Samoregulacja motywacji - Artykul.pdf

(133 KB) Pobierz
SAMOREGULACJA MOTYWACJI 
Samoregulacja   – umiejętność wykorzystywania wiedzy o prawach rządzących ludzkim 
zachowaniem do osiągania celów, których urzeczywistnianie leży w naszym interesie lub sprawia nam 
zadowolenie. 
 
3 procesy samoregulacji:   
1. Samoobserwacja  – obserwacja swoich zachowań, chcemy mieć dobre kontakty społeczne to 
zastanawiamy się czy mówimy innym komplementy, krytykujemy… 
2. Samoocena  – czy to co robimy jest spójne z tym czego chcemy (z naszymi normami osobistymi). 
Normy osobiste pochodzą od ważnych dla nas ludzi. 
3. Reagowanie na samoocenę  – wyznaczanie sobie kolejnych celów lub poddawanie się. 
 
Ewolucja świadomości, Damasio 
świadomość ujęta w formie kontinuum – od poziomu najniższego do najwyższego. Co by było 
gdybyśmy nie zdawali sobie sprawy z niebezpieczeństwa zbliżającego się drapieżnika. 
świadomość poszerzona  (wyższy poziom świadomości) ‐  obejmuje świadomość podstawową, pamięć 
operacyjną, tożsamość autobiograficzną. 
ewolucja nauczyła nas reakcji przesadnych – przecenienie zagrożenia. Lepiej z dala od niedźwiedzia. 
 
Wyznaczanie celów 
lepiej wyznaczać małe cele pośrednie. Cele dalekie podtrzymują motywację, a cele bliskie już nie tak 
bardzo. Wyznaczenie sobie celów dalekich bez celów bliskich = bezczynność.  
Bandura – bliskie cele dają satysfakcję. 
powinniśmy wyznaczać sobie cele trudne ale osiągalne.  
informacja zwrotna – ważna dla motywacji osiągnięcia celu. 
teoria stałości poziomu inteligencji – osoby podejmują się łatwych zadań, boją się porażek.  
cele które sami sobie wyznaczamy – motywują silniej (sami najlepiej wiemy czego chcemy i nikt się 
nam w to nie wytka). 
rozdźwięk – przy stawianiu celu.  Rozdźwięk duży  – duża motywacja,  optymalny  (najlepszy) – zadanie 
ma być średnio trudne.  Normatywny  – rozdźwięk między stanem aktualnym a poziomem 
umiejętności.  
Bandura – prognozowanie rezultatów – czy dana czynność przyniesie oczekiwane skutki.  
automatyzm – sprzyja osiąganiu celów.  Intencje wdrożeniowe  –co będę robić rano, wieczorem… np. 
zawsze o 21 zaczynam się uczyć, ustalony czas kiedy zawsze coś zaczynam robić – efektywniejszy, niż 
gdy nie mam ustalonego planu działania.  
symulacja umysłowa  – myślenie o tym co się ma zrobić, aby osiągnąć cel. Wyobrażanie sobie jakiegoś 
wydarzenia. Np. zaproszenie dziewczyny na randkę, poproszenie szefa o podwyżkę. Poprzez 
tworzenie tych obrazów (wyobrażanych scen) cele staja się bardziej realne. 
ludzie wyznaczają zazwyczaj cele na podstawie prognozowanych rezultatów (chcą zostać lekarzami 
bo z tego jest duża kasa), nie uwzględniając procesu ich urzeczywistniania. 
oczekiwania na rekcję  – przygotowuję się do przedstawienia a i tak je spapram, bo się 
zdenerwowałem. Ludzie nękani przez myśli szkodliwe adaptacyjnie – odpierają je – a te myśli i tak 
wracają. Nie umiemy ich wyłączyć. Skupienie się na własnych słabościach – stres i zaburzenie 
funkcjonowania. 
ruminacja  – niezdolność do zapanowania nad natrętnymi myślami – dodatkowe przypominanie 
smutnych wydarzeń – obniżenie poczucia kompetencji. 
 tłumienie emocji – zmniejsza wytrwałość w realizacji innych zadań. Badani mięli się pokonać przed 
zjedzeniem czekoladek, jak się wstrzymywali – zadania na rozwiązywanie problemów – gorzej. 
to myśli ograniczają a nie organizm – jakiś tam biegacz zaczął myśleć pozytywnie i przebiegł jakiś tam 
super dystans. 
przestajemy zważać na ból i zmęczenie, a zaczynamy myśleć o zwycięstwie. Myślenie o czymś 
przyjenmym – korzystne reakcje organizmu. 
dobry sposób –  przyjęcia negatywnych myśli i zdystansowanie ich . Myślenie w taki sposób że te myśli 
pochodzą z zewnątrz np. od rodziców. 
myślenie optymistyczne – proces samoregulacyjny. 
Langer – ludzie sugerują się obrazami zgromadzonymi w nieświadomości – w tym wieku to już się 
takich rzeczy nie robi   
sukces zależy nie tylko od inteligencji ale też od sposobu myślenia. Wizerunek siebie (pojęcie Ja) – 
gdy wysokie – osiąganie wysokich celów. 
 
Samowiedza a samoregulacja 
ja instrumentalne  – co się stanie jeśli zachowam się w określony sposób. Jeśli znowu namieszam 
Rudej w grafiku to Ona się rozzłości. 
ja oczekiwane  – jeśli zacznę grac w tenisa, to mama pewne wyobrażenie gry krok po kroku. Jeśli 
oczekuje porażki, to wiem co powinienem robić. 
ja monitorowane  – ja jakim miejscy się znajdujemy na drodze do osiągnięcia danego celu. Pomaga 
zmniejszać rozdźwięk między ja realnym a ja idealnym. 
wszystkie ja powyżej są komplementarne. ja instrumentalne –mówi  jak świat reaguje na nasze 
działania. Ja oczekiwane =‐ jak my reagujemy na świat. Ja monitorowane – jak wypadamy do 
pewnych norm czy wymogów. 
 
Dwa aspekty tożsamości: ja i moje 
skarbnica „moje” – obejmuje wartości, np. rodzina, sprawiedliwość…, to są przekonania ważnych dla 
nas ludzi.  
podmiot „ja” – odczuwa potrzebę sprawowania kontroli. Tworzenie zasad kierujących działaniem. 
 
Teoria rozbieżności Ja 
Higgins – rozdźwięk miedzy jak realnym (przewodnik jak postępować) a ja idealnym (jeśli spełniam ja 
idealne – emocje pozytywne). 
 
 
Tożsamości potencjalne   
czy mamy odpowiednie zdolności, czy wystarczy wystarczy nam wytrwałości, czy jesteśmy zdolni 
zrezygnować z innych zajęć?... 
jeśli dobrze nam idzie w szkole to będziemy przykładać więcej wagi do inteligencji i osiągnięć w 
nauce.  
Markus i Nurius –  osoby pragnące dokonać wielkich  rzeczy muszą zbudować wizerunek siebie 
obejmujący  wiele możliwych tożsamości.    
1. Silne zróżnicowanie pojęcia ja  – osoby takie potrafią sobie wyobrazić siebie w wielu różnych, 
nowych sytuacjach – łatwiej im sprostać nowym wydarzeniom. Osoby są nacechowane pewnością, 
poczucie panowania nad przyszłymi wydarzeniami. 
2. Pozytywne pojęcie ja  – osoby po pozytywnej samoocenie przypisują sobie więcej cech 
pozytywnych, odnoszą sukcesy, są pewne siebie, ciekawe świata, potrafią przystosować się do nowej 
sytuacji, dobrze radzą sobie ze stresem… 
3. Związek między ja a spostrzeganiem własnych kompetencji.  Jeśli wiem ze mam jakies kompetencje 
do czegoś to łatwiej osiągam cel w danej dziedzinie. 
 
Ukryte teorie świata 
świat jest zły – nie jesteśmy w stanie zapanować nad nim, albo świat jest dobry – wszytsko jest pod 
kontrola. 
prototyp 1. Świat groźni i złowrogi  – świat wyrządza nam krzywdę, stresujemy się, ludzie gotowi do 
walki lub ucieczki. Najlepszą obrona jest atak. Pesymiści, krzywda, cierpienie, afektywnośc 
negatywna, niska samoocena, cieszą się gdy nieszczęścia dotykają innych… 
prototyp 2. Świat przyjazny  – odwrotnie i wszystko na + 
Prototyp 3. Świat neutralny  – budząc się rano myślę o celu który chcę osiągnąć. Źródłem 
przyjemności jest  działanie . (kupują stary do i robią z niego pałac marzeń). Chęć robienie rzeczy po 
swojemu. Duma z wykorzystania swoich kompetencji i doskonalenia się. Autonomia działania. 
Indywidualiści. 
Nie mów zagrożenie tylko wyzwanie   ‐ to mi się podoba (podkreślcie to sobie)  
to się nazywa RESTRUKTURYZACJA POZNAWCZA. 
 
Ukryte teorie kompetencji (Dweck) 
1. Strategia doskonalenia się  – ważny dla osoby jest PROCES – przekonanie że poziom inteligencji 
może rosnąć. Osoby takie wierzą ze mogę sprawować kontrolę nad rzeczywistością. Poczucie własnej 
wartości – wysokie. 
2. Strategia wykazywania się  – ważny jest WYNIK – wygrana, rezultat. Wygrywanie dzięki taktyce, 
słobości przeciwnika.  
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin