Gitara rockowa bez granic.pdf

(1422 KB) Pobierz
234850895 UNPDF
WOJCIECH SEWERYN
GITARA ROCKOWA
BEZ GRANIC
Specjalne podziękowania dla:
– mojej żony Ewy,
– Roberta Szydło za pomoc
w nagraniu materiału dźwiękowego,
– Eli i Marka Ostrowskich za wszystko,
– Grzesia Szajuka za konsultacje i skład nut.
– 1 –
 
Nagrania kasety instruktażowej dokonano w studio firmy Sound Factory
Realizacja nagrania – M. Miazga, L. Cichoński
– 2 –
 
SPIS TREŚCI
Jak ćwiczyć?.................................................................................................................................................................5
Notacja.........................................................................................................................................................................6
Skale i akordy..............................................................................................................................................................7
Skala jońska...............................................................................................................................................................12
Skala dorycka ............................................................................................................................................................18
Skala frygijska ...........................................................................................................................................................25
Skala lidyjska.............................................................................................................................................................31
Skala miksolidyjska...................................................................................................................................................37
Skala eolska...............................................................................................................................................................43
Skala lokrycka ...........................................................................................................................................................49
Ćwiczenia w skali chromatycznej.............................................................................................................................55
Niektóre ćwiczenia łączenia pozycji ........................................................................................................................59
Inne skale i skale utworzone na ich kolejnych stopniach......................................................................................61
– 3 –
 
– 4 –
 
JAK ĆWICZYĆ?
W dążeniu do perfekcyjnego opanowania instrumentu podstawową rolę spełniają niestety systematyczne
ćwiczenia. Piszę „niestety”, gdyż wiem jak nudne może być czsami ćwiczenie, zwłaszcza gdy nie wiemy jak, co
i ile ćwiczyć.
Odpowiedź na to pytanie nie może być jednoznaczna, niemniej myśląc poważnie o solowej grze na gitarze
należy ćwiczyć według pewnych określonych zasad.
Po pierwsze przystępując do ćwiczeń musicie wykonać solidną rozgrzewkę, która powinna dotyczyć nie
tylko palców i rąk, lecz również całego ciała. Długotrwałe ćwiczenie to poważny wysiłek
i organizm musi być do niego odpowiednio przygotowany. Ćwiczenia rozgrzewające nie powinny być trudne
technicznie, mogą to być np. ćwiczenia chromatyczne – przykłady niektórych z nich znajdziecie w dalszej części,
riffy lub skale zagrane w wolnym tempie – najlepiej rzeczy, które znacie i potraficie już zagrać.
Rozgrzewka jest bardzo ważnym elementem poracy nad instrumentem. Od sposobu jej przeprowadzenia
w dużej mierze zależą dalsze postępy w ćwiczeniach. Dopiero po prawidłowej rozgrzewce możecie przystąpić
do ćwiczeń zasadniczych.
Każde nowe ćwiczenie zawsze należy wykonywać początkowo w wolnym tempie. W miarę postępów tempo
należy zwiększyć, aż do osiągnięcia pełnej perfekcji. Tylko to co zostało dopracowane
w wolnym tempie ma szanse zabrzmieć w tempie szybszym. Działanie odwrotne nigdy nie przyniesie pożądany-
chefektów i w zasadzie jest marnowaniem czasu.
Każde, nawet już opanowane ćwiczenie, należy zaczynać w wolnym tempie, które następnie należy zwięk-
szać. Kończąc ćwiczenie trzeba pamiętać, że nie należy robić tego w sposób nagły, lecz stopniowozwalniać
tempo, aż do takiego od którego zaczęliście ćwiczyć.
Każdy najmniejszy ból stawów lub mięśni rąk jest sygnałem jakiejś nieprawidłowości podczs ćwiczenia.
Koniecznie trzeba zrobić wówczas przerwę w grze – bardzo łatwo jest „przeforsować” swój organizm, a to może
mieć poważne następstwa.
Zachęcam wszystkich do używania w trakcie ćwiczeń metronomu. Jego stały puls pozwoli Wam na wypra-
cowanie większej precyzji rytmicznej i jednocześnie nie pozwoli szybko znudzić się wykonywaniem ćwiczenia.
Często słyszę pytanie: ile czasu należy poświęcić na granie? Z mojego punktu widzenia odpowiedź jest prosta –
cały czas! Należy oczywiście rozgraniczyć pojęcie grania z zespołem lub ulubioną płytą od ćwiczeń technicz-
nych. Mnie zdarzało się grać często po 12 i więcej godzin dziennie, lecz ćwiczyć nigdy. Myślę, że dzienna dawka
ćwiczeń technicznych nie powinna być, o ile to możliwe, mniejsza niż 3-4 godziny. Należy do niej dochodzić
konsekwentnie w krótszych odcinkach czasu, np. rozpoczynamy ćwiczenia od 30 minut dziennie przez tydzień.
W następnym tygodniu dawkę zwiększamy o 15 minut, itd. Najistotniejszym elementem w ćwiczeniach jest
systematyczność. Ćwiczenie przez wiele godzin w jednym dniu, a brak kontaktu z instrumentemprzez kilka
następnych, jest mało efektywne. Jeśli więc nie dysponujecie dużą ilością wolnego czasu radzę ćwiczyć krócej,
lecz codziennie.
Ćwiczenie skali i standardowych rozgrywek jest tylko niewielkim wycinkiem pracy gitarzysty i w zasadzie są to
środki do osiągnięcia celu najważniejszego – znalezienia własnego stylu, tego co odróżni Was od innych gitarzy-
stów.
Dlatego nie bójcie się zagrać dźwięku, który być może tylko Wam się podoba. Czasem zawierzcie swojej
własnej intuicji. Jeśli przypadkowo zagracie rzecz, która jest fajna, to poświęćcie czas na jej dopracowanie, aby
zabrzmiało to tak, jak chcecie.
Jak najwięcej słuchajcie różnych gitarzystów. Ich podejście do brzmienia, styl w jakim grają, może dostar-
czyć Wam nowych wskazówek i inspiracji.
– 5 –
Zgłoś jeśli naruszono regulamin