silnik_uklad_zaplonowy.pdf

(989 KB) Pobierz
(Microsoft Word - 07 Silnik uk\263ad zap\263onowy.doc)
UKŁADZAPŁONOWY
Wsilnikuzasilanymbenzynąwchwilizapłonuznacznaczęśćpaliwaznajdujesięwstanie
odparowanymtworzączpowietrzemmieszankę.Dozapłonumieszanki,którejtemperatura
pod koniec spręŜania jest niŜsza niŜ jej temperatura samozapłonu (inaczej niŜ silniku
wysokopręŜnym), niezbędna jest pewna energia. Dostarcza ją świeca zapłonowa, kiedy
międzyjejelektrodamidochodzidoprzeskokuiskry.SystemsłuŜącydowytworzeniaiskry
nazywamyukłademzapłonowym,aźródłemenergiijestakumulatorlubalternator.
Narysunkupokazanotradycyjnyukładzapłonowyzprzerywaczemirozdzielaczemzapłonu.
292077114.003.png
Nowoczesne,sterowaneelektronicznieukładyzapłonowemogąwystępowaćwtrzech
odmianach.
Układzapłonowyzcewkądwubiegunową
WelektronicznychukładachzapłonowychtegotypunakaŜdedwacylindryprzypadajedna
cewkadwubiegunowa.Cewkatamadwawyjściawysokiegonapięciaizasilajednocześnie
dwie świece zapłonowe. Zgodnie z tą zasadą silnik czterocylindrowy jest wyposaŜony w
dwie cewki dwubiegunowe, a silnik sześciocylindrowy w 3 cewki (rys.). Sterowanie
poszczególnych cewek dwubiegunowych odbywa się przemiennie z modułu zapłonu. W
chwilizapłonumieszankiwjednymcylindrzeprzeskokiskrynastępujenadwóchświecach
równocześnie,przyczymiskrawdrugimcylindrze(któryjestwfaziewydechu)jest„jałowa”.
Układzapłonowyzcewkączterobiegunową
InnąmoŜliwościąrozdziałuwysokiegonapięcianaposzczególnecylindryjestzastosowanie
cewkizapłonowejczterobiegunowej,składającejsięzdwóchuzwojeńpierwotnychijednego
wtórnego.ZastosowaniediodynakaŜdymwyjściucewkiumoŜliwiaprzeskokiskiertylkona
danejparześwieczapłonowych.
292077114.004.png 292077114.005.png
UkładzapłonowyzindywidualnymicewkaminakaŜdycylinder
Układzindywidualnymicewkamizapłonowymi,zintegrowanymizeświecami,jestokreślany
mianem zapłonu bezpośredniego (cewki indywidualne nazywane są takŜe jako cewki
palcowe lub ołówkowe). Wszystkie cewki są umieszczane bezpośrednio nad świecami
zapłonowymiwgłowicysilnika.Zuwaginabrakprzewodówwysokiegonapięciacewkite
mogą posiadać szczególnie małe wymiary przy jednoczesnym generowaniu w uzwojeniu
wtórnymmaksymalnegonapięcia,któremoŜedochodzićdo45kV.
Na wszystkie istotneparametry pracy silnika:moc, zuŜycie paliwa, temperaturę i stopień
toksyczności spalin duŜy wpływ wywiera kąt wyprzedzenia zapłonu, będący kątem
pomiędzy zapłonem mieszanki a połoŜeniem tłoka w górnym martwym punkcie. Ma to
związekzjegowpływemnaczastrwaniaprocesuspalania.Kątwyprzedzeniazapłonumusi
być dostosowany do obciąŜenia silnika i jego prędkości obrotowej. We współczesnych
układach zapłonowych zrezygnowano z elementu mechanicznego, jakim był rozdzielacz
wysokiego napięcia, ponadto układ zapłonowy jest zintegrowany z układem wtryskowym.
Posiadawspólnysterownikzzaprogramowanącharakterystykąkątawyprzedzeniazapłonu
orazwykorzystujesygnałyztychsamymczujników,coukładwtryskowy.
NarysunkuponiŜejpokazanoprzykładycewekpalcowychimodułówzapłonowych.
292077114.006.png 292077114.001.png
Świecezapłonowe
Świecazapłonowaskładasięzelektrodyśrodkowej,izolatora,korpusuielektrodymasowej.
Między elektrodą środkową a masową przeskakuje iskra, zdolna zapalić mieszankę
paliwowopowietrzną. Od sprawności świecy zapłonowej zaleŜą łatwość uruchomienia
silnika, parametry biegu jałowego, zdolność do przyspieszania, czy moŜliwość rozwijania
prędkościmaksymalnej.Dlategoniebezznaczeniajestprzestrzeganiezaleceńproducenta
samochodu dotyczących stosowania właściwych świec zapłonowych, tzn. posiadających
określonąciepłotę.Wartośćcieplnajestpodanawoznaczeniutypuświecyzapłonowej.
Świecazapłonowa,zaleŜnieodkonstrukcji,moŜemiećjedną,dwie,trzylubczteryelektrody
masowe.ŚwiecewieloelektrodowecharakteryzująsięmniejszymzuŜyciemelektrod.Dzięki
temu nie trzeba okresowo regulować przerwy iskrowej, a zapotrzebowanie na napięcie
zapłonujestnaprawiestałympoziomiewokresiemiędzywymianamiświec.
DuŜą rolę odgrywa nie tylko ilość elektrod oraz ich kształt, ale i materiał, z którego są
wykonane.NaprzykładplatynacharakteryzujesięwysokąodpornościąnazuŜycieikorozję,
zkoleirdzeńmiedzianylubstopsrebrawelektrodzieśrodkowejdajemoŜliwośćwiększego
obciąŜaniacieplnegoświec.
Obecniewbudowieświecstosujesięnowemateriały.Naprzykładpierwiastekchemiczny
irydstosowanywstopiezplatynąpowoduje,Ŝestopstajesiębardziejodpornyitwardszyod
samej platyny. Świece z elektrodami środkowymi ze stopu irydium dają równomierne
spalaniemieszankiwcylindrachwewszystkichstadiachpracysilnika,łączniezrozruchemi
gwałtownymprzyspieszaniem.WświecachzapłonowychSuperPlusfirmyBoschelektroda
środkowajestwykonanazestopuzdodatkiemitru,któryumoŜliwiapowstawaniewarstwy
tlenków na elektrodzie, podnoszących odporność świecy na wysokie temperatury i
zwiększającychjejtrwałość.
292077114.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin