testy klasa4.pdf

(686 KB) Pobierz
PRZYRODA
Tematy prac kontrolnych
ramowy plan nauczania
Klasa
IV szkoły podstawowej
Warszawa 2009
1
Program ma na celu spójne zapoznanie ucznia z przyrodą jako całością.
W programie uwzględniono treści edukacji
biologicznej,
geograficznej,
chemicznej i fizycznej. Uwzględniono też wybrane elementy edukacji
ekologicznej, czytelniczej, medialnej, prozdrowotnej oraz wychowania do życia
w społeczeństwie (wychowanie do życia w rodzinie, wychowanie regionalne –
dziedzictwo kulturowe regionu, wychowanie patriotyczne i obywatelskie).
Program realizowany jest w cyklu trzyletnim.
Program nauczania przyrody w klasie IV ma zaznajomić ucznia z podstawami
nauk przyrodniczych, zapoznaniem z różnorodnością środowisk przyrodniczych
jak również przybliżyć podstawowe czynności życiowe człowieka.
I. Podręcznik
Maria Marko-Worłowska, Feliks Szlajfe. Przyroda dla klasy czwartej.
Wydawnictwo Nowa Era
Do podręcznika dołączona jest płyta CD-ROM zawierająca materiały do
samodzielnej pracy, filmy, ćwiczenia, gry i testy sprawdzające. W podręczniku
znajdują się odsyłacze do konkretnych treści na płycie. Płyta jest materiałem
uzupełniającym.
Podręczniki uzupełniające
Barbara Klimuszko, Janina Sokołowska, Maria Wilczyoska-Wołoszyn.
Przyroda kl. IV. Wydawnictwo ŻAK.
Maria Augustyniak, Michał Augustyniak. Mój świat – podręcznik do klasy
IV. Wydawnictwo M. Rożak.
2
786800352.024.png 786800352.025.png 786800352.026.png
II. Program nauczania
1. Przyroda i jej elementy.
jak poznawać i obserwować przyrodę?
wykorzystanie przyrządów pomocnych przy obserwacji przyrody.
co wchodzi w skład przyrody?
obserwacje przyrody i rejestrowanie wyników – zmiany pogody,
zmienność pór roku.
obserwacje roślin i zwierząt – wykorzystanie prostych przyrządów
obserwacyjnych.
2. Budowa i czynności życiowe organizmów.
co to oznacza – istota żywa?
jak zbudowane są organizmy i jakie są pomiędzy nimi zależności.
3. Poznajemy nasze otoczenie.
co i w jaki sposób kształtuje krajobraz?
woda – największe środowisko życia (różne rodzaje środowiska wodnego,
warunki życia w wodzie).
życie w środowisku lądowym – las, łąka, pole uprawne, park miejski –
różne warianty środowiska.
plan, mapa – pozwalają orientować się w terenie.
jak człowiek przekształca (niszczy ) środowisko.
jak człowiek chroni środowisko.
4. Człowiek i środowisko.
dlaczego musimy jeść?
co powinniśmy jeść i dlaczego?
skąd mamy siłę? – na co zużywamy zjedzony pokarm i co to jest
oddychanie.
3
786800352.027.png 786800352.001.png 786800352.002.png 786800352.003.png 786800352.004.png 786800352.005.png 786800352.006.png 786800352.007.png 786800352.008.png 786800352.009.png 786800352.010.png 786800352.011.png 786800352.012.png 786800352.013.png 786800352.014.png 786800352.015.png
co to jest ruch organizmu? – szkielet i mięśnie.
samokontrola działania organizmu – układ nerwowy.
mamy rodziców, będziemy mieć dzieci – kobieta, mężczyzna, dziecko.
jak powstaje i rozwija się nowe życie.
rośniemy, rozwijamy się, dojrzewamy.
choroby – dlaczego chorujemy, choroby zakaźne i te którymi nie możemy
się zarazić.
dlaczego trzeba przestrzegać higieny?
III. Tematy prac kontrolnych
Uczeń w roku szkolnym wykonuje cztery prace kontrolne, po dwie prace w
każdym semestrze. Prace będą oceniane wg następującego kryterium:
100 % - 95 % — celujący
94 % - 74 % — bardzo dobry
73 % - 55 % — dobry
54 % - 40 % — dostateczny
39 % - 31 % — dopuszczający
poniżej 30 % — niedostateczny
4
786800352.016.png 786800352.017.png 786800352.018.png 786800352.019.png 786800352.020.png 786800352.021.png 786800352.022.png
PRACA KONTROLNA NR 1 KL.4
PRZYRODA I JEJ ELEMENTY max. 16 punktów
Za prawidłowe i całkowite wykonanie każdego zadania otrzymasz 1 punkt
1. W którym podpunkcie wymienione zostały elementy przyrody nieożywionej?
a) kamienie, chmury, bakterie, woda
b) powietrze, gwiazdy, grzyby, rośliny
c) słońce, księżyc, woda, piasek
d) góry, zwierzęta, bakterie, chmury
2. Uzupełnij zdanie.
Odżywianie, oddychanie, wydalanie, rozmnażanie się, wzrost to cechy
charakterystyczne
dla
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
3. Mikroskopu używamy do obserwacji:
a) biedronki.
b) liścia.
c) kory drzewa.
d) bakterii.
4. Uzasadnij, dlaczego do obserwacji bakterii używamy mikroskopu.
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
5. Na poniższym rysunku dopisz nazwy pozostałych kierunków.
5
786800352.023.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin