WM_2009_4.pdf
(
26737 KB
)
Pobierz
„wm_2009_4”—11listopada2009—strona1
Konkurs
„Kompozytorsercunajbli˙zszy”
Zokazjiobchodów200.rocznicyurodzinFryderykaChopina„WychowanieMuzyczne
wSzkole”wspólniezZespołemSzkółKatolickichim.
´
Swi˛etejRodzinywOtwockuogła-
szakonkursdlauczniówI,IIiIIIetapuedukacyjnegooraznauczycieli.
Konkursdlauczniówrozgrywanyjestwtrzechkategoriach:
1)wiedzyiznajomo´scidziełFryderykaChopina,
2)literackiej,
3)plastycznej.
Konkursdlanauczycielidotyczyopracowania:
1)scenariuszaprzedstawienia(akademiiszkolnej),
2)grydydaktycznej,
3)scenariuszazaj˛e´c,
4)scenariuszaprojektuedukacyjnegozwi˛azanegozprzedmiotemkonkursu.
Regulaminkonkursuznajdujesi˛ewewn˛atrznumeruoraznastronie:
http://www.wychmuz.pl
Finałkonkursu:
27marca2010rokuwZespoleSzkółKatolickichim.
´
Swi˛etejRodzinywOtwocku.
Patronat:MazowieckiKuratorO´swiaty,NarodowyInstytutFryderykaChopina.
Partnerzy:Towarzystwoim.FryderykaChopina,PolskaRadaMuzyczna,FilharmoniaNarodowa,Zwi˛azek
KompozytorówPolskich,MazowieckieSamorz˛adoweCentrumDoskonaleniaNauczycieli,StowarzyszenieNa-
uczycieliMuzyki,Fundacja„Muzykajestdlawszystkich”,WydawnictwaSzkolneiPedagogiczne,Wydawnic-
two„Triangiel”,Wydawnictwo„PaniTwardowska”,FirmafonograficznaDUX.
„wm_2009_4”—11listopada2009—strona2
WNUMERZE
Zzagadnie´nkulturymuzycznej
4
J
AN
A
DAMOWSKI
Zpolskichobrz˛edów
dorocznych–Do˙zynki
12
J
AROSŁAW
D
OMAGAŁA
OrganizacjaRuchuMuzycznego
–ORMUZ(1934–1939)
Recenzje–Kronika–Wydarzenia
53
B
ERNARD
P
ANASIUK
Jakmuzykagra?
59
J
OANNA
P
I˛ATEK
StowarzyszenieNauczycieli
Muzyki
62
J
OANNA
D
OMARACKA
RelacjazSeminarium
Gordonowskiego
(Bydgoszcz21–23maja2009)
66
A
LICJA
T
UPIEKA
-B
USZMAK
XVIMi˛edzynarodowa
KonferencjaTa´ncaiFestiwal
SztukiTanecznejBytom2009
69
R
ENATA
D
UDARYK
-R
ANDZIO
,
I
WONA
W
ERNIKOWSKA
Zletniejofertydomówkultury
71
M
ARZENA
M
IKOSZ
„Pie´s´nNaszychKorzeni”–
Mi˛edzynarodowyFestiwal
MuzykiDawnejwJarosławiu
73
M
IROSŁAW
G
RUSIEWICZ
,
A
GNIESZKA
S
OŁTYSIK
„Kompozytorsercunajbli˙zszy”
Zpodstawedukacjimuzycznej
15
T
AMARA
M
ONKO
-E
JGENBERG
Matematykauczylogicznego
my´slenia,amuzyka–
wszystkiegoinnego
23
M
AGDALENA
O
RCHEL
Odkrywaniesiebiewta´ncu.
Improwizacjata´ncaisymbolika
ciała–metodaDetlefaKapperta
Materiałyzbada
´
n
27
A
NDRZEJ
B
IAŁKOWSKI
,
M
IROSŁAW
G
RUSIEWICZ
Preferencjemuzyczneuczniów
szkółpodstawowych
igimnazjów
Materiałymetodyczne
36
A
GNIESZKA
S
OŁTYSIK
,
M
AŁGORZATA
Z
AGÓRSKA
Kamieniehistorii.Apelzokazji
rocznicyodzyskania
niepodległo´sci
47
J
OANNA
P
I˛ATEK
Testdlauczniówgimnazjum
zzakresuhistoriimuzyki
51
A
LICJA
Ł
USZPAK
Testzwiadomo´sciomuzyce
Dodatekmuzyczny
78
˙
ZniwaJasiu,˙zniwa
(muz.Orkie-
stra´sw.Mikołaja)
•
´
ZniwaJa-
siu,´zniwa•Oj,dostajako´sni-
ce´nku•Prosiłosi˛e
˙
zytko•Zoo
(muz.B.Raszke,sł.J.Brzechwa)
•Lis
(muz.B.Raszke,sł.J.Brze-
chwa)
•Wilk
(muz.B.Raszke,
sł.J.Brzechwa)
•Zebra
(muz.
B.Raszke,sł.J.Brzechwa)
•
˙
Zółw
(muz.B.Raszke,sł.J.Brze-
chwa)
2
WychowanieMuzycznewSzkole
42009
http://www.wychmuz.pl
„wm_2009_4”—11listopada2009—strona3
4
W
YCHOWANIE
M
UZYCZNE
W
S
ZKOLE
2009
wrzesie´n–pa´zdziernikCzasopismodlanauczycieli
LXXXVIII266PLISSN0512-4252Indeks381616cena8,00zł(wtym0%VAT)
ObchodydwusetnejrocznicyurodzinF.Chopina,któ-
raprzypadawprzyszłymroku,zapowiadaj˛asi˛eimpo-
nuj˛aco.Obokodszeregulatplanowanychirealizowa-
nychremontówimodernizacjimuzeóworazmiejscpa-
mi˛eci,nadzwyczajnychkoncertów,wielkichuroczysto´sci
organizowanychprzezkrajoweimi˛edzynarodowekomi-
tetypodpatronatemPrezydentaiPremieraRP,szereg
instytucjiwł˛aczasi˛ezeswoimiinicjatywami.Myrów-
nie
˙
zchcemygodnieiodpowiedniodonaszejmisjiuczci´c
pami˛e
´
cnajwybitniejszegopolskiegomuzycznegotwórcy.
Przypartnerskimwspółudzialelicznychrenomowanychin-
stytucjizwi˛azanychzedukacj˛aikultur˛aorganizujemykon-
kursdlauczniówinauczycieli„Kompozytorsercunaj-
bli˙zszy”,któregogłównymcelemjestpopularyzowanie
˙zyciaitwórczo´sciF.Chopina.Oszczegółachkonkursu
mo˙znaprzeczyta´cnastronie73niniejszegonumeruoraz
nawww.wychmuz.pl.Serdeczniezapraszamydowzi˛ecia
wnimudziału.
Wpołowiepa´zdziernikazostałozarejestrowanewS˛a-
dzieRejonowymwLublinieStowarzyszenieNauczycieli
Muzyki.Mamynadziej˛e,˙zewniedługimczasiestaniesi˛e
onopr˛e˙zn˛ailicz˛ac˛asi˛ewkrajuinstytucj˛a,całkowicienieza-
le˙zn˛aisamorz˛adn˛a,działaj˛ac˛anarzeczpowszechnejeduka-
cjimuzycznejinauczycielimuzyki,wspieraj˛ac˛aró
˙
zneini-
cjatywyprywatne,społeczneipa´nstwowe,kreuj˛ac˛anowe
kierunkiedukacjimuzycznej.
Doczasuuzyskaniapełnejzdolno´sciorganizacyjnej,
wmiar˛eswoichsił,obiecujemystowarzyszeniewspiera´c.
Krótk˛arelacj˛ezespotkaniazało
˙
zycielskiegoorazinforma-
cjeocelachstrategicznych,zamierzeniachstowarzyszenia
orazwarunkachczłonkostwazamieszczamywbie
˙
z˛acym
numerze.Statutstowarzyszeniaznajdujesi˛enanaszych
stronachinternetowych.
RedakcjaWychowania
MuzycznegowSzkole
WydawnictwoUMCS
20-718Lublin,alejaKra´snicka2a
tel.603992969
fax(0-81)5335172
Radaredakcyjna:
AndrzejBiałkowski,Helena
Danel-Bobrzyk,EwaHoffman-Lipska,
WojciechJankowski,GabrielaKlauza,
ZofiaKonaszkiewicz(przewodnicz˛aca),
MariaManturzewska,MariaPrzychodzi´nska,
BarbaraSmole´nska-Zieli´nska,
MałgorzataSu´swiłło
Redaktornaczelny:
MirosławGrusiewicz
(mgrusiewicz@wychmuz.pl),tel.503644267
Redakcja:
ZbigniewCiechan(abcciechan@wp.pl),
JerzyDyl˛ag(judylag@interia.pl),
RomualdaŁawrowska
(roma.lawrowska@gmail.com),Anna
G.Piotrowska(agpiotrowska@interia.pl),
WiesławaA.Sacher(wasacher@onet.eu),
AgnieszkaSołtysik
(agnieszkasoltysik@wp.pl)
Sekretariatredakcji
AnnaWaligóra(redakcja@wychmuz.pl)
Opracowanieredakcyjneikorekta
BarbaraG˛asior
Opracowaniegraficzne
ArturDrozdowski
Projektokładkiiilustracje
EdytaLisek
Grafikanutowa
SławomirKula
Składiłamanie
ArturDrozdowski(dtp@wychmuz.pl)
Druk
PetitSK,Lublin,ul.Tokarska13
Nakład:1200egz.
MirosławGrusiewicz
http://www.wychmuz.pl
WychowanieMuzycznewSzkole
42009
3
„wm_2009_4”—11listopada2009—strona4
ZZAGADNIEŃKULTURYMUZYCZNEJ
JanAdamowski
Zpolskichobrzędówdorocznych–
Dożynki
Dlakulturtypuludowegocharakterystycznajestdualistycznasegmentacjaczasu.„Po-
dobniejakprzestrze´n–piszeM.Eliade–tak˙zeiczasniejestdlaczłowiekareligijnego
czym´sjednorodnymici˛agłym.S˛ainterwałyczasusakralnego,czas´swi˛ateczny(przewa˙z-
nie´swi˛atokresowych);zdrugiejstronyjestczas´swiecki,zwykłetrwanie,wktórewpisu-
j˛asi˛eaktypozbawioneznaczeniareligijnego.Mi˛edzytymidwomarodzajamiczasuza-
chodzioczywi´scieprzerwanieci˛agło´sci;alezapomoc˛aobrz˛edówczłowiekreligijnymo˙ze
«przechodzi´c»bezpieczniezezwykłegotrwaniaczasowegodoczasusakralnego”(E
LIADE
1993,89).
Jednak
˙
zetradycyjnyczas´swi˛ateczny,
jakzauwa
˙
zaA.Zadro
˙
zy´nska,„niebyłwca-
ledniamiwolnymiwewspółczesnymro-
zumieniutegopoj˛ecia.Czasniecodzien-
no´sciwkulturzetradycyjnejwypełniony
byłbowiemdokładnieokre´slonymiczyn-
no´sciami,tyle
˙
zeodmiennymiodrobót
codzienno´sci.Podczas´swi˛etaobowi˛azy-
wałyprzecie
˙
zrozmaitenakazy,rytuały,
zwyczaje,którychnieprzestrzeganiegro-
ziłosankcjaminiebaidezaprobat˛aludzi”
(Z
ADRO
˙
ZY
´
NSKA
2000,140).
Wpolskiejkulturzeludowejdonie-
w˛atpliwiejednychznajwa˙zniejszychob-
rz˛edówdorocznychzawszenale˙zały´swi˛eta
plonów,zwanenajcz˛e´sciej:do˙zynkami,za-
rzynkami,obrzynkami,wy˙zynkami,wie´n-
czynami”,okr˛e˙znym,obchodzonezwykle
pozako´nczeniuzbioruzbó˙z.Wpolskich
uwarunkowaniachkulturowychnajbardziej
okazałebyłydo˙zynkidworskie,chocia˙z
wskromniejszychformachrównie
˙
zichło-
pi,poprzezkultywowaniepewnychzwy-
czajów,wierze´niobrz˛edów,wyra´znieza-
znaczaliwa
˙
zno´s´cczasuzako´nczeniazbio-
rów.
Bogat˛asemantycznieizło
˙
zon˛astruk-
turalnieobrz˛edowo´s´cczasutradycyjnego
´swi˛etaplonównale
˙
zynajogólniejwidzie´c
wdwuetapach:sekwencjipolnejisekwen-
cjiwie´ncowej.
Sekwencjapolna–nazwautworzonaod
miejscazdarze´n,składasi˛ezkilkuwa
˙
z-
niejszych,obudowanychwierzeniamiiza-
chowaniamimagicznymiskładników,które
dotycz˛a:
1.Sposobuustalaniaczasurozpocz˛ecia
˙zniw,wczympomocnebyłyodwołaniado
do´swiadcze´npraktycznych–badanietwar-
do´sciziarnka,obserwacjekolorusłomy
itp.,aletak˙ze„do´swiadczenia”naturywie-
rzeniowej.Wkulturzeludowejpowszech-
nieznanenp.jestmniemanie,˙zegłosprze-
piórkiogłaszałtenczas.„Przepiórkakrzy-
czała”–opowiadaCz.MajzMotycza,woj.
lubelskie:„Pójd´zcie
˙
z˛a´c!Pójd´zcie
˙
z˛a´c!Ito
4
WychowanieMuzycznewSzkole
42009
http://www.wychmuz.pl
„wm_2009_4”—11listopada2009—strona5
ZZAGADNIEŃKULTURYMUZYCZNEJ
byłznak,
˙
zetrzebawychodzi´cikosi´c
˙
zy-
to,bo
˙
zytonajpierwsiekosiło.”Motyw
przepiórkipojawiałsi˛ezreszt˛aiwdalszych
momentachobrz˛edowo´sci.NaPodlasiuna
przykładdosy´cznanabyłaspecjalnapie´s´n
oprzepiórce,któr˛azwyklewykonywanona
polu:
sobota–dzie´npo´swi˛econyMatceBo
˙
zej,
uwa
˙
zanyzaszcz˛e´sliwy.„Pocz˛atek
˙
zniwza-
czynałosiezawszewsobot˛e.Byłtodzie´n
jasny,wesoły,bobyłdzie´nMatkiBoski”
(WolaStudzie´nska,woj.lubelskie).
3.Zwyczajowegoiceremonialnego
rozpoczynaniatzw.„pierwszegopokosa”,
któregopodstawowysensdobrzestreszcza
ludowepowiedzenie,˙zemiałotoby´c„po
Bo˙zemu”.Pierwszypokosrozpoczynałko-
si´cgospodarz,który„stanoł,zdjołkapelusz
izrobiłznakkrzy˙zaimówił:«Bo˙zedo-
pomó˙z!»Wyjmowałosełke,naostrzyłkose,
prze˙zegnałsieikosił”(WólkaK˛atna,woj.
lubelskie).
4.Zwyczajówiwierze´nzwi˛azanych
zzako´nczeniemkoszenia,przedewszyst-
kim
˙
zyta.Wówczastostawiano,ubierano,
plewionoioborywanotzw.koz˛e–inaczej,
Ju
˙
zmy
˙
zyteczkodo
˙
zeli,do
˙
zeli
iprzepióreczk˛ezłapali,złapali.
Ataprzepiórkatakmała,takmała,
˙
zepodmiedzamibiegała,biegała.
Podnasz˛amiedz˛abiegała,biegała
ipokłoseczkuzbierała,zbierała.
Iposnopeczkuskładała,składała,
potemdodomuzwoziła,zwoziła.
2.Wyboruczasutzw.
zarzynków
,awi˛ec
dniarozpocz˛eciakoszenia.Byłatozwykle
Do
˙
zynkiwewsi
˙
Zeszczyn-
kakołoWisznic(woj.lubel-
skie)w2009r.Fot.Dominik
Hibner.
http://www.wychmuz.pl
WychowanieMuzycznewSzkole
42009
5
Plik z chomika:
chomaroma
Inne pliki z tego folderu:
Inspiracje muzyczne.pdf
(11734 KB)
Inspiracje muzyczne.pdf
(7794 KB)
Inspiracje muzyczne.pdf
(5733 KB)
WM_2014_5.pdf
(14374 KB)
WM_2014_3.pdf
(9952 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akordeon
BEGUINE
BOSTON
Ćwiczenie głosu
FOLKLOR
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin