Finanse- Komar.doc

(43 KB) Pobierz
Komar- skrót

FINANSE

Komar- skrót

3

 

Rozdział I

ZASADY GOSPODARKI RYNKOWEJ I ZNACZENIE SEKTORA PUBLICZNEGO

1.Procesy gospodarcze:

·         liberałowie-postulują szeroki zakres swobody w gospodarce, co prowadzi do ograniczenia sprawiedliwości w podziale dochodu i majątku

·         socjaliści- postulują szerszy zakres udziału państwa w gospodarce i ograniczone swobody jej kształtowaniu oraz więcej sprawiedliwości, czyli akcenty położone są na rolę pracy w procesie gospodarczym

·         konserwatyści- akcentują bardziej znaczenie kapitału i dlatego postulują jego uprzywilejowanie

 

gospodarka rynkowa stanowi formę organizacji gospodarki, w której konsumenci i producenci wchodzą w związki na rynku, by rozwiązać trzy podstawowe kwestie: co, jak i dla kogo produkować

Adam Smith:

·         „niewidzialna ręka”- obecnie towarzyszy jej sektor publiczny z organizacją, kontrolą i instrumentami fiskalnymi

sektor publiczny + sektor prywatny =  sektor mieszany („Mixed economy”)

Cele polityki gospodarczej i społecznej:

·         sprawiedliwość

·         wolność

·         równomierny podział dochodu

·         pełne zatrudnienie

·         stabilizacja cen

·         bezpieczeństwo socjalne

Wytwarzanie dóbr i usług jest uzależnione od

·         technologii produkcji

·         stanu czynników produkcji ( pracy, kapitału, ziemi, wiedzy, systemu socjalnego)

Mechanizmy samoregulujące:

Na rynku spotykają się konsumenci i producenci, by dokonać wymiany towarów i usług za pomocą ich cen.

Podejmowane są na rynku decyzje o poziomie cen i rozmieszczeniu szczupłych zasobów

·         dotyczą ceny towaru i usługi oraz ich podaży (wielkości)

·         następstwo à dążenie do równowagi cen i produkcji

Decyzja o tym, co ma być wytwarzane uzależnione jest od poziomu dochodów konsumentów. Dochody wydatkowane na kupno towaru lub usługi stwarzają z kolei źródło wypłat m.in. wynagrodzeń pracowników najemnych zatrudnianych przez producentów. Producenci są zainteresowani maksymalizacją zysku osiąganego z tytułu sprzedaży dóbr i usług. Koszty wytwarzania i popyt mają decydujący wpływ na podaż towarów i usług. Cena dobra lub usługi jest uzależniona od ich dostępności i od zapotrzebowania na nie. Dlatego cena dobra lub usługi stanowi funkcję podaży i popytu. O popycie decydują gospodarstwa domowo, a o podaży- przedsiębiorstwa. Zjawiska te występują niezależnie i jedynie cena może prowadzić do zrównania podaży i popytu.

Maksymalizacja zysków:

·         może być osiągnięta poprzez minimalizację kosztów wytwarzania ( zmusza to producentów do stałego poszukiwania tańszych sposobów wytwarzania i wspierania postępu technicznego)

·         taniej produkowane dobra wypierają te, które są drożej produkowane

Czynniki wpływające na podaż dóbr i usług:

·         ceny sprzedaży

·         koszty wytwarzania (ceny czynników produkcji)

·         technologia produkcji

Rynek stanowi płaszczyznę wymiany informacji o popycie i podaży.

·         miejsce clearingowe

·         określa się preferencje producentów i nabywców

 

Funkcje ceny:

·         funkcja oceny- wskazuje gotowość nabywców do zapłaty określonej ceny(cena popytu). Po stronie producentów wskazuje się  na cenę podaży, która z kolei określa koszty wytwarzania.

·         funkcja stymulacyjna- dotyczy zarówno zachowania i oceny nabywców, jak i wytwórców za pośrednictwem cen skłania się producentów do zwiększania podaży dóbr i usług

·         funkcja informacyjna- dotyczy zarówno zachowania i oceny nabywców, jak i wytwórców za pośrednictwem ceny dóbr i usług

·         funkcja koordynacyjna- polega na zrównoważeniu podaży i popytu za pomocą mechanizmu cen

·         funkcja sterowania- polega na właściwym rozmieszczeniu czynników produkcji za pomocą ich ceny

·         funkcja substytucyjna- polega na wyborze przez przedsiębiorstwo korzystnych czynników produkcji na podstawie ich ceny

·         funkcja innowacyjna- wynika z kształtowania się zysku, co z kolei skłania do stosowania coraz nowszych rozwiązań technologicznych

 

Na zakłócenie funkcjonowania rynku wpływają:

·         monopole

·         czynniki zewnętrzne ( zanieczyszczenie środowiska

·         Mechanizmy w pewnych okolicznościach zawodzą i wówczas wkracza sektor publiczny (państwo)

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin