O regule niedostępności....pdf

(27 KB) Pobierz
157917093 UNPDF
O regule niedostĊpnoĞci...
Ciekawe, czy jesteĞ w stanie odpowiedzieü na pytanie: dlaczego 18-letni abstynent, Īyjący w rodzinie, gdzie o
alkoholu nawet siĊ nie mówi, regularnie kupowaá wódkĊ (zresztą tak samo jak wszyscy peánoletni czáonkowie
jego rodziny)? Dlaczego w jego domu, butelki z alkoholem moĪna byáo znaleĨü nie tylko w lodówce, ale takĪe
nieomalĪe w kaĪdym pokoju, a nawet na biblioteczce z ksiąĪkami?
OdpowiedĨ jest prosta. Sytuacja miaáa miejsce w czasach, gdy na alkohol obowiązywaáa
reglamentacja. Nie byá dobrem powszechnie dostĊpnym. A reguáa niedostĊpnoĞci mówi o
tym, Īe im bardziej jakieĞ dobro jest niedostĊpne, tym – w naszym umyĞle – staje siĊ
cenniejsze.
Jack Brehm sformuáowaá teoriĊ reaktancji, która mówi o tym, Īe odebranie czáowiekowi
swobody wyboru dziaáania (lub nawet samo zagroĪenie taką sytuacją) wywoáuje
nieprzyjemne emocje. W konsekwencji ludzie starają siĊ doprowadziü do sytuacji, w której
przywrócona jest moĪliwoĞü wyboru.
Podobnie jest ze wszelkimi dobrami, im trudniej dostĊpne, tym wydają siĊ nam cenniejsze. I
czĊsto to poczucie wiĊkszej wartoĞci jest pozbawione jakiegokolwiek racjonalnego
uzasadnienia.
Bo w jaki racjonalny sposób uzasadniü akt, iĪ w pewnym badaniu, osoby badane stwierdzaáy,
LĪ czekoladka wyjmowana ze sáoja, w którym byáy tylko dwie czekoladki, jest lepsza, od tej
wyjmowanej ze sáoja, w którym czekoladek byáo dziesiĊü?
Reguáa niedostĊpnoĞci, to jedna z najczĊĞciej wykorzystywanych reguá w sprzedaĪy. Sáowa
„promocja”, „jeszcze tylko 2 sztuki”, „pozostaáy tylko dwa dni na…”, to standardowe
sztuczki sprzedaĪowe, mające wywoáDü w nas poczucie umykającej szansy na skorzystanie z
jakiejĞ okazji. Zwróü uwagĊ, Īe ludzie czĊsto poddają siĊ takim sztuczkom, bĊGąc w peáni
Ğwiadomymi zastosowanej manipulacji.
Co wiĊcej wartoĞü jakiegoĞ dobra wzrasta nie tylko ze wzglĊdu na jego niedostĊpnoĞü, ale
takĪe wówczas, gdy niedostĊpną i reglamentowaną jest informacja na temat… jego
niedostĊpnoĞci! (Wojciszke, 2002).
Innymi sáowy, jeĞli usáyszysz, Īe ekskluzywny model telefonu komórkowego dostĊpny bĊdzie
tylko w 100 egzemplarzach i – dodatkowo – Īe informacja na temat dnia wprowadzenia go do
sprzedaĪy, bĊdzie udostĊpniona tylko nielicznym, to wartoĞü tegoĪ telefonu w Twoich oczach
znacznie „wzroĞnie”.
Warunkiem niezbĊdnym, aby reguáa niedostĊpnoĞci zadziaáDáa jest to, aby owa niedostĊpnoĞü
jakiegoĞ dobra, po pierwsze pojawiáa siĊ w sposób nieoczekiwany, a po drugie, aby wynikaáa
ona z faktu, iĪ dobra tego poĪądają takĪe inni (Wojciszke, 2003). Tak wiĊc konkurowanie z
innymi o dobra, sprawia, iĪ stają siĊ one cenniejsze.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin