interesy, charyzma i dynamika kultury.doc

(63 KB) Pobierz
Flis, Kapralski – INTERESY, CHARYZMA I DYNAMIKA KULTURY

Flis, Kapralski – INTERESY, CHARYZMA I DYNAMIKA KULTURY

 

          świat kultury – obszar wewnętrznie zróżnicowany

          złożony z wartości i chroniących ich norm (zobiektywizowane wzory zachowania), nad tym nabudowują się symbole, pojęcia, systemy myślowe

          tożsamość jakiejś kultury istnieje na dwóch płaszczyznach –

·          poziomie symbolicznym

·          poziomie aksjonormatywnym (który jest fundamentem tego pierwszego, bo to wartości dają początek symbolom etc., nie na odwrót)

          zróżnicowanie sfery wartości kulturowych:

·          wartości instrumentalne (lub wtórne) – obiekty lub stany rzeczy stają się wartościami, ponieważ wchodzą w stosunki przyczynowo – skutkowe z już istniejącymi wartościami, przyczyniają się do ich realizacji

·          wartości autonomiczne – nie są aksjologicznie uprawomocnione, nie czerpią znaczenia ze stosunków z innymi wartościami; są uzasadnione genetycznie:

§          poprzez pochodzenie nadprzyrodzone (np. nakazane przez Boga)

§          przez tradycję (idee starożytnych, dziedzictwo ojców)

§          poprzez charyzmatyczne ustanowienie (ideały mędrców)

          wartości autonomiczne stanowią aksjologiczny rdzeń kultury (organizują kulturę w całość, równocześnie unaoczniając jej odrębność)

 

aksjologiczny porządek kultury

          krąg kulturowy – wszystkie kultury, które dzielą ten sam rdzeń aksjologiczny (czyli te same wartości autonomiczne, decydujące o tożsamości danego kręgu i odróżniające go od innych)

          ponieważ jednak wartości autonomiczne mają ogólny i abstrakcyjny charakter, więc mogą być różnie interpretowane i konkretyzowane; stąd podział w kręgu kulturowym na kultury

          kultura – jednolite reguły interpretacji wartości autonomicznych

          subkultury – zorganizowane wokół odmiennych sposobów realizacji tak samo zinterpretowanych wartości autonomicznych

          trzy płaszczyzny interpretacyjne kultur, odpowiadające trzem poziomom zróżnicowań esencjalnych:

·          odmienne kręgi kulturowe – wokół wspólnej osi aksjologicznej

·          zróżnicowanie kultur w poszczególnych kręgach kulturowych

·          zróżnicowanie w obrębie kultur

          czasem nie da się zastosować tej trójdzielnej analizy rzeczywistości kulturowej, bo:

·          istnieją kultury, których nie da się umiejscowić w kręgu kulturowym, ponieważ albo on już nie istnieje (np. kultura indyjska Parsów, należąca kiedyś do kręgu irańskiego), albo dlatego, że szerszy krąg kulturowy nigdy nie istniał à zanika rozdział pomiędzy rdzeniem aksjologicznym a regułami jego interpretacji

·          w obrębie kręgów kulturowych występują niekiedy kultury wewnętrznie niezróżnicowane, pozbawione subkultur (np. kultury indiańskie) àzaciera się różnica pomiędzy regułami interpretacji wartości a sposobami realizacji

 

dynamika kultury: zarys problematyki

          dwie płaszczyzny zmian kulturowych (dynamiki):

·          przemiany reguł interpretacji wartości (relacja rdzeń aksjologiczny – kultura)

·          pojawienie się nowych sposobów realizowania wartości zinterpretowanych (relacja kultura–subkultura)

          poza zakresem dociekań zostaje problem pierwotnej genezy rdzenia aksjologicznego („w jaki sposób narodziły się wartości”)

          system wartości autonomicznych, charakterystyczny dla określonej kultury to:

·          źródło /bo to właśnie wartości autonomiczne (np. monopolizacja życia seksualnego przez współmałżonka) określają pewne zachowania ludzkie (cudzołóstwo) jako działania naganne, niemoralne, podlegające sankcji negatywnej/

·          przedmiot /by wartości autonomiczne mogły zaistnieć na poziomie działań ludzkich jako pozytywna motywacja wymagają konkretyzacji, stając się obiektem poczynań interpretacyjnych/

możliwych (czyli dopuszczalnych) w tej kulturze aksjologicznych interpretacji świata

          wartości są źródłem aksjologicznej strukturyzacji świata w sensie negatywnym; z drugiej strony jako idee ramowe domagają się pozytywnego dookreślenia

          wyróżnienie z wszystkich interpretacji wartości autonomicznej, tej, która stanowi fakt kulturowy (wyszła poza nauki interpretatorów i upowszechniła się)

          powstanie interpretacji jest dziełem nielicznych jednostek, działających indywidualnie lub grupowo; by zaczęły oddziaływać na całą grupę potrzebne są dwa warunki społeczne:

·          wsparcie, jakie dana interpretacja otrzyma ze strony interesów jakiś grup społecznych

·          charyzmatyczna osobowość interpretatora, (bądź popularyzatora interpretacji) który upowszechni interpretację nawet w sytuacji braku sprzyjających interesów, lub też wbrew interesom grupy

 

pojęcie interesu

          interes musi być sformułowany, by być uświadomionym, dopiero uświadomiony zaczyna motywować do działania

          warunkiem zaistnienia interesu jest pojęciowa artykulacja, dokonująca się w symbolicznej sferze kultury (sferze symboli, kategorii pojęciowych i idei)

          potem następuje legitymizacja, w którym wartości kulturowe odgrywają rolę decydującą

          możliwość artykulacji interesów niezgodnych z wartościami danej kultury

          legitymizacja nie znosi niezależnej artykulacji

          artykulacja  jest warunkiem zaistnienia interesu, co nie znaczy, że jest on przedmiotem wolnego wybory

          sformułowanie interesu zdeterminowane jest przez dostępne przedmiotowi środki dyskursywne, istniejące jako zobiektywizowana, zewnętrzna wobec niego rzeczywistość

          interes jest nie tylko korelatem pojęć ale i korelatem potrzeb indywidualnych członków poszczególnych grup

          interes – korelat indywidualnych potrzeb i zobiektywizowanych sposobów ich artykulacji

          kontrinteres – korelat analogicznych potrzeb, których zaspokojenie uwarunkowane jest strukturalnie – jeżeli jest możliwe dla jednych to niemożliwe dla innych

          trwała zdolność dynamizowania kultury przysługuje dwóm typom interesów: politycznym i ekonomicznym

          podobne działania podejmowane przez odrębne grupy społeczne mogą być generowane przez odmienne interesy

 

interesy i dynamika kultury

          interesy grupowe pełnią funkcję selekcyjną wobec interpretacji aksjologicznych: grupy społeczne, których interes jest zgodny z określoną konkretyzacją jakiejś wartości autonomicznej, popierają ją, przedstawiając się interpretacją konkurencyjnym

          ważna rola interesów grupowych w odradzaniu się interpretacji kulturowo zapoznanych, tzn. takich, które straciły swoje znaczenie i zostały wyparte przez sferę kulturową (np. zaroastryzm)

          interesy grup społecznych decydują o wyborze określonej interpretacji aksjologicznej, o sposobach, zakresie, dynamice jej rozpowszechniania się, ale nie o zawartej w niej treściach

          konflikt interesów różnych grup społecznych, charakter antagonistyczny – gdy realizacja interesów społecznych jednej grupy powoduje postępującą artykulację kontrinteresów (które również domagają się legitymizacji)

          interesy, by mogły być efektywnie zrealizowane, muszą ulec mistyfikacji – być postrzegane przez członków innych grup społecznych jako ucieleśnienie uniwersalnych wartości

          przedmioty kontrinteresów odwołują się do innych interpretacji aksjologicznych lub też wysuwają nowe, konkurencyjne wartości autonomiczne

 

interesy i wartości: odpowiedniość i etykietowanie

          relacja odpowiedniości –interpretacja aksjologiczna odpowiada merytorycznie interesowi jakiejś grupy, wyrażanemu bez jej pomocy w języku polityki czy też poprzez konstatacje zdroworozsądkowe

          często jednak można się spotkać z sytuacją, w której dostępne interpretacje aksjologiczne dotyczą spraw tak odległych od praktycznych dążeń grupy interesu, że nie można mówić o żadnym merytorycznym podobieństwie (interesów społecznych z badanymi problemami, np. doktryna o naturze Jezusa) – zasada etykietowania

          są one zdolne wzmacniać istniejące antagonizmy i podziały, dynamizując sferę rzeczywistości społecznej

 

charyzmat Jezusa i rozpowszechnianie się chrześcijaństwa

          gra interesów grupowych (partykularnych, ale domagających się uniwersalnej lub quasi – uniwersalnej legitymizacji aksjologicznej) – podstawowy czynnik dynamizujący sferę kultury

          interpretacje przez długi czas nieproblematyczne zostają zakwestionowane w pewnym momencie, konkurencyjne konkretyzacje wartości autonomicznych zaczynają funkcjonować obok konkretyzacji starych

          Jezus Chrystus – spektakularny przykład przekształcania się nowej interpretacji aksjologicznej w zobiektywizowaną rzeczywistość kulturową

          Jezus, kwestionując obowiązujące zasady religijne, zakwestionował równocześnie porządek społeczny, instytucje polityczne i poczucie przynależności narodowej

          nie istniało zapotrzebowanie społeczne na Jego nauki, ich uniwersalizm godził w ekskluzywizm narodowy

          nauki Jezusa trafiły na opór, ale zdobyły wielu zwolenników – dzięki sile Jego charyzmy i oddaniu idei, dla której nie zawahał się umrzeć na krzyżu

          rozprzestrzenianie się nauk podzielone na dwie fazy:

·          w Palestynie (główna siła charyzmy Jezusa i charyzmy instytucji)

·          poza Palestyną (interesy proletariatu i drobnomieszczaństwa)

 

charyzma – interesy – fakty kulturowe

          wartości zinterpretowane stają się faktami kulturowymi, gdy staną się zarazem wartościami realizowanymi; nie jest do tego konieczna szersza zbiorowość otaczająca charyzmatyka

          istnienie grupy charyzmatycznej jest samo w sobie podporządkowane realizacji wartości uosabianych przez mistrza

          cechy konstytutywne wyróżnia „imperatywna i przemożna siła”, dzięki której narzucają się jednostkom, nawet wbrew ich woli, (nawet, gdy nie stoi za nimi (cechami) organizacja społeczna ani tradycja)

          grupa interesu konstytuuje się nie wtedy, gdy powstanie szerzy krąg zwolenników, lecz gdy powstanie interpersonalna struktura – personel, który zaczyna się troszczyć zawodowo o przyszłość grupy

          celem forsowanym przez personel staje się powszednienie charyzmy; w razie jego realizacji personel jest pewny korzyści ekonomicznych i politycznych

          motywem stanowiącym siłą napędową procesu powszednienia charyzmy jest właśnie problem zarządzania i interesy zarządzających

          w grupie prawdziwej charyzmatycznej personel nie istnieje

          pojawienie się personelu przekształca grupę charyzmatyczną w grupę interesu, wzmacnia on i popularyzuje wartości, które powołały grupę do istnienia

 

powszednienie charyzmy

          mechanizm dynamiki kulturowej można przedstawić tak:

          1. charyzmatyczny interpretator gromadzi wokół siebie jednostki akceptujące głoszone przez niego wartości

          2. wartości te pomagają skupionym wokół charyzmatyka przekształcić się w grupę społeczną i stają się czynnikiem legitymizującym jej istnienie

          3. równolegle do tworzenia się grupy krystalizują się interesy grupowe, które potem coraz częściej występują jako rzeczywista ‘sprężyna” działań tej grupy

          4. autonomizacja interesu i faktyczne podporządkowanie wartości autonomicznych interesom

          5. zmiana grupy charyzmatycznej w grupę interesu powoduje:

·          a. ukształtowanie grupy kontrinteresu

·          b. wyłonienie się nowej grupy charyzmatycznej, atakującej instytucjonalne wypaczenia wartości wynikające z prymatu interesów grupowych

          przykład - Kościół katolicki w przedrewolucyjnej Francji

          nowe grupy charyzmatyczne propagują zmianę sposobu realizacji wartości, lub wysuwają inną niż oficjalną interpretację ich; nie wykraczają poza te wartości

          grupy kontrinteresów nie skrępowane tymi wartościami; propagowanie nowych wartości autonomicznych à mechanizm bardziej kulturotwórczy zdolny przekształcić cały rdzeń aksjologiczny kultury, przez to cały krąg kulturowy

 

mechanizm ortodoksji i mechanizm efektywności

          interpretacja aksjologiczna jest dana ze sposobem realizacji wartości (by wartość mogła się ucieleśniać w działaniach ludzi musi  wskazywać na sposoby swojej realizacji)

          określona interpretacja staje się faktem kulturowym, gdy ma wsparcie interesów grupowych lub grupy charyzmatyków, która jednak przekształca się w grupę interesuà związek funkcjonalny pomiędzy interesem grupowym z jednaj strony, interpretacją aksjologiczną z drugiej

          interpretacja legitymizuje interes grupowy, nadając jej pozór uniwersalności

          interes staje się nośnikiem interpretacji, upowszechnia ją

          związek funkcjonalny między interesem grupowym a interpretacją aksjologiczną ma cechy:

·          interes grupowy otrzymuje od interpretacji legitymizację zabezpieczającą go przed kwestionowaniem ze strony innych grup (grupa może przedstawiać swoje interesy jako realizację uniwersalnych wartości)

·          interpretacja uzyskuje możliwość obiektywizacji zaistnienia jako integralny składnik kultury (tłumaczenie zdolności rozpowszechnienia się i trwania w czasie interpretacji)

          związek funkcjonalny interesów grupowych i interpretacji aksjologicznych wyjaśnia

·          względną stabilność wewnątrz antagonistycznych systemów społecznych (mistyfikacyjna funkcja wartości zinterpretowanych)

·          względna trwałość układów normatywnych (zakorzenianie się interpretacji w interesach grupowych, wsparcie, jakie dostają ze strony interesów)

          interesy grupowe i interpretacje aksjologiczne są historycznie zmienne, podlegają destabilizacji; dwa warianty destabilizacji:

o         interes stopniowo przekształca sposób realizowania wartości, co prowadzi do wypaczania interpretacji aksjologicznej             

o         pierwotny związek wartości i sposobu jej realizacji nie ulega rozluźnieniu, ci powoduje skrępowanie interesu

          dwa mechanizmy reakcji (przyporządkowane do procesów destabilizacji):

1.       mechanizm ortodoksji

działanie w imię wartości i przeciwko interesom; dążenie do przywrócenia sposobu realizacji wartości; albo grupy społeczne wzmacniają taki ruch albo ortodoksyjna grupa przekształca się w grupę interesu

2.       mechanizm efektywności

działanie w imię interesów grupowych przeciw wartościom kulturowym; zastąpienie pierwotnego sposobu realizacji wartości przez inny, sprzeczny z interpretacją, lecz sprzyjający realizacji interesu; czasem procesowi przemian sposobu realizacji wartości towarzyszy proces upowszechniania się nowej interpretacji aksjologicznej

 

              trwanie kultury

          mechanizmy te, opisane wyżej, są właściwe systemom społeczno – kulturowym, które odznaczają się pluralizmem aksjologicznym oraz istnieniem wielości grup społecznych o zróżnicowanych, często antagonistycznych interesach

          systemy te są heterogeniczne, kulturowo i społecznie (obie te heterogeniczności się wzmacniają; zróżnicowane interesy otrzymują możliwość uzyskania legitymizacji dzięki istnieniu pluralizmu aksjologicznego, pluralizm aksjologiczny utrwalany jest przez koegzystencję rozbieżnych interesów)

          systemy homogeniczne, w których brak pluralizmu aksjologicznego, nie występują grupy społeczne o zróżnicowanych interesach (niezróżnicowane interesy wykluczają pluralizm wartości, brak pluralizmu wartości blokuje formowanie się nowych interesów)

          zróżnicowanie funkcji, jakie pełnią wartości autonomiczne

          w układach homogenicznych – działanie tych wartości sprowadza się do integracji zbiorowości

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin