Pkt. 5.Model widowiska Griffitha.
ROZWIĄZANIA TECHNICZNE I NARRACYJNE GRIFFITHA:
1. Swobodna zmiana planów w obrębie sekwencji
2. Pojawia się u niego aktorstwo psychologiczne w licznych zbliżeniach twarzy aktora
3. Oderwanie punktu widzenia kamery od środkowego rzędu teatralnego
4. Opowieść filmowa poddana wymogom dramaturgii powieściowej, z wyraźną ekspozycją i kulminacjami
5. Wyeksponowanie roli scenografii, kostiumu, rekwizytu i charakteryzacji w procesie budowania postaci ekranowych
6. Wysubtelnienie techniki operatorskiej i oświetleniowej: kręcenie w naturalnych plenerach, kompozycja kadru nawiązująca do malarstwa realistycznego, estetyczna dbałość o ustawienie kamery
7. Rozwijanie technik montażowych- montaż równoległy, montaż motywowany psychologią postaci
David W. Griffith:
- pierwszy wielki narrator kina- artysta, który w doskonały sposób wykorzystał dostępne kinu niememu środki by mogło opowiadać złożone historie i wywoływać skomplikowane emocje- oskarżano go o rasizm oraz naiwność w twórczości, postawy były ambiwalentne wobec jego twórczych działań- jako pierwszy zrozumiał narracyjny potencjał tkwiący w filmowych środkach wyrazu i postanowił go w pełni wykorzystać- jego priorytetem było utrzymanie napięcia i zachowanie realizmu ( ważne !!! )- ograniczenie teatralnej gry aktorskiej ( uważał, że konwencje teatralne nie sprawdzają się jednak w kinie )- stosował bogatą dywersyfikację planów w w ramach ujęcia ogólnego, rozwijając kompozycję obrazu filmowego i jego głębię- tematyka filmowa społeczna: problemy społeczne, koszmar biedy, szczęśliwe i nieszczęśliwe miłości, choroby, wojna- upodobał sobie konwencję melodramatu, stał się mistrzem w tej kwestii
Narodziny Narodu- 1915r
· wywołał kontrowersje; zachwycenie stroną artystyczną idące w parze z oburzeniem o ideologiczny przekaz
· w oparciu o powieść Thomasa Dixona Człowiek klanu
· wojna światopoglądowa, północ-południe
· epika oraz intymny portret ludzkich emocji i dramatów
· film melodramatyczny, historyczny oraz batalistyczny 9synkretyzm gatunków)
· apologia Ku Klux Klanu, jako legenda białego południa
Nietolerancja- 1916r.
· przeplatanie czterech opowieści: 1. opowieść ze współczesnego Chicago, traci pracę przez zamieszki związane ze strajkiem; 2. opowieść o upadku Babilonu. 3. masakra w noc św. bartłomieja. 3. ukrzyżowanie Chrystusa
· koniec filmu jest sekwencją szczęśliwości, która nadejdzie po zrzuceniu okowów nietolerancji
· wyzwanie estetyczne wobec publiczności
mocnyonion