r03-1.doc

(1424 KB) Pobierz
ROZDZIAŁ 1









Rozdział 3. w Podstawy rysunku wektorowego              17









 

Rozdział 3.
Podstawy
rysunku wektorowego

Rysowanie prostokątów i elips

Aby narysować jakikolwiek obiekt, skorzystaj z paska narzędzi z lewej strony ekranu. Narysuj na początku prostokąt. W tym celu odszukaj przycisk z taką właśnie figurą i kliknij go . Kursor myszy zamieni się na krzyżyk z małym prostokątem. Na kartce wskaż teraz jeden z narożników i trzymając wciśnięty przez cały czas lewy przycisk myszy, przemieszczaj ją tak, aby wskazać przeciwległy narożnik prostokąta. Podobnie postępujesz, jeżeli chcesz narysować elipsę .

Po narysowaniu dowolnego obiektu na jego obwodzie pojawią się czarne kwadraty. Są to tak zwane uchwyty zaznaczenia (lub po prostu uchwyty). Zawsze w środku obiektu pojawia się natomiast znacznik X.

 

 

Rysunek. 3.1.
Uchwyty zaznaczenia obiektu oraz znacznik środka obiektu

Jeżeli narysowałeś kilka obiektów, możesz wskazać dowolny z nich. W tym celu wybierz narzędzie Pick Tool (wskaźnik) , a następnie kliknij interesujący Cię obiekt. Obiekt można teraz przesunąć w dowolne miejsce, wystarczy chwycić go lewym przyciskiem myszy i przenieść w inne miejsce. Kursor myszy w trakcie przeciągania obiektu zamieni się w mały „plus” ze strzałeczkami na końcach. Jeżeli nie odpowiada Ci rozmiar narysowanego obiektu, chwyć za jeden z uchwytów i trzymając go, przesuń w inne miejsce. Chwytając górny lub dolny uchwyt, zmieniasz zawsze pionowy rozmiar, lewym i prawym uchwytem zmieniasz szerokość. Jeśli będziesz chciał zmienić jednocześnie wysokość i szerokość obiektu, chwyć dowolny z narożnikowych uchwytów. Jeżeli wskazałeś dowolny obiekt, możesz go w łatwy sposób usunąć, wciskając klawisz Delete.

Możesz także narysować od razu okrąg. W tym celu podczas rysowania elipsy należy przytrzymać wciśnięty na klawiaturze klawisz Ctrl. Podobnie postępujesz w przypadku rysowania kwadratu. Zwróć uwagę, iż podczas rysowania kwadratu czy prostokąta zawsze jeden z narożników będzie się znajdował w miejscu, gdzie zacząłeś go rysować. Można jednak rysować nie od narożnika, ale od środka. W tym celu podczas rysowania trzymasz wciśnięty klawisz Shift. Podobnie postępujesz też z elipsą i innymi obiektami, o których jeszcze nie mówiłem. Jako zadanie domowe polecam sprawdzenie, co się stanie, gdy będziesz rysować z jednoczesnym przytrzymaniem klawiszy Ctrl i Shift.

 

 

Możesz także w łatwy sposób narysować prostokąt o rozmiarach całej strony, wystarczy dwa razy szybko kliknąć przycisk prostokąta .

Znacznie więcej możliwości ustawień masz podczas rysowania wielokątów i gwiazd.

 

 

Rysunek. 3.2.
Wielokąt i gwiazda

Wybierz narzędzie , a następnie przeciągnij po ukosie kursor myszy

Strona: 1
Styl!

(nie zapomnij wcisnąć lewego przycisku). Zostanie narysowany wielobok o pięciu wierzchołkach. Odszukaj na pasku narzędzi przycisk z gwiazdą ; jeżeli go wciśniesz, prostokąt zamieni się w gwiazdę, a przycisk w wielokąt, pozwalając zrezygnować z gwiazdy.

Strona: 1
????

Pamiętaj jednak, że musi być wybrany jakiś wielokąt (tzn. na jego obwodzie musi być widocznych 8 czarnych uchwytów zaznaczenia, jeżeli tak nie jest, to musisz zaznaczyć obiekt przy pomocy wskaźnika ). W polu Number of Points on Polygon możesz wpisać (lub wybrać strzałkami) wymaganą liczbę boków wielokąta lub ilość ramion gwiazdy (gdy wybierzesz wartość 3 dla prostokąta, to otrzymasz trójkąt).

Narzędzie Spiral Tool (spirala) umożliwia Ci narysowanie spirali o stałym lub logarytmicznym skoku. Aby je wybrać, należy przez chwilę przytrzymać narzędzie Polygon Tool (wielokąt) tak, aby pojawiła się paleta.

Na pasku narzędzi ,przypisanym do rysowania tego obiektu, możesz wybrać (od lewej) liczbę zwojów, spiralę o skoku stałym, spiralę o skoku logarytmicznym i ostatecznie współczynnik rozszerzania spirali (tylko dla spirali o skoku logarytmicznym).

Rysunek. 3.3.
Spirala o skoku stałym i logarytmicznym
oraz kratka

Na tej samej wysuwanej palecie, na ktorej znajduje się wielokąt i spirala, jest też możliwość rysowania kratek. Ten obiekt jest dość prosty i dlatego możesz jedynie wybrać na pasku narzędzi interesującą Cię liczbę kolumn i wierszy.

Proste obiekty

Istnieje także wiele zdefiniowanych obiektów podstawowych, które w każdej chwili możesz narysować dzięki narzędziu Basic Shapes. Gdy przytrzymasz dłużej ten przycisk, pojawi się paleta obiektów podstawowych .

 

 

Rysunek. 3.4.
Przykładowe obiekty, zdefiniowane
w programie

Po wytypowaniu jednego z typów prostych obiektów wybierz z paska właściwości konkretny obiekt, który będziesz chciał stworzyć. W tym celu kliknij przycisk Perfect Shapes (dla różnych grup prostych obiektów ma on inny wygląd), a pojawi się paleta dostępnych elementów.

 

 

Rysunek. 3.5.
Przykładowe obiekty, zdefiniowane
w programie

 

 

   

Wiele z narysowanych w ten sposób obiektów możesz jeszcze dodatkowo zmodyfikować. Na przykład z uśmiechniętej buzi możesz zrobić smutną. W tym celu wskaż obiekt i odszukaj mały czerwony symbol, a następnie chwyć go i przesuń.

 

 

Rysunek. 3.6.
Zmiana kształtu prostych obiektów

Nadawanie kolorów obiektom

W tej części rozdziału zajmę się wybieraniem kolorów. Ponieważ możliwości nadawania obiektom kolorów i wypełnień są olbrzymie i musiałbym omawiać trochę bardziej skomplikowane czynności, dlatego przedstawię tutaj tylko najbardziej podstawowe sposoby.
Jeżeli chcesz, aby jakiś obiekt miał określony kolor, najpierw musisz go wskazać . Następnie z prawej strony ekranu kliknij kolor, który chcesz nadać obiektowi. Wnętrze obiektu zostanie wypełnione tym kolorem (jest to tak zwany kolor wypełnienia). Możesz także zmienić kolor konturu obiektu, klikając prawym przyciskiem myszy kolor
z prawej strony ekranu. Na palecie kolorów znajdują się także czarne strzałki. Strzałką w górę i strzałką w dół możesz „przewijać” paletę kolorów (jest ich więcej, niż widać na ekranie), a strzałka w lewą stronę rozwija całą dostępną paletę kolorów.

Zwróć uwagę na sam początek palety kolorów, znajduje się tam biały przekreślony kwadrat . Pozwala on na nadanie przezroczystości. Innymi słowy, obiekt nie ma wypełnienia lub konturu. Na rysunku z prawej strony widać biały kwadrat i przezroczysty trójkąt. Przezroczystość jest często mylona z kolorem białym, gdyż rysujesz na białej kartce, która „prześwituje” przez obiekt.

Możesz też nadać kolor obiektowi, który nie został przez Ciebie wskazany. W tym celu chwyć wybrany przez Ciebie kolor i, trzymając lewy przycisk myszy, przeciągnij go nad jakiś obiekt i dopiero wtedy puść przycisk myszy.

Strona: 1
Styl!

Powtórz to jeszcze raz, ale zwróć uwagę na kształt kursora myszy, szczególnie, gdy zbliżasz się do jakiegoś obiektu. Kursor myszy ma po prawej stronie wybrany kolor na tle białej kartki. Gdy najedziesz na kontur obiektu, to z prawej strony pojawi się kwadrat pusty w środku, a gdy będziesz nad obiektem, to kwadracik na prawo od kursora myszy będzie cały w wybranym kolorze.

Strona: 1
STYL!!!!!

Jeżeli puścisz lewy przycisk myszy podczas przeciągania w miejscu, gdzie nie ma żadnego obiektu, pojawi się okienko o nazwie Uniform Fill z zaznaczoną opcją Graphic. Jeżeli zaakceptujesz ją na przycisku OK lub wciśniesz Enter, to od tej pory każdy nowo rysowany przez Ciebie obiekt będzie miał taki właśnie kolor. Będzie to tak zwany kolor domyślny.

Bardzo ciekawą funkcją jest tak zwane mieszanie kolorów. Polega ono na tym, iż podczas przeciągania jakiegoś koloru z wciśniętym jednocześnie klawiszem Ctrl na obiekt o innym kolorze, obie barwy zostaną wymieszane w stosunku: 90% – kolor poprzedni, 10% – kolor nowy. Bardzo użyteczny jest też sposób kopiowania koloru z jednego obiektu do innego. Chwyć obiekt, z którego chcesz skopiować kolor prawym przyciskiem myszy, przenieś nad obiekt docelowy i puść przycisk myszy. Pojawi się tzw. menu podręczne (albo kontekstowe, jak kto woli), z którego wybierasz jedną z trzech możliwości:

w    Copy Fill Here (kopiuj wypełnienie tutaj),

w    Copy Outline Here (kopiuj kontur tutaj),

w    Copy All Properties (kopiuj wszystkie właściwości).

Jednak oprócz kolorów zostaną skopiowane także inne niż tylko kolor właściwości obiektu, o których powiem w innym rozdziale.

Jeżeli chciałbyś zastosować inny kolor, niż te, które są pokazane na palecie kolorów, powinieneś przytrzymać dłużej kolor jak najbardziej zbliżony do interesującej Cię barwy. Pojawi się wtedy dodatkowa paleta kolorów. Wystarczy teraz wybrać żądany kolor.

Transformacje obiektów

Po narysowaniu dowolnego obiektu możesz go poddawać wielu różnym transformacjom. Musisz jednak zaznaczyć interesujący Cię obiekt przy pomocy wskaźnika (tak naprawdę możesz wskazać obiekt dowolnym narzędziem, lecz nie polecam tego, gdyż niechcący możesz sobie narysować np. elipsę). Na obwodzie obiektu pojawi się osiem czarnych kwadratów, zwanych uchwytami zaznaczenia. Gdy chwycisz wskaźnikiem dowolne miejsce obiektu, możesz go przesunąć w dowolne miejsce. Znak „X”, znajdujący się w środku obiektu, pozwala na przesuwanie go, gdy wybrane jest dowolne narzędzie. Natomiast uchwyty pozwalają na skalowanie obiektu, czyli zmianę jego rozmiaru. Podczas tej czynności możesz śledzić jego aktualne rozmiary na pasku narzędzi. Gdy chcesz dokładnie określić rozmiar danego obiektu, najlepiej skorzystaj z paska właściwości, gdy obiekt jest wybrany.

 

 

Rysunek. 3.7.
Fragment paska właściwości z polami współrzędnych
i rozmiaru obiektu

Pola „x” i „y” pozwalają na dokładne określenie położenia obiektu na kartce (wartość x:0.0 mm i y=0.0 mm to punkt 0,0 na linijce; gdyby linijka nie była widoczna, możesz ją włączyć z menu górnego View|Rules). Dwa następne pola umożliwiają dokładne określenie rozmiarów obiektu. Możesz też ustalić nowe proporcje obiektu w procentach. Kłódka (Nonproportional Scaling/Sizing Ratio) pozwala określić, czy zmiana jednej wartości pociągnie za sobą proporcjonalną zmianę przeciwnej wartości. Na przykład, gdy kłódka jest wciśnięta

Strona: 1
Styl! (skrót myślowy)

(widać wtedy, że jest otwarta) i wpiszesz nową szerokość obiektu, jego wysokość nie zmieni się, ale gdy kłódka jest zamknięta, zmiana szerokości pociągnie za sobą adekwatną zmianę wysokości. Podobnie jest dla wartości procentowych. Możesz też zmieniać rozmiary obiektu o ich wielokrotność przy pomocy klawisza Ctrl. Gdy przesuwasz jeden z uchwytów z wciśniętym klawiszem Ctrl, to zwiększasz rozmiar o 100%, 200%, 300% itd. Jeżeli będziesz przeciągał któryś z uchwytów poprzez obiekt „na drugą” stronę, utworzysz lustrzane odbicie obiektu. Nie zapomnij o klawiszu Ctrl, gdyż nie zachowasz oryginalnych rozmiarów.

Gdy klikniesz ponownie zaznaczony obiekt, uzyskasz możliwość pochylania i obracania obiektów. Chwycenie którejś z prostych strzałeczek pozwoli Ci pochylić obiekt. Pochylanie obiektu z przytrzymanym klawiszem Ctrl pozwala na modyfikację co 15 stopni. Strzałeczki „zakręcone” umożliwiają natomiast obracanie obiektu.

Strona: 1
"zakręcona" :=))) - proszę wyrażać się nieco bardziej profesjonalnie...

Analogicznie, z klawiszem Ctrl możesz obracać o wielokrotność 15 stopni. Środek obrotu obiektu znajduje się w samym środku obiektu i jest oznaczony kółeczkiem z czarną kropką.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin