LIST BENEDYKTA XVI DO BISKUPÓW.pdf

(144 KB) Pobierz
93685748 UNPDF
LIST BENEDYKTA XVI DO BISKUPìW + MOTU PROPRIO + SA...
http://sanctus.pl/index.php?grupa=89&podgrupa=307&doc=244
20. kwietnia A.D. 2009
Sanctus, Sanctus, Sanctus Dominus Deus Sabaoth. Pleni sunt caeli et terra gloria Tua.
ĺwiħty, ĺwiħty, ĺwiħty jest Pan Zastħpw. Caþa ziemia peþna jest Jego chwaþy. (Iz 6,3)
szukaj
WiadomoĻci
Msza ĺwiħta
Magisterium KoĻcioþa
Encykliki papieskie
Listy apostolskie, adhortacje
MOTU PROPRIO
List do Motu proprio
Adhortacja Posynodalna o
Eucharystii
Ineffabilis Deus
List do kapþanw 1986
Dokumenty Kongregacji
Sobr Watykaıski II
LIST JEGO ĺWIġTOBLIWOĺCI BENEDYKTA XVI DO
BISKUPìW
Benedykt XVI
Motu proprio
Z OKAZJI PUBLIKACJI
LISTU APOSTOLSKIEGO MOTU PROPRIO
SUMMORUM PONTIFICUM
TRAKTUJġCEGO O CELEBRACJI LITURGII RZYMSKIEJ
USTANOWIONEJ PRZED REFORMġ ROKU 1970
Drodzy bracia Biskupi,
Z ufnoĻciĢ i nadziejĢ przesyþam do Was, Pasterzy, tekst nowego listu apostolskiego, "Motu Proprio"
traktujĢcego o celebracji liturgii ustanowionej przed reformĢ roku tysiĢc dziewiħęset
siedemdziesiĢtego. Dokument ten jest owocem dþugich refleksji, niezliczonych konsultacji i modlitwy.
Summorum Pontificum
Rok KoĻcielny
Modlitwy i NaboŇeıstwa
Teksty ýaciıskie
Sanktuaria
Cuda i objawienia
ĺwiħci Paıscy
Czytelnia
Galeria foto
Filmy wideo
Linki
Articles in English
Przedwczesne wiadomoĻci w mediach i sĢdy wydawane bez dostatecznych po temu informacji byþy
przyczynĢ niemaþego zamieszania. Plan, ktrego treĻę w rzeczywistoĻci byþa nieznana spotkaþ siħ w
zwiĢzku z tym z wieloma rozbieŇnymi reakcjami, rozciĢgniħtymi pomiħdzy radosnym poparciem a
twardĢ opozycjĢ.
Niechħę i sprzeciw powodowane byþy gþwnie przez dwa lħki, do ktrych chciaþbym w tym liĻcie odnieĻę
siħ szczeglnie.
Po pierwsze, lħkano siħ, Ňe dokument ten godzi w autorytet Soboru Watykaıskiego Drugiego, ktrego
jakoby jedna z waŇniejszych decyzji, "reforma liturgiczna", zostaþaby poddana w wĢtpliwoĻę. Lħk ten
jest caþkowicie nieuzasadniony. Powinno byę w zwiĢzku z tym wyraŅnie powiedziane, Ňe Mszaþ
opublikowany przez Pawþa VI, a ponowiony w dwch wydaniach przez Jana Pawþa II w najoczywistszy
sposb jest zwyczajnĢ formĢ (Forma ordinaria) liturgii eucharystycznej i nim pozostanie. Ostatnia
wersja Missale Romanum wydana przed Soborem autorytetem papieŇa Jana XXIII w 1962 roku,
uŇywana zresztĢ w trakcie trwania Soboru, bħdzie teraz moŇliwa do celebracji jako Forma
extraordinaria liturgii. Nie jest czymĻ wþaĻciwym odnoszenie siħ do tych dwch wersji Mszaþu
Rzymskiego jako do "dwch rytw". To raczej podwjne uŇycie jednego i tego samego rytu.
Chcħ otrzymywaę ciekawe
wiadomoĻci na e-mail:
Zapisz
Duch liturgii - Kard. Ratzinger
JeĻli zaĻ chodzi o uŇywanie Mszaþu z roku 1962 jako Forma extraordinaria liturgii Mszy, chciaþbym
zwrcię uwagħ na to, Ňe ten Mszaþ nie zostaþ nigdy prawnie zniesiony i w konsekwencji, co do zasady,
byþ zawsze dozwolony. W czasie, gdy wprowadzano nowy Mszaþ, oficjalne regulowanie moŇliwoĻci
uŇycia Mszaþu wczeĻniejszego nie wydawaþo siħ konieczne. Prawdopodobnie uwaŇano, Ňe pojedyncze
tyczĢce tej sprawy przypadki nie wyjdĢ poza poziom lokalny i na nim, jeden za drugim, zostanĢ
rozwiĢzane. PŅniej okazaþo siħ jednak, Ňe wiħksza liczba wiernych pozostaþa w mocnym przywiĢzaniu
do starszej wersji Rytu Rzymskiego, do ktrego byþa przyzwyczajona od dzieciıstwa. Szczeglnie
widoczne byþo to w tych krajach, w ktrych KoĻciþ zapewniaþ wiernym znaczĢcĢ formacjħ liturgicznĢ,
co owocowaþo gþħbokĢ, osobistĢ znajomoĻciĢ wczeĻniejszej Formy celebracji Mszy. Wiemy teŇ wszyscy,
Ňe w ruchu, ktremu przewodziþ Arcybiskup Lefebvre trwanie przy starszym Mszale staþo siħ
zewnħtrznĢ oznakĢ toŇsamoĻci i punktem samoidentyfikacji. Powodw rozbicia, ktre z tej sprawy
wynikþo, trzeba jednak szukaę gþħbiej. Wielu ludzi, ktrzy zaakceptowali postanowienia Soboru
Watykaıskiego Drugiego i pozostali wierni PapieŇowi i Biskupom, szukaþo takŇe sposobu, by zachowaę
drogĢ im formħ Ļwiħtej liturgii. Dziaþo siħ to gþwnie dlatego, Ňe w wielu miejscach odprawiano liturgiħ
nie stosujĢc siħ do wskazaı nowego Mszaþu, ktre rozumiano wyþĢcznie jako przyzwolenie na
kreatywnoĻę liturgicznĢ - a nawet jako wymaganie takowej. To czħsto prowadziþo do trudnych do
zniesienia deformacji liturgii. Mwiħ o tym z doĻwiadczenia, ja sam bowiem Ňyþem w tym okresie, w
ktrym obok nadziei pojawiþ siħ zamħt. Widziaþem, jak caþkowicie dowolne znieksztaþcenia powodowaþy
gþħboki bl jednostek gþħboko zakorzenionych w wierze Ļwiħtego KoĻcioþa.
PapieŇ Jan Paweþ II poczuþ siħ wiħc w obowiĢzku okreĻlię zasady, na jakich moŇna by byþo korzystaę z
Mszaþu roku 1962. Opisaþ je w swym Motu Proprio Ecclesia Dei (2 lipca 1988); w tym dokumencie
jednak nie zawarþ szczegþowych wskazaı, odnisþ siħ jedynie w sposb oglnikowy do
wspaniaþomyĻlnej (szczodrobliwej?) odpowiedzi Biskupw na "uzasadnione aspiracje" tych wiernych,
ktrzy prosili o stosowanie tej wersji Rytu Rzymskiego. W tym czasie PapieŇ chciaþ gþwnie wspomc
Bractwo ĺwiħtego Piusa X, by odzyskaþo ono peþnĢ jednoĻę z nastħpcĢ Ļw. Piotra i by zagoię ranħ
sprawiajĢcĢ coraz wiħkszy bl. Niestety, do pojednania nie doszþo po dziĻ dzieı. Mimo wszystko, pewna
liczba wsplnot z wdziħcznoĻciĢ korzystaþa z moŇliwoĻci wskazanych w Motu Proprio. Z drugiej jednak
strony, wciĢŇ pozostaþy pewne trudnoĻci tyczĢce uŇycia Mszaþu z roku 1962 poza tymi grupami. JednĢ z
przyczyn tego byþ lħk duŇej czħĻci Biskupw, by nie podkopywaę autorytetu Soboru Watykaıskiego
Drugiego. Zaraz po Soborze zakþadano, Ňe zapotrzebowanie na Mszaþ z roku 1962 ograniczy siħ do
starszego pokolenia, ktre w tej formie liturgii wyrosþo. W miħdzyczasie jednak okazaþo siħ z caþĢ
oczywistoĻciĢ, Ňe mþodsze pokolenie teŇ moŇe odkryę tħ formħ liturgicznĢ, poczuę jej piħkno i odnaleŅę
1 z 3
2009-04-20 19:27
93685748.014.png 93685748.015.png 93685748.016.png 93685748.017.png 93685748.001.png 93685748.002.png 93685748.003.png 93685748.004.png 93685748.005.png 93685748.006.png 93685748.007.png 93685748.008.png 93685748.009.png
LIST BENEDYKTA XVI DO BISKUPìW + MOTU PROPRIO + SA...
http://sanctus.pl/index.php?grupa=89&podgrupa=307&doc=244
w niej ten sposb spotkania z TajemnicĢ NajĻwiħtszej Eucharystii, ktry byþby najlepiej do niego
dopasowany. W zwiĢzku z tym powstaþo zapotrzebowanie na jaĻniejsze regulacje prawne, ktrych nie
uwzglħdniono w Motu Proprio z 1988. Nowe regulacje majĢ teŇ za zadanie odciĢŇyę Biskupw z
obowiĢzku ciĢgþego rozpoznawania sytuacji i podejmowania odpowiednich do nich decyzji.
Po drugie, pojawiþ siħ dyskusjach o oczekiwanym Motu Proprio lħk o to, Ňe moŇliwoĻę szerszego
korzystania z Mszaþu roku 1962 doprowadzi do niezgody a nawet podziaþw wewnĢtrz wsplnot
parafialnych. Brak podstaw do podobnych lħkw rwnieŇ i tu mnie uderza. Celebracja wedþug nowego
Mszaþu wymaga pewnego stopnia formacji liturgicznej i przynajmniej pobieŇnej znajomoĻci þaciny.
Wielu nie speþnia tych warunkw. ChociaŇby na tej podstawie widaę wyraŅnie, Ňe nowy Mszaþ z
pewnoĻciĢ pozostanie zwyczajnĢ FormĢ Rytu Rzymskiego, nie tylko wedþug norm prawnych, ale i ze
wzglħdu na sytuacjħ wiħkszoĻci wsplnot wiernych. PrawdĢ jest, Ňe niekiedy obecna byþa przesada w
nastawieniu wiernych do staroŇytnych tradycji liturgii þaciıskiej, Ňe pewne zachowania spoþeczne
nadmiernie siħ z niĢ wiĢzaþy. Wasze miþosierdzie i pasterska roztropnoĻę niech bħdĢ zachħtĢ i wzorem.
W tej materii obie Formy Rytu Rzymskiego mogĢ siħ przecieŇ wzajemnie ubogacaę: nowi Ļwiħci i
niektre z nowych prefacji powinny zostaę uwzglħdnione w starym Mszale. Komisja Ecclesia Dei, w
þĢcznoĻci z organami poĻwiħconymi usus antiquor bħdzie badaę praktyczne moŇliwoĻci w tym zakresie.
Celebracja Mszy zgodnie z Mszaþem Pawþa VI bħdzie mogþa mocniej niŇ kiedykolwiek wczeĻniej ukazaę
wiernym sferħ sacrum, ktra tak ich przyciĢga do wczeĻniejszej Formy Rytu Rzymskiego.
Najmocniejsza gwarancja tego, Ňe Mszaþ Pawþa VI moŇe jednoczyę parafialne wsplnoty i moŇe byę
przez nie kochany tkwi w tym, Ňe Forma ta jest odprawiana z wielkĢ czciĢ i z dbaþoĻciĢ o przepisy
liturgiczne. Ukazane w ten sposb bħdĢ duchowe bogactwo i teologiczna gþħbia tego Mszaþu.
Dochodzħ teraz do pozytywnych powodw, ktre uwarunkowaþy mojĢ decyzjħ o wydaniu Motu
Proprio, ktry by uzupeþniaþ ten z 1988 roku. To sprawa wewnħtrznego pogodzenia na þonie KoĻcioþa.
Gdy spojrzy siħ w przeszþoĻę, na wszystkie rozþamy, ktre na przestrzeni wiekw dotknħþy Mistyczne
Ciaþo Chrystusa, nie moŇna oprzeę siħ wraŇeniu, Ňe w krytycznych momentach decydujĢcych o podziale
przywdcy KoĻcioþa nie robili wszystkiego, co mogli, by przywrcię zgodħ i jednoĻę. Nie moŇna oprzeę
siħ wraŇeniu, Ňe zaniedbania ze strony KoĻcioþa sprawiþy, Ňe miaþ On swj udziaþ w tym, Ňe podziaþy te
mogþy siħ utrwalię. Ta refleksja nad przeszþoĻciĢ nakþada na nas tu i teraz obowiĢzek, by doþoŇyę
wszelkich staraı potrzebnych do tego, by ci, ktrzy prawdziwie chcĢ jednoĻci KoĻcioþa mogli w tej
jednoĻci pozostaę lub do niej powrcię. Mam tu na myĻli zdanie z Drugiego Listu do Koryntian, gdzie
Ļw. Paweþ pisze: áUsta nasze otwarþy siħ do was, Koryntianie, rozszerzyþo siħ nasze serce. Nie brak wam
miejsca w moim sercu, lecz w waszych sercach jest ciasno. OdpþacajĢc siħ nam w ten sposb, otwrzcie
siħ i wy.Ñ (2Kor,6,11-13) ĺw. Paweþ z pewnoĻciĢ mwiþ to w innym kontekĻcie, lecz jego nawoþywanie
moŇe i powinno dotknĢę takŇe nas i to wþaĻnie w sprawie tu omawianej. Otwrzmy szczodrze nasze
serca i zrbmy tam miejsce na wszystko, na co zezwala nasza wiara.
Nie ma Ňadnej sprzecznoĻci pomiħdzy tymi dwoma wydaniami Rytu Rzymskiego. W historii liturgii jest
wzrost i postħp, nie ma za to Ňadnych zerwaı. To, co poprzednie pokolenia uwaŇaþy za Ļwiħte, Ļwiħtym
pozostaje i wielkim takŇe dla nas, przez co nie moŇe byę nagle zabronione czy wrħcz uwaŇane za
szkodliwe. skþania nas to do tego, byĻmy zachowali i chronili bogactwa bħdĢce owocem wiary i
modlitwy KoĻcioþa i byĻmy dali im odpowiednie dla nich miejsce. Zbħdnym jest dodawaę, Ňe by
doĻwiadczyę peþnej jednoĻci, kapþani wsplnot przywiĢzanych do starszej Formy nie mogĢ z zasady
wykluczaę odprawiania liturgii zgodnie z nowymi ksiħgami. caþkowite wykluczenie nowego rytu nie
byþoby zgodne z rozpoznaniem jego jako cennego i Ļwiħtego.
Na koniec, drodzy Bracia, chciaþbym wyraŅnie podkreĻlię, Ňe nowe uregulowania w Ňaden sposb nie
zmniejszajĢ ani Waszego autorytetu, ani odpowiedzialnoĻci zarwno za liturgiħ, jak i za duszpasterskĢ
troskħ o Waszych wiernych. KaŇdy Biskup w rzeczywistoĻci przewodniczy liturgii sprawowanej w jego
diecezji (Sacrosanctum Consilium, 22: áSacrae Liturgiae moderatio ab Ecclesiae auctoritate unice
pendet quae quidem est apud Apostolicam Sedem et, ad normam iuris, apud EpiscopumÑ).
Nic zatem nie zostanie ujħte z autorytetu Biskupa, ktrego rolĢ pozostaje nieustanne czuwanie, by
wszystko dokonywaþo siħ w pokoju i zgodzie. JeĻli wyniknie jakikolwiek problem, ktrego proboszcz
nie bħdzie mgþ rozwiĢzaę, lokalny ordynariusz zawsze bħdzie mgþ zainterweniowaę, jednak czynię to
bħdzie w peþnej zgodzie z nowymi regulacjami opisanymi w Motu Proprio.
Co wiħcej, zachħcam Was, drodzy Bracia, do informowania Stolicy Apostolskiej o wszelkich Waszych
doĻwiadczeniach z tĢ sprawĢ zwiĢzanych w trzy lata po tym, jak Motu Proprio wejdzie w Ňycie. JeĻli
powstanĢ jakieĻ naprawdħ powaŇne trudnoĻci, bħdzie moŇna poszukaę sposobw ich pokonania.
Drodzy Bracia, z wdziħcznoĻciĢ i zaufaniem powierzam Wam i Waszym sercom strony i przepisy
dokumentu Motu Proprio. Niech sþowa Apostoþa Pawþa pod adresem prezbiterw Efezjan na zawsze
pozostanĢ w naszej pamiħci: áUwaŇajcie na samych siebie i na caþe stado, nad ktrym Duch ĺwiħty
ustanowiþ was biskupami, abyĻcie kierowali KoĻcioþem Boga, ktry On nabyþ wþasnĢ krwiĢ.Ñ (Dz,
20,28)
Powierzam te przepisy takŇe potħŇnemu wstawiennictwu Maryi, Matki KoĻcioþa i z caþego serca
udzielam apostolskiego bþogosþawieıstwa Wam, drodzy Bracia, ksiħŇom parafialnym w Waszych
diecezjach, wszystkim kapþanom, Waszym wspþpracownikom a takŇe wszystkim Waszym wiernym.
Dan u Ļwiħtego Piotra, 7 lipca r.P. 2007
Benedykt XVI
2 z 3
2009-04-20 19:27
93685748.010.png
 
LIST BENEDYKTA XVI DO BISKUPìW + MOTU PROPRIO + SA...
http://sanctus.pl/index.php?grupa=89&podgrupa=307&doc=244
ńrdþo: Christianitas.pl
tþumaczyþ Tomasz Lewandowski
strona gþwna | mapa serwisu | ^gra strony
Copyright ¨ 2006-2007 SANCTUS.pl - Wszelkie prawa zastrzeŇone
Ksiħgarnia Katolicka
3 z 3
2009-04-20 19:27
93685748.011.png 93685748.012.png 93685748.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin