APG-01 - Seat Leon II.pdf

(10023 KB) Pobierz
www.noweauto.com.pl
ISSN 1644-8812
ROK 2010
WYDANIE BEZPŁATNE
SEAT LEON II
NR 1
HISTORIA MODELU, DANE EKSPLOATACYJNE,
ROZWIĄZANIA TECHNICZNE, CZĘŚCI ZAMIENNE
892351414.511.png 892351414.622.png 892351414.732.png 892351414.785.png 892351414.001.png 892351414.012.png 892351414.022.png 892351414.033.png 892351414.044.png 892351414.055.png 892351414.062.png 892351414.063.png 892351414.065.png 892351414.076.png 892351414.087.png 892351414.098.png 892351414.109.png 892351414.119.png 892351414.130.png 892351414.141.png 892351414.152.png 892351414.163.png 892351414.173.png 892351414.184.png 892351414.195.png 892351414.206.png 892351414.217.png 892351414.228.png 892351414.239.png 892351414.250.png 892351414.261.png 892351414.272.png 892351414.283.png 892351414.292.png 892351414.303.png 892351414.313.png 892351414.324.png 892351414.335.png 892351414.346.png 892351414.357.png 892351414.368.png 892351414.379.png 892351414.390.png 892351414.401.png 892351414.412.png 892351414.423.png 892351414.434.png 892351414.445.png 892351414.453.png 892351414.457.png 892351414.467.png 892351414.478.png 892351414.489.png 892351414.500.png 892351414.512.png 892351414.523.png 892351414.534.png 892351414.545.png 892351414.556.png 892351414.567.png 892351414.578.png 892351414.589.png 892351414.600.png 892351414.611.png 892351414.623.png 892351414.634.png 892351414.645.png 892351414.656.png 892351414.667.png 892351414.678.png 892351414.689.png 892351414.699.png 892351414.710.png 892351414.721.png 892351414.733.png 892351414.744.png 892351414.755.png 892351414.766.png 892351414.777.png 892351414.780.png 892351414.781.png 892351414.782.png
Spis treści
Auto po gwarancji
Seat Leon II
4-9
Prezentacja modelu
NARZĘDZIA
DLA PROFESJONALISTÓW
10-11
Program obsługi okresowej
Od Wydawcy:
Z przyjemnością zapraszam do lektury
Katalogu Auto Po Gwarancji.
Jego innowacyjna formuła sprawia,
że nie konkuruje on bezpośrednio
z żadnym wydawnictwem obecnym
na rynku. Wypełnia jedynie lukę:
prezentuje motoryzację okiem mechanika.
12-13
Oświetlenie
Nawet po wielu latach
użytkowania
narzędzia FACOM
wyglądają jak nowe.
14-15
Opony
WYSOKA TRWAŁOŚĆ
16-17
Katalog Auto Po Gwarancji powstał
z myślą o ludziach z branży - mechanikach,
sprzedawcach części a także tych, którzy
ze względu na zajmowane stanowisko
podejmują ważne decyzje związane
z zatowarowaniem magazynów,
doborem partnerów handlowych
czy konfi guracją fl oty samochodowej.
Zawieszenie
18-19
Amortyzatory
Dzięki innowacyjnym
rozwiązaniom,
narzędzia FACOM
są wyjątkowo skuteczne.
20-21
Hamulce
INNOWACJA
Kluczem do sukcesu w branży motoryza-
cyjnej jest nieustanne poszerzanie wiedzy,
dobór właściwych partnerów biznesowych
i zastosowanie odpowiednich części
zamiennych. I właśnie w tym pomaga
Katalog Auto Po Gwarancji.
Jacek Ambrozik
22-23
Napęd, sprzęgło
Profil OGV ®
przenosi
na nakrętkę
większą siłę.
24-25
Filtry, alternatory
PS. Zapraszam na www.noweauto.com.pl
Znajdziecie tam jeszcze więcej
ciekawych, technicznych materiałów!
26-27
Oleje
Narzędzia FACOM
ograniczają ryzyko
kontuzji
podczas pracy.
BEZPIECZEŃSTWO
DYSTRYBUCJA:
KATALOG AUTO PO GWARANCJI JEST
DOSTĘPNY W SIECIACH:
AD POLSKA, MOTO-PROFIL I POLCAR.
Można go także pobrać ze strony
www.noweauto.com.pl
28-29
Układ zapłonowy
30-31
Technika: fi ltry, sprzęgła
www.adpolska.pl
AD Polska działa na krajowym rynku od paź-
dziernika 2000 roku skupiając obecnie trzy
regionalne hurtownie partnerskie, 40 lokalnych
fi lii sprzedaży, ok. 150 placówek AD Serwis
oraz 260 warsztatów Auto Primo.
32-33
Narzędzia
www2.moto-profi l.pl
Od 1993 roku specjalizuje się w imporcie
i dystrybucji samochodowych części zamien-
nych. Oferuje także wyposażenie warsztatowe,
rozwiązania informatyczne oraz szkolenia
dla mechaników. Sieć: 700 partnerów
handlowych.
WWW.FACOM.PL
Stanley Sales and Marketing Poland Sp. z o.o.
ul. Modlińska 190 03-119 Warszawa
tel. (22) 510-36-26, fax. (22) 510-36-56
www.polcar.com.pl
Specjalnością Polcaru jest dystrybu-
cji części samochodowych stosowa-
nych w naprawach powypadkowych.
Jest preferowanym dostawcą czę-
ści do sieci naprawczej PZU. Firma
istnieje od 1986 roku.
info@facom.pl
892351414.783.png 892351414.784.png 892351414.786.png 892351414.787.png 892351414.788.png 892351414.789.png 892351414.790.png 892351414.791.png 892351414.792.png 892351414.793.png 892351414.794.png 892351414.795.png 892351414.002.png 892351414.003.png 892351414.004.png 892351414.005.png 892351414.006.png 892351414.007.png 892351414.008.png 892351414.009.png 892351414.010.png 892351414.011.png 892351414.013.png 892351414.014.png
 
892351414.015.png 892351414.016.png 892351414.017.png 892351414.018.png 892351414.019.png 892351414.020.png 892351414.021.png 892351414.023.png 892351414.024.png 892351414.025.png 892351414.026.png 892351414.027.png 892351414.028.png 892351414.029.png 892351414.030.png 892351414.031.png 892351414.032.png 892351414.034.png 892351414.035.png 892351414.036.png 892351414.037.png 892351414.038.png 892351414.039.png 892351414.040.png 892351414.041.png 892351414.042.png 892351414.043.png 892351414.045.png 892351414.046.png 892351414.047.png 892351414.048.png 892351414.049.png 892351414.050.png 892351414.051.png 892351414.052.png 892351414.053.png 892351414.054.png 892351414.056.png 892351414.057.png 892351414.058.png 892351414.059.png 892351414.060.png
 
 
 
 
892351414.061.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
892351414.064.png
 
 
 
 
 
 
892351414.066.png 892351414.067.png 892351414.068.png 892351414.069.png 892351414.070.png 892351414.071.png 892351414.072.png 892351414.073.png 892351414.074.png 892351414.075.png 892351414.077.png 892351414.078.png 892351414.079.png 892351414.080.png 892351414.081.png 892351414.082.png 892351414.083.png 892351414.084.png 892351414.085.png 892351414.086.png 892351414.088.png 892351414.089.png 892351414.090.png 892351414.091.png 892351414.092.png 892351414.093.png 892351414.094.png 892351414.095.png 892351414.096.png 892351414.097.png 892351414.099.png 892351414.100.png 892351414.101.png 892351414.102.png 892351414.103.png 892351414.104.png 892351414.105.png 892351414.106.png 892351414.107.png 892351414.108.png 892351414.110.png 892351414.111.png 892351414.112.png
 
PREZENTACJA: SEAT LEON II (od 2005 r.)
SEAT LEON II 2.0 TDI
Lata produkcji
Nadwozie, gwarancja
Samochód jest starannie zabez-
pieczony przed korozją - większość
elementów została ocynkowana.
Cen a:
o d 2 7 ty s. z ł
Okiem mechanika
od 2005 r.
Silnik
1995 TDI
SAMOCHÓD
SAMOCHÓD
Moc
130 KM
Poj. bagażnika
350 l
Gwarancja
Jeśli w grę wchodzi możliwość
zakupu pojazdu regularnie ser-
wisowanego z pierwszej ręki, war-
to pamiętać, że nadwozie Leona
objęte jest 12-letnią gwarancją na
korozję perforacyjną (z wyłączeniem
elementów wymiennych takich jak
drzwi, maska czy tylna klapa), która
jest przypisana do samochodu, a nie
do właściciela.
Badanie lakieru
Jeśli przed zakupem będziemy
kontrolować nadwozie tanim czujni-
kiem grubości lakieru, nie napotkamy
na żadne niespodzianki w postaci
elementów aluminiowych lub wyko-
nanych z tworzyw sztucznych.
Ś RE DN I
SILNIK 2.0 TDI
Hiszpańska wersja Golfa
Jest tak dobry jak VW Golf V, ale cieszy
się mniejszą popularnością. Zarówno
na rynku pierwotnym, jak i wtórnym.
Hiszpańska wersja Golfa
Najwięcej problemów w gamie
silników sprawia dwulitrowa jednostka
wysokoprężna 2.0 TDI PD o mocy 140 KM.
Posiada żeliwny blok, aluminiową głowicę,
dwa wałki rozrządu oraz pompowtryski-
wacze. Słynie z problemów z głowicą,
z usterek pompowtryskiwaczy oraz
awarii pompy oleju. Przy każdej wymianie
rozrządu należy sprawdzić stan wałka
pompy oleju.
Napęd rozrządu realizowany jest
przez pasek zębaty. Maksymalny
przebieg paska: 120 tys. km.
uchwyt w razie konieczności awaryj-
nego otwarcia drzwi (np. po wypad-
ku). Nad funkcjonalnością tylnych
można dyskutować. Chodzi o to, że
po kilku miesiącach otwierania palce
rysują wnękę pod nimi. Ponieważ aku-
rat z tych drzwi będą korzystać głów-
nie dzieci, wszelkie prośby o delikatną
eksploatację spełzną na niczym. Ale w
sumie to mało znaczący detal.
Samochód był modernizowany tylko
raz, w roku 2009. Producent ogra-
HISTORIA MODELU
NI SK I
2005: Prezentacja modelu.
Bazą konstrukcyjną jest
Volkswagen Golf V.
2006: Prezentacja sportowej
wersji FR. Wykorzystano w niej
185-konny silnik 2.0 TFSI. Leon
FR oferowany był też w wersji
z silnikiem 2.0 TDI 170 KM.
2009: Dyskretny lifting modelu.
Od 2009 roku produkowana jest
również wersja Cupra R. Pod jej
maską znalazł się 265-konny
silnik. Samochód posiada także
szperę XDS.
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
Bazuje na sprawdzonych rozwią-
zaniach Golfa V, a jednocześnie
wnosi świeży stylizacyjny powiew
do skostniałej niemieckiej grupy.
I co? I nic. Pomimo sportowych
aspiracji Leon pozostaje w cie-
niu swojego niemieckiego brata.
O ile w przypadku nijakiej pierw-
szej generacji modelu można to
było jakoś zrozumieć, o tyle II ge-
neracja, którą zaprojektował Walter
da Silva zasługuje już na znacznie
lepsze traktowanie. Samochód
wyróżnia się swoją stylizacją, ma
świetnie zestrojone zawieszenie
i bardzo przyzwoity stosunek ceny
do oferowanego wyposażenia.
Przeglądając portale ogłoszeniowe
okazuje się, że Leonów II jest trzy
razy mniej niż Golfów V. W szcze-
gólny sposób odzwierciedla to
udział w rynku obu konkurencyj-
nych a jednocześnie technicznie
spokrewnionych modeli.
Najtańsze zadbane Golfy V w ba-
zowych wersjach silnika i wyposa-
żenia kosztują ok. 26 tys. zł (rocz-
niki 2003, 2004). Ceny Leonów
(roczniki 2005) rozpoczynają się
od 27-28 tys. zł.
NADWOZIE
Seat Leon II oferowany jest w
jednej, pięciodrzwiowej wersji
nadwozia. Na pierwszy rzut oka
wygląda jak trzydrzwiówka i w
tym cały jego urok. Karoseria wy-
różnia się precyzyjnym pasowa-
niem poszczególnych elementów.
Powierzchnie blach nie uginają
się pod lekkim naciskiem dłoni.
Jedynie szczeliny pomiędzy po-
szczególnymi elementami poszy-
cia mogły by być odrobinę mniej-
sze. Uwagę zwracają szczególnie
rozbudowane, masywne progi,
bardzo solidne drzwi i przyjemny
odgłos ich zamykania - niezależ-
nie od tego czy samochód stoi na
równym podłożu, czy też (jedną
stroną) na wysokim krawężniku.
Przednie klamki - seryjnie w kolo-
rze nadwozia - gwarantują pewny
Z przodu producent postawił na
sprawdzony i tani w eksploatacji układ
McPherson. Możliwość wymiany samych
sworzni wahaczy obniża koszty
serwisowe. Wielu producentów fabrycznie
nituje sworznie do wahaczy - aby
je wymienić, trzeba rozwiercać nity.
Tu fabrycznie są one przykręcone, a zatem
ewentualna wymiana sworzni przebiegnie
szybko, sprawnie i tanio.
2005: Seat Leon II
Używany Leon
z roku 2005
kosztuje ok.
27 tys. zł. To
niewiele więcej niż
Golf V z roku 2003
Wymienne, przykręcane sworznie
wahaczy obniżają koszty
eksploatacji na naszych drogach.
2006: Seat Leon II FR
W Y SO KI
ZAWIESZENIE TYLNE
ZAWIESZENIE TYLNE
2009: Seat Leon II FL
Zawieszenie tylne jest konstrukcją
niezależną (poprzedni model miał belkę).
Oznacza to wyższe koszty serwisowe,
ale jednocześnie gwarantuje lepsze
właściwości jezdne. Cała konstrukcja
przytwierdzona jest do ramy pomocnic-
zej. Na każde tylne koło przypada jeden
solidny, nośny wahacz poprzeczny, jeden
dodatkowy wahacz poprzeczny oraz jeden
wahacz wzdłużny.
niczył sie jedynie do modyfi kacji de-
tali oraz odnowienia gamy silników.
Wizualnie uwagę zwraca m.in. nowy
przedni zderzak oraz nieznacznie zmo-
dyfi kowana deska rozdzielcza.
Wnętrze Leona, podobnie jak nadwo-
zie, zostało zaprojektowane z polotem.
Pamiętaj o regulacji zbieżności -
służą do tego śruby z podkładkami
mimośrodowymi dolnych wahaczy.
4
892351414.113.png 892351414.114.png 892351414.115.png 892351414.116.png 892351414.117.png 892351414.118.png 892351414.120.png 892351414.121.png 892351414.122.png 892351414.123.png 892351414.124.png 892351414.125.png 892351414.126.png 892351414.127.png 892351414.128.png 892351414.129.png 892351414.131.png 892351414.132.png 892351414.133.png 892351414.134.png 892351414.135.png 892351414.136.png 892351414.137.png 892351414.138.png 892351414.139.png 892351414.140.png 892351414.142.png 892351414.143.png 892351414.144.png 892351414.145.png 892351414.146.png 892351414.147.png 892351414.148.png 892351414.149.png 892351414.150.png 892351414.151.png 892351414.153.png 892351414.154.png 892351414.155.png 892351414.156.png 892351414.157.png 892351414.158.png 892351414.159.png 892351414.160.png 892351414.161.png 892351414.162.png 892351414.164.png
 
892351414.165.png 892351414.166.png 892351414.167.png 892351414.168.png 892351414.169.png 892351414.170.png 892351414.171.png 892351414.172.png 892351414.174.png 892351414.175.png 892351414.176.png 892351414.177.png 892351414.178.png 892351414.179.png 892351414.180.png 892351414.181.png 892351414.182.png 892351414.183.png 892351414.185.png 892351414.186.png 892351414.187.png 892351414.188.png 892351414.189.png 892351414.190.png 892351414.191.png 892351414.192.png 892351414.193.png 892351414.194.png 892351414.196.png 892351414.197.png 892351414.198.png 892351414.199.png 892351414.200.png 892351414.201.png 892351414.202.png 892351414.203.png 892351414.204.png 892351414.205.png 892351414.207.png 892351414.208.png 892351414.209.png 892351414.210.png 892351414.211.png 892351414.212.png 892351414.213.png 892351414.214.png 892351414.215.png 892351414.216.png 892351414.218.png 892351414.219.png 892351414.220.png 892351414.221.png 892351414.222.png 892351414.223.png 892351414.224.png 892351414.225.png 892351414.226.png 892351414.227.png 892351414.229.png 892351414.230.png 892351414.231.png 892351414.232.png 892351414.233.png 892351414.234.png 892351414.235.png 892351414.236.png 892351414.237.png 892351414.238.png 892351414.240.png 892351414.241.png 892351414.242.png 892351414.243.png 892351414.244.png 892351414.245.png 892351414.246.png
3 2
PREZENTACJA: SEAT LEON II (od 2005 r.)
Sportowa stylizacja może się po-
dobać a i do jakości nie można
mieć zastrzeżeń. Plastiki nie wy-
dzielają przykrych woni, deska
rozdzielcza jest miękka, kierowni-
ca świetnie leży w dłoniach, so-
lidne, niemal ortopedyczne fotele
spisują się doskonale na dalszych
trasach a charakterystyczne okrą-
głe zegary w oddzielnych tubach
tworzą sportowy klimat. Seryjna
regulacja wysokości fotela kie-
rowcy w połączeniu z regulowaną
w dwóch płaszczyznach kolumną
kierownicy pozwala swobodnie
znaleźć optymalną pozycję do jaz-
dy. Warty podkreślenia jest fakt, że
w większości optymalnych usta-
wień koła kierownicy nie zasłania
ono ani zegarów, ani kontrolek.
Wykładzina podłogowa nie strzępi
się podczas odkurzania.
NA DRODZE
Właściwości jezdne Leona II mo-
żemy oceniać w samych super-
latywach. Z wyjątkiem bazowych
wersji silnikowych (np. 1.4 16V,
współpracuje z instalacjami gazo-
wymi (sekwencyjny wtrysk LPG/
CNG). Wszystkie pozostałe jednost-
ki są już wymagające w obsłudze.
Silnik 1.4 16V o mocy 85 KM ma bar-
dziej złożoną konstrukcję, co niestety
nie przekłada się ani na osiągi, ani
na niskie zużycie paliwa, stąd nie jest
konkurencyjny dla wersji 1.6 8V.
Kolejne pod względem mocy benzy-
nówki, to już jednostki z bezpośred-
nim wtryskiem benzyny. Najbardziej
popularną z nich jest wolnossąca
dwulitrówka 2.0 FSI 150 KM (FSI: Fuel
Straight Injection). Na znanym, żeliw-
nym bloku z nowymi tłokami zamon-
towano nową, szesnastozaworową
głowicę. Jest jednym z najtrwalszych
silników z bezpośrednim wtryskiem
na rynku, ale ma także swoje wady
- np. awaryjny wariator faz rozrządu.
Model 2.0 TFSI to krewniak 2.0 FSI,
który otrzymał turbosprężarkę. Silnik
1.8 TSI to dla odmiany zwiastun nowej
technologii w grupie VW. Podobnie jak
modele 2.0 FSI oraz 2.0 TFSI posiada
bezpośredni wtrysk paliwa, ale wypo-
sażony jest już w rozrząd łańcuchowy.
Długi łańcuch (nowa generacja, tzw.
łańcuch zębaty) napędza oba wał-
ki rozrządu. Krótki łańcuch napędza
pompę oleju. Pompa cieczy znajduje
się od strony skrzyni biegów i jest
n apędzana krótkim paskiem zębatym
od wałka wyrównoważającego. Na
bazie tego silnika powstał nowy silnik
2.0 TSI (nie mylić z opisanym 2.0 TFSI).
SILNIKI WYSOKOPRĘŻNE
Ze względu na rosnące wciąż kosz-
ty paliwa, zdecydowana większość
nabywców preferuje diesle. W przy-
padku Leona II są to jednostki bardzo
oszczędne i naprawdę dynamiczne.
Bazową propozycją jest wersja 1.9
TDI PD, która obok benzynowej 1.6 8V
jest najtrwalszą jednostką w całej ga-
mie. Najbardziej popularną z kolei jest
Sportowa stylizacja może się po-
Sportowa stylizacja może się po-
dobać a i do jakości nie można
SEAT LEON II: WYBRANE SILNIKI BENZYNOWE
1.4 16v 1.4 TSI 1.6 8V 1.8 TSI 2.0 FSI 2.0 TFSI 2.0 TFSI 2.0 TFSI
WERSJE POKREWNE
mieć zastrzeżeń. Plastiki nie wy-
dzielają przykrych woni, deska
2004: Seat Altea
SAMOCHÓD
SAMOCHÓD
pojemność (cm 3 )
1390
1390
1595
1798
1984
1984
1984
1984
moc (KM)
85
125
102
160
150
200/211
240
265
rozdzielcza jest miękka, kierowni-
ca świetnie leży w dłoniach, so-
lidne, niemal ortopedyczne fotele
prędkość maks. (km/h)
172
197
184
213
210
229/233
247
250
przysp. 0-100 km/h (s)
13,7
9,8
11,7
7,8
8,8
7,3/7,2
6,4
6,2
bracja układu kierowniczego. Jego
wspomaganie jest realizowane
elektrycznie, a progresja działania
- programowana elektronicznie.
Na rynku wtórnym trafi ają się eg-
zemplarze z rozstrojonym układem
wspomagania. Zerowanie środko-
wego położenia koła kierownicy
należy wykonać za pomocą urzą-
dzenia diagnostycznego. np. TRW
easycheck (opis na str. 21).
Szczegóły budowy podwozia Le-
ona prezentujemy na dalszych
stronach katalogu. Warto jedynie
wspomnieć w tym miejscu o no-
woczesnej ramie pomocniczej,
która składa się z trzech części i
jest wykonana z aluminium. Iden-
tyczną wykorzystuje Golf V, Skoda
Octavia II czy Audi A3 II. Bardzo
spisują się doskonale na dalszych bracja układu kierowniczego. Jego
zuż. paliwa (l/100 km) 6,5-8
5-7
6-10,5
8,5-10
6-11
6,3-11,5 6,5-11,5
6-13
SEAT LEON II: WYBRANE SILNIKI WYSOKOPRĘŻNE
1.9 TDI PD
2.0 TDI PD
2.0 TDI PD
2.0 TDI CR
pojemność (cm 3 )
1896
1968
1968
1968
Altea została zaprezentowana rok przed Leonem.
moc (KM)
105
140
170
170
2006: Seat Altea XL
prędkość maks. (km/h)
185
205
214
214
przysp. 0-100 km/h (s)
11,3
9,3
8,2
8,2
zuż. paliwa (l/100 km)
4,1-6,4
5-7,5
5-8
5-7,8
ZDJĘCIA I OPISY WERSJI NAJBARDZIEJ POPULARNYCH:
1.6 8V 102 KM
1.8 TSI 160 KM
Altea XL jest dłuższa od Altei o ok. 19 cm.
2004: Seat Toledo III
Wnęka pod klamką drzwi tylnych jest
wykonana w okienku z tworzywa sztucz-
nego. Po kilku miesiącach otwierania
drzwi wnęka jest porysowana palcami.
Prosty, ośmiozaworowy silnik benzynowy z jednym
wałkiem rozrządu. Pasek rozrządu, jeden napinacz,
pompa cieczy napędzana paskiem rozrządu. Znaki
OT na kole wałka rozrządu i tylnej pokrywie paska
rozrządu, a także na dolnym kole pasowym i dolnej
pokrywie rozrządu.
Silnik szesnastozaworowy, benzynowy (bezpo-
średni wtrysk benzyny) z dwoma wałkami rozrządu
i hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych.
Łańcuch rozrządu (w założeniu dożywotni). Pompa
cieczy znajduje się od strony skrzyni biegów i jest
napędzana od wałka wyrównoważającego.
Produkcję Toledo II zakończono w roku 2009 (mały popyt).
2007: Seat Altea Freetrack
podobną zastosowano w VW Pas-
sacie B5 i najnowszej wersji Skody
Superb.
Osoby, które lubią szybką jazdę
docenią fakt, że dodawanie i ujmo-
wanie gazu nie powoduje szarpa-
nia lewarka zmiany biegów.
SILNIKI BENZYNOWE
Ze względu prostotę konstruk-
cji, najtańszy w eksploatacji
i naprawach jest ośmiozaworo-
wy silnik benzynowy 1.6. Nieźle
1.6 8V, 1.9 TDI) podwozie ma ty-
powo sportowe nastawy. Wersje
FR, Cupra i Cupra R są już pod tym
względem wyjątkowe i gwarantują
olbrzymią przyjemność z jazdy. Co
ciekawe - pomimo sportowego
charakteru podwozie Leona dobrze
radzi sobie z naszymi dziurawymi
drogami. Podczas jazdy wszel-
kie stuki podwozia są przyjemnie
wytłumione. Na charakterystykę
prowadzenia duży wpływ ma kali-
2.0 FSI 150 KM
2.0 TFSI 210/240 KM
2.0 FSI 150 KM
2.0 TFSI 210/240 KM
Freetrack bazuje na Altei XL. Napęd na 2 lub 4 koła.
Silnik szesnastozaworowy, hydraulika zaworowa.
Pasek rozrządu napędza jeden wałek oraz pompę
cieczy. Jeden napinacz, dwie rolki prowadzące. Dru-
gi wałek rozrządu jest napędzany od pierwszego za
pomocą łańcuszka w korpusie z wariatorem faz roz-
rządu (korpus jest od strony skrzyni biegów).
Silnik szesnastozaworowy, hydraulika zaworowa.
Pasek rozrządu napędza jeden wałek oraz pompę
cieczy. Jeden napinacz, dwie rolki prowadzące. Drugi
wałek rozrządu jest napędzany od pierwszego za po-
mocą łańcuszka w korpusie z wariatorem faz rozrzą-
du (korpus jest od strony skrzyni biegów).
1.9 TDI 105 KM
2.0 TDI 140/170 KM
Prosty, ośmiozaworowy silnik wysokoprężny z jed-
nym wałkiem. Pasek rozrządu, jeden napinacz, rolka,
pompa cieczy napędzana paskiem rozrządu. Dolne
koło rozrządu blokujemy zębatą blokadą (inną niż w
2.0 TDI). W górne koło wsadzamy trzpienie i luzuje-
my śruby „fasolki”, aby skasować luz paska.
Szesnastozaworowy silnik wysokoprężny z dwoma
wałkami rozrządu. Pasek rozrządu, jeden napinacz,
rolka, pompa cieczy napędzana paskiem rozrządu.
Dolne koło rozrządu blokujemy zębatą blokadą (inną
niż w 1.9 TDI). W górne koła wsadzamy trzpienie
i luzujemy śruby „fasolki” aby skasować luz paska.
Z tyłu Leon gwarantuje mniej
więcej tyle miejsca co Golf V.
Przednie fotele należą do najlepszych
w klasie.
6
892351414.247.png 892351414.248.png 892351414.249.png 892351414.251.png 892351414.252.png 892351414.253.png 892351414.254.png 892351414.255.png 892351414.256.png 892351414.257.png 892351414.258.png 892351414.259.png 892351414.260.png 892351414.262.png 892351414.263.png 892351414.264.png 892351414.265.png 892351414.266.png 892351414.267.png 892351414.268.png 892351414.269.png 892351414.270.png 892351414.271.png 892351414.273.png 892351414.274.png 892351414.275.png 892351414.276.png 892351414.277.png 892351414.278.png 892351414.279.png 892351414.280.png 892351414.281.png 892351414.282.png 892351414.284.png 892351414.285.png 892351414.286.png
 
892351414.287.png
 
892351414.288.png 892351414.289.png 892351414.290.png 892351414.291.png 892351414.293.png 892351414.294.png 892351414.295.png 892351414.296.png 892351414.297.png 892351414.298.png 892351414.299.png 892351414.300.png 892351414.301.png 892351414.302.png 892351414.304.png 892351414.305.png 892351414.306.png 892351414.307.png 892351414.308.png 892351414.309.png 892351414.310.png 892351414.311.png
 
892351414.312.png 892351414.314.png 892351414.315.png 892351414.316.png 892351414.317.png 892351414.318.png 892351414.319.png 892351414.320.png 892351414.321.png 892351414.322.png 892351414.323.png 892351414.325.png 892351414.326.png 892351414.327.png 892351414.328.png 892351414.329.png 892351414.330.png 892351414.331.png 892351414.332.png 892351414.333.png 892351414.334.png 892351414.336.png 892351414.337.png 892351414.338.png 892351414.339.png 892351414.340.png 892351414.341.png 892351414.342.png 892351414.343.png 892351414.344.png 892351414.345.png 892351414.347.png 892351414.348.png 892351414.349.png 892351414.350.png 892351414.351.png 892351414.352.png 892351414.353.png 892351414.354.png 892351414.355.png 892351414.356.png 892351414.358.png 892351414.359.png 892351414.360.png 892351414.361.png 892351414.362.png 892351414.363.png 892351414.364.png 892351414.365.png 892351414.366.png 892351414.367.png 892351414.369.png 892351414.370.png 892351414.371.png 892351414.372.png 892351414.373.png 892351414.374.png 892351414.375.png 892351414.376.png 892351414.377.png 892351414.378.png 892351414.380.png 892351414.381.png 892351414.382.png 892351414.383.png 892351414.384.png 892351414.385.png 892351414.386.png 892351414.387.png 892351414.388.png 892351414.389.png 892351414.391.png 892351414.392.png 892351414.393.png 892351414.394.png 892351414.395.png 892351414.396.png 892351414.397.png 892351414.398.png 892351414.399.png 892351414.400.png 892351414.402.png 892351414.403.png 892351414.404.png 892351414.405.png 892351414.406.png 892351414.407.png 892351414.408.png 892351414.409.png 892351414.410.png 892351414.411.png 892351414.413.png 892351414.414.png 892351414.415.png 892351414.416.png 892351414.417.png 892351414.418.png 892351414.419.png 892351414.420.png 892351414.421.png 892351414.422.png 892351414.424.png 892351414.425.png 892351414.426.png 892351414.427.png 892351414.428.png 892351414.429.png 892351414.430.png 892351414.431.png 892351414.432.png 892351414.433.png 892351414.435.png 892351414.436.png 892351414.437.png 892351414.438.png 892351414.439.png 892351414.440.png 892351414.441.png 892351414.442.png 892351414.443.png 892351414.444.png 892351414.446.png 892351414.447.png 892351414.448.png 892351414.449.png
 
892351414.450.png 892351414.451.png
 
892351414.452.png
 
892351414.454.png 892351414.455.png
 
892351414.456.png
 
 
 
 
 
 
 
892351414.458.png 892351414.459.png 892351414.460.png 892351414.461.png 892351414.462.png 892351414.463.png 892351414.464.png 892351414.465.png 892351414.466.png 892351414.468.png 892351414.469.png 892351414.470.png 892351414.471.png 892351414.472.png 892351414.473.png 892351414.474.png 892351414.475.png 892351414.476.png 892351414.477.png 892351414.479.png 892351414.480.png 892351414.481.png 892351414.482.png 892351414.483.png 892351414.484.png 892351414.485.png 892351414.486.png 892351414.487.png 892351414.488.png 892351414.490.png 892351414.491.png 892351414.492.png 892351414.493.png 892351414.494.png 892351414.495.png 892351414.496.png 892351414.497.png 892351414.498.png 892351414.499.png 892351414.501.png 892351414.502.png 892351414.503.png 892351414.504.png 892351414.505.png 892351414.506.png 892351414.507.png 892351414.508.png 892351414.509.png 892351414.510.png 892351414.513.png 892351414.514.png 892351414.515.png 892351414.516.png 892351414.517.png 892351414.518.png 892351414.519.png 892351414.520.png 892351414.521.png 892351414.522.png 892351414.524.png 892351414.525.png 892351414.526.png 892351414.527.png 892351414.528.png 892351414.529.png 892351414.530.png 892351414.531.png 892351414.532.png 892351414.533.png 892351414.535.png 892351414.536.png 892351414.537.png 892351414.538.png 892351414.539.png 892351414.540.png 892351414.541.png 892351414.542.png 892351414.543.png 892351414.544.png 892351414.546.png 892351414.547.png 892351414.548.png 892351414.549.png 892351414.550.png 892351414.551.png 892351414.552.png 892351414.553.png 892351414.554.png 892351414.555.png 892351414.557.png 892351414.558.png 892351414.559.png 892351414.560.png 892351414.561.png 892351414.562.png 892351414.563.png 892351414.564.png 892351414.565.png 892351414.566.png 892351414.568.png 892351414.569.png 892351414.570.png 892351414.571.png 892351414.572.png 892351414.573.png 892351414.574.png 892351414.575.png 892351414.576.png 892351414.577.png 892351414.579.png 892351414.580.png 892351414.581.png 892351414.582.png 892351414.583.png 892351414.584.png 892351414.585.png 892351414.586.png 892351414.587.png 892351414.588.png 892351414.590.png 892351414.591.png 892351414.592.png 892351414.593.png 892351414.594.png
PREZENTACJA: SEAT LEON II (od 2005 r.)
wersja 2.0 TDI 140 KM, która sły-
nie z doskonałych osiągów i nie-
wielkiego zapotrzebowania na olej
napędowy. Niestety, oprócz wyraź-
nych zalet ma ona też kilka wad.
Po pierwsze - jest dość głośna.
Pod maską Leona II jej dźwięk
wydaje się nawet jeszcze bardziej
natarczywy niż innych spokrew-
nionych modelach.
Po drugie - jednostka 2.0 TDI
okazuje się kosztowna w serwi-
sowaniu. Potencjalny nabywca
ryzykuje wydatkami na naprawę
lub wymianę pompowtryskiwa-
czy. Pechowcy muszą pogodzić
się także z kosztem naprawy lub
wymiany głowicy, która akurat w
tym modelu lubi pękać częściej niż
w innych (głowice pękają zarówno
w wersjach 2.0 TDI 8V stosowa-
nych w modelach Golf i Touran, jak
też w wersjach 16V 140 KM sto-
sowanych we wszystkich mode-
lach z grupy VW). Typową usterką
dwulitrówek 2.0 TDI jest zużycie
napędu pompy oleju. Przy okazji
wymiany rozrządu należy zatem
zdjąć jej osłony i zweryfi kować
stan elementów współpracują-
cych. Zużywa się także sam wałek
przekazujący napęd. Awaria pom-
py oleju zazwyczaj sygnalizowana
jest mignięciem kontrolki oleju
w trakcie jazdy, co w ponad poło-
wie przypadków jest równoznaczne
z uszkodzeniem turbiny.
W najnowszych silnikach 2.0 TDI
CR stosowany jest już wtrysk
commonrail, ale są jeszcze mało
popularne na rynku wtórnym.
POMPOWTRYSKIWACZE
Mechanicy, którzy nie mają do-
świadczenia z silnikami PD a sta-
ją przed koniecznością wymiany
pompowtryskiwaczy powinni
zapoznać się z procedurą tej
operacji. Po wsadzeniu pompow-
tryskiwaczy w idealnie oczyszczone
gniazda głowic, należy je lekko docisnać
a potem odpowiednio ustawić stosu-
jąc do tego długą suwmiarkę. Odle-
głość mierzy się od krawędzi głowicy
do zaworu pompowtryskiwacza. Odle-
głość ta powinna być w pełni zgodna
z tym, co podaje instrukcją serwisowa
silnika. Każdy typ silnika ma inne dane
regulacyjne a wymagana tolerancja
prowadzić drugą regulację - tym ra-
zem skoku pompowtryskiwacza śrubą
na dźwigience (podobnie do tego jak
reguluje się luz zaworowy).
DSG
Z dużą rezerwą należy podchodzić do
wersji ze skrzynią DSG. Nie posiada
konwertera jak klasyczny automat, ale
układ dwóch sprzęgieł i dwumasowe
koło zamachowe. DSG wymaga okre-
wersja 2.0 TDI 140 KM, która sły-
Leon FR
TYPOWE USTERKI
spore zużycie oleju w silnikach
wysokoprężnych 2.0 TDI PD
uszkodzenia pompy oleju
w silnikach 2.0 TDI PD
uszkodzenia turbosprężarek
w wyniku spadku ciśnienia oleju
po awarii pompy oleju w 2.0 TDI PD
awarie kompresora klimatyzacji
głośna praca paska osprzętu
awarie tylnej wycieraczki
(przyczyną zazwyczaj jest brak kon-
taktu na stykach przy tylnej klapie)
pękające głowice 2.0 TDI PD
zapiekający się hamulec ręczny
SAMOCHÓD
SAMOCHÓD
Leon FR (Formula Racing) wy-
stępuje z silnikami benzynowymi
i w wersjach wysokoprężnych.
Wyróżnia go stylizacja nadwo-
zia, sportowe wnętrze, sporto-
we zawieszenie oraz obręcze kół
o minimalnej średnicy 17 cali
lub opcjonalnie 18 cali i srebr-
ne lusterka boczne. Leon FR to
pierwszy SEAT ze skrzynią DSG
w modelu benzynowym oraz
łopatkami zmiany biegów przy
kole kierownicy. Sekwencyjna
skrzynia biegów DSG dostępna
jako wyposażenie dodatkowe
w wersji 2.0 TFSI. Montowane
z przodu wentylowane tarcze
mają średnicę 312 mm, zaś tar-
cze pełne z tyłu mierzą 286 mm
(w porównaniu do odpowiednio
280 i 255 mm w pozostałych
modelach Leona).
UWAGA!
Koszt używanej skrzyni DSG w internecie
to 3500-5000 zł. Pamiętajmy jednak
o precyzyjnym doborze na podstawie
numerów katalogowych (oznaczenie skrzyni
znajduje się we wlepce w bagażniku auta).
W silnikach 2.0 TDI PD przy każdej wymianie rozrządu należy
kontrolować napęd pompy oleju. Problem jest typowy dla modeli
2.0 TDI PD montowanych we wszystkich autach grupy VW.
jest mniejsza niż 1 mm. Złe ustawienie
powoduje, że silnik pracuje nierówno
(paliwo jest wtryskiwane pod złym
kątem). Po regulacji należy docisnąć
pompowtryskiwacze jarzmami i prze-
sowej wymiany oleju co 60 tys. km.
Najczęstrzą usterką skrzyń DSG jest
awaria sterownika - wiele fi rm specja-
lizuje się w ich naprawie (wysyłkowo).
Wystarczy poszukać w internecie.
też w wersjach 16V 140 KM sto-
sowanych we wszystkich mode-
Leon Cupra
SEAT LEON II: ORIENTACYJNE CENY (w zł)
MODERNIZACJA MODELU: MR’ 2009
Model
2009
2008
2007
2006
2005
1.4
34 000
32 000
31 000
29 000
27 000
1.6
36 000
34 000
32 000
30 000
28 000
2.0
40 000
38 000
32 000
30 000
28 000
Pod podłogą, pod fotelem
pasażera znajduje się chłodnica
paliwa.
Układ kierowniczy wymaga elek-
tronicznej kalibracji po wykona-
niu poważnych napraw.
1.9 TDI
45 000
42 000
35 000
32 000
30 000
2.0 TDI
50 000
40 000
37 000
34 000
32 000
Leon CUPRA wyposażony jest
w benzynowy, turbodoładowa-
ny silnik z bezpośrednim wtry-
skiem paliwa 2.0 TSI (dawniej
nazywany TFSI) o mocy 240 KM.
W układzie turbodoładowującym
powiększono turbosprężarkę.
W silniku wzmocniono tłoki
i korbowody oraz zastosowano
większe wtryskiwacze i nową
głowicę. Zmodyfi kowany 2.0 TSI
zapewnia prędkość maksymalną
244 km/h i przyspieszenie 0-100
km/h w 6,4 sekundy. Zawiesze-
nie zostało na nowo zestrojone,
(obniżone o 14 mm) a ogólną
masę elementów podwozia
zmniejszono zastępując niektóre
podzespoły stalowe aluminio-
wymi. Zastosowano 18-calowe
obręcze kół. Z przodu mamy
wentylowane tarcze o średnicy
(17’’; 345 x 30 mm). Detalem,
który wyróżnia wersję CUPRA
są polakierowane na czarno
lusterka boczne.
Krajowych, zadbanych egzemplarzy jest naprawdę niewiele. Przeważają
pojazdy z prywatnego importu, a w tej ofercie dominują dobrze
wyposażone diesle. Choć ceny rozpoczynają się od ok. 27 tys. zł,
na ładny egzemplarz musimy przygotować przynajmniej 30 tys. zł.
Samochód był modernizowany tylko raz, w roku 2009. Uwagę zwraca m.in.
nowy przedni zderzak oraz zmodyfikowana deska rozdzielcza.
Z przodu producent zastosował ramę pomocniczą ze stopów lek-
kich. Składa się z trzech części. Środkowa, największa jest
przykręcona do nadwozia. Dwie mniejsze są przykręcone do
środkowej po obu stronach i stanowią podparcie dla wahaczy.
Strzałkami zaznaczone są łączenia elementów ramy pomocniczej.
Leon Cupra R
SEAT LEON I LPG
Zakup bazowej wersji benzynowej
1.6 8V jest atrakcyjna alternatywą
dla diesla z dużym przebiegiem. Koszt
instalacji sekwencyjnego wtrysku to
ok. 2800-3500 zł w zależności od tego
jaki system wybierzemy.
W perspektywie 100 tys. km ryzyku-
jemy najwyżej naprawą głowicy
(koszt ok. 2500 zł). Uwaga - do wersji
oznaczonych symbolem FSI w zasadzie
nie montuje się instalacji gazowych
(istnieją tylko instalacje dedykowane).
Leon Cupra R zadebiutował
w roku 2009. Napędzany jest
silnikiem Leona Cupra 2.0 TSI
wzmocnionym do 265 koni me-
chanicznych. Osiąga prędkość
maksymalną 250 km/h, a jego
przyspieszenie od 0 do 100
km/h wynosi 6,1 sekundy. Bo-
gate wyposażenie standardowe
wersji Cupra R obejmuje między
innymi następujące elementy:
ABS + TCS, ESP + EBA i „blo-
kadę mechanizmu różnicowego”
XDS. XDS (stosowany także w
Golfi e VI GTI), to tak naprawdę
bardziej rozwinięty system kon-
troli trakcji, który przyhamowu-
je buksujące koło (zwykle po
wewnętrznej stronie zakrętu),
co zmniejsza podsterowność.
Cupra R posiada 19-calowe
obręcze kół oraz opony o roz-
miarze 235/35. Potężne są także
hamulce tarczowe: 17-calowe
(345 x 30 mm) z przodu i 16-
calowe (286 x 12 mm) z tyłu.
PODSUMOWANIE
Technicznie Leon II nie jest ani lepszy niż Golf V,
ani gorszy. A jeśli już, to różnica jest naprawdę
niewielka. Trudno zatem wytłumaczyć stosunkowo
niewielką popularność tego modelu nie tylko
w Polsce ale też za naszą zachodnią granicą.
Koszty eksploatacji hiszpańskiej konstrukcji obniża
fakt, że auto korzysta z tych samych podzespołów
co Octavia II, Golf V czy Audi A3 II. Plusem
są atrakcyjne ceny egzemplarzy używanych.
8
892351414.595.png 892351414.596.png 892351414.597.png 892351414.598.png 892351414.599.png 892351414.601.png 892351414.602.png 892351414.603.png 892351414.604.png 892351414.605.png 892351414.606.png 892351414.607.png 892351414.608.png 892351414.609.png 892351414.610.png 892351414.612.png 892351414.613.png 892351414.614.png 892351414.615.png 892351414.616.png 892351414.617.png 892351414.618.png 892351414.619.png 892351414.620.png 892351414.621.png 892351414.624.png 892351414.625.png 892351414.626.png 892351414.627.png 892351414.628.png 892351414.629.png 892351414.630.png 892351414.631.png 892351414.632.png 892351414.633.png 892351414.635.png 892351414.636.png 892351414.637.png 892351414.638.png 892351414.639.png 892351414.640.png 892351414.641.png 892351414.642.png 892351414.643.png 892351414.644.png 892351414.646.png 892351414.647.png 892351414.648.png 892351414.649.png 892351414.650.png 892351414.651.png 892351414.652.png 892351414.653.png 892351414.654.png 892351414.655.png 892351414.657.png 892351414.658.png 892351414.659.png 892351414.660.png 892351414.661.png 892351414.662.png 892351414.663.png 892351414.664.png 892351414.665.png 892351414.666.png 892351414.668.png 892351414.669.png 892351414.670.png 892351414.671.png 892351414.672.png 892351414.673.png 892351414.674.png 892351414.675.png 892351414.676.png 892351414.677.png 892351414.679.png 892351414.680.png 892351414.681.png 892351414.682.png 892351414.683.png 892351414.684.png 892351414.685.png 892351414.686.png 892351414.687.png 892351414.688.png 892351414.690.png 892351414.691.png 892351414.692.png
 
892351414.693.png 892351414.694.png 892351414.695.png 892351414.696.png 892351414.697.png 892351414.698.png 892351414.700.png 892351414.701.png 892351414.702.png 892351414.703.png 892351414.704.png 892351414.705.png 892351414.706.png 892351414.707.png 892351414.708.png 892351414.709.png 892351414.711.png 892351414.712.png 892351414.713.png 892351414.714.png 892351414.715.png 892351414.716.png 892351414.717.png 892351414.718.png 892351414.719.png 892351414.720.png 892351414.722.png 892351414.723.png 892351414.724.png 892351414.725.png 892351414.726.png 892351414.727.png 892351414.728.png 892351414.729.png 892351414.730.png 892351414.731.png 892351414.734.png 892351414.735.png 892351414.736.png 892351414.737.png 892351414.738.png 892351414.739.png 892351414.740.png 892351414.741.png 892351414.742.png 892351414.743.png 892351414.745.png 892351414.746.png 892351414.747.png 892351414.748.png 892351414.749.png 892351414.750.png 892351414.751.png 892351414.752.png 892351414.753.png 892351414.754.png 892351414.756.png 892351414.757.png 892351414.758.png 892351414.759.png 892351414.760.png 892351414.761.png 892351414.762.png 892351414.763.png 892351414.764.png 892351414.765.png 892351414.767.png 892351414.768.png 892351414.769.png 892351414.770.png 892351414.771.png 892351414.772.png 892351414.773.png 892351414.774.png 892351414.775.png 892351414.776.png 892351414.778.png 892351414.779.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin