elektrotechnika.pdf

(334 KB) Pobierz
292064359 UNPDF
ELEKTROTECHNIKA I ELEKTRONIKA W POJAZDACH
Prąd stały (ang. direct current , DC) – w odróżnieniu od prądu zmiennego i przemiennego
(ang. alternating current , AC) – prąd stały charakteryzuje się stałą wartością natężenia oraz
kierunkiem przepływu.
Zaletą prądu stałego jest to, że w przypadku zasilania takim prądem wartość chwilowa
dostarczanej mocy jest stała, co ma duże znaczenie dla wszelkich układów wzmacniania i
przetwarzania sygnałów. Większość półprzewodnikowych układów elektronicznych zasilana
jest prądem stałym (a przynajmniej napięciem stałym). Główną zaletą takiego rozwiązania
jest to, że urządzenia zawierające układy elektroniczne mogą być zasilane bezpośrednio z
przenośnych źródeł energii (baterii lub akumulatorów).
Dla urządzeń, które używane są w pobliżu sieciowej energii elektrycznej stosuje się zasilanie
prądem stałym wytwarzanym przez zasilacze sieciowe. W zasilaczu sieciowe napięcie
przemienne jest najpierw transformowane na odpowiedni poziom napięcia, prostowane za
pomocą mostka Graetza oraz filtrowane, tak aby jego ostateczny przebieg był jak najbardziej
zbliżony do wartości stałej.
Moc dowolnego odbiornika w układzie prądu stałego jest obliczana jako:
gdzie: P – moc, U – stałe napięcie elektryczne, I – stały prąd elektryczny.
Z powyższego równania wynika zatem, że tę samą moc (a więc i energię) można przesłać
przy różnych wartościach napięcia i prądu. Przepływający prąd stały powoduje powstawanie
strat cieplnych w przewodniku, których wartość jest wprost proporcjonalna do kwadratu
wartości natężenia prądu. Dlatego też przy układach o wyższej mocy dąży się do zasilania
jak najwyższym napięciem, co prowadzi do obniżenia wartości natężenia prądu (dla tej samej
wymaganej mocy). Niestety, transformacja prądu stałego nie jest możliwa. Obniżenie
wartości wymaganego napięcia można wykonać stosunkowo łatwo (np. za pomocą dzielnika
napięcia, lub diody Zenera), niemniej jednak są to metody stratne. Podwyższenie wartości
napięcia praktycznie może być zrealizowane tylko za pomocą uprzedniej zmiany prądu
stałego w przemienny, transformacje prądu przemiennego a następnie przetworzenie
ponownie na prąd stały. Obecnie elektroniczne układy transformujące prąd stały (zarówno na
wartości wyższe jak i niższe) osiągają duże sprawności, powyżej 90 %.
Jednym z najpopularniejszych źródeł prądu (napięcia) stałego jest bateria, której napięcie
wyjściowe ma wartość rzędu 1.5 V. W miniaturowych urządzeniach użycie więcej niż 2
(rzadko więcej niż 4) baterii nie jest możliwe z uwagi na ograniczenia gabarytowe. Dostępne
napięcie jest więc rzędu 3 V, co czasami jest wartością niewystarczającą.
292064359.010.png 292064359.011.png
Prąd zmienny – prąd elektryczny, którego wartość natężenia jest funkcją czasu. Prąd
zmienny jest pojęciem, którym można opisać każdy rodzaj prądu – nawet prąd stały jest
bowiem funkcją czasu.
Niemniej jednak przyjmuje się, że wartości chwilowe prądu zmiennego ulegają zmianom. W
zależności od charakteru tych zmian można wyróżnić następujące rodzaje prądu:
·
prąd okresowo zmienny
o prąd tętniący
o prąd przemienny
·
prąd nieokresowy
Wszystkie powyższe pozycje poza ostatnią są przypadkami szczególnymi prądu zmiennego i
mają one swoje specjalne znaczenie w elektrotechnice i elektronice. Prąd zmienny
nieokresowy może reprezentować prąd o dowolnej zmienności w czasie (czarna krzywa na
rysunku), lub też prąd zmieniający się zgodnie z określoną funkcją matematyczną lub
zjawiskiem matematycznym. Na przykład uderzenie pioruna w linię energetyczną powoduje
powstanie fali udarowej o określonym kształcie, która przebiega jednorazowo, nie ma więc
zjawiska okresowości.
Rezystancja (opór) jest miarą oporu czynnego, z jakim element przeciwstawia się
przepływowi prądu elektrycznego.
Zwyczajowo rezystancję oznacza się symbolem R .
Jednostką rezystancji w układzie SI jest om (1 Ω).
Odwrotność rezystancji to konduktancja, której jednostką jest simens.
292064359.012.png
Dla większości materiałów ich rezystancja nie zależy od natężenia prądu, wówczas natężenie
prądu jest proporcjonalne do przyłożonego napięcia. Zależność ta znana jest jako prawo
Ohma:
Rezystancja przewodnika o jednakowym przekroju poprzecznym do kierunku przepływu
prądu jest proporcjonalna do długości przewodnika, odwrotnie proporcjonalna do przekroju i
zależy od materiału, co wyraża wzór:
gdzie
·
L - długość elementu,
·
S - pole przekroju poprzecznego elementu,
·
ρ - rezystywność materiału.
Rezystywność zwana oporem właściwym jest miarą oporu, z jaką dany materiał
przeciwstawia się przepływowi prądu elektrycznego.
Niektóre z materiałów przejawiają specyficzne właściwości ze względu na rezystancję -
zobacz: rezystancja ujemna, nadprzewodnictwo.
W obwodach prądu przemiennego natężenie prądu zależy nie tylko do rezystancji lecz także
od reaktancji elementu. Uogólnieniem i rozwinięciem pojęcia rezystancji w obwodach prądu
przemiennego na elementy, pojemnościowe (kondensator) i indukcyjne (cewka) jest
impedancja. Rezystancja jest wówczas częścią rzeczywistą impedancji zespolonej.
Pojemnością elektryczną odosobnionego przewodnika nazywamy wielkość fizyczna C
równą stosunkowi ładunku q zgromadzonego na przewodniku do potencjału tego
przewodnika.
Odosobniony przewodnik to ciało znajdujące się w tak dużej odległości od innych ciał, że
wpływ ich pola elektrycznego jest pomijalny. Jednostką pojemności elektrycznej jest farad.
292064359.013.png 292064359.001.png 292064359.002.png 292064359.003.png
Pojemność wzajemna dwóch naładowanych przewodników, zawierających ładunki q i -q
wynosi:
gdzie: i to potencjały tych przewodników.
Pojemność wzajemna jest podstawowym parametrem układów elektrycznych gromadzących
ładunek w wyniku różnicy potencjałów w tym i kondensatorów. Określenie wzajemna jest
zazwyczaj pomijane.
Impedancja , moduł impedancji , opór całkowity , zawada (oznaczona Z ) - wielkość
opisująca elementy w obwodach prądu przemiennego.
Impedancja jest rozszerzeniem pojęcia rezystancja z obwodów elektrycznych prądu stałego,
umożliwia rozszerzenie prawa Ohma na obwody prądu przemiennego.
Impedancja Z elementu obwodu prądu przemiennego jest definiowana jako
gdzie:
·
U r - napięcie elektryczne,
·
I r - natężenie prądu przemiennego.
Jest wypadkową oporu czynnego (rezystancji) R i biernego (reaktancji) X .
Akumulator kwasowo-ołowiowy – rodzaj akumulatora elektrycznego, opartego na
ogniwach galwanicznych zbudowanych z elektrody ołowiowej, elektrody z tlenku ołowiu (IV)
(PbO 2 ) oraz ok. 37% roztworu wodnego kwasu siarkowego, spełniającego rolę elektrolitu.
Akumulator ołowiowy został wynaleziony przez francuskiego fizyka Gastona Planté w 1859 r.
Mimo wielu jego wad jest to wciąż najbardziej popularny rodzaj akumulatorów elektrycznych.
Występuje w niemal wszystkich samochodach, a także wielu innych pojazdach. Oprócz tego
stanowi często jeden z elementów awaryjnego zasilania budynków, zakładów
przemysłowych, szpitali, centrali telefonicznych i polowych systemów oświetleniowych.
292064359.004.png 292064359.005.png 292064359.006.png 292064359.007.png 292064359.008.png
Typowy akumulator samochodowy jest zbudowany z 6 ogniw ołowiowo-kwasowych
połączonych szeregowo. Każde ogniwo generuje siłę elektromotoryczną równą 2,1 V . Cały
akumulator generuje zatem napięcie znamionowe równe 12,6 V.
Pojedyncze ogniwo składa się z:
·
anody wykonanej z metalicznego ołowiu - (-) - w trakcie poboru prądu i (+) w trakcie
ładowania
·
katody wykonanej z PbO 2 - (+) - w trakcie poboru prądu i (-) w trakcie ładowania
·
elektrolitu - którym jest wodny, ok. 37% roztwór kwasu siarkowego z rozmaitymi
dodatkami
W ogniwie tym, w trakcie poboru prądu zachodzą następujące reakcje chemiczne na
elektrodach:
anoda - utlenianie
katoda - redukcja
W trakcie ładowania zachodzą dokładnie takie same reakcje, tyle że w drugą stronę.
Jak widać na obu elektrodach w trakcie poboru prądu wydziela się siarczan ołowiu (IV)
(PbSO 4 ). Stan całkowitego rozładowania akumulatora polega na całkowitym przekształceniu
obu elektrod w stały siarczan ołowiu i jest nieodwracalny. W praktyce zapobiega się tzw.
zasiarczeniu elektrod stosując specjalną ich konstrukcję, która utrudnia osadzanie się na ich
powierzchni nieprzenikalnej warstwy kryształów siarczanu ołowiu. Akumulatory
samochodowe nie są jednak generalnie zaprojektowane do częstego całkowitego
rozładowania, lecz raczej do funkcjonowania w stanie całkowitego naładowania. Każde
rozładowanie akumulatora samochodowego skutkuje trwałym obniżeniem jego sprawności.
Z drugiej strony - przeładowanie akumulatora skutkuje wydzieleniem dużych ilości wodoru
(tzw. zagotowaniem). Wodór w połączeniu z powietrzem tworzy mieszankę wybuchową, która
może eksplodować pod wpływem iskry elektrycznej. Stąd ładowanie akumulatorów należy
przeprowadzać w dobrze wentylowanych wnętrzach lub na otwartym terenie.
Akumulatory tzw. "bezoobsługowe" i "żelowe"
Wadą akumulatorów ołowiowych jest ryzyko wycieku z nich kwasu siarkowego oraz
parowanie wody powodujące zbyt duże jego stężenie w elektrolicie. Oba kłopoty rozwiązuje
się stosując albo bardzo szczelne, nierozbieralne obudowy i/lub stosując elektrolity żelowe.
Elektrolity żelowe są nadal wodnymi roztworami kwasu siarkowego, jednak dodaje się do
nich środka żelującego (np: żywice silikonowe), który jednocześnie zapobiega parowaniu
wody i wyciekom. Oba typy akumulatorów - uszczelnione i żelowe nazywa się
"bezobsługowymi" - gdyż w zasadzie nie wymagają one kontrolowania składu i ilości
elektrolitu.
292064359.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin