agresja_elektroniczna_dzieci_i_mlodziezy.pdf

(490 KB) Pobierz
J acek P yżalski • agresja elektroniczna dzieci i młodzieży – różne wymiary zjawiska
J acek P yżalski
Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi
Agresja elektroniczna dzieci i młodzieży
– różne wymiary zjawiska
Agresja elektroniczna, czyli w dużym uproszczeniu taka, do której realizacji stosuje się współ-
czesne technologie komunikacyjne – głównie Internet i telefony komórkowe, jest powszechnie
uważana za poważny problem zarówno z obszaru zdrowia publicznego, jak i edukacji. Coraz
częściej realizowane są zarówno na świecie, jak i w Polsce różnego rodzaju kampanie społeczne
i inne działania, głównie o charakterze edukacyjnym, które mają na celu zapobieganie bądź in-
terwencję, kiedy taka agresja się pojawia.
Z drugiej jednak strony, nawet czołowi badacze problematyki zauważają, iż sama deinicja zja-
wiska oraz jego subtypów są na obecnym etapie rozważań słabo dopracowane. Utrudnia to nie
tylko ilościowe badania naukowe, w których trzeba operacjonalizować zmienne, ale także przez
brak jasnej deinicji zjawiska i sposobu pomiaru w różnych badaniach, utrudnione są wszelkie
próby porównań międzypopulacyjnych. Do tego brak wyodrębnionych subtypów zjawiska po-
woduje, że w rozważaniach nadmiernie generalizuje się znaczną ilość różnych jakościowo za-
chowań, gubiąc tym samym społeczną specyikę poszczególnych typów zachowań, które można
charakteryzować jako agresję elektroniczną.
W artykule dokonano przeglądu różnych wymiarów, które warto brać pod uwagę deiniując
i operacjonalizując poszczególne rodzaje agresji elektronicznej. Ograniczono się do tych sytu-
acji, w których sprawcami lub oiarami agresji elektronicznej są dzieci i młodzież. Wykorzysta-
no wymiary stosowane do charakterystyki agresji rówieśniczej rozumianej w sposób tradycyjny
oraz te, które zostały zidentyikowane w badaniach jakościowych opartych głównie na metodzie
wywiadu (on-line i face-to-face) ze studentami, młodzieżą i nauczycielami, którzy byli sprawca-
mi, oiarami lub świadkami agresji elektronicznej.
Wprowadzenie
statnie 10–15 lat przyniosło na
świecie i w naszym kraju spore
zainteresowanie środowisk nauko-
wych i opinii publicznej problematyką
szeroko rozumianego niewłaściwego wy-
korzystania nowoczesnych technologii
komunikacyjnych – głównie Internetu, ale
także telefonów komórkowych 1 .
1 Podział na Internet i telefony komórkowe, stosowany w badaniach społecznych nad używaniem nowych
mediów, staje się coraz bardziej anachroniczny ze względu na występowanie zjawiska konwergencji, które
w aspekcie technologicznym oznacza, że wkrótce powszechne będzie wykorzystanie telefonu komórkowego
do korzystania z Internetu (Jenkins 2007).
1
1007313408.048.png 1007313408.050.png 1007313408.051.png 1007313408.052.png 1007313408.001.png 1007313408.002.png 1007313408.003.png 1007313408.004.png 1007313408.005.png 1007313408.006.png 1007313408.007.png
 
J acek P yżalski • agresja elektroniczna dzieci i młodzieży – różne wymiary zjawiska
Zainteresowanie to ma związek z po-
szerzającym się dostępem i rozpowszech-
nieniem tych technologii w społeczeństwie
– co niejako naturalnie powoduje, że skala
ujemnych zjawisk związanych z ich wyko-
rzystaniem rośnie. Dodatkowo wszystkie
spektakularne sytuacje, w których Internet
został użyty w sposób szkodliwy, są od
razu (także z jego wykorzystaniem) szero-
ko nagłaśniane i relacjonowane medialnie,
często w sposób nastawiony na wywołanie
skandalu.
Negatywnych zjawisk tego typu jest spo-
ro – od oszustw elektronicznych, poprzez
publikację szkodliwych treści (przemoco-
wych lub pornograicznych), po wykorzy-
stanie technologii komunikacyjnych jako
narzędzi do realizacji działań agresyw-
nych.
Problemy te nabierają szczególnego zna-
czenia społecznego, gdy oiarami lub spraw-
cami nieodpowiedniego stosowania nowo-
czesnych technologii komunikacyjnych są
dzieci i młodzież. Dlatego na rzecz tej grupy
użytkowników projektuje się i prowadzi
działania proilaktyczne lub edukacyjne (Da-
vid-Ferdon, Feldman Herz 2007).
Opracowanie koncentruje się na proble-
matyce wykorzystania Internetu i telefonii
komórkowej do realizacji aktów agresji,
ograniczając je wyłącznie do takich sytu-
acji, w których jej sprawcami bądź oiarami
są dzieci i młodzież.
W tekście uporządkuję bogactwo zja-
wisk, które łączy fakt wykorzystania
nowoczesnych technologii komunikacyj-
nych do realizacji aktów agresji. Przed-
stawię też i porównam zakres znaczenio-
wy pojęć, które stosowane są najczęściej
w głównym nurcie światowych publika-
cji naukowych.
Następnie zaprezentuję charakterystyki –
wymiary, które są stosowane do wyodrębnia-
nia subtypów agresji elektronicznej, wskazu-
jąc na wybrane kontrowersje w tym zakresie
i przedstawiając własne propozycje.
Analiza tych wymiarów pozwoli na lep-
sze zrozumienie i uporządkowanie jako-
ściowego bogactwa, istotnie różniących się
od siebie ze społecznego i psychologicznego
punktu widzenia aktów agresji przy użyciu
nowoczesnych technologii oraz rzuci nieco
światła na to, co nowego jest w tym zjawi-
sku, w zestawieniu z agresją realizowaną
w sposób tradycyjny.
Opracowanie ma generalnie charakter
teoretyczny. Nawiązuje jednak do wyników
najważniejszych zagranicznych i polskich
badań agresji elektronicznej wśród dzieci
i młodzieży, w tym prowadzonych przeze
mnie dwóch projektów badawczych: retro-
spektywego badania studentów (Pyżalski
2008a, 2008b) oraz jakościowego – eksplo-
racyjnego etapu dużych badań w ramach
grantu MNiSW pt. Cyberbullying jako nowa
forma agresji rówieśniczej wśród gimnazjali-
stów w kontekście pedagogicznych oddziaływań
proilaktycznych i interwencyjnych.
W projektach tych interesuję się wszyst-
kimi sytuacjami, w których dzieci i mło-
dzież były oiarami lub sprawcami agresji,
realizowanej przy pomocy współczesnych
technologii komunikacyjnych. Poszukiwa-
łem też ich zróżnicowania i specyiki w ze-
stawieniu z agresją realizowaną w sposób
tradycyjny.
Na obecnym etapie zgromadzono już
kilkadziesiąt wywiadów elektronicznych
(przez e-mail) i tradycyjnych z nastoletnimi
sprawcami i oiarami agresji elektronicznej,
studentami i nauczycielami, którzy do-
świadczyli agresji elektronicznej jako oiary
lub musieli rozwiązywać sytuacje, gdzie
sprawcami agresji elektronicznej były dzie-
ci i młodzież.
Rozpoznanie empiryczne i namysł teo-
retyczny nad zjawiskiem agresji realizo-
wanej przy użyciu współczesnych techno-
logii komunikacyjnych znajduje się ciągle
w fazie początkowej. Często podkreśla
się to w najnowszych publikacjach, nawet
w takich, które zostały przygotowane przez
2
1007313408.008.png 1007313408.009.png 1007313408.010.png 1007313408.011.png 1007313408.012.png 1007313408.013.png 1007313408.014.png
J acek P yżalski • agresja elektroniczna dzieci i młodzieży – różne wymiary zjawiska
pionierskich badaczy zjawiska, zajmują-
cych się tą problematyką od dłuższego cza-
su (Kowalski i in. red. 2008; Vandebosch,
van Clemput 2008; Wolak i in. 2007).
Wskazuje się ponadto na fakt, iż brak
jest zgody co do zakresu znaczeniowego
stosowanych pojęć, a w różnych badaniach
te same pojęcia deiniowane są w inny spo-
sób. Wynika to przede wszystkim z przyj-
mowania przez badaczy zróżnicowanych
kryteriów społecznych i behawioralnych
w obszarze deiniowania interesującego
nas rodzaju agresji.
Konsekwencją takiego zamieszania poję-
ciowego jest brak powszechnie stosowanych
metod pomiaru i narzędzi badawczych.
Problem ten zaczyna być coraz częściej
dostrzegany przez badaczy. Powoli poja-
wiają się pewne propozycje porządkujące,
do których nawiążę w dalszej części opra-
cowania, uwzględniając także problem ter-
minologii stosowanej w Polsce i przedsta-
wiając pewne propozycje terminologiczne
w tym zakresie.
W dostępnej literaturze naukowej spo-
tykamy pojęcia bardzo ogólne, które obej-
mują szeroki zakres zjawisk związanych
z użyciem nowoczesnych technologii ko-
munikacyjnych do realizacji działań agre-
sywnych. Możemy natknąć się także na ta-
kie, które zostały zdeiniowane dokładniej
– dotyczą zatem węższej grupy zjawisk,
które mogą być rozumiane jako subtypy
agresji elektronicznej.
Porównania powszechnie stosowanych
pojęć 2 dokonałem w tabeli 1 . Użyłem
w niej kryteriów stosowanych jako charak-
terystyki cyberbullyingu , który jest specy-
icznym, ściśle zdeiniowanym subtypem
rówieśniczej agresji realizowanej przy uży-
ciu nowych technologii komunikacyjnych.
Wybór padł na kryteria tego zjawiska, gdyż
– bazując na deinicji tradycyjnego bullyingu
szkolnego – pojęcie odnoszące się do niego
zostało najbardziej szczegółowo zdeinio-
wane, jeśli idzie o strukturę związanych
z nim charakterystyk.
Zgodnie z powszechnie akceptowaną
w naukach społecznych deinicją (Berger
2007; Olweus 1993) bullying to takie wrogie
zachowania, gdzie uczeń bądź uczniowie
intencjonalnie przez dłuższy czas (powta-
rzalność) atakują innego ucznia, który ze
względu na przewagę sprawców (izyczną
lub psychologiczną) nie potrai się bronić
(nierówność sił) 3 .
Konsekwentnie, zwykle uważa się, że
cyberbullying powinien posiadać wszystkie
te właściwości, z tą różnicą, że narzędziami
jego realizacji są nowoczesne technologie
komunikacyjne (Williams, Guerra 2007).
Ze względu na specyiczny zakres zna-
czeniowy tego zjawiska uważam, że czę-
sto spotykane tłumaczenie tego pojęcia
w polskiej literaturze jako cyberprzemoc
jest niewłaściwe. Pojęcie przemoc ma
w języku polskim bardzo szerokie znacz-
nie i obejmuje wszystkie sytuacje, w któ-
rych w efekcie agresji innych osób ktoś
cierpi. Zatem pojęcie cyberprzemoc ma
dużo szersze znaczenie w zestawieniu
z zakresem znaczeniowym anglojęzyczne-
go pojęcia cyberbullying .
Dużo szersze znaczenie niż cyberbullying
ma określenie online harassment ( Internet
harassment ). Z zakresem znaczeniowym
cyberbullyingu łączy je jedynie fakt użycia
technologii komunikacyjnej (tutaj ograni-
czonej do Internetu) oraz intencjonalność
(celowość) działania.
2 Skoncentrowałem się tutaj jedynie na pracach autorów, którzy przywiązują wagę i dokonują wysiłku ścisłego
deiniowania zjawisk i wzajemnej relacji poszczególnych deinicji. Pomijam zatem prace badaczy, którzy stosu-
ją uwzględnione tutaj terminy zamiennie, nie uwzględniając różnic jakościowych pomiędzy nimi.
3 Odrębnym tematem, do którego wrócę w dalszej części artykułu, jest pytanie, na ile właściwości tradycyjnego
bullyingu – zdeiniowanego dla potrzeb zwykłych środowisk edukacyjnych – przystają do aktów agresji reali-
zowanych za pomocą Internetu i telefonów komórkowych.
3
1007313408.015.png 1007313408.016.png 1007313408.017.png 1007313408.018.png 1007313408.019.png 1007313408.020.png 1007313408.021.png
 
J acek P yżalski • agresja elektroniczna dzieci i młodzieży – różne wymiary zjawiska
Nieobecne w deinicji są nierównowaga
sił, powtarzalność oraz fakt przynależności
sprawcy i oiary do tej samej grupy społecznej.
Ważne jest natomiast to, iż agresja kierowana
jest bezpośrednio przeciwko innej osobie.
Wreszcie najszerszy zakres znaczeniowy
ma pojęcie electronic aggression , które z po-
przednimi łączy jedynie fakt wykorzystania
nowoczesnych technologii komunikacyjnych
jako narzędzia agresji. Pozostałe społecz-
ne i behawioralne aspekty działania nie są
w przypadku tego pojęcia zdeiniowane.
Dodatkowo pojecie agresji elektronicznej
może być stosowane zarówno w sytuacji,
gdy działania kierowane są bezpośrednio
przeciwko innej osobie (np. gdy jest wy-
zywana przy wykorzystaniu poczty elek-
tronicznej), jak i wtedy, gdy działanie jest
pośrednie (np. w sieci umieszczane są ma-
teriały kompromitujące jakąś osobę).
W polskiej literaturze (Wojtasik 2007), dla
potrzeb realizacji największego dotychczas
w naszym kraju badania ilościowego, użyto
pojęcia przemoc z wykorzystaniem mediów
elektronicznych. Deiniując to pojęcie pod-
kreślono dwie charakterystyki: działania re-
alizowane są wbrew woli oiary i przynoszą
jej szkodę społeczną, psychiczną lub moral-
ną. Tak szerokie ujęcie jest więc bliskie rozu-
mieniu stosowanego w literaturze światowej
pojęcia electronic aggression , chociaż zawęża
je zdeiniowana konieczność wystąpienia
szkodliwych efektów po stronie oiary.
Podsumowując – stosowanie jasnych
deinicji pojęć pozwala na orientację, jakim
zjawiskiem związanym ze stosowaniem
nowoczesnych technologii do realizacji
działań agresywnych zajmujemy się w pro-
jekcie badawczym, proilaktycznym lub
edukacyjnym. Oczywiście jasne zdeinio-
wanie pozwala też na prawidłową opera-
cjonalizację zmiennych i tworzenie dobrej
jakości narzędzi badawczych.
Jest to bardzo istotne, bowiem poszcze-
gólne subtypy agresji elektronicznej bardzo
się od siebie różnią także ze względu na ich
potencjalną szkodliwość. Przykładowo, cał-
kiem czymś innym jest akt bycia zwyzywa-
nym jednorazowo na czacie przez niezna-
ną osobę, a czymś innym bycie regularnie
nękanym przez grupę rówieśników, którzy
uczęszczają do tej samej klasy i wykorzy-
stują współczesne środki komunikacji do
wzmocnienia efektów tradycyjnego bully-
ingu , który wobec kogoś stosują.
Jeśli idzie o polskie odpowiedniki pojęć
stosowanych przez badaczy głównego nurtu
światowego proponuję, aby w odniesieniu do
cyberbullyingu używać oryginalnego terminu
lub, bazując na literaturze niemieckojęzycznej
(Dambach 2008), stosować określenie mobbing
(wskazujące na długotrwałość, intencjonal-
ność i przewagę sprawców).
Oczywiście należy jeszcze dodać przy-
miotnik uwzględniający specyiczne narzę-
dzia realizacji agresji – Internet i telefony
komórkowe. Dobrym określeniem może
być tutaj „elektroniczny” – ponieważ obej-
muje swym znaczeniem szeroki zakres sto-
sowanych przez sprawców nowoczesnych
technologii komunikacyjnych. W całości
więc proponowane określenie odpowied-
nika pojęcia cyberbullying w języku polskim
brzmi: mobbing elektroniczny .
Propozycją pojęcia, które znaczeniowo od-
daje w języku polskim sens pojęcia online ha-
rassment , jest prześladowanie internetowe 4 .
Wreszcie termin oddający sens pojęcia
o najszerszym znaczeniu – electronic ag-
gression , może stanowić jego bezpośrednie
tłumaczenie – agresja elektroniczna . Moż-
na także rozważyć jako odpowiednik, ze
względu na fakt rozpowszechnienia (także
w kampaniach społecznych), stosowanie
przywołanego wcześniej pojęcia cyber-
przemoc .
4 Niektórzy badacze (Aftab 2008) ograniczają pojęcie harassment jedynie do sytuacji, w której sprawca agresji
jest osobą dorosłą.
4
1007313408.022.png 1007313408.023.png 1007313408.024.png 1007313408.025.png 1007313408.026.png 1007313408.027.png 1007313408.028.png
 
J acek P yżalski • agresja elektroniczna dzieci i młodzieży – różne wymiary zjawiska
Tabela 1. Porównanie zakresu znaczeniowego pojęć electronic aggression, online harassment
i cyberbullying
Online harrasement/
Internet harassment
Cyberbullying/
Internet bullying
Pojęcie anglojęzyczne Electronic aggression
Proponowane
polskie terminy
Agresja elektroniczna/
cyberprzemoc
Nękanie
internetowe
Mobbing
elektroniczny
Przykładowi autorzy
stosujący pojęcie
David-Ferdon,
Feldman Herz (2007)
Ybarra i współpracow-
nicy (2004a, 2004b)
Ybarra i współpra-
cownicy (2007)
Smith i współpracow-
nicy (2007);
Williams, Guerra (2007)
Patchin, Hinduja (2006)
Zdeiniowanie
technicznego aspektu
działania
Bardzo ogólne – uży-
wanie technologii
komunikacyjnych
wraz z konkretnymi
przykładami takiego
działania.
Działanie przeciwko
innej osobie może być
pośrednie lub bezpo-
średnie.
Ograniczone do dzia-
łania online, skierowa-
ne bezpośrednio prze-
ciwko innej osobie
wraz z konkretnymi
przykładami takiego
działania
Działanie poprzez
„komu-nikację elek-
troniczną” wraz
z konkretnymi
przykładami takiego
działania. Działanie
przeciwko innej oso-
bie może być pośred-
nie lub bezpośrednie.
Celowość (kryterium
tradycyjnego bully-
ingu )
Lekko zaznaczona
(nie wprost – wyni-
ka raczej z deinicji
agresji)
Tak
Tak
Powtarzalność (kry-
terium tradycyjnego
bullyingu )
Nie objęta deinicją
Nie objęta deinicją
Tak
Nierównowaga sił,
znaczna przewaga
sprawców (kryterium
tradycyjnego bully-
ingu )
Nie objęta deinicją
Nie objęta deinicją
Tak
Relacja sprawcy do
oiary – agresja we-
wnątrz znanej grupy
społecznej (kryterium
tradycyjnego bullyingu )
Niezdeiniowana
– może dotyczyć
znanych i nieznanych
osób
Niezdeiniowana
– może dotyczyć
znanych i nieznanych
osób
Ta sama grupa
społeczna (np. klasa
szkolna)
Na koniec tych rozważań warto przywo-
łać jeszcze jedną kwestię, związaną przede
wszystkim z tym, iż agresja elektroniczna
jest nowym problemem dla badaczy z dzie-
dziny nauk społecznych. Na obecnym eta-
pie sporo osób prowadzących badania po-
wołuje się na określoną deinicję zjawiska
(np. korzystając z zaproponowanego przez
Olweusa rozumienia bullyingu ), a potem
w narzędziu badawczym, operacjonalizując
zmienne, w ogóle nie uwzględnia charak-
terystycznych jego cech, objętych deinicją
(np. Aricak i in. 2008).
Badani nie są więc pytani o takie oma-
wiane wyżej aspekty, jak np. powtarzal-
ność czy celowość działań, których byli
5
1007313408.029.png 1007313408.030.png 1007313408.031.png 1007313408.032.png 1007313408.033.png 1007313408.034.png 1007313408.035.png 1007313408.036.png 1007313408.037.png 1007313408.038.png 1007313408.039.png 1007313408.040.png 1007313408.041.png 1007313408.042.png 1007313408.043.png 1007313408.044.png 1007313408.045.png 1007313408.046.png 1007313408.047.png 1007313408.049.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin