Pkt 5. Model widowiska Gruffith'a.doc

(28 KB) Pobierz

Pkt. 5.Model widowiska Griffitha.

 

ROZWIĄZANIA TECHNICZNE I NARRACYJNE GRIFFITHA:

 1. Swobodna zmiana planów w obrębie sekwencji

2. Pojawia się u niego aktorstwo psychologiczne w licznych zbliżeniach twarzy aktora

3. Oderwanie punktu widzenia kamery od środkowego rzędu teatralnego

4. Opowieść filmowa poddana wymogom dramaturgii powieściowej, z wyraźną ekspozycją i kulminacjami

5. Wyeksponowanie roli scenografii, kostiumu, rekwizytu i charakteryzacji w procesie budowania postaci ekranowych

6. Wysubtelnienie techniki operatorskiej i oświetleniowej: kręcenie w naturalnych plenerach, kompozycja kadru nawiązująca do malarstwa realistycznego, estetyczna dbałość o ustawienie kamery

7. Rozwijanie technik montażowych- montaż równoległy, montaż motywowany psychologią postaci

 

David W. Griffith:

- pierwszy wielki narrator kina
- artysta, który w doskonały sposób wykorzystał dostępne kinu niememu środki by mogło opowiadać złożone historie i wywoływać skomplikowane emocje
- oskarżano go o rasizm oraz naiwność w twórczości, postawy były ambiwalentne wobec jego twórczych działań
- jako pierwszy zrozumiał narracyjny potencjał tkwiący w filmowych środkach wyrazu i postanowił go w pełni wykorzystać
- jego priorytetem było utrzymanie napięcia i zachowanie realizmu ( ważne !!! )
- ograniczenie teatralnej gry aktorskiej ( uważał, że konwencje teatralne nie sprawdzają się jednak w kinie )
- stosował bogatą dywersyfikację planów w w ramach ujęcia ogólnego, rozwijając kompozycję obrazu filmowego i jego głębię
- tematyka filmowa społeczna: problemy społeczne, koszmar biedy, szczęśliwe i nieszczęśliwe miłości, choroby, wojna
- upodobał sobie konwencję melodramatu, stał się mistrzem w tej kwestii

 

Narodziny Narodu- 1915r

·         wywołał kontrowersje; zachwycenie stroną artystyczną idące w parze z oburzeniem o ideologiczny przekaz

·         w oparciu o powieść Thomasa Dixona Człowiek klanu

·         wojna światopoglądowa, północ-południe

·         epika oraz intymny portret ludzkich emocji i dramatów

·         film melodramatyczny, historyczny oraz batalistyczny 9synkretyzm gatunków)

·         apologia Ku Klux Klanu, jako legenda białego południa

 

Nietolerancja- 1916r.

·         przeplatanie czterech opowieści: 1. opowieść ze współczesnego Chicago, traci pracę przez zamieszki związane ze strajkiem; 2. opowieść o upadku Babilonu. 3. masakra w noc św. bartłomieja. 3. ukrzyżowanie Chrystusa

·         koniec filmu jest sekwencją szczęśliwości, która nadejdzie po zrzuceniu okowów nietolerancji

·         wyzwanie estetyczne wobec publiczności

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin