Techniki uczenia się Zestawienie bibliograficzne z lat 1962 – 2003.pdf

(82 KB) Pobierz
KRYSTYNA BIENIEK
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA, 85–643 Bydgoszcz
ul. M. Skłodowskiej – Curie 4 tel.(52)341–30–74
www.pbw.bydgoszcz.pl
„TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA”
Zestawienie bibliograficzne w wyborze ze zbiorów Pedagogicznej
Biblioteki Wojewódzkiej w Bydgoszczy z lat 1962 – 2003.
Zawiera 50 pozycji z adnotacjami, litera „p” przy sygnaturze
oznacza,
że dany egzemplarz znajduje się w Czytelni.
WYDAWNICTWA ZWARTE
Brześkiewicz Z. W.: Superczytanie. Jak uczyć się szybciej. Wwa:
Agencja Wydawnicza „COMES” [1996], 151 s.
We wstępie autor zapewnia czytelnika, że dzięki tej książce m. in.:
Dowie się , jakim jest czytelnikiem (na razie)
·
Pozbędzie się złych nawyków czytelniczych
·
W swoim napiętym rozkładzie dnia wygospodaruje czas na
systematyczne czytanie
·
Nauczy się czytać o wiele szybciej niż dotychczas
·
Przyzwyczai się rozpoczynać lekturę jakiegokolwiek tekstu od
przeglądu
·
Zapozna się z prostymi lecz bardzo skutecznymi metodami
czytania tekstów naukowo-technicznych i literackich
·
Poprawi stopień rozumienia i zapamiętywania tego, co czyta
·
Zapozna się z techniką BARDZO SZYBKIEGO CZYTANIA
·
i dowie się, jak ją można wyćwiczyć
Sygn. 126661p
Brześkiewicz Z. W.: Superpamięć. Jak uczyć się trzy razy szybciej.
Wwa: Agencja Wydawnicza „COMES” 1996, 158 s.
Autor zapewnia czytelnika m. in., że nauczy go świetnie zapamiętywać treść
czytanych czasopism i książek.
Sygn. 126660p
Brześkiewicz Z. W.: Superumysł. Jak uczyć się trzy razy szybciej.
Wwa: Agencja Wydawnicza „COMES” [1994], 191 s.
Autor we wstępie zapewnia czytelnika, że dzięki tej książce nauczy się:
koncentrować, słuchać, szybko czytać, pisać i robić notatki.
Książka typu poradnik dla uczniów, studentów i tych wszystkich, którzy
pragną w pełni wykorzystać możliwości własnego umysłu.
Sygn. 124684p
Chylińska J.: Szybkie czytanie. Wwa: wydawnictwa Szkolne
i Pedagogiczne 1984, 146 s.
Książka zapoznaje czytelników z problematyką szybkiego czytania zarówno
w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym. Początkowe rozdziały
zawierają informacje dotyczące procesu czytania oraz wpływu niektórych
istotnych czynników na kształtowanie tej umiejętności.
Przedstawiony w dalszych rozdziałach eksperymentalny kurs szybkiego
czytania i przykłady ćwiczeń przybliżają problem oraz wskazują, w jaki
sposób można usprawnić tę umiejętność.
Sygn. 96188-97
Cieszyńska J.: Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać
dysleksji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2001,
134 s.
Omówiono m. in.: naukę czytania w świetle badań naukowych
(poglądy językoznawców, psychologów, socjologów,pedagogów,
logopedów), diagnozę trudności w czytaniu w wieku szkolnym,
prace terapeutyczne z dziećmi z trudnościami w czytaniu w tym ćwiczenia
ogólnorozwojowe prowadzone z dziećmi w kl. I-II SP.
Sygn. 134764
Czerniawska E., Ledzińska M.: Ja i moja pamięć. O użytecznych
strategiach uczenia się. Wwa: WSiP 1994, 186s.
W rozdziale „Czytanie jest sztuką” omówiono związek pomiędzy czytaniem i
uczeniem się.
Sygn. 124332p
Dryden G., Vos J.: Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo
Moderski i S-ka 2000, 543 s.
Książka jest przeglądem najważniejszych odkryć i koncepcji, które nadadzą
kształt edukacji w XXI wieku (w tym również efektywnego, szybkiego
czytania).
Sygn. 132456p-458
Górecka D., Sztombka E., Urbaniak I.: Czytanie ze zrozumieniem.
Cz. 1. Wyd. popr. i uzup. Łódź: ANNAŁ 2000, 108 s.
Podręcznik z serii „Matura 2002. Język polski” zawierający ćwiczenia dla
uczniów i nauczycieli, które pomogą właściwie przygotować się do tej części
pisemnej matury, która polegać będzie na rozwiązaniu testu czytania ze
zrozumieniem.
Sygn. 138664-5
Król F.: Sztuka czytania. Wwa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
1982, 254 s.
Szczególnie godne polecenia są części: rozwijanie techniki intensywnego
czytania i techniki specjalne zawierające ćwiczenia.
Sygn. 91564-7
Orczyk J.: Zarys metodyki pracy umysłowej. Wyd. 4. Wwa: Państwowe
Wydawnictwo Naukowe 1984, 86 s.
Omówiono m.in. zalety efektywnego czytania wraz z ćwiczeniami.
Polecane szczególnie uczniom – przyszłym studentom.
Sygn. 122985, 95873p-7, 87715-16, 66166-70
Osmelak J.: Jak uczyć się samodzielnie. Wwa: Instytut Wydawniczy
Związków Zawodowych 1984, 175
Porady autora dotyczą również samodzielnego czytania ze zrozumieniem,
jak korzystać z książek i czasopism, jak ćwiczyć szybkie czytanie.
Sygn. 100036, 98917-19, 96137-41, 81382-6
Pawłowska R.: Metodyka ćwiczeń w czytaniu. Gdańsk: Wydawnictwo
Uniwersytetu Gdańskiego 2002, 324 s.
Zawiera tematy: pojęcie sprawności czytania, problematyka metodyczna
kształcenia umiejętności czytania, praca nad wyrazem w nauce czytania
(ćwiczenia, scenariusze – szkoła podstawowa), kształcenie umiejętności
rozumienia zdania (ćwiczenia, lekcje), opanowywanie strategii
rozumienia tekstu językowego (scenariusze lekcji, wzory ćwiczeń), spis
scenariuszy lekcji z kształcenia umiejętności czytania (szkoła podstawowa i
średnia).
Sygn. 138029
Pietrasiński Z.: Sztuka uczenia się. Wyd. 3 rozszerz. Wwa: Wiedza
Powszechna 1962, 359 s.
Omawiając metody uczenia się z książek autor zwraca uwagę na
umiejętność szybkiego przeglądania książek, podaje wskazówki na
zwiększanie tempa czytania i higienę czytania.
Sygn. 118879-80, 99664, 66683, 62981-9, 34049-50, 25428
Półturzycki J.: Korzystanie ze słowa drukowanego. W: Ucz się sam.
Wyd. 3. Wwa: Instytut Wydawniczy CRZZ 1974 s. 42 – 95
Książka w formie poradnika: jak przygotować się do czytania
i rozumienia tekstu (stopnie rozumienia tekstu, rodzaje czytania); jak
korzystać z podręcznika, książek naukowych i popularnonaukowych; jak
czytać utwory literatury pięknej, a jak korzystać z gazet i czasopism.
Sygn. 60593, 55323-4, 55351-4, 55502-6, 42235-6,
42345p
Rudniański J.: Jak się uczyć? Wwa: Wydawnictwa Szkolne
i Pedagogiczne Spółka Akcyjna 2001, 231 s.
Książka jest adresowana do uczniów szkół podstawowych i gimnazjum.
Autor w sposób przystępny i dowcipny radzi jak odpowiadać, pisać
wypracowania, uczyć się, zdawać egzaminy, sprawniej myśleć
i zapamiętywać. Rozdział 8: „Najkrótszy rozdział - 30 000 na godzinę”
przedstawia sposób „na zwiększenie” szybkości czytania.
Sygn. 136002-4, 107450-4, 36647, 36780, 60192, 48987, 44042p, 34670,
33921, 30942, 30935
Skrzypczak H.: Organizacja i metody samokształcenia. Poradnik
metodyczny do pracy samokształceniowej. Wwa: Wydawnictwa
Szkolne i Pedagogiczne 1986, 143 s.
Umiejętność czytania tekstu w sposób szybki, koncentrowania uwagi –
jednym z podstawowych warunków powodzenia w pracy
samokształceniowej.
Sygn. 114563, 108996, 104603-12
Tinker M. A.: Podstawy efektywnego czytania. Wwa: Państwowe
Wydawnictwo Naukowe 1980, 429 s.
W cz. I jest mowa o istocie procesów czytania, percepcji i rozumienia. Cz. II
poświęcono różnym aspektom ruchów oczu podczas czytania.
W cz. III przedstawiono informacje z zakresu praktyki drukarskiej, mającej
ogromny wpływ na łatwość i sprawność procesu czytania. Dane
z zakresu funkcjonowania wzroku podczas czytania streszczono w części
czwartej. Ostatnia część wyjaśnia na czym polega umiejętność czytania
i zajmuje się oceną sprawności tego procesu.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin