r08-02.doc

(673 KB) Pobierz
QuarkXPress 4

QuarkXPress 4.1. Projekty praktyczne

Projekt 8.
Tworzenie biblioteki elementów i wykorzystanie jej w projekcie oferty

 

Bardzo często zdarza się, że pracujemy nad wieloma projektami i korzystamy z tych samych elementów. Na przykład przygotowujemy dla jednej firmy ulotkę, wizytówkę i projekt oferty. W każdym z tych projektów używamy tego samego znaku logo, tej samej kolorystyki i jeszcze kilka dodatkowych elementów. Aby usprawnić sobie pracę, w takich przypadkach praktycznym staje się utworzenie podręcznej biblioteki, w której będą znajdowały się wszelkie niezbędne elementy.             

 

 

 

 

 

 

Zagadnienia omówione w projekcie

 

·         tworzenie dokumentu biblioteki,

·         tworzenie podręcznej palety kolorów,

·         tworzenie biblioteki obiektów,

·         otwieranie dokumentów,

·         tworzenie linii przerywanych,

·         obrót zawartości ramki graficznej,

·         przenoszenie kolorów pomiędzy dokumentami

             

 

 

 

 

 

 

 

 

Praktyka

 

 

1.      Wybierz z menu głównego polecenie File | New | Library. Możesz także użyć skrótu Ctrl+Alt+N. W efekcie otworzy się okno zapisu na dysku pliku z rozszerzeniem .qxl.

2.      W polu File name wpisz własną nazwę dla tworzonej biblioteki.

3.      W opcji powyżej Save in wybierz katalog docelowy, gdzie plik będzie się znajdował.

4.      Na koniec, kliknij przycisk Create. W oknie programu pojawi się nowa paleta o nazwie, jaką nadałeś bibliotece.

Rysunek 8.1.

Paleta biblioteki

 

5.      Otwórz teraz dokument z wizytówką, nad którą pracowałeś w pierwszym projekcie. Wybierz polecenie z menu głównego File | Open, a następnie kliknij w ikonę odpowiedniego pliku. Na koniec kliknij w przycisk Open.

6.      Jeśli obiekty składające się na projekt wizytówki są zgrupowane (przy zaznaczeniu pojedynczego elementu narzędziem Item zaznaczane są wszystkie), to musisz je rozgrupować poleceniem Item | Ungroup.

7.      Zaznacz narzędziem Item ramkę z logo i przeciągnij ją do palety biblioteki. Podczas przeciągania, gdy element będzie nad paletą, kursor zmieni kształt na ramkę z okularami.

Rysunek 8.2.

Umieszczenie obiektu w palecie biblioteki

 

8.      Właśnie utworzyłeś pierwszy element w bibliotece. Zamknij dokument z wizytówką, wybierając polecenie File | Close. Możesz także kliknąć w symbol x w prawym górnym rogu okna dokumentu.

9.      Otwórz teraz dokument z projektu trzeciego, gdzie robiłeś wizytówkę imienną dla pana Flowera.

10.  W tej wizytówce użyłeś specjalnego koloru do narysowania tła. Kolor nazwaliśmy jasna zieleń

Tu powinien być użyty styl. Po drugie zielen czy zieleń? Ale jaki styl??

11.  i widoczny on jest w palecie Colors. Narysuj dowolną prostokątną ramkę graficzną (Picture Box) i nadaj jej kolor tła wybierając z palety Colors kolor jasna zieleń.

12.  Następnie używając narzędzia Item przeciągnij utworzoną ramkę do palety biblioteki.

13.  Zamknij dokument z wizytówką wybierając polecenie File | Close.

Rysunek 8.3.

W bibliotece znajdują się już dwa elementy pochodzące z różnych dokumentów

 

14.  Wybierz polecenie File | New | Document i w oknie New Document w opcji Size wybierz format A4 Letter. Wszystkie marginesy ustaw na 10 mm. Ustawienia zatwierdź przyciskiem OK.

15.  Przyjrzyj się palecie Colors (F12). Znajdują się w niej standardowe kolory. Nie ma w niej koloru jasny zielony, który to kolor jest kolorem firmowym zielonych ogrodów. Aby wprowadzić kolor do palety, możesz postąpić w dwojaki sposób:
Sposób pierwszy — wybierz skrót klawiaturowy Shift+F12, który wywołuje paletę Colors for Document (nazwa dokumentu). Następnie kliknij w przycisk Append, który otwiera paletę pobierania kolorów z innego dokumentu Quarka. W oknie palety kliknij w dokument, z którego będziesz pobierał kolor (dokument z wizytówką). Następnie kliknij w przycisk Open. Pojawi się kolejna paleta Append Colors for (nazwa dokumentu). Paleta została podzielona na dwie części. Po lewej stronie znajdują się kolory otwartego dokumentu, z którego będziesz je przenosił do dokumentu nad, którym aktualnie pracujesz. Zaznacz kolor jasna zieleń i kliknij w czarną strzałkę skierowaną w prawo. Kolor zostanie skopiowany do drugiego dokumentu. Na koniec pozostaje zatwierdzić ustawienia przyciskiem OK. i zapisać zmiany w palecie kolorów klikając w przycisk Save.

Rysunek 8.4.

Kopiowanie kolorów pomiędzy dokumentami

 

              Sposób drugi — w którym wykorzystasz paletę biblioteki. Zaznacz umieszczoną wcześniej w palecie bibliotecznej zieloną ramkę i przeciągnij ją do dokumentu, nad którym aktualnie pracujesz. W palecie Colors pojawi się nowy kolor. I w dodatku ten, którego potrzebujesz. Możesz teraz już usunąć ramkę wciskając klawisz Delete. Kolor nie zniknie z palety. W ten sposób za pomocą biblioteki możesz tworzyć dosyć skomplikowane palety kolorystyczne, które w szybki sposób (jednym ruchem) możesz umieścić w palecie kolorów Quarka.

Rysunek 8.5.

Przeniesienie koloru do dokumentu za pomocą palety biblioteki

 

16.  Wybierz z palety Tools narzędzie Rectangle Picture Box i narysuj ramkę o rozmiarach 210 mm na 21 mm. Ramkę umieść na stronie tak, aby górna część dotykała do ustawionej prowadnicy, która określa górny margines. Aby ramka dotykała lewego boku strony w palecie Measurements w polu X, wpisz wartość 0.

Jeśli wiesz dokładnie, gdzie na stronie ma znajdować się obiekt, to do pozycjonowania go używaj palety Measurements i pól XY. W tym przypadku również możesz określić wartość Y, gdyż wiadomo, że górna prowadnica leży na 10 milimetrze i właśnie taki margines określa.

17.  Narysuj drugą ramkę graficzną o wymiarach 210 mm na 81 mm. Ramkę umieść w miejscu określonym przez współrzędne X= 0 i Y= 216.

18.  W palecie Colors nadaj kolor tła ramki (Background). Kliknij ikonę koloru jasna zieleń. W opcji określania tinty koloru wpisz wartość 50%.

Rysunek 8.6.

Określenie tinty koloru

 

19.  Zaznacz dolną, zieloną ramkę i wybierz polecenie Item | Content | None. W ten sposób „odchudzisz” plik dokumentu, gdyż program nie będzie przechowywał informacji o zawartości ramki (tekst, ilustracja). Ramka będzie ramką bez zawartości, czyli typu None. W identyczny sposób przekształć górną ramkę.

20.  Wybierz teraz z palety Tools narzędzie Line i z wciśniętym klawiszem Shift narysuj linię biegnącą wzdłuż górnej krawędzi większej ramki.

21.  Zaznacz linię narzędziem Item i w palecie Measurements w opcji określającej styl linii wybierz z listy rozwijalnej All Dots. Po lewej stronie znajduje się okno grubości linii. Wpisz w nie wartość 6 pt.

22.  W palecie Colors przełącz się na ikonę koloru linii i z listy kolorów wybierz kolor jasna zieleń. Tintę pozostaw na wartości 100%, tak aby linia kropkowana odróżniała się kolorystycznie od tła ramki.

Rysunek 8.7.

Utworzenie stylu linii przerywanej

 

23.  Teraz czeka Cię kolejna „wyprawa” do palety biblioteki. Zaznacz w niej logo firmy i przeciągnij do okna dokumentu. W palecie Measurements wpisz współrzędne położenia ramki. W pole X wpisz wartość 13 mm, a w pole Y wpisz 11 mm. Logo powinno znaleźć się na zielonej, górnej ramce.

24.  Wybierz teraz z palety narzędziowej narzędzie do rysowania prostokątnych ramek tekstowych i narysuj ramkę o wymiarach 70 mm na 13 mm. Wymiary wpisz w pola W i H. Następnie w pola X i Y wpisz współrzędne położenia ramki na stronie. W pole X wpisz 130 mm, a w pole Y 17 mm. Ustawienia zatwierdź klawiszem Enter.

25.  Przełącz się na narzędzie Content i wpisz tekst OFERTA.

26.  Zaznacz wpisany wyraz dwukrotnym kliknięciem lewego klawisza myszy i w palecie Measurements zmień krój czcionki na Arial Black. W polu Size wybierz wielkość czcionki — 36 pt.

27.  W palecie Colors przy aktywnej ikonie tła (pierwsza z prawej) wybierz kolor None.

Rysunek 8.8.

Ilustracja przedstawia opisany sposób umieszczenia znaku logo i napisu nagłówkowego

 

28....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin