Wiarygodnosc Jak ja zdobyc i utrzymac.pdf

(1164 KB) Pobierz
944826914.001.png
Tytuł oryginału: Credibility: How Leaders Gain and Lose It, Why People Demand It, 2 nd Edition
Tłumaczenie: Magda Witkowska
Projekt okładki: Jan Paluch
ISBN: 978-83-246-3748-5
© 2011 by John Wiley & Sons, Inc.
Published by Jossey-Bass. A Wiley Imprint.
All rights reserved. This translation published under license with the original publisher John Wiley
& Sons, Inc.
Polish edition copyright © 2012 by Helion S.A.
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage
retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne
szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock Images LLC.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/wiaryg
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
Kup książkę
Oceń książkę
944826914.002.png
Spis treści
WPROWADZENIE
O wiarygodnoci i przywracaniu zaufania oraz wiary
9
1
Przywództwo to relacja
19
2
Wiarygodno ma znaczenie
33
3
Poznawanie samego siebie
47
4
Docenianie podopiecznych
61
5
Akcentowanie wspólnych wartoci
77
6
Ksztatowanie potencjau
97
7
Suba na rzecz celu
113
8
Podtrzymywanie nadziei
129
9
Pozosta czowiekiem
145
EPILOG
Charakter ma znaczenie
165
Przypisy
167
Podzikowania
185
O autorach
187
7
 
ROZDZIAŁ 1
Przywództwo to relacja
„R
obiłam to chyba nieświadomie, ale rzeczywiście nie przyznawałam się przed
przyjaciółmi, gdzie pracuję” — powiedziała nam Beth Bremner. „Odpowia-
dałam po prostu, że »pracuję w dużym banku«”. Beth tak oto wyjaśnia powody
swojego zachowania: „Miało to głównie związek z tym, że nie wierzyłam, by nasi li-
derzy postępowali uczciwie i w sposób prawy, czyli zgodnie z zasadami tak drogimi
mojemu sercu. Moim zdaniem kierownictwo nie dawało nam takiego przykładu,
który sama chciałabym naśladować”.
Beth, choć urodzona w Republice Południowej Afryki, odebrała wykształcenie
w Wielkiej Brytanii. Ukończyła również studia MBA na Hong Kong University of
Science and Technology, a doświadczenie zawodowe zdobywała w krajach Europy,
Bliskiego Wschodu i Azji 1 . Podobne opinie można usłyszeć na całym świecie. Beth
oczekuje od swoich liderów i swojej organizacji tego samego, czego oczekuje więk-
szość ludzi:
Chcę pracować w firmie, w której mogłabym wierzyć w przesłanie płynące z naj-
wyższych szczebli kierowniczych ku dołowi. Chcę się czuć częścią zespołu i chcę
wyznawać te same wartości, które deklaruje firma. Przekonałam się, że trzeba ko-
chać swoją pracę i mieć poczucie, że wykonuje się ją doskonale i że świetnie się
służy swojej firmie. Żyjąc w przekonaniu, że jestem jedynie trybikiem wielkiej or-
ganizacyjnej maszyny i za to właśnie otrzymuję wynagrodzenie, z pewnością nie
wespnę się na wyżyny moich możliwości. Chcę pracować w firmie, w której będę
podzielać wizję i kierunek działania moich liderów. Przekonałam się, że większości
ludzi zależy na tym samym co mnie — na otaczających nas możliwościach oraz na
tym, co fascynującego szykuje dla nas przyszłość.
Trudno nie zgodzić się z Beth. Większość ludzi czerpie motywację z tych sa-
mych źródeł. Czerpią energię z wartości i wizji, dzięki którym ich życie nabiera sensu.
Chcą stykać się z bodźcami, które ich fascynują i podnoszą na duchu. Nie ulega
również najmniejszej wątpliwości, że tysiące osób podobnych do Beth formułuje
pewne oczekiwania również wobec swoich liderów. Nie będą pracować ciężej i wy-
dajniej dla byle kogo.
Kiedyś przywództwo było pochodną pozycji i przywilejów. Kiedyś charaktery-
zował je styl decyzyjno-kontrolny i odgórny, a także zachowanie typu: „zrobisz tak, jak
ci powiem”. Te czasy należą już jednak do przeszłości. Dzisiaj przywództwo pozostaje
19
944826914.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin