Jak odnowiona liturgia wzbogaca tradycyjną.pdf

(225 KB) Pobierz
96923195 UNPDF
Nowy Ruch Liturgiczny: Jak odnowiona liturgia wzbogaciþa liturgiħ tra... http://nowyruchliturgiczny.blogspot.com/2008/11/jak-odnowiona-liturg...
Ļroda, 5 listopad 2008
Jak odnowiona liturgia wzbogaciþa liturgiħ
tradycyjnĢ
Ogþoszenie
Zapraszamy do wspþpracy autorw tekstw ,
zwþaszcza osoby duchowne.
Poszukiwani sĢ takŇe dyspozycyjni tþumacze z
jħzykw obcych.
Zachħcamy do przesyþania reportaŇy z waŇnych
wydarzeı krajowych i zagranicznych.
Zdarza siħ dzisiaj, gdy rozmawiamy ze starszymi ludŅmi, ktrzy przychodzĢ na Msze
Ļw. w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego, Ňe áwtedyÑ ta zwyczajna Msza Ļw.
wyglĢdaþa jakby trochħ inaczej. Niby jest to samo, a jednak coĻ siħ zmieniþo.
Sprbujmy przyjrzeę siħ, skĢd wynika to swego rodzaju rozczarowanie?
Troska o to jak powinien wyglĢdaę najbardziej prawidþowy sposb uczestnictwa wiernych w
Mszy Ļw. byþ jednym z najwaŇniejszych wyzwaı ruchu liturgicznego przeþomu XIX i XX
wieku. Dylemat, jak oŇywię udziaþ ludu w akcji liturgicznej trwaþ niemalŇe do dnia, w ktrym
weszþa w Ňycie reforma liturgiczna. RozwaŇano wwczas kwestie, ktre wspþczeĻnie sĢ dla
nas zupeþnie zadziwiajĢce. Jeszcze w 1960 r. ks. dr Wþadysþaw ĺpikowski w ksiĢŇce áLiturgia
Mszy ĺwiħtej. O doskonaþym uczestnictwie we Mszy Ļw.Ñ (Wydawnictwo ĺw. Wojciecha,
1960) pisaþ: áPraktycznie biorĢc, lud niechaj przede wszystkim odpowiada na wszystkie
wezwania kapþana. Gdy wiħc kapþan wszystkich pozdrawia sþowy áDominus vobiscum Î Pan
z wamiÑ, niech wtedy nie sam ministrant, nie sam organista, nie sam chr, lecz caþy lud
Ļpiewem odpowie: áEt cum spiritu tuo Î I Pan z tobĢÑ. Widzimy zatem, Ňe koniecznoĻę
zamieszczenia takiego pouczenia w ksiĢŇce, majĢcej byę praktycznym przewodnikiem
uczestnictwa w liturgii, byþa z pewnoĻciĢ poparta realnymi problemami, z ktrymi stykano siħ
w tamtych czasach. Daje nam to do zrozumienia, na jakim poziomie staþ elementarny udziaþ
wiernych w Mszy Ļw. w tamtych czasach.
Z rŇnych Ņrdeþ popartych opowiadaniami Ļwiadkw dowiadujemy siħ, Ňe nie byþo
wyjĢtkiem, gdy w czasie Mszy Ļw. wierni juŇ nie tylko po cichu, ale caþkiem gþoĻno recytowali
rŇaniec, Ļpiewali godzinki, czy nucili pieĻni zupeþnie niezwiĢzane z przebiegiem liturgii. Nie
naleŇaþo bowiem do rzadkoĻci Ļpiewanie przez lud pieĻni polskich w momencie gdy kapþan
odmawiaþ Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus i Agnus Dei. Ks. ĺpikowski skarŇy siħ nawet:
áMwiĢc o Ļpiewie w czasie Mszy Ļw. nie moŇemy nie napiħtnowaę jako niezgodne z
duchem liturgicznym Ļpiewania pieĻni nie majĢcych zwiĢzku ze MszĢ Ļw., chociaŇby
skĢdinĢd byþy jakoĻ sercu naszemu bliŇsze, droŇsze i milsze, jak np. áKiedy ranneÑ w czasie
Credo, albo GodzinkiÑ. Wprowadzenie zasady Ļpiewania pieĻni zgodnych z aktualnym
etapem liturgii staþo siħ nawet do pewnego stopnia zalecanym wzorem. O Ļpiewie przez lud
pieĻni w jħzyku þaciıskim moŇna byþo zaĻ mwię jako o prawdziwym ideaþ. OczywiĻcie Ļpiew
ten byþ w koĻcioþach obecny. Sþychaę go byþo zwþaszcza w parafiach miejskich, gdzie
pracowaþy zakony np. dominikanie, w koĻcioþach akademickich, u benedyktynw w Tyıcu,
gdzie Î takŇe w mniejszych miejscowoĻciach Î trafiþ siħ wraŇliwy na liturgiħ duszpasterz. O
wiele wiħcej pracy niŇ dzisiaj miaþy chry parafialne, ktre podnosiþy poziom liturgii
wykonujĢc dobrze przygotowane Ļpiewy þaciıskie.
Dzisiaj tak rŇnorodne i nie sprecyzowane odgrnie zachowanie wiernych w czasie Mszy
Ļw. musi budzię nasze zdziwienie, ale powinniĻmy uĻwiadomię sobie, jakie realia panowaþy
w polskich koĻcioþach jeszcze poczĢtkiem XX wieku. W jednym z numerw Misterium Christi
z 1930 r. zamieszczony zostaþ list pewnego, wiejskiego kapþana, w ktrym pisaþ on m.in.: á
KoĻcioþy nasze sĢ ciemne przewaŇnie, bractwo przychodzi rozochocone. CŇ ma robię lud,
gdy ksiĢdz z organistĢ przekrzykujĢ siħ na przemian po þacinie. KaŇemy mu siħ modlię.
ýatwo to powiedzieę. Za dþugi czas trwania tych Ļpieww: przeczyta caþĢ ksiĢŇkħ (jeŇeli
widno w koĻciele, a wierny ma wiħcej ducha BoŇego). MþodzieŇ zaĻ bije siħ i szopy stroi.Ñ
Ruch liturgiczny staraþ siħ wþoŇyę w rħce wiernych mszalik z tþumaczeniem tekstw Mszy Ļw.
Oprcz wskazanych wyŇej niedogodnoĻci zwiĢzanych z niedoborem Ļwiatþa w koĻcioþach,
trudnoĻci w korzystaniu z niego polegaþy z reguþy na niskim poziomie wyksztaþcenia lub
oczytania szerokich warstw wiernych. W wiħkszoĻci wypadkw posþugiwano siħ zwykþymi
ksiĢŇeczkami do naboŇeıstwa, w ktrych brak byþo dwujħzycznego tekstu þaciısko-
polskiego. KsiĢŇeczki te zawieraþy za to doĻę uproszczony opis przebiegu Mszy Ļw. lub
"Nie ma Ňadnej sprzecznoĻci miedzy jednym a
drugim wydaniem Mszaþu Rzymskiego. W dziejach
Liturgii wystħpujĢ rozwj i postħp, ale nie ma Ňadnego
zerwania. To, co dla poprzednich pokoleı byþo
Ļwiħte, rwnieŇ dla nas pozostaje Ļwiħte i wielkie i nie
moŇe byę nagle caþkowicie zakazane lub, tym
bardziej, uznane za szkodliwe. Wszystkim wyjdzie na
dobre zachowanie bogactw, ktre wzrastaþy w wierze
i modlitwie KoĻcioþa i przyznanie im naleŇytego
miejsca."
Benedykt XVI
I. Wstħp - krtka prezentacja
II. Przemwienie do czþonkw LMS
III. Homilia z Mszy Ļw. w katedrze Westminster
IV. Konferencja prasowa
V. Podsumowanie i owoce wizyty
1 z 3
2008-11-05 20:09
96923195.024.png 96923195.025.png 96923195.026.png 96923195.027.png 96923195.001.png 96923195.002.png 96923195.003.png 96923195.004.png
Nowy Ruch Liturgiczny: Jak odnowiona liturgia wzbogaciþa liturgiħ tra... http://nowyruchliturgiczny.blogspot.com/2008/11/jak-odnowiona-liturg...
wyþĢcznie alegoryczne opisy odnoszĢce siħ do symboliki czynnoĻci podejmowanych przez
kapþana, ktre miaþy uþatwiaę wiernym poboŇne rozmyĻlanie.
Jednym z pomysþw przybliŇenia wiernym przebiegu i modlitw Mszy Ļw. byþy tzw. Msze
recytowane. Polegaþy one na tym, Ňe kapþan odprawiaþ Mszħ Ļw., zaĻ wĻrd wiernych
wybieraþo siħ tzw. przewodniczĢcego, ktry czytaþ rwnoczeĻnie z odpowiednimi
czynnoĻciami kapþana przy oþtarzu stosowne modlitwy i komentarze odnoszĢce siħ do
wszystkich czynnoĻci celebransa. Lud odpowiadaþ wwczas gþoĻno przewodniczĢcemu
uprzednio przygotowany tekst. Z reguþy byþo to recytowanie doĻę dowolnie
przetþumaczonego na jħzyk narodowy tekstu Mszy Ļw. Stanowiþo to jednak swego rodzaju
zaspokojenie potrzeby aktywnego uczestnictwa szczeglnie wraŇliwych wiernych, w
konkretnych wsplnotach i nie przyjħþo siħ w szerzej w caþym KoĻciele w Polsce.
Ks. Wacþaw Schenk w broszurze "Udziaþ ludu w Ofierze Mszy Ļw." (Lublin 1960) pisze:
áMszaþ rzymski, tþumaczony na jħzyki narodowe, znajdywaþ coraz szersze zastosowanie. Z
poczĢtku posiadacze mszaþu modlili siħ z niego indywidualnie. Nie trwaþo to jednak dþugo i
powstaþa wsplna recytacja tekstw mszalnych (missa dialogata, msza recytowana), w
czasie przez kapþana czytanej Mszy Ļw. NieznajomoĻę hierarchicznej struktury Mszy Ļw.
doprowadziþa jednak z czasem do niesþusznego i na dalszĢ metħ nuŇĢcego odmawiania
wszystkich modlitw przez wszystkich uczestnikw. Dopiero, gdy sobie uĻwiadomiono, Ňe
wþaĻciwĢ formĢ Mszy Ļw. jest suma, w ktrej wystħpuje kapþan, lektor, chr Ļpiewakw i lud,
poznano, Ňe naleŇy zachowaę podziaþ na rŇne czynniki biorĢce udziaþ w liturgii i kaŇdemu z
nich przeznaczyę tylko jemy przypadajĢce teksty. Poza tym, zwþaszcza w duszpasterstwie
parafialnym uwzglħdniajĢcym zrŇnicowanie obecnych na Mszy, wprowadzono tzw. Mszħ
recytowano-ĻpiewanĢ, w ktrej þĢczono wsplne modlitwy z wsplnym Ļpiewem pieĻni
dobranych do poszczeglnych czħĻci Mszy Ļw.Ñ
Msza recytowano-Ļpiewana byþa jednym z gþwnych elementw promowania liturgii przez
polski ruch liturgiczny. Bardzo aktywnie w jej upowszechnianie wþĢczyþa siħ redakcja
najbardziej poczytnego polskiego pisma liturgicznego Misterium Christi (1929-1939),
wydajĢc zeszyty tzw. áSþuŇby BoŇejÑ.
W jednym z numerw tego pisma jest peþen zachwytu opis Mszy Ļw. sporzĢdzony przez
pewnego kapþana. Msza byþa odprawiona w roku 1931 w liczĢcej ok. 1900 mieszkaıcw
miejscowoĻci Rybarzowice. KsiĢdz w opisuje jak do miejscowego koĻcioþa gromadnie
napþywajĢ ludzie, z ktrych prawie kaŇdy ma w rħku ksiĢŇeczkħ do naboŇeıstwa lub Ļpiewnik
ks. Siedleckiego oraz áSþuŇbħ BoŇĢÑ. Pisze on:
Tþumacz
Rozszerzenia Powered by Google
Wpisz poszukiwane sþowo naciĻnij enter
Archiwum
Ɨ 2008 (103)
Ɨ listopad 2008 (6)
Jak odnowiona liturgia wzbogaciþa liturgiħ
tradycy...
Abp Burke o reformie liturgii
Msza Ļw. w Warszawie
Msza Ļw. w Koszalinie
Nowe wydanie starego Brewiarza
Liturgia pomiħdzy tradycjĢ a innowacjĢ (cz. 1)
Ɩ paŅdziernik 2008 (46)
Ɩ wrzesieı 2008 (46)
Ɩ sierpieı 2008 (2)
Ɩ lipiec 2008 (1)
Ɩ maj 2008 (2)
Ɩ 2007 (4)
OdnoĻniki
Bractwo Kapþaıskie ĺw. Piotra
Forum KrzyŇ
Instytut Dobrego Pasterza
Komisja Papieska Ecclesia Dei
Liturgia - portal Natanaela
Manuale Sacrarum Ceremoniarum
Msza.net
Portal ĺwiħty KrzyŇ
Tradycyjne parafie personalne
áWychodzi ksiĢdz ze MszĢ Ļw., ĻpiewanĢ o godz. 8mej. SĢdziþem, Ňe nie bħdzie wsplnej
recytacji modlitw mszalnych, bo organista przy grze organowej zaczĢþ pieĻı, ktrĢ wszyscy
na koĻciele chwycili i jednym gþosem ciĢgnħli dalej powaŇnie i donoĻnie. Lecz po jednej
zwrotne ucichþy nagle organy i Ļpiew. Organista zaczyna gþoĻno: W imiħ Ojca i Syna...
Wnijdħ do oþtarza BoŇego... Spowiadam siħ Bogu... a wszyscy jednogþoĻnie, rwno,
umiarowo, dalej mwiĢ. SpowiedŅ powszechna wedþug mszaþu po polsku, prawie wszyscy
umiejĢ na pamiħę. Introit Î jakby przedtem prby czytania robili Î znw caþy koĻciþ
umiarowo odrecytowaþ. Celebrans jeszcze nie skoıczyþ drugiego powtrzenia introitu.
Jeszcze byþ czas do Kyrie. Celebrans idzie do Ļrodka oþtarza Î cisza na koĻciele Î zaczyna,
jak zwykle odmawiaę Kyrie; zdziwiþ siħ, gdy mu caþy koĻciþ wraz z ministrantami,
odpowiedziaþ chralnie Kyrie elejson i tak naprzemian Chryste wzglħdnie Kyrie.
Po intonacji przez celebransa Gloria in excelsis ciĢgnħli dalej po polsku, recytujĢc caþy hymn
anielski, ktry tak ĻcisþĢ i dogmatycznĢ odznacza siħ treĻciĢ. Î MoŇe to contra rubricas, ale
takĢ drogĢ dochodzi siħ do uprzystħpnienia ludowi tekstw mszalnych. Î Na Dominus
vobiscum Î wszyscy unisono Et cum spiritu tuo zaĻpiewali. Kolektħ, lekcjħ i ewangeliħ kaŇdy
sobie po cichu odczytywaþ podczas gdy kapþan Ļpiewaþ je ze mszaþu po þacinie. Po
skoıczonej lekcji przez celebransa, organista zaczyna recytacjħ graduaþu i Alleluja. Perykopħ
ewangelicznĢ odczytaþ gþoĻno i uroczyĻcie jeszcze raz sam celebrans po odĻpiewaniu
þaciıskiego tekstu ze mszaþu. Osobliwy nastrj i skupienie towarzyszyþy sþowom Ļwiħtym,
gdy je od oþtarza w mowie ojczystej sþyszano.
Credo znowu jak Goria. PowaŇnie i ze skupieniem wypowiadano sþowa symbolu nicejsko-
konstantynopolitaıskiego, a zdania pojedyncze oddzielano od siebie, jakby myĻl gþħboka
przykuwaþa uwagħ modlĢcego siħ zebrania. Na Dominus vobiscum znowu Ļpiewana
odpowiedŅ, a po Oremus recytacja wiersza psalmowego na Ofertorium. Modlitwy przy
ofiarowaniu hostii i wina z pamiħci odmawiano, bo przy coniedzielnym recytowaniu starsi i
mþodzieŇ dobrze je zapamiħtali. To samo przy Lavabo. Tu, dopiero dalszy ciĢg Ļpiewu:
druga zwrotka pieĻni zaczħtej na poczĢtku Mszy Ļw., aŇ do prefacji. Odpowiedzi przed
prefacjĢ wszyscy razem Ļpiewali. Sanctus po polsku i parħ skrconych modlitw z Kanonu
odmwiono znw wsplnie, przed Podniesieniem zaĻpiewano pieĻı eucharystycznĢ, co teŇ
byþo po Podniesieniu. Ale zanim zaczĢþ celebrans Ļpiew Pater noster odrecytowano dwie
modlitwy, by przed Pater noster zaĻpiewaę odpowiedŅ Amen a na koıcu Sed libera nos i po
Pax Domini, Et cum spiritu tuo. Odmawiano chralnie wszystkie modlitwy przed KomuniĢ
Ļw., do ktrej przystĢpiþo 600 osb, podczas tej wþaĻnie Mszy Ļw. aŇ drugi kapþan musiaþ
pomagaę w rozdawaniu Komunii Ļw. Tak zrozumieli Rybarzowianie czynny udziaþ we Mszy
Ļw. Sam organista zszedþ z chru, by przyjĢę Komuniħ Ļw. nic to nie przeszkadzaþo w
Ļpiewaniu lub grze organowej. Wszyscy komunikowali tylko w czasie Mszy Ļw., a nie przed
lub po niej.
Zanim kapþan nakryþ kielich i odmwiþ cicho Communio, tymczasem odĻpiewano jednĢ
zwrotkħ pieĻni, a potem na wezwanie celebransa Ļpiewano odpowiedŅ.
Skoıczyþa siħ Msza Ļw. Ļpiewana, ktra wraz z 20-to minutowym rozdawaniem Komunii i
czytaniem perykopy ewangelicznej, trwaþa godzinħ tylko.Ñ
Polecane strony
2 z 3
2008-11-05 20:09
96923195.005.png 96923195.006.png 96923195.007.png 96923195.008.png 96923195.009.png 96923195.010.png 96923195.011.png 96923195.012.png 96923195.013.png 96923195.014.png 96923195.015.png 96923195.016.png 96923195.017.png 96923195.018.png 96923195.019.png 96923195.020.png 96923195.021.png
Nowy Ruch Liturgiczny: Jak odnowiona liturgia wzbogaciþa liturgiħ tra... http://nowyruchliturgiczny.blogspot.com/2008/11/jak-odnowiona-liturg...
Widzimy zatem, Ňe uczestnictwo wiernych w Mszy Ļw. do czasu zastĢpienia liturgii
tradycyjnej liturgiĢ zreformowanĢ, ksztaþtowaþo siħ rozmaicie. Wraz z wprowadzeniem Mszy
Ļw. wyþĢcznie w jħzyku narodowym wszystkie te problemy automatycznie staþy siħ
bezprzedmiotowe. Aspekt czynnego uczestnictwa wiernych zostaþ niejako przesuniħty, z
obszaru pobocznego w samej liturgii jako takiej, na jej pierwszy plan. Bez udziaþu ludu,
odgrywajĢcego aktywnie swojĢ rolħ w odnowionej liturgii, staje siħ ona w zasadzie niepeþna.
Dominacja w koĻcioþach zreformowanej liturgii musiaþa w naturalny sposb wpþynĢę na
uksztaþtowanie postaw i oczekiwaı wiernych. Gdy wiħc po latach tradycyjna Msza Ļw. z
powrotem zaczħþa goĻcię w koĻcioþach, uczestniczĢce w niej osoby niosþy na sobie Î
Ļwiadomie lub nieĻwiadomie, czy tego chciaþy czy nie Î piħtno liturgii narodowej. W tym
znaczeniu moŇemy powiedzieę, Ňe w tradycyjnej liturgii dokonaþa siħ jakaĻ naturalna zmiana,
nastĢpiþ pewien rozwj wraz z wniesieniem do niej doĻwiadczeı przez nowe pokolenie
wiernych. MoŇna zaryzykowaę nawet stwierdzenie, Ňe w tym sensie liturgia odnowiona
przyczyniþa siħ do wzbogacenia liturgii tradycyjnej. Po pierwsze, wierni, ktrzy zostali
wychowani tylko na nowej Mszy, doskonale znajĢ tþumaczenie tych samych czħĻci staþych
Mszy Ļw. tradycyjnej. Dotyczy to zwþaszcza Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei. Po drugie,
w naturalny sposb czujĢ oni potrzebħ Ļpiewania tych czħĻci w jħzyku þaciıskim, gdyŇ
Ļpiewali je w jħzyku narodowym. Po trzecie, zainteresowanie tradycyjnĢ MszĢ Ļw. wymusza
zainteresowanie liturgiĢ jako takĢ, prowadzi do pogþħbienia wiedzy, szukania i analizowania
rŇnic i podobieıstw. Po czwarte wreszcie, zmusza do dokonywania tþumaczeı þaciıskich
sþw, gdyŇ zreformowana liturgia rozbudziþa w wiħkszoĻci osb potrzebħ poznania ich
znaczenia w jħzyku narodowym.
Znikomej iloĻci osb przyszþoby dzisiaj do gþowy odmawianie w czasie Mszy Ļw. w
nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego rŇaıca, a juŇ zupeþnie nikomu recytowanie gþoĻno
innych modlitw przez wszystkich zgromadzonych. Uczestnicy tradycyjnej liturgii odczuwajĢ
za to bardzo wyraŅnĢ potrzebħ aktywnego uczestnictwa, wyraŇajĢcego siħ m.in. w
wypowiadaniu na gþos po þacinie wszystkich modlitw, zgodnie z przepisami liturgicznymi.
Daþo siħ to odczuę zwþaszcza w zwiĢzku z jednoznacznym wyjaĻnieniem przez Komisjħ
Ecclesia Dei, Ňe nie naleŇy stosowaę átrzecigo ConfiteoruÑ. Wiele osb z Ňalem przyjħþo tħ
informacjħ, gdyŇ wyeliminowano jednĢ z modlitw, ktrĢ chħtnie i powszechnie recytowano.
CiħŇko jest zatem dzisiaj znaleŅę takĢ Mszħ Ļw. átrydenckĢÑ, ktra w naturalny sposb nie
dosiħgaþaby tego ideaþu, o ktrym marzyli przedsoborowi liturgiĻci. Caþy koĻciþ bowiem
zwyczajnie bierze udziaþ w Ļpiewie gregoriaıskim staþych czħĻci þaciıskich takich jak Kyrie,
Gloria, Credo, Sanctus, Agnis Dei, i Ļwiadomie odpowiada kapþanowi na caþe gardþo.
W znaczeniu opisanym wyŇej nie ulega wĢtpliwoĻci, Ňe osoby, ktre inicjujĢ dzisiaj powrt
Mszy Ļw. tradycyjnej zawdziħczajĢ szereg dobrych nawykw dþugiemu udziaþowi w
zreformowanej Mszy Ļw. Przyzwyczajenia te w realny sposb oddziaþujĢ na jakoĻę,
odradzajĢcej siħ, tradycyjnej liturgii. Dodatkowo fakt ten wzmacnia okolicznoĻę, Ňe liturgia
tradycyjna wraca do koĻcioþw gþwnie dziħki ludziom Ļwieckim, ktrzy o niĢ proszĢ.
Summorum Pontificum Benedykta XVI zezwala kaŇdemu kapþanowi na uŇywanie Mszaþu Ļw.
Piusa V, gdy odprawia Mszħ bez ludu, zaĻ z ludem w zasadzie tylko, gdy wierni zwrcĢ siħ z
tym do niego. W przyznaniu takiej roli Ļwieckim wyraŇa siħ zadziwiajĢca zbieŇnoĻę apeli
przedstawicieli ruchu liturgicznego o wiħksze zaangaŇowanie wiernych w Ňycie liturgiczne
KoĻcioþa oraz otwarcie siħ na nich KoĻcioþa na Soborze Watykaıskim II. Po pewnej burzy,
wywoþanej posoborowym zamieszaniem, liturgia tradycyjna ma szansħ z powrotem
zadomowię siħ w koĻcioþach oczyszczona i odnowiona, stanowiĢca jasno i wyraŅnie Î jak
nigdy dotĢd Î prawdziwy skarb caþego KoĻcioþa.
kontakt: nrl [at] krzyz.org
Autor: Witold Dziedzic
Strona gþwna
Starszy post
3 z 3
2008-11-05 20:09
96923195.022.png
 
96923195.023.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin