Materiały dla ucznia_2.pdf

(1564 KB) Pobierz
MATERIALY DLA UCZNIA 1.indd
PROPAGANDA
POLSKI LUDOWEJ
MATERIAŁY DLA UCZNIA
ŁÓDŹ 2007
696678445.002.png
Wprowadzenie, słownik pojęć: Paweł Kowalski
Biogramy: Artur Ossowski
Schemat instytucji propagandowych i cenzury: Grzegorz Nawrot
Wybór i opracowanie materiałów: Paweł Kowalski, Izabella Modzelewska-Rysak, Grzegorz Nawrot,
Artur Ossowski, Leszek Rysak
Scenariusze lekcji: Paweł Kowalski, Grzegorz Nawrot, Artur Ossowski
Konsultacja dydaktyczna: Leszek Rysak
Redakcja: Sylwia Dorcz
Projekt grafi czny: Krzysztof Findziński
Redakcja techniczna: Andrzej Broniak
Skład: Firma Dywiz Łódź
Druk: Drukarnia Gutenberg , Łódź, ul. Lodowa 106a
Plakat na okładce Materiałów dla ucznia : Eryk Lipiński, „Słuchał, słuchał bibisyna,
aż mu spuchła łepetyna”, pochodzi ze zbiorów Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi;
zdjęcie na okładce Materiałów dla nauczyciela : wiec poparcia dla polityki partii, zorganizowany
w Szczecinie po protestach robotniczych w czerwcu 1976 r. (fot. PAP), pochodzi ze zbiorów
Archiwum Dokumentacji Mechanicznej; zdjęcie na okładce teczki: wiec poparcia dla polityki partii
w Kielcach, w czasie tzw. wydarzeń marcowych 1968 r. (fot. PAP), pochodzi ze zbiorów Archiwum
Dokumentacji Mechanicznej.
© Copyright by Instytut Pamięci Narodowej
Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu
ISBN 978-83-60464-58-8
696678445.003.png
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Słownik pojęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Biogramy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Struktura cenzury państwowej w Polsce Ludowej w latach 1944–1956 . . . . . . . . . . . . . 18
Struktury kierownicze aparatu propagandowego w Polsce Ludowej . . . . . . . . . . . . . . . 19
Wybór źródeł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Fragmenty opracowań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Bibliografi a dla ucznia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
696678445.004.png
WPROWADZENIE
Polscy komuniści obejmując w 1944 r. władzę na wyzwalanych spod okupacji niemieckiej zie-
miach polskich, zdawali sobie sprawę z tego, że są uzurpatorami i że większość społeczeństwa odrzuca
wyznawany przez nich system wartości oraz metody sprawowania władzy. Wsparcie Armii Czerwonej
i NKWD 1 udzielone Polskiej Partii Robotniczej w walce o władzę było czynnikiem koniecznym do
jej zdobycia, ale niewystarczającym by ją utrzymać – na dłuższą metę nie można było rządzić przy
pomocy terroru.
Walka o władzę prowadzona była zatem dwutorowo – terrorowi fi zycznemu, służącemu unieszko-
dliwieniu lub zastraszeniu przeciwników politycznych, towarzyszyła agresywna propaganda. Zada-
niem, jakie komuniści postawili przed aparatem propagandowym, było zdobycie zwolenników nowej
władzy, usprawiedliwienie stosowania represji, a także przekonanie Polaków, że logika procesów hi-
storycznych, musiała doprowadzić do przejęcia władzy przez marksistów. W dalszej perspektywie pla-
nowali oni stworzenie „nowego człowieka”, tj. takie przekształcenie mentalności rządzonych, by uznali
światopogląd marksistowski za swój i zaakceptowali nowy ustrój. PPR potrzebowała lojalnych obywate-
li, którzy zasililiby szeregi tej partii, obsadzali urzędy, wojsko i aparat bezpieczeństwa oraz przystąpili
do odbudowy zrujnowanego kraju. Propaganda miała uzmysłowić Polakom, że pod rządami komunis-
tów spełni się marzenie pokoleń o demokratycznej, sprawiedliwej, wolnej od ucisku Polsce, otoczo-
nej życzliwymi sąsiadami. Prawdziwe poglądy komunistów dotyczące kształtu ustrojowego państwa,
ze względów taktycznych ukryto przed obywatelami. By zjednać społeczeństwo, komuniści używali haseł
programowych, podobnych do tych, jakie wykorzystywała demokratyczna lewica: świeckie państwo,
bezpłatna oświata i opieka społeczna, reforma rolna i nacjonalizacja przemysłu , ale nie zamierzali ich
realizować dokładnie w takiej formie, w jakiej pragnęli tego działacze PPS czy PSL. Działania propagan-
dowe miały zatem stanowić zasłonę dymną do czasu wzmocnienia rządów nowego reżimu.
W utworzonym w lipcu 1944 r., pod dyktando Stalina, Polskim Komitecie Wyzwolenia Narodowego
– tymczasowym rządzie zdominowanym przez komunistów, znalazły się nieznane w przedwojennej
Polsce resorty: Resort Bezpieczeństwa Publicznego i Resort Informacji i Propagandy. Zadaniem tego
ostatniego było: opracowywanie i kolportowanie treści propagandowych, organizowanie imprez propa-
gandowych, kontrolowanie prasy, radia i kinematografi i. Ministerstwo zostało zlikwidowane w 1947 r.
po wyborach do Sejmu Ustawodawczego, które dzięki terrorowi i fałszerstwom wyborczym przyniosły
druzgocące zwycięstwo komunistów. Polityką propagandową miały się odtąd zajmować głównie
komórki partyjne, które i tak dotychczas to czyniły, dublując tym samym działania zlikwidowane-
go ministerstwa. Ministerstwo to nie było zresztą autonomiczne i wszystkie wytyczne otrzymywało
z Wydziału Propagandy PPR (od 1948 r. Wydział Propagandy PZPR). Wydział ten, zmieniający wiele
razy nazwę i poddawany wielu reorganizacjom, dotrwał do końca PRL i był najważniejszą instytucją
służącą indoktrynacji. Wydział Propagandy nadzorował także kształcenie kadr; w pierwszych latach
Polski Ludowej doskwierał brak wykwalifi kowanych pracowników, narzekano też na niski poziom
wykształcenia ogólnego – był to zresztą problem całej partii. Kształcenie i dokształcanie propagan-
dystów i agitatorów odbywało się na kursach, szkoleniach i w szkołach partyjnych, np. w: Centralnej
Szkole Partyjnej w Łodzi, wojewódzkich i międzywojewódzkich szkołach partyjnych, Wieczorowym
Uniwersytecie Marksizmu-Leninizmu.
Drugim, obok propagandy, narzędziem służącym indoktrynowaniu społeczeństwa, była cenzura.
Wprowadzenie cenzury prewencyjnej komuniści uzasadniali najpierw koniecznością zabezpiecze-
nia tajemnicy wojskowej w czasie działań wojennych, a po ich zakończeniu – tajemnicy państwowej,
dobrych obyczajów, wyeliminowaniem treści godzących w ustrój oraz ochroną społeczeństwa przed
dezinformacją. Ten ostatni argument brzmiał wręcz szyderczo w konfrontacji z praktyką notorycznego
odcinania odbiorców od wiarygodnych i rzetelnych informacji.
1 Wszystkie skróty rozwinięto w Wykazie skrótów .
4
696678445.005.png
Cenzurę na ziemiach polskich zinstytucjonalizowano w sierpniu 1944 r. – przy Resorcie Bez-
pieczeństwa Publicznego PKWN powstała wtedy specjalna komórka; Centralne Biuro Kontroli Prasy.
Na mocy dekretu z 5 lipca 1946 r. CBKP przekształcono w Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji
i Widowisk – ta niesławna instytucja przetrwała do końca PRL (rozwiązano ją dopiero w 1990 r.).
Do 1981 r. od decyzji Urzędu nie można było się odwołać, a ingerencji cenzury nie zaznaczano
w publikowanych tekstach. Do zadań tej instytucji należała nie tylko kontrola treści publikacji,
ale również określanie wielkość nakładu, udzielanie zezwoleń na wydawanie tytułu i przydział papieru.
Z kontroli cenzorskiej zwolniona była niewielka liczba typów przekazu: wizytówki (jeśli zawierały
tylko dane osobowe), etykiety handlowe, napisy nagrobne, druki powstałe przed 1850 r. oraz wydane
w PRL klasyczne dzieła. Czasami zdarzały się sytuacje absurdalne, np. gdy cenzor zakwestionował...
litery alfabetu, jak to zdarzyło się podczas kontroli w spółdzielni drukarskiej w Łodzi, gdzie natrafi ono
na zamówiony przez księdza zestaw kilu tysięcy liter wydrukowanych na kartonie.
Podobnie jak w przypadku aparatu propagandowego, największą bolączką był brak wykwalifi ko-
wanych pracowników. Od cenzora wymagano przede wszystkim solidnego wykształcenia ogólnego,
umożliwiającego wychwytywanie wszelkich „zaszyfrowanych” informacji, które chciał przemycić
autor. Ponadto, cenzor powinien znać wykładnię obowiązującej doktryny, by wiedzieć co jest z nią
zgodne, a co nie. Rola cenzora nie sprowadzała się tylko do zapobiegania publikowaniu niewygodnych
treści, jego zadaniem było również nakłanianie piszących, by pisali tak, jak oczekują tego władze. Ins-
tytucja starała się przyciągać do pracy specjalistów różnych dziedzin, aby umożliwić kontrolę tekstów
fachowych. Warto podkreślić, że cenzura ingerowała również w sferę prywatną obywateli, przybierając,
za sprawą kontroli korespondencji i rozmów telefonicznych, w zasadzie postać cenzury represyjnej.
W aparacie bezpieczeństwa funkcjonowały specjalne komórki, zajmujące się przeglądaniem korespon-
dencji wybranych obywateli oraz podsłuchiwaniem rozmów telefonicznych. Szczególną uwagę zwra-
cano na listy i paczki wysyłane lub nadchodzące z zagranicy, z racji niebezpieczeństwa „występowania
w nich treści godzących w ustrój Polski Ludowej”. Efektem tej inwigilacji były później oskarżenia
o działalność antypaństwową, kończące się wielokrotnie wyrokiem skazującym bądź innymi formami
represji. W stanie wojennym władze komunistyczne ofi cjalnie kontrolowały korespondencję i rozmowy
telefoniczne – ostrzegały o tym stemple na kopertach i głos w słuchawce: „Rozmowa kontrolowana”.
Opisane wyżej instytucje stanowiły fi lary, na których spoczywał cały system indoktryna-
cji społeczeństwa. One ustalały i kontrolowały, jaki przekaz może dotrzeć do obywateli: jak pisać,
o czym pisać. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że każdy obywatel PRL poddawany był bezustan-
nej obróbce propagandowej, która odbywała się na wielu płaszczyznach. Oto kilka przykładów: przed
każdym seansem fi lmowym w kinie wyświetlano Polską Kronikę Filmową; w telewizji codziennie
nadawano „Dziennik Telewizyjny”; w zakładach pracy, instytucjach i na ulicach otaczały obywateli
hasła propagandowe; w rytm pracy, nauki i odpoczynku wkraczały rytuały: obchody rocznic, pocho-
dy pierwszomajowe, święta państwowe. Propaganda nie była przekazywana anonimowo, miała twarz
i głos. Wymieńmy tutaj te najpopularniejsze: Stefan Martyka – prezenter propagandowego programu
radiowego „Fala 49” ( nota bene tak znienawidzony, że podziemie antykomunistyczne dokonało na
niego w 1951 r. skutecznego zamachu: został zastrzelony we własnym mieszkaniu); Andrzej Łapicki
i Jerzy Rosołowski – lektorzy Polskiej Kroniki Filmowej; Irena Falska, Marek Barański – dziennikarze
prowadzący „Dziennik Telewizyjny”; Jerzy Urban – rzecznik rządu w latach 80.
Tr udno było uciec przed wszechobecną propagandą, ponieważ jej treści przekazywano nie tylko
za pomocą środków masowego przekazu; była nimi również przesycona literatura i sztuka (najsilniej
w epoce stalinowskiej). Gdy prześledzimy drogę życiową przeciętnego obywatela Polski Ludowej, na-
potkamy na niej wiele podmiotów, realizujących zadania propagandowe: szkołę, uniwersytet, organiza-
cje społeczne i kulturalne, stowarzyszenia, wojsko, zakład pracy itd.
Komuniści szczególną uwagę poświęcili szkole. Tam rozgrywała się, używając ówczesnego języka,
najważniejsza bitwa w kampanii propagandowej przeciw staremu porządkowi. Przejęcie pełnej kon-
troli nad wychowaniem dzieci i młodzieży umożliwiało państwu ukształtowanie młodego pokolenia
w „duchu postępu”. Nie znaczy to, że zrezygnowano z przekuwania światopoglądu dorosłych, ale jak
to wyraził Stalin: Jeśli nasza praca w aparacie państwowym, wśród chłopów, wśród kobiet pracujących,
5
696678445.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin