Czego możemy się nauczyć z opowieści "Pinokio"?
SCENARIUSZ LEKCJI Z JĘZYKA POLSKIEGO PRZEPROWADZONEJ Cel ogólny: uświadomienie uczniom właściwości niektórych zachowań ze wskazaniem na sposoby właściwego postępowania.Cele szczegółowe:- zna słowa bliskoznaczne, wyrażenia, zwroty, przysłowia związane ze słowem: dobry oraz zły,- potrafi zdefiniować znaczenie słowa: dobry oraz zły,- rozpoznaje i nazywa najistotniejsze cechy człowieka,- analizuje zachowania w sytuacjach problemowych,- dokonuje wyboru wskazówek, które pomogą zwalczyć własne wady,- formułuje wnioski na temat sposobów właściwego postępowania,- dba o estetykę zapisu.Metody i techniki:- metody czynnościowe - działania twórcze uczniów,- analiza funkcjonalna tekstu literackiego,- heureza z elementami dyskusji,- mapa mentalna.Formy pracy:- indywidualna,- zbiorowa, - grupowa. Środki dydaktyczne: tekst literacki "Pinokio" C. Collodi, Słownik Wyrazów Bliskoznacznych pod red. Stanisława Skorupki, plansze zawierające przestrogi przed złym postępowaniem - przygotowane przez nauczyciela.Tok lekcji1. Uświadomienie uczniom celów lekcji, podanie i zapisanie tematu lekcji.2. Przypomnienie wypowiedzi jednego z bohaterów - GADAJĄCEGO ŚWIERSZCZA: Biada chłopcom, którzy buntują się przeciwko rodzicom i z kaprysu porzucają dom ojcowski! Nigdy nie będzie im dobrze na tym świecie i wcześniej czy później gorzko pożałują tego kroku. str. 118POLECENIE: W jakich okolicznościach Gadający Świerszcz wypowiedział te słowa do Pinokia i jakie były konsekwencje postępowania (negatywnego) bohatera? / Dżeppetto został aresztowany przez karabinierów, a Pinokio postanawia uciec z domu, gdyż nie ma zamiaru chodzić do szkoły i podporządkować się poleceniom ojca. Z tego wynikają kolejne kłopoty małego, drewnianego pajacyka /3. Przypomnienie wypowiedzi jednego z bohaterów - DOBREJ WRÓŻKI: "Dzieci, które z takim oddaniem wspierają swoich rodziców w nędzy i pielęgnują ich w chorobach, zawsze zasługują na wielką pochwałę i na wielką miłość, nawet jeżeli nie mogą uchodzić za wzór posłuszeństwa i dobrego zachowania. W przyszłości kieruj się rozsądkiem, a będziesz szczęśliwy" str. 188POLECENIE: W jakich okolicznościach Dobra Wróżka wypowiedziała te słowa do Pinokia i dlaczego?/ Pinokio ciężko pracował, aby zarabiać na codzienny kubek mleka dla swojego ciężko chorego ojca /Pod wpływem doświadczeń i troskliwej opieki mądrej i dobrej wróżki Pinokio starał się naprawić swe błędy.4. POLECENIE: Uczniowie poszukują wyrazów bliskoznacznych
"DOBRY"
"ZŁY"
- życzliwy- pomocny- przyjazny- szlachetny- prawy- zacny
- dobry człowiek- dobra matka- łagodny charakter- wyrozumiały ojciec
- niedobry- nieżyczliwy- wrogi - niegodziwy- nieprzyjemny
- zły człowiek- zły czyn- zły gospodarz- fatalny pomysł- pieski żywot
* Dobrych mało.* Tak dobry, że się na nic nie przyda.- Dobrzy cierpią za złych.
* Zły to ptak, co własne gniazdo kala.* Złego nie żałuj.- Złych więcej niż dobrych.
5. Uczniowie wykonują mapę mentalną.POLECENIE: Korzystając ze zdobytych wiadomości i obserwacji dopisz po dwie cechy pozytywne i dwie cechy, których chciałbyś się pozbyć do poszczególnych ról, jakie pełnicie w życiu.6. POLECENIE: Liderzy poszczególnych grup odczytują zapisy na swoich mapach mentalnych, a następnie zapisujemy na tablicy te cechy, które się powtarzają7. Uczniowie otrzymują kartki z wypisanymi przestrogami.POLECENIE: Korzystając z opowieści "Pinokio" odszukajcie kto i w jakich okolicznościach udzielił danej przestrogi bohaterowi. Spróbujcie sformułować naukę płynącą z tych rad dla bohatera.- "Nie słuchaj rad tych towarzyszy, w przeciwnym razie pożałujesz tego." BIAŁY KOS str. 50- "Głód nie zna ani kaprysów, ani samakoszostwa." GOŁĄB str. 102- "Nie ufaj tym, co obiecują, że się wzbogacą z dnia na dzień." CIEŃ GADAJĄCEGO ŚWIERSZCZA str. 57- "Próżniactwo to najgorsza choroba, którą trzeba leczyć natychmiast, od samego dzieciństwa: później kiedy jesteśmy dorośli, nie można się już z niej wyleczyć." WRÓŻKA str. 114- "Bitki i branie się za czuby rzadko się dobrze kończą. Zawsze się zdarza jakieś nieszczęście." RAK MORSKI str. 121- "Dobry uczynek nigdy nie może przynieść szkody." 8. Rozmowa: Czy warto słuchać rad innych (kolegów, koleżanek, rodziców, nauczycieli)?9. PRACA DOMOWA: Napisz pracę będącą autorefleksją na temat: W jaki sposób mogę stać się lepszym człowiekiem?10. OCENA PRACY UCZNIÓW
beata2702