Tryb: Eksternistyczny ( SIN )
Praca z przedmiotu : Zarządzanie Strategiczne
Wykładowca :
LORD to największa w Polsce sieć restauracji zatrudniająca około 600 osób, operuje siecią 15 renomowanych polskich restauracji w 15 najważniejszych miastach Polski oferujących kompleksowa obsługę ruchu biznesowego oraz turystycznego. Firma organizuje ekskluzywne przyjęcia, bankiety na światowym poziomie z zachowaniem polskiej tradycji .Marka restauracji LORD rozpoznawalna jest w całej Polsce ze względu na swoją unikatowość. Firma posiada wieloletnią tradycje .
Misja firmy LORD jest zapewnienie na najwyższym poziomie usług gastronomicznych, klientom zagranicznym i krajowym, biznesmenom jak i turystom. Ponadto utrzymanie wysokiej pozycji wśród firm konkurencyjnych po wejściu Polski do Unii Europejskiej w 2004r. oraz zwiększenie swoich udziałów na rynku krajowym i zagranicznym. Celem firmy na rok 2005r.jest budowa nowych restauracji oraz poszerzenie wachlarza usług, by zaspokajać potrzeby wszystkich klientów. W roku 2003 firma rozpoczęła współpracę z niemiecką siecią hoteli RITTLER, z którą prowadziła wieloletnie negocjacje .Zaowocowały one propozycją połączenia sieci restauracji i hoteli tworząc kompleks
Misja ta spełnia pięć funkcji:
1. UKIERUNKOWUJACA - utrzymanie pozycji lidera na rynku polskim, oraz umocnienie silnej pozycji na rynku europejskim
2. STABILIZACYJNA- długofalowa i konsekwentna realizacja planów
3. UWIARYGODNIAJACA- zwraca uwagę na długoletnie doświadczenie i renomę
4. INTEGRUJACA- pracowników poprzez odniesienie do długoletniej tradycji firmy
5. INSPIRUJACA - podkreślenie kompleksowej obsługi, jako wizytówka firmy
Wizja firmy LORD jest utrzymanie usług na dotychczasowym wysokim poziomie. Rozwiniecie sieci renomowanych restauracji we wszystkich rejonach kraju i promowanie Polski jako kraju z tradycją. Nowym wyzwaniem dla LORD staje się przystąpienie Polski do Unii Europejskiej i idący za tym wzmożony ruch turystyczny. Przygotowanie obiektów na wzrost frekwencji oraz dalsza rozbudowa współpracy z niemiecką siecią RITTLER to zadanie na przyszłe lata.
W firmie nie potrzeba zastosować wizji przełomowej , wystarcza rozwojowa i podtrzymująca .
Lista celów strategicznych:
1. Utrzymanie pozycji lidera i dalsza ekspansja na rynku krajowym. Jest to nadrzędny cel firmy LORD. Dalszy rozwój firmy, udoskonalenie i poszerzenie wachlarza usług umocni pozycje LORD na rynku w kraju.
Zadania:
- rozbudowanie sieci restauracji w kraju poprzez kupno nowych obiektów nadających się na rozbudowę
- prowadzenie badań marketingowych na duża skale, by najdokładniej poznać potrzeby klientów
- uzyskanie pozwolenia na budowę nowych restauracji
- skuteczna kampania reklamowa w prasie i TV
2. Rozwiniecie współpracy z głównym partnerem zagranicznym, firma RITTLER
- sfinalizowanie prowadzonych od wielu lat negocjacji
- prowadzenie dalszych rozmów i podtrzymywanie współpracy
- poszukiwanie nowych partnerów zagranicznych
3. Umocnienie pozycji firmy po wejściu Polski do Unii Europejskiej zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym:
- przeszkolenie ok.100 pracowników w roku 2004 w celu podniesienia ich kwalifikacji. Głównie dotyczyć to będzie podniesienia poziomu znajomości jeżyków obcych oraz poszerzenie wiedzy o Unii Europejskiej. Jak również poszerzenie wiedzy na temat kultury i gustów przyszłych klientów.
- poszerzenie oferty poprzez wprowadzenie nowych usług
4. Przyciągnięcie jak największej liczby zagranicznych klientów oraz ekspansja firmy poza granice kraju.
- budowa kilku restauracji poza granicami kraju w roku 2004 w Anglii, Niemczech, Rosji
- znalezienie partnerów w krajach, w których wybudowane zostaną nowe restauracje i nawiązanie współpracy,
- organizowanie konferencji i sympozjów dla klientów krajowych i zagranicznych
Wykonalność żądań przedstawionych w ćwiczeniu, jest stosunkowo duża, mimo to firma LORD posiada dość duże doświadczenie i wszystkie plany powinny się ukończyć sukcesem.
Czynnikiem niesprzyjającym jest napływ firm konkurencyjnych po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, dlatego w 2004 roku, skupiamy się na umocnieniu i ekspansji pozycji firmy LORD na rynku.
CWICZENIE 3.
Obecna strategia firmy LORD, powinna opierać się na realizacji celów przedstawionych w ćwiczeniu 2.
Kierunkami działań firmy LORD powinny być:
- utrzymanie pozycji lidera na rynku krajowym,
- zwiększenie i rozbudowa sieci nowych restauracji w kraju i za granica,
- utrzymanie usług na najwyższym poziomie oraz wprowadzenie nowych usług, by jak najlepiej sprostać potrzebom klientów oraz zwiększyć swoja konkurencyjność,
- poszerzenie swojej współpracy z partnerami zagranicznymi,
- próba wypromowania swej firmy na rynku europejskim i jak najszersze zbadanie chłonności i potrzeb tego rynku.
Strategia firmy LORD powinna polegać na skoordynowaniu powyższych działań, poprzez właściwy podział obowiązków i informacji na poszczególne szczeble władzy. Zadanie stawiane pracownikom na każdym szczeblu, powinny być jasno sformułowane, a cele wymienione w ćwiczeniu 2 podkreślane nadrzędnie i znane wszystkim pracownikom firmy.
Podstawą strategii powinien być wykonany przez najwyższe władze firmy plan finansowy, który będzie odzwierciedleniem priorytetów i najważniejszych celów strategicznych. Jasno musi być określana wysokość środków do zainwestowania na rynku krajowym i zagranicznym.
Ważnym elementem strategii firmy LORD musi się stać promocja marki poprzez skuteczna kampanie reklamowa.
KLUCZOWE CZYNNIKI SUKCESU I ICH OCENY OBECNE.
Czynnik
Waga
Ocena (1-5)
Wartość ważona
udział w rynku krajowym
0,11
5
0,55
pozycja na rynku europejskim
0,02
2
0,04
koszty inwestycji
0,14
3
0,42
koszty związane z pracownikami
0,33
rozpoznawalność marki w kraju
0,13
0,65
opinia klientów o jakości produktów i obsługi
0,18
0,54
rozpoznawalność marki za granicą
0,08
wachlarz oferowanych usług
0,10
4
0,40
potencjał finansowy
0,24
poziom organizacji i zarządzania
0,09
0,36
Suma
1
34
3,73
Przyznanie dużej oceny pozycji na rynku krajowym jest dzięki rozpoznawalnosci marki oraz ocenie klientów uzasadniam tym, ze firma LORD staje się liderem na rynku krajowym i w najbliższym czasie jej pozycja nie jest zagrożona.
Koszty firmy są w tej chwili duże, ale większość z nich to inwestycja(szkolenie pracowników, inwestycje), wiec liczy się na ich zwrot w nadchodzących latach.
Niska ocenę postawiłam pozycji firmy na rynku zagranicznym, oraz rozpoznawalnosci marki za granicami kraju, ponieważ nad tymi aspektami firma LORD musi popracować, chcąc konkurować z firmami zagranicznymi na europejskim rynku.
Poziom organizacji jest na wysokim poziomie, cechuje go duża przejrzystość i łatwy dostęp do informacji, a także dobra współpraca i integracja pracowników.
KLUCZOWE CZYNNIKI SUKCESU DLA WZORCA W PRZYSZLOSCI.
klejarka