365 Gier i zabaw dla starszych dzieci, Ann Donelly.txt

(362 KB) Pobierz
Ann Donelly
365
Gier i zabaw
dla starszych dzieci
Bez telewizji!
w wieku od 8 do 12 lat

LIBER
Wydawnictwo K.E. LIBER s.c. ul. Kolejowa 19/21 01-217 Warszawa tel. (0-22) 862 38 22 tel./fax: (0-22) 862 38 24
Copyright � 2000 by Ann Donelly Ali Rights Reserved
Copyright � 2003 for the Polish edition by Wydawnictwo K.E. LIBER s.c. Wszelkie prawa zastrze�one.
�adna cz�� niniejszej publikacji nie mo�e by� powielana ani rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek spos�b, tak elektroniczny, jak mechaniczny, w��cznie z fotokopiowaniem, nagrywaniem na ta�my lub przy u�yciu innych system�w, bez pisemnej zgody Wydawcy.
Projekt ok�adki: Piotr Dzier�anowski
Sk�ad: �Pro Media"
Druk: Us�ugowy Zak�ad Poligraficzny: �InterGraf' s.c. Mi�dzyrzec PodL, ul. Warszawska 33
Wydano w Warszawie w roku 2003
ISBN 83-88170-62-7
SPIS TRE�CI
Zabawy na �wie�ym powietrzu
Mn�stwo pomys��w na zabawy na dworze, kt�re zajm� twoje dzieci na ca�e godziny
Zabawy w domu
Zabawy na mokre i zimne dni, oraz na ka�d� inn� okazj�, gdy twoje dzieci chc� bawi� si� w domu
Zaj�cia sportowe
Pomog� twoim dzieciom rozwin�� koordynacj� i kondycj� fizyczn�
Zabawy s�owne
Wspania�y spos�b na rozwijanie umiej�tno�ci j�zykowych twoich dzieci
Gry kreatywne
Dzieciom na pewno spodoba si� ten zbi�r ponad 60 kreatywnych zabaw!
Gry pisane i zabawy z liczbami
Rozwin� zdolno�ci matematyczne twoich dzieci
Poznawanie otaczaj�cego �wiata
Zestaw interesuj�cych zaj��, kt�re pomog� twoim dzieciom dowiedzie� si� czego� wi�cej o otaczaj�cym je �wiecie
Rozrywka dla ca�ej rodziny
Wiele wspania�ych gier i zabaw - rozrywka dla ca�ej rodziny!
Zabawy na r�ne okazje
Zbi�r gier i zabaw, w kt�re dzieci zawsze i wsz�dzie b�d� si� bawi� z wielk� przyjemno�ci�
Indeks
69
115 151 183 247 293
315 343
389
Wst�p
Jak wielu rodzic�w, prawdopodobnie uwa�asz, �e twoje dziecko sp�dza zbyt wiele czasu przed telewizorem b�d� komputerem. Ostatnie badania wykaza�y, �e poza szko�� obydwa stanowi� najpopularniejsze formy sp�dzania czasu przez dzieci. Przyczynia si� to do niebezpiecznego nasilenia oty�o�ci w�r�d dzieci, kt�ry to problem �ci�le ��czy si� z formami sp�dzania przez nie wolne' go czasu. Coraz cz�ciej jest to siedzenie bez ruchu przed ekranem komputera b�d� telewizora, a nie kopanie pi�ki czy inna forma aktywno�ci ruchowej.
Wszyscy wiemy, �e telewizor i komputer mog� by� wspania�ymi narz�dziami s�u��cymi edukacji, lecz rozliczne badania wci�� wykazuj�, �e dzieci najlepiej ucz� si� poprzez aktywne dzia�anie. Do�wiadczenia z drugiej r�ki, kt�re zdo' bywaj� dzi�ki ogl�daniu telewizji czy zabawie przy wykorzystaniu komputera nigdy nie zast�pi� tego, czego dzieci mog� nauczy� si� z w�asnego, bezpo�redniego do�wiadczenia.
Ksi��ka ta ma na celu pom�c Ci zach�ci� dzieci do wielu interesuj�cych dzia�a�, rozwijaj�cych ich kreatywno��, pog��biaj�cych wiedz� o otaczaj�cym �wiecie, kszta�tuj�cych koordynacj�, podnosz�cych pewno�� siebie i dostarczaj�cych wiele rado�ci!
Niekt�re z zaprezentowanych zaj�� wymagaj� pomocy b�d� nadzoru doros�ych, inne z nich dzieci mog� wykonywa� same. Bezpiecze�stwo jest spraw� najwa�niejsz�, tote� zabawy zak�adaj�ce u�ycie przedmiot�w takich jak no�yczki czy no�e powinny by� �ci�le nadzorowane przez kogo� dcros�ego.
Wy��cz telewizor lub komputer i sp�d� troch� cennego czasu ze swymi dzie�mi, wykonuj�c zaj�cia zaproponowane w tej ksi��ce. Pomo�e im to rozwin�� wyobra�ni� i podnie�� zdolno�� komunikacji, co przyczyni si� do osi�gni�cia dobrych wynik�w w szkole.
Jak korzysta� z ksi��ki
Ksi��ka ta prezentuje szerokie spektrum zaj�� jakie mo�ecie zaproponowa� swoim dzieciom w wieku 8-12 lat. Ka�da ze stron przedstawia kr�tk� list� materia��w, kt�re powinno si� zgromadzi� przed przyst�pieniem do zabawy. W wi�kszo�ci s� to przedmioty codziennego domowego u�ytku, kt�re nietrudno znale�� w naszych obej�ciach. Inne z potrzebnych materia��w mo�na naby� w zwyk�ych sklepach, sklepach specjalistycznych b�d� supermarketach.
Poradnik ten zawiera dwa indeksy - indeks tematyczny na pocz�tku ksi��ki oraz alfabetyczny spis zabaw na ko�cu. Ksi��k� podzielono na dziesi�� nast�puj�cych kategorii:
Zabawy na �wie�ym powietrzu
Zabawy w domu
Zaj�cia sportowe
Zabawy s�owne
Gry kreatywne
Gry pisane i zabawy z liczbami
Poznawanie otaczaj�cego �wiata
Rozrywka dla ca�ej rodziny
Zabawy na r�ne okazje
Zaj�cia proponowane w poszczeg�lnych kategoriach podzielono na grupy wiekowe od 8 do 12 lat i odpowiednio uszeregowano. Na pewno znajdziesz tu wiele rzeczy, kt�re zainteresuj� Twoje dziecko! Sugerowany przy ka�dym z zaj�� wiek stanowi jedynie sugesti� - pami�taj, �e wszystkie dzieci s� r�ne i szybko zorientujesz si�, czy dane zaj�cie jest za �atwe b�d� za trudne dla Twojej pociechy.
Ksi��ka ta pomo�e ci znale�� te spo�r�d obszar�w edukacyjnych, kt�re sprawiaj� twojemu dziecku najwi�cej trudno�ci i kt�rym nale�y wsp�lnie po�wi�ci� najwi�cej czasu. Musisz pami�ta�, �e sukces w szkole i w �yciu zale�y od pozytywnego samopostrzegania, i rodzice mog� wspom�c jego kszta�towanie poprzez pochwa�y, zach�t�, czas i mi�o��. Mi�ej wsp�lnej zabawy!
ZAJ�CIA NA �WIE�YM POWIETRZU
8+
BEREK �A�CUCHOWY
W tej zabawie dzieci �api� innych, trzymaj�c si� za race.
Potrzebne"
? �adne akcesoria nie s� potrzebne
Przebieg
Wybrana osoba b�dzie berkiem. Gdy z�apie jakie� dziecko, chwytaj� si� za r�ce i pr�buj� schwyta� pozosta�e dzieci. Para ta goni inne dzieci, a kiedy b�dzie ich czworo, mog� podzieli� si� na dwie pary. Ka�da para biega niezale�nie od siebie, ale gracze mog� pr�bowa� wsp�lnie �apa� pozosta�ych, pr�buj�c ich otoczy�. Stopniowo powstaje coraz wi�cej par berk�w. Z dw�ch tr�jek mo�na te� utworzy� trzy pary. Gra ko�czy si�, gdy wszyscy zostan� z�apani.
8
BEREK Z PI�K�
8+
VJ tej zabawie nigdy nie wiadomo, kto kogo goni, poniewa� role jej uczestnik�w zmieniaj� si� przez zwyk�e podanie pitki.
Potrzebne-
? 2 pi�ki w r�nych kolorach
Przebieg
Dzieci dziel� si� na dwie grupy. Ka�dy zesp� ma jedn� pi�k�. Cz�onkowie jednej dru�yny b�d� goni� dzieci z drugiego zespo�u. Osoba z pi�k� pr�buje dogoni� innego posiadacza pi�ki, �eby zamieni� si� rolami. Osoba trzymaj�ca pi�k�, kt�ra obawia si�, �e za chwil� zostanie z�apana, mo�e poda� j� koledze lub kole�ance ze swojego zespo�u, �eby unikn�� z�apania. Cz�onkowie goni�cej dru�yny r�wnie� mog� podawa� sobie pi�k�, �eby szybciej z�apa� przeciwnika.
Zabawa ko�czy si�, gdy wszyscy zm�cz� si� bieganiem i nie b�dzie zwyci�zc�w ani pokonanych.
10+
BUDOWANIE ��DEK
Razem z dzie�mi zastan�wcie si� g��boko, w jaki spos�b mo�na zbudowa� r�nego rodzaju ��dki, kt�re przep�yn� basen albo jeziorko. �wiat zmienia si� szybko i nasze
dzieci b�d� musia�y si� nauczy� radzenia sobie ze zmianami dzi�ki inteligencji
i kreatywno�ci. Wci�� musimy pomaga� naszym dzieciom rozwija� si� psychicznie
i zach�ca� je, aby ko�czy�y raz rozpocz�te zadania.
Potrzebne:
? Zestaw plastykowych pojemnik�w ? Plastykowe butelki po napojach L Metalowe albo styropianowe tacki ? S�omki do picia ? Plastelina
Q Ma�e kawa�ki mi�kkiego drewna Q Papier Q Cienki ko�ek
albo bambusowy pr�t ? Gwo�dzie i m�otek ? Ta�ma izolacyjna
albo maskuj�ca Q No�yczki
Przebieg
Zr�bcie konkurs na to, komu uda si� skonstruowa� ��dk�, kt�ra przep�ynie ca�y basen nie ton�c! Nie zapomnijcie zrobi� zdj�� tej flotylli - b�d� wspania�� pami�tk� dla przysz�ych pokole�.
10
BULDOG
9+
Bardzo �mieszna zabawa, w kt�rej trzeba zmusi� inn� osob�, �eby usiad�a.
Potrzebne:
? Kreda
Przebieg
Wybrana osoba zostaje buldogiem i musi stan�� na linii dziel�cej plac zabaw na p�. Buldog mo�e porusza� si� tylko po tej linii. Gdy buldog zawo�a: �start", wszyscy pr�buj� przedosta� si� z jednego ko�ca placu na drugi, unikaj�c spotkania z gro�nym psem. Gdy buldog kogo� z�apie, musi sprawi�, �e osoba ta dotknie pup� ziemi. Je�li mu si� to uda zanim jego ofiara ucieknie, z�apane dziecko zostaje drugim buldogiem, kt�ry musi zosta� na linii i pomaga� w �apaniu. Gdy kt�ry� z ps�w schwyta jakie� dziecko, inne buldogi mog� pom�c swojemu koledze i wsp�lnie zmusi� ofiar�, �eby usiad�a. Gra ko�czy si�, gdy wszyscy zmieni� si� w buldogi.
11
10+
CHOWANIE KREDY
Wci�gaj�ca zabawa, w kt�rej poszukiwanie staje si� tym bardziej ryzykowne, im dalejjeste� od �bazy".
Potrzebne:
? Du�y kawa�ek kredy
Przebieg
Na pocz�tku nale�y uzgodni�, gdzie jest �baza", czyli miejsce, gdzie gracze s� bezpieczni. Wszyscy czekaj� przy bazie, podczas gdy jedna osoba idzie schowa� kred�. Gdy wr�ci, pozostali musz� i�� j� odszuka�. Osoba, kt�ra j� ukry�a, powtarza �zimno", je�li szukaj�ce osoby s� daleko od kredy albo �ciep�o", je�li s� blisko. Osoba, kt�ra znajdzie kred�, goni innych graczy, pr�buj�c zostawi� �lad kredy na ich ubraniach, zanim zd��� dobiec do bazy. Osoby popisane kred� odpadaj� z gry. Gracz, kt�ry znalaz� kred�, ukrywa j� w nast�pnej rundzie
12
CHUSTECZKA
8+
Znana zabawa sprawdzaj�ca szybko�� i zwinno�� dzieci.
Potrzebne:
? Chusteczka ? Kreda
Przebieg
Na pocz�tku wybieramy osob�, kt�ra poprowadzi zabaw� i b�dzie trzyma�a chusteczk�. Pozostali uczestnicy zabawy dziel� si� na dwa zespo�y i ka�dy otrzymuje sw�j numer. Rysujemy na ziemi trzy r�wnoleg�e linie w odleg�o�ci oko�o siedmiu metr�w jedna od drugiej. Prowadz�cy staje na ko�cu �rodkowej linii i w wyci�gni�tej r�ce trzyma chusteczk�. Zespo�y ustawiaj� si� za swoimi liniami. Prowadz�cy wywo�uje jaki� numer, a cz�onkowie obu zespo��w, kt�rym przydzielono ten numer biegn� do prowadz�cego, �eby z�apa� chusteczk�, wr�ci� z ni� do swojej dru�yny i nie da� si� z�apa� przeciwnikowi. Je�li graczowi uda si� zabra� chusteczk� do swojej bazy, tzn. za lini� jego zespo�u, osoba, kt�ra goni�a go, odpada z gry i staje za prowadz�cym. Je�li natomiast goni�cemu uda si� z�apa� dziecko z chusteczk� to ono jest eliminowane z gry. Zawodnikowi nie wolno przekracza� �rodkowej linii, dop�ki jego przeciwnik nie chwyci chusteczki. Je�li kto� uda, �e zabra� chusteczk� i podst�pem zmusi przeciwnika do przekroczenia linii, osoba, kt�ra j� przekroczy�a, odpada z ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin