www.student.e-tools.pl
Zasadniczym celem pracy jest scharakteryzowanie największego przemysłu
współczesnego świata, czyli usług turystycznych na rynku włoskim. Rozwój cywilizacji
powoduje , że usługi tego typu , stają się potrzebą współczesnego człowieka. Potrzeby
poznania, rozrywki i rozwoju zainteresowań , mogą być zaspokojone i realizowane różnymi
sposobami. To właśnie turystyka, rozumiana jako forma zaspokojenia specyficznej grupy
potrzeb człowieka w miejscach, w których występują walory środowiskowe uznane za
szczególnie atrakcyjne. Turystyka to nie tylko ruch, łączy się ona z popytem na liczne dobra i
usługi związane z przemieszczaniem się do miejsc, w których znajdują się pożądane
elementy i cechy środowiska geograficznego, jak i z korzystaniem z jego walorów. Popyt jest
wielkością zapotrzebowania na produkt turystyczny przy danej cenie i w danym okresie.
Zaspokojenie wywołanego popytu wymaga prowadzenia określonej działalności
produkcyjnej i usługowej . Oprócz popytu należy również wspomnieć o podaży . Jest ona
ilością produktu turystycznego oferowanego na sprzedaż przy danej cenie i w danym okresie .
W pracy głównie zajmować się będziemy usługami turystycznymi i ich zachowaniami na
rynku. Usługi są jednym z mierników poziomu rozwoju gospodarczego konkretnego
państwa. Im wyższy jest udział w produkcie krajowym brutto i im wyższy jest poziom
zatrudnienia w tym sektorze , tym na ogół wyższy jest poziom rozwoju ekonomicznego
danego państwa . Usługi stanowią znaczną część produktu turystycznego, jak i wywierają
one wpływ na ostateczny kształt podaży turystycznej, która stanowi trudny element na rynku.
Zarówno zjawiska zachodzące w gospodarce turystycznej jak i procesy społeczno-
gospodarcze oddziaływają na ewolucję funkcjonowania i sposoby organizacji rynku
turystycznego, w tym na rodzaje podmiotów mogących uprościć kojarzenie rozproszonego
popytu z oddaloną przestrzennie podażą dóbr i usług turystycznych.
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA RELACJE MIĘDZY POPYTEM A PODAŻĄ NA TURYSTYKĘ WE WŁOSZECH
Dla rozeznania rynku turystycznego Włoch ważna jest ogólna sytuacja gospodarcza tego
kraju oraz dynamika jego rozwoju. Na historię ewolucji rynku turystycznego Italii składają
się przeróżne procesy jak np.: postęp techniczno-ekonomiczny, postęp polityczny,
organizacyjny i kulturowy oraz rozwój demograficzny świata. Podstawowymi czynnikami
rozwoju ruchu turystycznego w skali krajowej jak i światowej możemy wyróżnić przede
wszystkim:
1) możliwości finansowe ludności, czyli dochody ,
2) rozmiary czasu wolnego, który może pozostać spożytkowany na wykorzystywany
turystycznie ,
3) podaż podstawowych usług turystycznych ( noclegi, transport) ,
4) instytucje prawne , związane z przekraczaniem granic ,
5) rozwój społeczny, zawodowy, kulturowy itp.
Jeżeli chodzi o popyt i podaż również są czynniki , które na nie wpływają . Chodzi tu głównie
o zapotrzebowania dotyczące:
Ø zbioru dóbr i usług bezpośrednio związanych z udostępnieniem walorów
turystycznych
Ø transportu,
Ø posiadania odpowiednich dokumentów podczas przekraczania granic danego państwa,
Ø zakwaterowanie,
Ø wyżywienie,
Ø informacje.
Każdy z tych podpunktów aby go wywołać potrzebuje odpowiedniej promocji w celu
zwrócenia uwagi właśnie na niego .
ROZWÓJ I ZMIANY KONIUNKTURALNE NA RYNKU TURYSTYCZNYM WŁOCH
Leżące na Półwyspie Apenińskim Włochy są krajem południowo europejskim o
powierzchni 301,278 tysięcy kilometrów kwadratowych , co oznacza , że pod względem
wielkości znajdują się na dziewiątym miejscu w Europie , zaś na szóstym w Unii
Europejskiej. Kraj podzielony jest na 20 regionów , w tym 5 regionów autonomicznych.
Zamieszkuje go 57,7 milionów osób , wobec czego znajduje się w pierwszej piątce
zaludnienia państw zachodnioeuropejskich ( prawie na równi z Francją i Wielką Brytanią) .
Włochy stanowią więc poważny potencjał ludzki , na który warto zwrócić szczególną uwagę
w aspekcie jego zainteresowań wakacyjnych , kontaktów gospodarczych , kulturalnych i
społecznych. Wysoki poziom urbanizacji , w tym 2,8 mln mieszkańców w Rzymie , prawie
półtora mln obywateli w Mediolanie i ponad mln w Neapolu , sprzyja wysokiej aktywności
wojaży turystycznych. Przyrost naturalny wynosi 0,2 % , zaś gęstość zaludnienia szacuje się
na 192 osoby na kilometr.
Tab.1 Liczba ludności Włoch w latach 1980 – 1999 ( w tysiącach)
Rok
Liczba ludności w tysiącach
1980
56434
1981
56500
1982
56640
1983
56840
1984
57000
1985
57131
1986
57220
1987
57340
1988
57440
1989
57525
1990
57661
1991
57730
1992
56780
1993
57057
1994
57193
1995
57187
1996
57096
1997
57122
1998
57260
...
nelli235