Morza i oceany. Właściwości wody morskiej
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
· wyjaśnia pojęcia: ocean, morze, zatoka, cieśnina,
· zna skład chemiczny wody morskiej,
· wymienia rodzaje mórz i wskazuje przykłady na mapie,
· przedstawia zróżnicowanie zasolenia wody morskiej,
· wymienia i charakteryzuje formy ukształtowania dna oceanicznego.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
· analizować mapy zasolenia wody morskiej oraz rozkładu temperatury w oceanie,
· interpretować dane liczbowe,
· analizować związek pomiędzy zasoleniem wody a warunkami klimatycznymi,
· narysować schemat przedstawiający ukształtowanie dna oceanicznego.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, praca z podręcznikiem, praca z mapą, praca zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Atlas Szkolny. Podręcznik. Mapa fizyczna świata. Świat w liczbach 2004/2005". „Szkolny Słownik Geograficzny". Karta pracy. Mapy przedstawiające rozkład zasolenia wody morskiej oraz temperatury w oceanach.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności uczniów oraz podaje temat lekcji: Morza i oceany. Właściwości wody morskiej. Następnie rozdaje uczniom karty pracy (załącznik 1). Wyjaśnia, że lekcja ta jest pierwszą częścią zajęć dotyczących mórz i oceanów. Kolejna lekcja dotyczyć będzie prądów morskich, falowania oraz pływów.
b) Faza realizacyjna
1. Uczniowie na podstawie „Szkolnego Słownika Geograficznego" definiują pojęcia:
· Wszechocean - ogół mórz.
· Ocean - główna, umownie wyróżniona część wszechoceanu.
· Morze - dowolna część wodnej powłoki ziemskiej, która ma wspólny poziom i swobodną wymianę z powierzchnią wodną zajmującą blisko 2/3 powierzchni Ziemi.
· Zatoka - część morza lub jeziora z trzech stron obrzeżona lądem.
· Cieśnina -zwężenie obszaru wodnego morskiego lub jeziernego, łączące dwa morza (jeziora) i rozdzielające obszary lądowe.
2. Uczniowie wskazują na mapie fizycznej świata oceany.
3. Uczniowie ze „Świata w liczbach 2004/2005" odczytują powierzchnię jaką zajmują poszczególne oceany oraz wskazują ocean o największej oraz najmniejszej powierzchni.
Oceany
Powierzchnia
W mln km2
W %
Spokojny
179,7
35,2
Atlantycki
90,5
17,7
Indyjski
74,9
14,7
Arktyczny
16,0
3,2
Ogółem
361,1
70,8
Źródło: Świat w liczbach 2004/2005, WSiP, Warszawa 2004.
4. Nauczyciel przedstawia podział mórz ze względu na ich położenie i sposób kontaktu z oceanami.
Podział mórz na:
· Przybrzeżne - oddzielone od oceanu łańcuchem wysp lub półwyspami, np. Beringa, Ochockie, Japońskie.
· Międzywyspowe - oddzielone od oceanu archipelagami wysp, np. Jawajskie, Celebes.
· Śródziemne międzykontynentalne - wyraźnie oddzielone od pełnego oceanu, komunikujące się z nim tylko wąskimi cieśninami i otoczone lądami, np. Śródziemne, Czerwone, Arktyczne, Karaibskie.
· Śródziemne wewnątrzkontynentalne - łączące się z oceanem także przez wąskie ale płytkie cieśniny i położone wewnątrz jednego lądu, np. Bałtyckie, Czarne.
· Otwarte - szeroko połączone z oceanem, a oddzielone od niego podmorskim progiem, np. Północne, Arabskie.
5. Uczniowie wskazują przykłady powyższych rodzajów mórz na mapie fizycznej świata.
6. Uczniowie ze „Świata w liczbach 2004/2005" odczytują skład chemiczny wód oceanicznych oraz wskazują pierwiastek, którego w wodzie morskiej jest najwięcej oraz najmniej.
Pierwiastek
% masy hydrosfery
Tlen
85,70
Wodór
10,80
Chlor
1,90
Sód
1,05
Siarka
0,09
SO4
0,25
Magnez
0,13
Wapń
0,04
Potas
0,038
7. Przedstawienie zróżnicowania zasolenia wody morskiej. Uczniowie analizują mapę zasolenia wody morskiej (załącznik 2), wskazują obszary, w których jego wartość jest największa oraz najmniejsza a następnie próbują wyjaśnić przyczynę tego zróżnicowania.
Skład wody morskiej
Udział procentowy
Chlorek sodu
77,8
Chlorek magnezu
10,9
Siarczan magnezu
4,7
Siarczan wapnia
3,6
Siarczan potasu
2,5
Węglany
0,3
Inne składniki mineralne
0,2
Źródło: Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa 1999.
8. Omówienie rozkładu temperatury w oceanie. Uczniowie analizują mapę przedstawiającą rozkład temperatury w oceanach (załącznik 3), wskazują obszary, w których jej wartość jest największa oraz najmniejsza a następnie próbują wyjaśnić przyczynę tego zróżnicowania.
9. Nauczyciel przedstawia ukształtowanie dna oceanicznego oraz wykonuje rysunek schematyczny (załącznik 4).
Wyróżnia się następujące wielkie formy ukształtowania dna oceanicznego:
· Szelf - łagodnie opadający do głębokości około 200 m przybrzeżny fragment dna zalany przez morze.
· Stok kontynentalny - fragment dna oceanicznego o znacznie większym nachyleniu niż szelf, zbudowany z tych samych skał co ląd, ograniczony z jednej strony szelfem a z drugiej przechodzący w basen oceaniczny.
· Baseny oceaniczne - największe formy ukształtowania dna oceanicznego, zajmujące 72% powierzchni wszechoceanu. Położone są one na głębokości od 4000 do 6000 m i stanowią najbardziej urozmaicony obszar dna.
· Rowy oceaniczne - to najgłębsze miejsca oceanów, położone na ich obrzeżach, ciągnące się wzdłuż kontynentów lub archipelagów.
· Grzbiety śródoceaniczne - wznoszą się ponad dno basenów oceanicznych, sięgając 2000-3000 m p.p.m. Są to obszary aktywne sejsmicznie. Szczyty podwodnych grzbietów oceanicznych, wynurzając się ponad poziom morza, tworzą wyspy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie na podstawie wykonanych w czasie lekcji notatek, podręcznika, atlasu rozwiązują kartę pracy, którą nauczyciel może następnie ocenić. Poprawnie rozwiązana karta pracy będzie świadczyć o tym, ze uczniowie byli lekcją zainteresowani a nauczyciel dobrze przekazał wszystkie podstawowe treści.
5. Bibliografia
1. Atlas Geograficzny dla szkół średnich, PPWK, Warszawa 1999.
2. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa 1999.
3. Flis J., Szkolny Słownik Geograficzny, WSiP, Warszawa 1991.
4. Młynkowiak H., Zeszyt ćwiczeń do geografii dla klasy VI, ABC, Inowrocław 1996.
5. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1997.
6. Świat w liczbach 2004/2005, WSiP, Warszawa 2004.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Morza i oceany. Właściwości wody morskiej.
1. Odpowiednim definicjom przyporządkuj pojęcia: morze, ocean, zatoka, cieśnina.
· Główna część hydrosfery -
· Część oceanu leżąca w sąsiedztwie lądu, o odrębnym ukształtowaniu dna, oddzielona od otwartych wód oceanicznych półwyspami lub łańcuchami wysp -
· Wąski obszar wodny łączący dwa zbiorniki wodne i rozdzielający obszary lądowe -
· Część morza lub oceanu z trzech stron otoczona lądem -
...
Ryszkar