu badanie fortyfikacji
i popularyzacjÍ wiedzy fachowej w úrodowisku miłoúników fortyfikacji.
Stemple cegielniane Twierdzy PoznaÒ
Inwentaryzujemy stemple cegielniane z murów fortecznych oraz innych
budynków z terenu Wielkopolski.
Fortifications Rayon
Inwentaryzujemy kamienie graniczne rejonów fortecznych i terenów
wojskowych dawnej twierdzy.
Relikty fortyfikacji poligonalnych Twierdzy PoznaÒ
Inwentaryzujemy pozostałoúci fortyfikacji poligonalnych twierdzy.
Fort 4a – siedziba HKMFiE w Poznaniu
Od blisko 10 lat opiekujemy siÍ fortem 4a. Została sporz¹dzona
dokumentacja architektoniczna oraz koncepcja adaptacji, teren został
uporz¹dkowany, pomieszczenia uprz¹tniÍte z gruzu i úmieci oraz
zabezpieczone. W jednej z kaponier urz¹dziliúmy harcówkÍ, w której
odbywaj¹ siÍ m.in. spotkania HKMFiE. Planujemy rewitalizacjÍ fortu
i jego otoczenia: powstanie Centrum Edukacji Historyczno-Przyrodniczej,
oúrodek szkoleniowy Harcerskiego Oúrodka Kształcenia Turystów
Wodnych w Poznaniu oraz siedziba HKMFiE i innych organizacji, a wokół
fortu zostanie urz ¹ dzony park dla mieszkaÒców pobliskich osiedli.
Członkowie HKMFiE w Poznaniu zainicjowali takøe działalnoúÊ
Porozumienia dla Twierdzy PoznaÒ , skupiaj¹cego organizacje i osoby
zainteresowane ochron¹, badaniami i rewitalizacj¹ fortyfikacji Twierdzy
PoznaÒ http://twierdza.poznan.pl
Zapraszamy takøe na nasz¹ stronÍ internetow¹ http://hkmfie.harc.pl oraz
forum internetowe http://hkmfie.harc.pl FORUM, które jest miejscem
m.in. wymiany informacji na temat historii twierdzy PoznaÒ. Biuletyn ma byÊ
prób ¹ podsumowania prowadzonych tam dyskusji.
Mariusz Wojciechowski
Przedruk tekstów za zgod¹ autorów. Biuletyn moøe byÊ publikowany na stronach internetowych tylko w niezmienionej formie.
459432075.015.png 459432075.016.png 459432075.017.png 459432075.018.png 459432075.001.png 459432075.002.png 459432075.003.png
Mosty zwodzone poligonalnej twierdzy PoznaÒ
– 2 –
Twierdza PoznaÒ w detalach 1, luty 2009
Główne üródło naszej wiedzy na temat fortyfikacji
poznaÒskich – plany przechowywane obecnie w Geheimes
Staatsarchiv Preußischer Kulturbesitz w Berlinie-Dahlem
– niestety nie rozpieszcza nas, zwłaszcza gdy chcemy poznaÊ
szczegóły. W archiwum berliÒskim znajduje siÍ bowiem
tylko czÍúÊ oryginalnych planów, na szczÍúcie wybrana
w bardzo przemyúlany sposób. Daje ona obraz całoúci
twierdzy. Jest on nieostry, bo pozbawiony właúnie owych
szczegółów – próøno tam szukaÊ strzelnic, okiennic czy teø
drzwi. Kto i dlaczego dokonał tego wyboru – nie wiem.
Przypuszczam, øe ktoú, kto znał siÍ doskonale na fortyfikacji,
byÊ moøe oficer Fortyfikacji PoznaÒ obarczony
obowi¹zkiem wyselekcjonowania i przekazania planów
do archiwum?
siÍ z rozbudow ¹ bramy, była to operacja bardzo skompli-
kowana – w przypadku bramy BerliÒskiej oznaczało to zbu-
dowanie czÍúci fundamentów od nowa.
Z planów berliÒskich nie poznamy szczegółów konstruk-
cyjnych øadnego najstarszego mostu zwodzonego, moøemy
je jednak znaleüÊ w nieocenionym podrÍczniku, który napisał
Moritz von Prittwitz (1795-1885) – dyrektor budowy
twierdzy PoznaÒ od 1828 roku. Mosty póüniejsze znamy juø
nieco lepiej, gdyø zachowały siÍ plany z lat siedemdzie-
si ¹ tych XIX wieku. Ponadto ich konstrukcjÍ moøemy poznaÊ
z podobnych mostów w fortach pierúcienia zewnÍtrznego.
WydawaÊ by siÍ mogło, øe nieco úwiatła rzuc ¹ analogie
z innych twierdz pruskich. Problem jest tylko jeden
– literatura o nich traktuj ¹ ca praktycznie nie istnieje. Gdzie s ¹
monografie Torunia, Grudzi ¹ dza, GdaÒska, Kołobrzegu,
Szczecina, Kostrzyna, Nysy, Głogowa i innych twierdz?
Jedynie Alicja Biranowska-Kurtz w albumiku åwinoujúcie.
Fortyfikacje nowoøytne w planach, projektach i rycinach
opublikowała w 2005 roku wiele planów umocnieÒ
úwinoujskich, ale niestety nieudolny retusz uczynił je prawie
bezwartoúciowymi. Niewiele pomógł Atlas Twierdzy ToruÒ ,
wydawany od 2005 roku przez Towarzystwo Naukowe
w Toruniu oraz Towarzystwo Przyjaciół Fortyfikacji oddz.
im. Adama Freytaga w Toruniu, zawieraj¹cy doskonałej
jakoúci reprodukcje planów fortyfikacji toruÒskich, choÊ
bez detalu.
i
mostu juø nie potrzebowała?!) oraz bram ¹ Szel ¹ gowsk ¹ .
Dzieła osłaniaj¹ce jazy takøe miały swoje mosty: jaz na
Warcie – 1, przyczółek mostowy na prawym brzegu Warty
– 2, jaz na Wierzbaku – 1, fort úw. Wojciecha – 1.
Umocnienia prawobrzeøne: jaz Katedralny na Cybinie
i
– 1 (prawdopodobnie), jaz przelewowy – 1, forty
Reformatów i Rocha – po 3, bramy komunikacyjne
(Bydgoska, Warszawska, Kaliska, Warciana) – po 1,
luneta CybiÒska i Katedralna – po 1.
Umocnienia lewobrzeøne: kaponiery rdzenia, zwane
i
bastionami I, II, III, IV, V, VI – po piÍÊ, nadszaniec
Magazynowy – 1. Bramy i furty komunikacyjne:
Grobelna, DÍbiÒska, Wildecka, Kundorfska (Królewska),
BerliÒska – po 1 (BerliÒska po przebudowie 4). Most
przed bram¹ Rycersk¹ z lat osiemdziesi¹tych nie miał
czÍúci zwodzonej. Niewielka luneta Ceglana miała w szyi
tylko stały mostek.
Umocnienia Ostrowa Tumskiego: pomiÍdzy nadszaÒcem
Katedralnym a lunet¹ Katedraln¹ II – 1, przed piÍcio-
boczn ¹ redut ¹ Katedraln ¹ – 1, w redicie tejøe reduty – 1,
wschodni przyczółek mostu Katedralnego – 1.
Gdzie nie było mostu, a wydaje siÍ, øe powinien? W szyi
fortu úw. Wojciecha, przed wschodni¹ estakad¹ oraz w pół-
rawelinach I i IV fortu Winiary, przed bram ¹ MłyÒsk ¹ .
Razem w poligonalnych umocnieniach twierdzy PoznaÒ
zbudowano zatem 77 mostów zwodzonych! Do równego
rachunku dodamy jeszcze trzy mosty przed bramami kole-
jowymi (w nadszaÒcu IV, koło bramy Cmentarnej oraz we
wschodnim naroøniku dzieła pilastego), pamiÍtaj ¹ c jednakøe,
øe most kolejowy koło bramy Cmentarnej miał inn ¹
konstrukcjÍ – był odsuwany na bok, o czym dowiedzieliúmy
siÍ dopiero niedawno, po przypadkowym odkopaniu resztek
przejazdu podczas remontu torowiska. Most w nadszaÒcu IV
był zwodzony, jednak trzeciego mostu kolejowego nie znamy
dokładnie – moøe czeka na nas jeszcze jedna niespodzianka.
*
Nie zachował siÍ øaden most. Niektóre przed bramami
komunikacyjnymi zostały rozebrane i zast ¹ pione stałymi
jeszcze w czasie funkcjonowania twierdzy w XIX wieku.
Póüniej twierdza poligonalna została rozebrana doúÊ
dokładnie – pozostaje juø tylko liczyÊ na przypadkowe
odkrycia jakichú kolejnych fundamentów.
*
IloúÊ mostów w twierdzy poligonalnej moøemy okreúliÊ
z doúÊ duø ¹ dokładnoúci ¹ .
Fort Winiary, najwiÍksze dzieło twierdzy, miał aø 15
mostów: 4 w koszarowym úródszaÒcu szyjowym, po 4
w rawelinach II i III, przed bram ¹ w czole fortu oraz dwa
w szyi. Warto zwróciÊ uwagÍ, øe kaponiery czołowe były
oddzielone od pozostałych czÍúci fortu (kurtyn czoła oraz
własnych nasypów osłaniaj¹cych) aø czterema mostami!
Trzy z mostów były naprawdÍ unikatowe, prowadziły
bowiem na dno fosy w szyi fortu. Znajdowały siÍ przed
bram ¹ pomiÍdzy kaponier ¹ szyjow ¹ a budynkiem
magazynowym oraz pomiÍdzy wałami szyjowymi
i tzw. redutami. Pozostałe mosty fortu były bardziej
konwencjonalne.
Kolejne mosty zbudowano u stóp wzgórza Winiarskiego:
Jednym z takich interesuj ¹ cych detali s ¹ mosty zwodzone.
Prawie kaøde dzieło fortyfikacyjne w poligonalnej twierdzy
PoznaÒ posiadało przynajmniej jeden most – przed bram ¹
wejúciow ¹ . Forty prawobrzeøne miały po trzy mosty – jeden
przed bram ¹ redity oraz dwa po jej bokach w murze
szyjowym, a kaponiery rdzenia miały nawet piÍÊ mostów.
Mosty umieszczano takøe przed bramami komunikacyjnymi,
w rdzeniu były to zespoły nawet czterech mostów.
W pierwszej połowie XIX wieku były to mosty o konstrukcji
drewnianej. Póüniej były sukcesywnie wymieniane na
metalowe, szczególnie w latach 1875-1877. Kiedy wi ¹ zała
i
przed bram¹ Cmentarn¹, wejúciem do estakady
zachodniej (o dziwo analogiczna estakada wschodnia
Przedruk tekstów za zgod¹ autorów. Biuletyn moøe byÊ publikowany na stronach internetowych tylko w niezmienionej formie.
i
i
459432075.004.png
 
Mosty zwodzone poligonalnej twierdzy PoznaÒ
– 3 –
Twierdza PoznaÒ w detalach 1, luty 2009
Budowa mostu zwodzonego
W
O
P
S
1
2
7
8
Za murem skarpowym (S) zostaje przygotowana piwnica (P).
Poprzeczna belka (O) posłuøy jako oú obrotu kładki (z zawiasami).
Belki (W) tworz¹ konstrukcjÍ nakrywaj¹c¹ piwnicÍ.
Do belek zakrywaj¹cych piwnicÍ zostaje przybita podłoga. Kilku desek
na skraju nie moøna przymocowaÊ na stałe do belek...
C
K
B
A
Z
9
10
...gdyø naleøy z nich przygotowaÊ klapÍ (K), przymocowan¹ na
zawiasach do podłogi nad piwnic¹. Podnosi siÍ ona, gdy unosi siÍ
kładka mostu.
3
4
Konstrukcja kładki składa siÍ z düwigarów (A), przeciwwagi (B),
podłogi (C), kilku usztywniaj¹cych belek ukoúnych oraz zawiasów (Z).
Rodzaje mostów zwodzonych (schematy) w fortyfikacjach
poligonalnych twierdzy PoznaÒ, o konstrukcji drewnianej
i z metalowych dwuteowników.
S
11
12
5
6
Pozostaje zadbaÊ o dostÍp do piwnicy z pionowego szybu, postawiÊ
filary i zamontowaÊ w nich kółka do prowadzanie łaÒcuchów
zaczepionych do kładki i dokoÒczyÊ mur skarpowy.
Kładka po zamocowaniu do osi (zawiasy s¹ na krawÍdzi górnej
wewnÍtrznej) jest tak wywaøona, øe z łatwoúci¹ podnosi siÍ i opuszcza.
Przedruk tekstów za zgod¹ autorów. Biuletyn moøe byÊ publikowany na stronach internetowych tylko w niezmienionej formie.
459432075.005.png 459432075.006.png 459432075.007.png 459432075.008.png 459432075.009.png 459432075.010.png 459432075.011.png
 
Mosty zwodzone poligonalnej twierdzy PoznaÒ
– 4 –
Twierdza PoznaÒ w detalach 1, luty 2009
Podstawowe wersje mostu zwodzonego w fortyfikacjach poli-
gonalnych twierdzy PoznaÒ, z dolnym lub górnym mecha-
nizmem podnoszenia kładki.
PoznaÒskie mosty zwodzone s¹ konstrukcyjnie
jednorodne – działaj¹ na zasadzie düwigni prostej.
CzÍúÊ ruchoma mostu wygl¹da i działa niczym
najzwyklejsza huútawka: połowa podnosi siÍ
i zasłania otwór bramy, a druga opuszcza, chowaj¹c
siÍ w specjalnej piwnicy nakrytej drewnian¹
podłog¹. Poniewaø kładka mostu znajduje siÍ
w stanie równowagi, do poruszania ni¹ nie jest
potrzebna wielka siła. ŁaÒcuchy mog ¹ byÊ
przytwierdzone do jednego z dwóch koÒców kładki,
i to pozwala wyodrÍbniÊ dwa rodzaje mostów.
sami) z drewnian¹ podłog¹. Poniewaø mur
skarpowy w miejscu załoøenia mostu jest
stosunkowo cienki, niekiedy w piwnicy budowano
ceglane przypory – na nich opierano belki, które
dziÍki temu mogły byÊ krótsze. Dwa łaÒcuchy
zaczepione s¹ do koÒca belki düwigarowej kładki
– jeden prowadzi w dół piwnicy, przełoøony jest
przez kółko dolne i wyprowadzony w górÍ na
zewn ¹ trz, a drugi od razu wyprowadzony w górÍ.
Wystarczy poci¹gn¹Ê za jeden lub drugi łaÒcuch,
aby most opuúciÊ lub podnieúÊ. Oczywiúcie
łaÒcuchy musz ¹ mieÊ odpowiedni ¹ długoúÊ, inaczej
znikn¹ bezpowrotnie w piwnicy. Zapewne były
nawijane na jakiú niewyrafinowany kołowrót?
Kładka z łaÒcuchami zaczepionym do czÍúci
chowaj¹cej siÍ to model wczeúniejszy – jego
konstrukcjÍ znamy dobrze z podrÍcznika Prittwitza
z 1836 roku. Ma pewn¹ zaletÍ: łaÒcuchy schowane
s¹ w piwnicy. Zapewne jednak ich konserwacja była
uci¹øliwa z uwagi na doúÊ trudny dostÍp do ciemnej
piwnicy: zazwyczaj był to ciasny szyb (z drabin¹?)
i w¹skie przejúcie. Juø w latach czterdziestych
budowano inne mosty – z łaÒcuchami zaczepionymi
do podnoszonego koÒca kładki i prowadzonymi
przez metalowe kółka w filarach lub w murze.
Konstrukcja kładki mostu nie jest skompli-
kowana – tworzy j¹ kilka drewnianych düwigarów
z belek o przekroju około 25 × 30 cm, usztyw-
nionych kilkoma mniejszymi belkami poprzecz-
nymi i ukoúnymi. Do czÍúci podnoszonej przybita
jest drewniana podłoga. IloúÊ düwigarów zaleøy od
szerokoúci mostu – od dwóch do piÍciu.
W połowie długoúci (z niewielkim przesuniÍciem
dla zrównowaøenia ciÍøaru podłogi) do düwigarów
przykrÍcone s ¹ od spodu zawiasy, przymocowane
przy pomocy metalowych osi do zawiasów na
górnej wewnÍtrznej krawÍdzi poprzecznej belki na
szczycie muru skarpowego. Murowana piwnica
zamkniÍta jest od góry kilkoma belkami
(opieraj¹cymi siÍ z jednej strony o belkÍ z zawia-
Zasada działania mostu zwodzonego nie zmieniła siÍ przy-
najmniej od czasu renesansu...
Poniewaø oú obrotu mostu umieszczona jest
około 30 cm poniøej podłogi, podnosz¹cy siÍ do
pionu most cofa siÍ o tak¹ odległoúÊ. Gdyby
podłoga nad piwnic¹ siÍgała aø do jego osi,
uniemoøliwiłaby podniesienie kładki, zatem kilka
desek zł¹czonych jest razem i tworzy unoszon¹
z jednej strony klapÍ, która podnosi siÍ podwaøana
przez unosz¹c¹ siÍ kładkÍ i opada pod własnym
ciÍøarem.
Zazwyczaj oú obrotu nie znajduje siÍ w połowie
długoúci kładki, umieszczona jest bliøej koÒca
chowaj ¹ cego siÍ. Düwigary musz ¹ byÊ zatem
odpowiednio zmodyfikowane, aby zapewniÊ kładce
równowagÍ: po stronie chowaj¹cej siÍ s¹ nieco
grubsze albo wrÍcz obci ¹ øone metalowymi
przeciwwagami. DziÍki temu piwnica moøe byÊ
mniejsza i płytsza. W szczególnoúci póüniejsze
mosty o konstrukcji metalowej miały kilka
düwigarów po stronie zewnÍtrznej, a tylko dwa po
wewnÍtrznej, odpowiednio obci¹øone.
Przedruk tekstów za zgod¹ autorów. Biuletyn moøe byÊ publikowany na stronach internetowych tylko w niezmienionej formie.
459432075.012.png 459432075.013.png
Mosty zwodzone poligonalnej twierdzy PoznaÒ
– 5 –
Twierdza PoznaÒ w detalach 1, luty 2009
Dwa mosty zwodzone przy prawym ramieniu redity bastionu V w Poznaniu (plan z 1843 roku,
Berlin-Dahlem). Jeden umieszczony był w kaponierze (A) pomiÍdzy redit¹ a wałem rdzenia,
a drugi w murze szyjowym (B). Droga pomiÍdzy nimi (D) oddzielona była od redity (R) niewielk¹
fos¹ (F). Poniøej brama B widziana od strony drogi D.
Poniøej przekrój przez kaponierÍ skrzydłow¹ (A). Doskonale widoczny most zwodzony ze skrócon¹
czÍúci¹ chowaj¹c¹ siÍ. Bardzo interesuj¹ce jest to, øe wysuniÍcie osi mostu do przodu (na planie
w lewo) spowodowało, øe kładka nie jest w stanie unieúÊ siÍ pionowo w górÍ! Nawet wyciÍcie
w murze ma stosowny ukoúny profil.
Przedruk tekstów za zgod¹ autorów. Biuletyn moøe byÊ publikowany na stronach internetowych tylko w niezmienionej formie.
459432075.014.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin