◦ świat kultury – obszar wewnętrznie zróżnicowany
◦ złożony z wartości i chroniących ich norm (zobiektywizowane wzory zachowania), nad tym nabudowują się symbole, pojęcia, systemy myślowe
◦ tożsamość jakiejś kultury istnieje na dwóch płaszczyznach –
· poziomie symbolicznym
· poziomie aksjonormatywnym (który jest fundamentem tego pierwszego, bo to wartości dają początek symbolom etc., nie na odwrót)
◦ zróżnicowanie sfery wartości kulturowych:
· wartości instrumentalne (lub wtórne) – obiekty lub stany rzeczy stają się wartościami, ponieważ wchodzą w stosunki przyczynowo – skutkowe z już istniejącymi wartościami, przyczyniają się do ich realizacji
· wartości autonomiczne – nie są aksjologicznie uprawomocnione, nie czerpią znaczenia ze stosunków z innymi wartościami; są uzasadnione genetycznie:
§ poprzez pochodzenie nadprzyrodzone (np. nakazane przez Boga)
§ przez tradycję (idee starożytnych, dziedzictwo ojców)
§ poprzez charyzmatyczne ustanowienie (ideały mędrców)
◦ wartości autonomiczne stanowią aksjologiczny rdzeń kultury (organizują kulturę w całość, równocześnie unaoczniając jej odrębność)
aksjologiczny porządek kultury
◦ krąg kulturowy – wszystkie kultury, które dzielą ten sam rdzeń aksjologiczny (czyli te same wartości autonomiczne, decydujące o tożsamości danego kręgu i odróżniające go od innych)
◦ ponieważ jednak wartości autonomiczne mają ogólny i abstrakcyjny charakter, więc mogą być różnie interpretowane i konkretyzowane; stąd podział w kręgu kulturowym na kultury
◦ kultura – jednolite reguły interpretacji wartości autonomicznych
◦ subkultury – zorganizowane wokół odmiennych sposobów realizacji tak samo zinterpretowanych wartości autonomicznych
◦ trzy płaszczyzny interpretacyjne kultur, odpowiadające trzem poziomom zróżnicowań esencjalnych:
· odmienne kręgi kulturowe – wokół wspólnej osi aksjologicznej
· zróżnicowanie kultur w poszczególnych kręgach kulturowych
· zróżnicowanie w obrębie kultur
◦ czasem nie da się zastosować tej trójdzielnej analizy rzeczywistości kulturowej, bo:
· istnieją kultury, których nie da się umiejscowić w kręgu kulturowym, ponieważ albo on już nie istnieje (np. kultura indyjska Parsów, należąca kiedyś do kręgu irańskiego), albo dlatego, że szerszy krąg kulturowy nigdy nie istniał à zanika rozdział pomiędzy rdzeniem aksjologicznym a regułami jego interpretacji
· w obrębie kręgów kulturowych występują niekiedy kultury wewnętrznie niezróżnicowane, pozbawione subkultur (np. kultury indiańskie) àzaciera się różnica pomiędzy regułami interpretacji wartości a sposobami realizacji
dynamika kultury: zarys problematyki
◦ dwie płaszczyzny zmian kulturowych (dynamiki):
· przemiany reguł interpretacji wartości (relacja rdzeń aksjologiczny – kultura)
· pojawienie się nowych sposobów realizowania wartości zinterpretowanych (relacja kultura–subkultura)
◦ poza zakresem dociekań zostaje problem pierwotnej genezy rdzenia aksjologicznego („w jaki sposób narodziły się wartości”)
◦ system wartości autonomicznych, charakterystyczny dla określonej kultury to:
· źródło /bo to właśnie wartości autonomiczne (np. monopolizacja życia seksualnego przez współmałżonka) określają pewne zachowania ludzkie (cudzołóstwo) jako działania naganne, niemoralne, podlegające sankcji negatywnej/
· przedmiot /by wartości autonomiczne mogły zaistnieć na poziomie działań ludzkich jako pozytywna motywacja wymagają konkretyzacji, stając się obiektem poczynań interpretacyjnych/
możliwych (czyli dopuszczalnych) w tej kulturze aksjologicznych interpretacji świata
◦ wartości są źródłem aksjologicznej strukturyzacji świata w sensie negatywnym; z drugiej strony jako idee ramowe domagają się pozytywnego dookreślenia
◦ wyróżnienie z wszystkich interpretacji wartości autonomicznej, tej, która stanowi fakt kulturowy (wyszła poza nauki interpretatorów i upowszechniła się)
◦ powstanie interpretacji jest dziełem nielicznych jednostek, działających indywidualnie lub grupowo; by zaczęły oddziaływać na całą grupę potrzebne są dwa warunki społeczne:
· wsparcie, jakie dana interpretacja otrzyma ze strony interesów jakiś grup społecznych
· charyzmatyczna osobowość interpretatora, (bądź popularyzatora interpretacji) który upowszechni interpretację nawet w sytuacji braku sprzyjających interesów, lub też wbrew interesom grupy
pojęcie interesu
◦ interes musi być sformułowany, by być uświadomionym, dopiero uświadomiony zaczyna motywować do działania
◦ warunkiem zaistnienia interesu jest pojęciowa artykulacja, dokonująca się w symbolicznej sferze kultury (sferze symboli, kategorii pojęciowych i idei)
◦ potem następuje legitymizacja, w którym wartości kulturowe odgrywają rolę decydującą
◦ możliwość artykulacji interesów niezgodnych z wartościami danej kultury
◦ legitymizacja nie znosi niezależnej artykulacji
◦ artykulacja jest warunkiem zaistnienia interesu, co nie znaczy, że jest on przedmiotem wolnego wybory
◦ sformułowanie interesu zdeterminowane jest przez dostępne przedmiotowi środki dyskursywne, istniejące jako zobiektywizowana, zewnętrzna wobec niego rzeczywistość
◦ interes jest nie tylko korelatem pojęć ale i korelatem potrzeb indywidualnych członków poszczególnych grup
◦ interes – korelat indywidualnych potrzeb i zobiektywizowanych sposobów ich artykulacji
◦ kontrinteres – korelat analogicznych potrzeb, których zaspokojenie uwarunkowane jest strukturalnie – jeżeli jest możliwe dla jednych to niemożliwe dla innych
◦ trwała zdolność dynamizowania kultury przysługuje dwóm typom interesów: politycznym i ekonomicznym
◦ podobne działania podejmowane przez odrębne grupy społeczne mogą być generowane przez odmienne interesy
interesy i dynamika kultury
◦ interesy grupowe pełnią funkcję selekcyjną wobec interpretacji aksjologicznych: grupy społeczne, których interes jest zgodny z określoną konkretyzacją jakiejś wartości autonomicznej, popierają ją, przedstawiając się interpretacją konkurencyjnym
◦ ważna rola interesów grupowych w odradzaniu się interpretacji kulturowo zapoznanych, tzn. takich, które straciły swoje znaczenie i zostały wyparte przez sferę kulturową (np. zaroastryzm)
◦ interesy grup społecznych decydują o wyborze określonej interpretacji aksjologicznej, o sposobach, zakresie, dynamice jej rozpowszechniania się, ale nie o zawartej w niej treściach
◦ konflikt interesów różnych grup społecznych, charakter antagonistyczny – gdy realizacja interesów społecznych jednej grupy powoduje postępującą artykulację kontrinteresów (które również domagają się legitymizacji)
◦ interesy, by mogły być efektywnie zrealizowane, muszą ulec mistyfikacji – być postrzegane przez członków innych grup społecznych jako ucieleśnienie uniwersalnych wartości
◦ przedmioty kontrinteresów odwołują się do innych interpretacji aksjologicznych lub też wysuwają nowe, konkurencyjne wartości autonomiczne
interesy i wartości: odpowiedniość i etykietowanie
◦ relacja odpowiedniości –interpretacja aksjologiczna odpowiada merytorycznie interesowi jakiejś grupy, wyrażanemu bez jej pomocy w języku polityki czy też poprzez konstatacje zdroworozsądkowe
◦ często jednak można się spotkać z sytuacją, w której dostępne interpretacje aksjologiczne dotyczą spraw tak odległych od praktycznych dążeń grupy interesu, że nie można mówić o żadnym merytorycznym podobieństwie (interesów społecznych z badanymi problemami, np. doktryna o naturze Jezusa) – zasada etykietowania
◦ są one zdolne wzmacniać istniejące antagonizmy i podziały, dynamizując sferę rzeczywistości społecznej
charyzmat Jezusa i rozpowszechnianie się chrześcijaństwa
◦ gra interesów grupowych (partykularnych, ale domagających się uniwersalnej lub quasi – uniwersalnej legitymizacji aksjologicznej) – podstawowy czynnik dynamizujący sferę kultury
◦ interpretacje przez długi czas nieproblematyczne zostają zakwestionowane w pewnym momencie, konkurencyjne konkretyzacje wartości autonomicznych zaczynają funkcjonować obok konkretyzacji starych
◦ Jezus Chrystus – spektakularny przykład przekształcania się nowej interpretacji aksjologicznej w zobiektywizowaną rzeczywistość kulturową
◦ Jezus, kwestionując obowiązujące zasady religijne, zakwestionował równocześnie porządek społeczny, instytucje polityczne i poczucie przynależności narodowej
◦ nie istniało zapotrzebowanie społeczne na Jego nauki, ich uniwersalizm godził w ekskluzywizm narodowy
◦ nauki Jezusa trafiły na opór, ale zdobyły wielu zwolenników – dzięki sile Jego charyzmy i oddaniu idei, dla której nie zawahał się umrzeć na krzyżu
◦ rozprzestrzenianie się nauk podzielone na dwie fazy:
· w Palestynie (główna siła charyzmy Jezusa i charyzmy instytucji)
· poza Palestyną (interesy proletariatu i drobnomieszczaństwa)
charyzma – interesy – fakty kulturowe
◦ wartości zinterpretowane stają się faktami kulturowymi, gdy staną się zarazem wartościami realizowanymi; nie jest do tego konieczna szersza zbiorowość otaczająca charyzmatyka
◦ istnienie grupy charyzmatycznej jest samo w sobie podporządkowane realizacji wartości uosabianych przez mistrza
◦ cechy konstytutywne wyróżnia „imperatywna i przemożna siła”, dzięki której narzucają się jednostkom, nawet wbrew ich woli, (nawet, gdy nie stoi za nimi (cechami) organizacja społeczna ani tradycja)
◦ grupa interesu konstytuuje się nie wtedy, gdy powstanie szerzy krąg zwolenników, lecz gdy powstanie interpersonalna struktura – personel, który zaczyna się troszczyć zawodowo o przyszłość grupy
◦ celem forsowanym przez personel staje się powszednienie charyzmy; w razie jego realizacji personel jest pewny korzyści ekonomicznych i politycznych
◦ motywem stanowiącym siłą napędową procesu powszednienia charyzmy jest właśnie problem zarządzania i interesy zarządzających
◦ w grupie prawdziwej charyzmatycznej personel nie istnieje
◦ pojawienie się personelu przekształca grupę charyzmatyczną w grupę interesu, wzmacnia on i popularyzuje wartości, które powołały grupę do istnienia
powszednienie charyzmy
◦ mechanizm dynamiki kulturowej można przedstawić tak:
◦ 1. charyzmatyczny interpretator gromadzi wokół siebie jednostki akceptujące głoszone przez niego wartości
◦ 2. wartości te pomagają skupionym wokół charyzmatyka przekształcić się w grupę społeczną i stają się czynnikiem legitymizującym jej istnienie
◦ 3. równolegle do tworzenia się grupy krystalizują się interesy grupowe, które potem coraz częściej występują jako rzeczywista ‘sprężyna” działań tej grupy
◦ 4. autonomizacja interesu i faktyczne podporządkowanie wartości autonomicznych interesom
◦ 5. zmiana grupy charyzmatycznej w grupę interesu powoduje:
· a. ukształtowanie grupy kontrinteresu
· b. wyłonienie się nowej grupy charyzmatycznej, atakującej instytucjonalne wypaczenia wartości wynikające z prymatu interesów grupowych
◦ przykład - Kościół katolicki w przedrewolucyjnej Francji
◦ nowe grupy charyzmatyczne propagują zmianę sposobu realizacji wartości, lub wysuwają inną niż oficjalną interpretację ich; nie wykraczają poza te wartości
◦ grupy kontrinteresów nie skrępowane tymi wartościami; propagowanie nowych wartości autonomicznych à mechanizm bardziej kulturotwórczy zdolny przekształcić cały rdzeń aksjologiczny kultury, przez to cały krąg kulturowy
mechanizm ortodoksji i mechanizm efektywności
◦ interpretacja aksjologiczna jest dana ze sposobem realizacji wartości (by wartość mogła się ucieleśniać w działaniach ludzi musi wskazywać na sposoby swojej realizacji)
◦ określona interpretacja staje się faktem kulturowym, gdy ma wsparcie interesów grupowych lub grupy charyzmatyków, która jednak przekształca się w grupę interesuà związek funkcjonalny pomiędzy interesem grupowym z jednaj strony, interpretacją aksjologiczną z drugiej
◦ interpretacja legitymizuje interes grupowy, nadając jej pozór uniwersalności
◦ interes staje się nośnikiem interpretacji, upowszechnia ją
◦ związek funkcjonalny między interesem grupowym a interpretacją aksjologiczną ma cechy:
· interes grupowy otrzymuje od interpretacji legitymizację zabezpieczającą go przed kwestionowaniem ze strony innych grup (grupa może przedstawiać swoje interesy jako realizację uniwersalnych wartości)
· interpretacja uzyskuje możliwość obiektywizacji zaistnienia jako integralny składnik kultury (tłumaczenie zdolności rozpowszechnienia się i trwania w czasie interpretacji)
◦ związek funkcjonalny interesów grupowych i interpretacji aksjologicznych wyjaśnia
· względną stabilność wewnątrz antagonistycznych systemów społecznych (mistyfikacyjna funkcja wartości zinterpretowanych)
· względna trwałość układów normatywnych (zakorzenianie się interpretacji w interesach grupowych, wsparcie, jakie dostają ze strony interesów)
◦ interesy grupowe i interpretacje aksjologiczne są historycznie zmienne, podlegają destabilizacji; dwa warianty destabilizacji:
o interes stopniowo przekształca sposób realizowania wartości, co prowadzi do wypaczania interpretacji aksjologicznej
o pierwotny związek wartości i sposobu jej realizacji nie ulega rozluźnieniu, ci powoduje skrępowanie interesu
◦ dwa mechanizmy reakcji (przyporządkowane do procesów destabilizacji):
1. mechanizm ortodoksji
działanie w imię wartości i przeciwko interesom; dążenie do przywrócenia sposobu realizacji wartości; albo grupy społeczne wzmacniają taki ruch albo ortodoksyjna grupa przekształca się w grupę interesu
2. mechanizm efektywności
działanie w imię interesów grupowych przeciw wartościom kulturowym; zastąpienie pierwotnego sposobu realizacji wartości przez inny, sprzeczny z interpretacją, lecz sprzyjający realizacji interesu; czasem procesowi przemian sposobu realizacji wartości towarzyszy proces upowszechniania się nowej interpretacji aksjologicznej
trwanie kultury
◦ mechanizmy te, opisane wyżej, są właściwe systemom społeczno – kulturowym, które odznaczają się pluralizmem aksjologicznym oraz istnieniem wielości grup społecznych o zróżnicowanych, często antagonistycznych interesach
◦ systemy te są heterogeniczne, kulturowo i społecznie (obie te heterogeniczności się wzmacniają; zróżnicowane interesy otrzymują możliwość uzyskania legitymizacji dzięki istnieniu pluralizmu aksjologicznego, pluralizm aksjologiczny utrwalany jest przez koegzystencję rozbieżnych interesów)
◦ systemy homogeniczne, w których brak pluralizmu aksjologicznego, nie występują grupy społeczne o zróżnicowanych interesach (niezróżnicowane interesy wykluczają pluralizm wartości, brak pluralizmu wartości blokuje formowanie się nowych interesów)
◦ zróżnicowanie funkcji, jakie pełnią wartości autonomiczne
◦ w układach homogenicznych – działanie tych wartości sprowadza się do integracji zbiorowości
◦...
BuryWilk