KINEZYTERAPIA ĆWICZENIA 1 20.02.2008- czucie wibracji, równowagi.doc

(41 KB) Pobierz
KINEZYTERAPIA ĆWICZENIA 1 20

KINEZYTERAPIA ĆWICZENIA 1   20.02.2008

 

BADANIE  CZUCIA DLA POTRZEB FIZJOTERAPII, TECHNIKA WYKONYWANIA ĆWICZEŃ LECZNICZYCH

 

1) Budowa skóry

2) Drogi czuciowe

3) Czucie: wibracji, ułożenia, dotyku, bólu, temperatury

 

CZUCIE WIBRACJI

Do badania czucia wibracji używa się widełek stroikowych128 Hz. Pacjent zamyka oczy a badający umieszcza stroik na wystających pod skórą fragmentach kości i pyta czy badany czuje drgania

Punkty topograficzne do oceny czucia wibracji:

- czubki palców stóp

- stawy śródstopno-paliczkowe

- kostki przyśrodkowe

- guzowatość piszczeli

- kolce biodrowe przednie górne

- czubki palców dłoni

- nadgarstki

- łokcie

- barki

 

CZUCIE UŁOŻENIA

Chory zamyka oczy a badający chwyta dalszy paliczek ręki lub stopy pacjenta i porusza nim tłumacząc, który ruch należy rozumieć jako w górę, a który w dół.

Podczas badania na początku wykonuje się ruchy o większej amplitudzie stopniowo zmniejsza się ich zakres. W warunkach prawidłowych najmniejszy wyczuwalny przez pacjenta ruch jest ledwie widoczny.

UWAGA próba Romberga jest także rodzajem badania czucia ułożenia

 

CZUCIE BÓLU

Do badania używamy szpilki, stępionej igły lub ostrego patyczka. Każdy bodziec powinien być tak samo silny. Badanie wykonuje się przy zamkniętych oczach pacjenta. Badamy od obwodowych okolic ciała. Zwracamy uwagę na różnice między prawą a lewą stroną ciała

 

CZUCIE TEMPERATURY

Wykonujemy używając naczyń wypełnionych wodą zimną i ciepłą (50*C). oba naczynia należy wytrzeć od zewnątrz. Prosimy pacjenta żeby powiedział czy dotyk był ciepły czy zimny.

 

CZUCIE DYSKRYMINACJI

Pozwala na rozróżnienie dwóch osobnych bodźców. Do badania \używamy stępionego cyrkla. Badając stopniowo zmieniamy rozwarcie ramion cyrkla i oceniamy przy jakiej odległości ramion cyrkla od siebie pacjent odczuwa dotyk jako dwa oddzielne bodźce. Prawidłowa na palcu wskazującym < 5mm, na małym palcu <7 mm, na paluchu < 10 mm.

 

*Zaburzenia czucia w obrębie pojedynczego nerwu

Upośledzenia czucia w obszarze unerwianym przez dany nerw obwodowy

 

*Zaburzenia czucia w obszarze unerwianym przez korzeń nerwowy

Zaburzenie czucia dotyczą poszczególnych dermatomów unerwianych przez jeden lub kilka korzeni nerwowych

\

* Zaburzenia czucia w dosiebnych częściach kończyn

Występuje podczas uszkodzenia nerwów obwodowych. Mają charakter „rękawiczek” i „skarpetki”

RÓWNOWAGA

Zachowanie równowagi możliwe jest dzięki współdziałaniu narządu równowagi (ucho wewnętrzne) z móżdżkiem, rdzeń kręgowy, rdzeń nerwowy, ruch gałek ocznych

Ocena wydolności układu równowagi

* próby ocen równowagi statycznej

   - próba Romberga

   - próba Manna

   - próba wskazywania

* próby oceniające równowagę kinetyczną

   - próba chodzenia

   - próba chodzenia- gwiazda

   - próba marszu w miejscu

   - próba pisania pionowego

 

PRÓBA ROMBERGA

Pacjent stoi ( boso lub w obuwiu na płaskim obcasie) ze stopami złączonymi obok siebie, ramionami wyprostowanymi przed sobą i z zamkniętymi oczami. Przy uszkodzonym układzie równowagi chory chwieje się lub nawet upada.

 

PRÓBA MANNA

Jest to tzw. uczulona próba Romberga. Różni się od niej ustawieniem stóp. Poleca się badanemu ustawić w linii prostej stopa przed stopą nie dotykamy palcami piety.

 

PROBA WSKAZYWANIA (MIJANIA)

Polega na unoszeniu i opuszczaniu przez badanego wyprostowanych ramion, początkowo przy oczach otwartych, następnie przy zamkniętych i dotykaniu palcem wskazującym palców wskazując siedzącego naprzeciw badającego. W uszkodzeniu ucha nerw pojawia się mijanie obu rąk a przy uszkodzonym móżdżku nie trafia tylko jedną ręką

 

PRÓBA CHODZENIA

Badany ma przejść wolnym krokiem 4-5 m wzdłuż linii prostej z zamkniętymi oczami. Badający obserwuje kierunek zbaczania. Przy dużych uszkodzeniach układu równowagi badany zatacza się lub nawet pada

 

PRÓBA CHODZENIA W GWIAZDĘ

Polega na naprzemiennym chodzeniu (przy oczach zamkniętych) po linii prostej do przodu i cofaniu się. Zbaczanie przypomina graficznie gwiazdę

 

PROBA MARSZU W MIEJSCU

Pacjent maszeruje w miejscu z zamkniętymi oczami, unosząc wysoko kończyny dolne (20-25 cm nad podłogą). Oceniamy czy pacjent zmienił położenie ciała podczas próby

 

PRÓBA PISANIA PIONOWEGO

Pomocna w ocenie asymetrii napięcia mięśni kończyn górnych występujących przy uszkodzeniach układu równowagi. Przed chorym ustawiamy kartkę z narysowaną linią i polecamy mu napisać pionowo wzdłuż tej linii dowolny wyraz wieloliterowy (przy zamkniętych oczach) 5* zbaczania przyjęto za objaw fizjologiczny

 

 

ĆWICZENIA KOORDYNACYJNE

 

KOORDYNACJA

Zdolność, współpraca układu nerwowego z mięśniami, zmysły, współdziałanie, uzgodnienie danego ruchu, daje płynne ruchy: ekonomiczne, bezpieczeństwo, kształtowanie koordynacji jest trudne- duża liczba powtórzeń, dbałość o precyzję

 

Poziomy koordynacji

1) ruchy wykonywane dokładnie w odniesieniu do przestrzeni, np. pacjent sięga po przedmiot

   i skupia się, koncentruje, ruch wykonany wolno

2) ruchy wykonywane dokładnie i szybko,

3) pacjent potrafi wykonać ruch dokładnie, płynnie, szybko, bez zastanawiania się w zmiennym tempie po różnej powierzchni, zmienne warunki

 

Kryteria koordynacji:

1) prawidłowość, poprawność, precyzja, np. użycie odpowiedniej siły, celność, dokładne odtworzenie ruchu

2) szybkość- ruch we właściwym momencie, np. rzucamy pacjentowi piłkę, dostosowanie chwytu,

    równowagi, szybkości reakcji, czas wykonywania zadania

3) racjonalność- celowość i ekonomika ruchu, aby ruch miał sens

4) kreatywność- znajdowanie najlepszych rozwiązań, pomysły na wykonanie tego samego ruchu

 

Ćwiczenia koordynacyjne robimy na początku

Ćwiczeniem  koordynacyjnym może być każde ćwiczenie

 

 

Warunki ćwiczenia koordynacyjnego

* nowe

* indywidualne

* nietypowe

* zmodyfikowane bądź realizowane w innych warunkach, zmienia się środowisko i podłoże

* pokonywanie koordynacyjnych trudności; stawiamy nowe zadania, nowe wyzwania

 

Jak uczymy ruchu koordynacyjnego: I podział

* analityczna- całe zadanie dzielimy na elementy: sięganie, chwyt, manipulowanie tym elementem

* syntetyczna- to taka kiedy wpływamy na wykonywanie jednocześnie więcej niż jednego ruchu

II podział

* metody powtórzeń- wielokrotne powtarzanie tego samego elementu

* zmienna- ilość powtórzeń każdego ćwiczenia jest mniejsza, wykonywane w różnych warunkach

 

ĆWICZENIA RÓWNOWAŻNE

 

RÓWNOWAGA

Zdolność do utrzymania środka ciężkości w obrębie czworoboku podparcia, zdolność do zachowania stabilnej pozycji

 

Potrzebna do:

- utrzymania różnych pozycji

- wykorzystanie do wykonywania różnych czynności

 

Równowaga

- statyczna- zdolność do utrzymania  danej pozycji w bezruchu

- dynamiczna- utrzymanie danej pozycji ciała w trakcie wykonywania czynności: stanie, bieg

 

Zależy od:

- koordynacji

- narządu równowagi

- czynników mechanicznych

 

O równowadze decyduje

- wzrok

- czucie głębokie- proprioreceptory

- układ przedsionkowy

 

O równowadze decyduje:

- niska lub wysoka pozycja

- - sterowane góra lub dołem

- ćwiczenia z przyrządami

- ćwiczenia na nieruchomym  i ruchomym podłożu

 

Utrudnienie ćwiczenia równowagi

- zamknięcie oczu, wyłączenie analizatora wzroku

- zmniejszony czworobok podparcia

- dołączenie dodatkowych elementów ruchu

- wytrącenie z równowagi

- wprowadzić inne podłoże

- ruchy głową- zaburzenie układu przedsionkowego

- uniesienie środka ciężkości

- zmiana płaszczyzny podparcia

- zmniejszenie stabilizacji

- korygowanie postawy

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin