Frank Capra.doc

(60 KB) Pobierz
Frank Capra

FRANK CAPRA

 

Frank Capra:

·         1897-1991

·         Amerykański reżyser filmowy włoskiego pochodzenia.

·         Od 1903 w USA.

·         Od 1915 uczęszczał do California Institute of Technology i zaczął pracować jako technik w Hollywood.

·         Odbył praktykę w laboratorium, pisał scenariusze, był gagmanem u M. Sennetta.

·         Filmy realizował od 1922

·         Sławę międzynarodową uzyskał w latach 30., głównie dzięki satyrycznym komediom obyczajowym, w których odzwierciedlał realia amerykańskiego życia.

·         Świat Capry- świat amerykańskiej prowincji- bajkowa koncepcja rzeczywistości i ludzkiego szczęścia

·         Zdobył Oscary za reżyserię filmów:

-          Ich noce (1934)

-          Pan z milionami (1936)

-          Cieszmy się życiem (Pieniądze to nie wszystko, 1938).

·         Ponadto zrealizował filmy:

-          Platynowa blondynka (1931)

-          Szaleństwo amerykańskie (1932)

-          Arystokracja podziemi (1933)

-          Mr Smith jedzie do Waszyngtonu (1939)

-          Oto John Doe (1941)

-          Arszenik i stare koronki (1942)

-          Życie jest piękne (1946)

-          Kieszeń pełna cudów (1961).

·         W okresie II wojny światowej, będąc oficerem, opracował dla Ministerstwa Obrony USA serię dokumentalną pt. Dlaczego walczymy, obejmującą m.in. filmy:

-          Preludium wojny

-          Naziści atakują, Bitwa o Anglię

-          Bitwa o Rosję

-          Bitwa o Chiny

-          Zwycięstwo w Tunisie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLATYNOWA BLONDYNKA:

 

Reżyseria: Frank Capra

Scenariusz: Joseph Walker

Zdjęcia: Irving Bibo, David Broekman, Bernhard Kaun

Scenografia: Stephen Goosson

Produkcja: USA

Rok produkcji: 1931

Obsada: Jean Harlow (Anne Schuyler), Edmund Breese, Reginald Owen, Halliwell Hobbes, Loretta Young  

·         Reporter Stew Smith poślubią bogatą Anne Schuyler. Po pewnym czasie jednak zaczyna czuć się źle w roli niezwykle dobrze sytuowanego zięcia i zaczyna interesować się obrotną koleżanką, która już od dawna darzy go uczuciem.

·         Inteligentna komedia, która pulsuje błyskotliwymi dialogami

 

 

ICH NOCE:

 

Reżyseria: Frank Capra

Scenariusz: Robert Riskin

Zdjęcia: Joseph Walker

Muzyka: Howard Jackson , Louis Silvers

Scenografia: Stephen Goosson

Produkcja: USA, Columbia

Rok produkcji: 1934

Gatunek: Komedia romantyczna

Obsada: Clark Gable(Peter Warne), Claudette Colbert (Ellie Andrews), Walter Connolly(Alexander Andrews), Roscoe Karns(Oscar Shapeley), Jameson Thomas(King Westley)

·        Ellen (Claudette Colbert), rozpieszczona córka milionera, ucieka z domu. Nie może pogodzić się z tym, że ukochany papa (Walter Connoly) nie zgadza się na jej małżeństwo z przystojnym żigolakiem. W autobusie niesforna dziedziczka wielkiej fortuny natyka się na Petera (Clark Gable). Peter jest bezrobotnym dziennikarzem - od razu rozpoznaje dziewczynę. Postanawia doprowadzić ją do ojca i zgarnąć sowitą nagrodę wyznaczoną za odnalezienie uciekinierki. Relacja o tajemniczym zniknięciu Ellen zapewni mu też dziennikarzowi powodzenie i spektakularny powrót do zawodu. W swoich rachubach Peter nie bierze jednak pod uwagę, iż mógłby się w Ellen zakochać. Z wzajemnością.

·        Pierwszy film, któremu udało się zdobyć pięć najważniejszych Oscarów - za najlepszy film, reżyserię, scenariusz, głównego aktora i aktorkę.

·        Urocza komedia romantyczna

·        Przykład kina stylu zerowego

·        Najbardziej charakterystyczny przedstawiciel banału filmowego

·        Bajkowa koncepcja rzeczywistości i ludzkiego szczęścia

·        Scenariusz nie obiecywał niczego nowego - było to powtórzenie znanego tematu komedii z lat 20. przeniesione do kraju, który wychodził z Wielkiego Kryzysu. Droga bohaterów prowadzi więc nie tyle przez prowincjonalną Amerykę, ile przez krainę budzącą się do życia.

·        Reżyser zadbał, aby widzowie jego komedii nie narzekali na brak wrażeń. W pomysłowy sposób rozprawił się również z obowiązującym wówczas surowym kodeksem Haysa. Ten nieformalny, ale pilnie przestrzegany przez wielkie wytwórnie zbiór obyczajowych zakazów i przepisów regulował m.in. długość filmowych pocałunków, wykluczając jednocześnie pojawienie się na ekranie jakiejkolwiek golizny, czy scen erotycznych. Capra doprowadził całą rzecz do absurdu. I tak przystojny Peter, idąc spać z Ellen we wspólnym pokoju hotelowym, na znak czystości swoich intencji rozdziela pokój kocem.

·        Powodzenie Ich nocy było ciosem dla przemysłu bieliźniarskiego. W latach 30. herosi kina dyktowali styl życia przeciętnym Amerykanom. Brak podkoszulka u Clarka Gable'a w słynnej scenie hotelowej, spowodował wyraźny spadek sprzedaży tej części garderoby.

·        Wykreowany przez Gable'a typ dowcipnego, silnego, namiętnego i odważnego kochanka zyskał nieśmiertelność i miejsce w milionach kobiecych serc.

·        Film Capry świetnie przysłużył się kinu, zapoczątkowując serię tak zwanych "postrzelonych komedii". W latach Wielkiego Kryzysu cieszyły się one ogromnym powodzeniem - łącząc wartkie tempo z realizmem, ciętymi dialogami i wątkiem miłosnym trafiły znakomicie w swój czas.

·        Ich noce były pierwszym filmem w historii kina, który zdobył pięć głównych Oscarów: dla najlepszego filmu, najlepszego aktora i najlepszej aktorki, za najlepszy scenariusz i najlepszą reżyserię.
 

 

PAN Z MILIONAMI:

 

Reżyseria: Frank Capra

Scenariusz: Robert Riskin

Zdjęcia: Joseph Walker

Muzyka: Dimitri Tiomkin

Na podstawie: opowiadania Clarence Budington Kelland

Produkcja: USA

Rok produkcji: 1936

Obsada: Gary Cooper, Jean Arthur, Lionel Stander, Douglass Dumbrille, Ruth Donnelly

·        Reżyser ukazuje różnicę między Ameryką wiejską a miejską oraz zwycięstwo chytrego prowincjusz nad ludźmi z metropolii

·        Zawsze zwycięży dobro

 

 

ZAGINIONY HORYZONT:

 

Reżyseria: Frank Capra

Scenariusz: Robert Riskin, Sidney Buchman

Zdjęcia: Joseph Walker

Muzyka: Dimitri Tiomkin

Scenografia: Babs Johnstone

Na podstawie: powieści Jamesa Hiltona

Produkcja: USA

Rok produkcji: 1937

Obsada: Ronald Colman, Jane Wyatt ,John Howard , Thomas Mitchell , Isabel Jewell

·        Brytyjski dyplomata, Robert Conway i mała grupa innych osób znajduje się w samolocie, który ląduje i rozbija się w Himalajach. Pasażerowie zostają uratowani przez tajemniczych osobników, którzy prowadzą ich przez góry do pięknej niczym rajski ogród doliny Shangri-La. Dolina jest otoczona górami i odcięta od świata, nad którym zbierają się czarne, wojenne "chmury". Cudowna kraina wydaje się kuszącą ucieczką dla Conwaya, świadomego nieuchronności nadchodzącej II Wojny Światowej

 

 

PIENIĄDZE TO NIE WSZYSTKO (CIESZMY SIĘ ŻYCIEM):

 

Reżyseria: Frank Capra

Scenariusz: Robert Riskin

Zdjęcia: Joseph Walker

Muzyka: Dimitri Tiomkin

Scenografia: Stephen Goosson

Na podstawie: sztuki George'a S. Kaufmana i Mossa Harta

Produkcja: USA

Rok produkcji: 1938

Obsada: Edward Earle, Halliwell Hobbes, H.B. Warner, Samuel S. Hinds, Donald Meek, Spring Byington, Ann Miller, Edward Arnold, James Stewart, Jean Arthur

·         Alice Sycamore zaprasza na wspólną rodzinną kolację swojego narzeczonego Tony'ego Kirby wraz z jego rodzicami. Kirby to ludzie zamożni, poważani, o staroświeckich poglądach, natomiast Sycamore'owie to prawdziwie unikatowy zbiór dziwaków. Gdy obie familie spotykają się, dochodzi do zabawnej kolizji dwóch odmiennych stylów życia, filozofii i poglądów.

·         Ta adaptacja nagrodzonej Pulitzerem sztuki George'a S. Kaufmana i Mossa Harta otrzymała dwie statuetki Oskara - w kategorii najlepszego filmu oraz za reżyserię dla Franka Capry.

 

 

PAN SMITH JEDZIE DO WASZYNGTONU:

 

Reżyseria: Frank Capra

Scenariusz: Sidney Buchman

Zdjęcia: Joseph Walker

Muzyka: Dimitri Tiomkin

Scenografia: Lionel Banks

Na podstawie: opowiadania Lewisa R. Fostera

Produkcja: USA

Rok produkcji: 1939

Obsada: Harry Carey (Prezydent), Jean Arthur (Clarissa Saunders), James Stewart (Jefferson Smith), Claude Rains, Edward Arnold, Guy Kibbee

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin