Scenariusze lekcji do lektury „Pinokio” klasa 4.
Scenariusz 1
Temat: Baśń to czy nie baśń? (2 godziny)
Materiał lekcji:
- Carlo Collodi „Pinokio”
Potrzebne materiały:
- zeszyt lektur dla klasy 4,
- karta pracy „W roli badacza tekstu literackiego” (załącznik 1),- karta pracy „Baśń to czy nie baśń?” (załącznik 2),
- kredki.
Cele edukacyjne
Uczeń:- wymienia głównego bohatera oraz postacie drugoplanowe,- określa czas i miejsce wydarzeń, cytując odpowiednie fragmenty tekstu,- określa typ narratora,
- wskazuje w utworze wydarzenia prawdopodobne i nieprawdopodobne,- formułuje pouczenia wynikające z baśni,- omawia cechy gatunkowe baśni, odwołując się do omawianego utworu.
Metody, techniki i formy pracy:
- ćwiczenia praktyczne,
- praca z tekstem,
- scenki dramatyczne,
- praca indywidualna,
- praca grupowa.
Przebieg lekcji:1. Nauczyciel zapisuje na tablicy temat pierwszej części lekcji: Czytam, czyli poznaję utwór. Uczniowie wykonują w zeszycie lektur ćw. 10 (s. 25).2. Uczniowie zapisują w zeszytach temat lekcji: Baśń to czy nie baśń?Następnie w parach zastanawiają się nad pytaniami, na które chcieliby znaleźć odpowiedź w XXXII rozdziale utworu, notują je w zeszytach przedmiotowych. Wybrani uczniowie odczytują głośno swoje pytania.3. Nauczyciel proponuje zabawę: przygotowanie scenek na podstawie jednego z pierwszych pięciu rozdziałów książki. Wybrane pary prezentują scenki, a pozostali uczniowie odgadują, jakie wydarzenia zostały w nich przedstawione.4. Uczniowie wykonują ćw. 11 (s. 26) – nadają tytuły pierwszym pięciu rozdziałom utworu, przedstawiają swoje propozycje na forum klasy. 5. Nauczyciel zapisuje na tablicy temat kolejnej części lekcji: Badam, czyli rozmawiam o utworze, rozdaje karty pracy „W roli badacza tekstu literackiego” (załącznik 1).
=================================================================Karta pracy: W roli badacza utworu literackiego (załącznik 1)
1. Wykonaj 3 rysunki, na których przedstawisz dowolne opisane w utworze: miejsce, postać, wydarzenie.
................................. ................................ .................................
miejsce postać wydarzenie
2. Wymyśl i zapisz osobno wydarzenia, w których Pinokio mógłby uczestniczyć jako pajac (ale nie jako chłopiec) i jako chłopiec (ale nie pajac).
a) Pinokio – pajac (wydarzenia, które nigdy nie zdarzyłyby się w prawdziwym świecie) 1.................. 2 ................ 3 ………………. 4 ...................
5 ....................
b) Pinokio – chłopiec (wydarzenia, które mogłyby się zdarzyć w prawdziwym świecie)
1.................. 2 ................ 3 ……………… 4 ..................
5 ..................
3. Uzupełnij schemat wyrazami z ramki. CZAS, MIEJSCE, WYDARZENIA, BOHATEROWI
CZAS
Był sobie raz…
MIEJSCE
Uboga izdebka oświetlona jedynie światłem docierającym spod schodów……… ………………….....................................
Carlo Collodi
„Pinokio”
ŚWIAT
PRZEDSTAWIONY
W UTWORZE
LITERACKIM
BOHATEROWIE
Pinokio,
Gadający Świerszcz, Wróżka
WYDARZENIA
- Bójka Pinokia z kolegami.- Pionokio zmienia się z osiołka w pajacyka.
4. Podziel bohaterów występujących w utworze „Pinokio” na dwie grupy.
Postacie
Główny bohater
Postacie drugoplanowe
Pinokio
Dżepetto, Gadający Świerszcz, Wróżka, Połykacz Ognia, Patyk, Kot, Lis, Arlekin, Alidor, Wisienka
==========================================================
6. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania. Dzieci wklejają sprawdzone karty pracy do zeszytu.
7. Uczniowie utrwalają wiadomości na temat utworu, wykonując ćwiczenia 1,2 (s. 23) oraz 3, 4, 5 (s. 24).
8. Nauczyciel poleca uczniom wykonanie ćw. 18, s. 32 oraz ułożenie hasła zachęcającego Pinokia, aby był dobrym i miłym chłopcem.
9. Uczniowie otrzymują karty pracy „Baśń to czy nie baśń?” (załącznik 2).Zamalowują na nich pola z cechami gatunkowym baśni. Następnie wypisują numery zamalowanych pól i dobierają do nich pola z przykładami wybranymi z utworu „Pinokio”.
Na przykład: 1 – 18.
Rozwiązanie: 1 – 18; 2 – 16; 3 – 17; 4 – 11; 5 – 19; 6 – 20; 7 – 14; 8 – 10; 9 – 12; 13 – 15
Załącznik 1. W roli badacza utworu literackiego========================================================1. Wykonaj 3 rysunki, na których przedstawisz dowolne opisane w utworze: miejsce, postać, wydarzenie.
…………………. ……………………. ………………..
2. Wymyśl i zapisz osobno wydarzenia, w których Pinokio mógłby uczestniczyć jako pajac (ale nie jako chłopiec) i jako chłopiec (ale nie pajac). a) Pinokio – pajac (wydarzenia, które nigdy nie zdarzyłyby się w prawdziwym świecie) 1.................. 2 ................ 3 ………………. 4 ...................
………………
……………………
…………………
...
jaceks1