mat2etsps.pdf

(100 KB) Pobierz
96414780 UNPDF
HELENA SIWEK
MATEMATYKA
Program nauczania dla II etapu edukacyjnego (klasy 4 - 6 )
V]HFLROHWQLHMV]NRá\SRGVWDZRZHMVSHFMDOQHM
GODXF]QLyZ]XSROHG]HQLHPXP\VáRZ\P
w stopniu lekkim
3URJUDPGRSXV]F]RQ\GRX*
ytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej i wpisa-
JUDPyZQDXF]DQLDQDSR]LRPLH,,HWDSXNV]WDáFHQLD
Numer w wykazie DKW – 4014 –302/99
WPROWADZENIE
a-
PXQDXF]DQLDZNODVDFK0LPR*HPDWHPDW\NDMHVWWHUD]VDPRG]LHOQ\PSU]HGPLRWHPZ
GDOV]\PFLJXXZ]JOGQLDVLZSURJUDPLHSRGVWDZRZHUHODFMHG]LHFNDZREHFQDMEOL*V]HJRL
GDOV]HJRURGRZLVNDZREHF]DJDGQLHSU]\URGQLF]\FKLVSRáHF]Q\FKNXOWXURZ\FKLWHFKQLF
z-
Q\FK0DWHPDW\NDQDW\PSR]LRPLHNV]WDáFHQLDMHVW]LQWHJURZDQD]ZLHG]RNUDMXRMF]\VW\PL
MHJRPLHMVFHPZUyGQDMEOL*V]\FKVVLDGyZ:\UDVWDRQD]SRWU]HE\RSLV\ZDQLD]DOH*QRFLLO
o-
FLRZ\FKSU]HVWU]HQQ\FKLPHWU\F]Q\FKGRW\F]F\FKOXG]LUROLQ]ZLHU]WUHJLRQyZJHRJU
a-
ILF]Q\FK SRPQLNyZ NXOWXU\ XU]G]H WHFKQLF]Q\FK *\FLD JRVSRGDUF]HJR L HNRQRPLF]QHJR
PQLHMV]\FKLZLNV]\FKVSRáHF]QRFL']LHFNRXF]\VLÄVFKHPDW\]RZDQLD´LÄPDWHPDW\]RZ
a-
QLD´U]HF]\ZLVWRFLSR]QDMHSRGVWDZRZHHOHPHQWDUQHLX*\WHF]QHZ*\FLXSRMFLDPDWHPDW\F z-
QHXF]\VLRUJDQL]RZDQLDSUDF\SRGF]DVUR]ZL]\ZDQLDSUREOHPyZSUDNW\F]Q\FKZ\PDJDM
-
F\FKSRMüSUDZLDOJRU\WPyZ]WHJRSU]HGPLRWX
:LDGRPRFL ] PDWHPDW\NL QLH V L]RORZDQH RG SUREOHPyZ *\FLD L QLH V L]RORZDQH
Z]DMHPQLHRGVLHELH:\UD*DVLWRPLQZW\P*HJHRPHWULDMHVWSRáF]RQD]DU\WPHW\N1LH
PDSRV]XIODGNRZDQLDZLHG]\3RMFLDJHRPHWU\F]QHZ\VWSXMZSRZL]DQLX]RSLVHPLFKZá
a-
VQRFL]DSRPRFOLF]EG]LDáDSURSRUFMLLWSDZLF]RSLVHPZM]\NXDU\WPHW\NL3U]\RND]ML
]DGDDU\WPHW\F]QRJHRPHWU\F]Q\FKXF]HEG]LHPLDáRND]MGRUy*QRURGQ\FKF]\QQRFL±
REOLF]DQLDSRUyZQ\ZDQLDV]DFRZDQLDSU]HZLG\ZDQLDSRV]XNLZDQLDVWDZLDQLDS\WDXRJy l-
ny do wykazu pro
3URJUDPQDXF]DQLDPDWHPDW\NLZNODVDFKMHVWNRQW\QXDFM]LQWHJURZDQHJRSURJU
96414780.002.png
niania itp.
3URJUDPXZ]JOGQLDZ\QLNLQDMQRZV]\FKEDGD]G\GDNW\NLPDWHPDW\NLRUD]REVHUZ
a-
o-
]LRPXUR]ZRMXLQWHOHNWXDOQHJR8Z]JOGQLDZ\QLNLEDGDPR*OLZRFLPDWHPDW\F]Q\FKG]LHFND
XP\VáRZRXSROHG]RQHJRZVWRSQLXOHNNLPZGZyFKDVSHNWDFK
a) w aspekcie
y-
NRU]\VWDüSU]\XF]HQLXVLPDWHPDW\NLQSQDODGRZDQLHUR]XPQHGRVWU]HJDQLHDQDORJLLP
a-
tematyzowanie itp.);
b) w aspekcie efektów X]\VNDQ\FKZSURFHVLHQDXF]DQLDPDWHPDW\NLRFHQ\XPLHMWQ o-
FLRSHURZDQLDZLDGRPRFLDPL]PDWHPDW\NLLVWRVRZDQLDLFKGRUR]ZL]\ZDQLD]DGDSUD
k-
W\F]Q\FKQSVSUDZQHZ\NRQ\ZDQLHG]LDáDZ]DNUHVLHLWG]QDMRPRüWDEOLF]NL
PQR*HQLDREOLF]DQLHSRODSURVWRNWDLWS
=SU]HSURZDG]RQ\FKEDGDL]SUDNW\NLV]NROQHMZ\QLND*HXF]QLRZLHXP\VáRZRXS
o-
o-
MüPDWHPDW\F]Q\FKNWyUH]HVZHMQDWXU\VSRMFLDPLDEVWUDNF\MQ\PL1DSU]\NáDGG]LHFLPDM
RJURPQHWUXGQRFL]G]LDáDQLDPLZ]DNUHVLHPLPR*HRSUDFRZXMHVLMX*ZLNV]H]DNUHV\
OLF]ERZH2ND]XMHVL*HGRSLHURZNODVLHZPLDUGREU]HGRGDMLJRU]HMRGHMPXMGR
*áyZQH(UyGáRW\FKWUXGQRFLOH*\ZRJUDQLF]HQLDFKLQWHOHNWXDOQ\FK:V]F]HJyOQRFLG]LHFLWH
PDMSUREOHP\]RGZUDFDQLHPRSHUDFML3URVWHRSHUDFMHRGZURWQHVPR*OLZHGRZ\NRQDQLD
SU]H]G]LHFNRSU]\SRPRF\QDXF]\FLHODZNODVDFKQDWRPLDVWWURFKEDUG]LHM]áR*RQHGRSL
e-
URZNODVLH'ODWHJRZV]NROHVSHFMDOQHMEDUG]RZD*Q]DVDGSRZLQQRE\üVWRVRZDQLHV]HU
o-
ko
LSHUPDQHQWQLHF]\QQRFLNRQNUHWQ\FKGRZLDGF]HLREVHUZDFML]DQLPSU]HMG]LHVLGRVFK
o-
WDFKURGNDFKG\GDNW\F]Q\FKQDGURG]HV\PXODFMLOXELQVFHQL]DFMLDSy(QLHMGRSLHURRSLVDüWR
UR]ZL]DQLHVáRZDPLLSURVW\PLV\PERODPL
e-
CELE EDUKACYJNE
0DWHPDW\NDZNODVDFKMHVWZGDOV]\PFLJXPDWHPDW\NSUDNW\F]QLHX*\WHF]Q]
o-
o-
U\WPDFKG]LDáDSRGVWDZRZ\FKSUDZDFKG]LDáDDWDN*HQDDNW\ZQ\PRGNU\ZDQLXZáDVQRFL
SURVW\FKILJXUSáDVNLFKLSU]HVWU]HQQ\FKLFKPLHU]HQLXLSU]HNV]WDáFDQLXZV]F]HJyOQRFLS
o-
PQLHMV]DQLXLSRZLNV]DQLX:]ZL]NX]W\PFHOHV]F]HJyáRZHQDW\PSR]LRPLHNV]WDáFHQLDV
QDVWSXMFH
· 3U]\VZRMHQLHSU]H]XF]QLyZSRGVWDZRZ\FKSRMüPDWHPDW\F]Q\FKXPLHMWQRüRS
i-
n-
Q\PLGRZLDGF]HQLDPL]DSRPRFOLF]EQDWXUDOQ\FKZ]DNUHVLHZáDVQRFLJHRPHWU\F]Q\FK
WHUPLQyZLSURVW\FKV\PEROLPDWHPDW\F]Q\FK±SU]\SRPRF\GRURVáHJRRSHUDW\ZQHSRVáXJ
i-
ZDQLHVLSR]\F\MQ\PV\VWHPHPG]LHVLWNRZ\PDOJRU\WPDPLSLVHPQ\FKG]LDáDSU]\NáDGDPL
XáDPNyZ]Z\Ná\FKLG]L
VLWQ\FK
· 5R]ZLMDQLHSURVW\FKDNW\ZQRFLPDWHPDW\F]Q\FK±QDODGRZDQLDEH]SRUHGQLHJRL
rozumnego, dostrzegania analogii, schematyzowania i matematyzowania, klasyfikowania, pro-
VWHJR XRJyOQLDQLD L ZQLRVNRZDQLD UR]XPLHQLD L VWRVRZDQLD LQVWUXNFML L DOJRU\WPyZ D WDN*H
NV]WDáFHQLHZ\REUD(QLSU]HVWU]HQQHMSRGF]DVPDQLSXODFMLSU]HGPLRWDPLRUD]SRGF]DVU\VRZDQLD
PRGHOLSURVW\FKILJXUJHRPHWU\F]Q\FKSáDVNLFKLSU]HVWU]HQQ\FK
FMH]SUDNW\NLV]NROQHM-HVWRQGRVWRVRZDQ\GRPR*OLZRFLPDWHPDW\F]Q\FKXF]QLyZLLFKS
DNW\ZQRFLPDWHPDW\F]Q\FKMDNLPLG]LHFNRG\VSRQXMHLNWyUHPR*HZ
OHG]HQLZVWRSQLXOHNNLPUR]ZLMDMVLEDUG]RSRZROLZ\ND]XMGX*HEUDNLZRSDQRZDQLXS
PDWXNRGXV\PEROX8F]HSRZLQLHQQDMSLHUZUR]ZL]Dü]DGDQLHQDNRQNUHWQ\FKSU]HGPL
JQLVNRZDQZRNyáF]WHUHFKG]LDáDDU\WPHW\F]Q\FKQDOLF]EDFKQDWXUDOQ\FKSLVHPQ\FKDOJ
V\ZDQLD]DOH*QRFLZ\VWSXMF\FKZRWDF]DMFHMXF]QLDU]HF]\ZLVWRFLL]ZL]DQ\FK]FRG]LH
e
96414780.003.png
· .V]WDáFHQLHXPLHMWQRFLRUJDQL]RZDQLDVRELHPLHMVFDSUDF\SODQRZDQLDSUDF\SU]\
UR]ZL]\ZDQLX]DGDV]DFRZDQLDLSU]HZLG\ZDQLDZ\QLNyZVSUDZG]DQLDZ\QLNyZSRUR]ZL
-
z-
ZL]\ZDQLD SUREOHPX UDFMRQDOQHJR Z\NRU]\VW\ZDQLD Uy*Q\FK MHGQRVWHN PLDU F]DVX PDV\
GáXJRFLSRODREMWRFLLSURVW\FKSU]\U]GyZSRPLDURZ\FKZV\WXDFMDFKSUDNW\F]Q\FKQDW
u-
UDOQ\FKLX*\WHF]Q\FKZ*\FLXDWDN*HNV]WDáWRZDQLHXPLHMWQRFLZáDFLZ\FKWHFKQLNXF]HQLD
VL GRVWRVRZDQ\FK GR PR*OLZRFL LQW
elektualnych i fizycznych ucznia, przyzwyczajanie
GRZ\WUZDáRFL]G\VF\SOLQRZDQLDVWDUDQQRFLGRVWU] e JDQLDLSRSUDZLDQLDEáGyZRUD]SUDF\
w zespole.
75(&,1$8&=$1,$
Klasa 4
F]F\FKOLF]EZ]DNUHVLH
'RGDZDQLH L RGHMPRZDQLH :SURZDG]HQLH PQR*HQLD MDNR GRGDZDQLD UyZQ\FK VNáDGQLNyZ
=QDNPQR*HQLDWHUPLQ\F]\QQLNLPQR*HQLHLORF]\Q3RUyZQ\ZDQLHUy*QLFRZHL
3RJáELHQLHLUR]V]HU]HQLHZLDGRPRFLGRW
y
ilorazowe w
prostych sytuacjach praktycznych.
2. Wprowadzenie cyfr rzymskich i zapis rzymski liczb od 1 do 12.
2EOLF]HQLD]HJDURZHQD]HJDUDFK]Uy*Q\PLWDUF]DPLLR]QDF]HQLDPL0LHVLFHZURNXLLFK
oznaczanie, zapisywanie dat.
3.
naturalnymi do 20.
3RUyZQ\ZDQLHOLF]E]DSLVF\IUDPLLVáRZDPL,QWHUSUHWDFMDGRGDZDQLDRGHMPRZDQLDLPQR*HQLD
na osi liczbo
2OLF]ERZD]OLF]EDPL
ZHM3RUyZQ\ZDQLHUy*QLFRZH]Z\NRU]\VWDQLHPRVLQSRZLFHMRPQLHM
4. Zadania tekstowe.
5R]ZL]\ZDQLH]DGDWHNVWRZ\FKRWUHFL]ZL]DQHM]V\WXDFMDPLVSRW\NDQ\PLSU]H]XF]QLyZ
Z*\FLXFRG]LHQQ\PZGRPXZV]NROHZVNOHSLHQDZ\FLHF]FHNWyU\FKUR]ZL]DQLHZ\PDJD
SRUyZQ\ZDQLDUy*QLFRZHJRLLORUD]RZHJRZ]DNUHVLH8NáDGDQLH]DGDSU]H]XF]QLyZ3ODQ
UR]ZL]DQLDLUHGDJRZDQLHUR]ZL]DQLD]DGDQLDZUD]]RGSRZLHG]L
5. Liczby do 100.
*áRQHOLF]HQLHG]LHVLWNDPL«RUD]NROHMQRQSRGGR=DSLVOLF]E\GZXF
y-
o-
UyZQ\ZDQLHOLF]EZDVSHNFLHNDUG\QDOQ\PSRU]GNRZ\PLPLDURZ\PWDN*HQDRVLOLF]ERZHM
'RVNRQDOHQLHWHFKQLNLREOLF]HSDPLFLRZ\FKEH]SU]HNUDF]DQLDL]SU]HNUDF]DQLHPSURJXG]L
e-
VLWNRZHJR
6. Mierzenie i jednostki miary.
5y*QRURGQHüZLF]HQLD]ZL]DQH]PLHU]HQLHPGáXJRFLSRMHPQRFLLPDV\NLORJUDPMDNRGDJ
OLWUMDNRV]NODQNLSyáOLWUDüZLHUüOLWUDPHWUMDNRFPFHQW\PHWUMDNR
mm. Waga szal-
NRZD]RGZD*QLNDPLPHWUNUDZLHFNLOLQLMND]SRG]LDáNPLOLPHWURZ±V\WXDFMHSUDNW\F]QH
2SLV\ZD*HQLDUy*Q\PLVSRVREDPLVWRVRZ
anymi obecnie.
7.
0QR*HQLHLG]LHOHQLHZ]DNUHVLH
]DQLX]DGDQLDVWRVRZDQLD]UR]XPLDQ\FKLZ\XF]RQ\FKSRMüRUD]PHWRGMDNRQDU]G]LGRUR
1.
IURZHM'RGDZDQLHLRGHMPRZDQLHSHáQ\FKG]LHVLWHN:\RGUEQLHQLHG]LHVLWHNLMHGQRFL3
96414780.004.png
'RGDZDQLHMHGQDNRZ\FKVNáDGQLNyZZV\WXDFMDFKNRQNUHWQ\FKLREUD]RZ\FKLLFKRSLV\ZDQLH
]DSRPRFPQR*HQLD']LHOHQLHQDUyZQHF]FLZV\WXDFMDFKNRQNUHWQ\FKL]DSLVG]LHOHQLD
=QDN G]LHOHQLD WHUPLQ\ G]LHOQD G]LHOQLN LORUD] ± ZVWSQH ÄRVZRMHQLH´ ] QD]ZDPL 3URVWH
SU]\NáDG\PLHV]F]HQLDNRQNUHWQHMZLHONRFLZLQQHMGDQHMZLHONRFLLV\PEROLF]Q\]DSLVG]L
e-
UXQNLHPQDXF]\FLHOD±SU]H]QDODGRZDQLHSU]\NáDGX
8. Mierzenie odcinków.
3RUyZQ\ZDQLHGáXJRFLRGFLQNyZSU]\X*\FLXUR]PDLW\FKMHGQRVWHN±FHQW\PHWUyZPHWUyZ
milimetrów, poprzedzone wymierzaniem przedmiotów w klasie, na podwórku itp. krokami, sto-
SDPLáRNFLDPLRáyZNDPLLWG6XPDLUy*QLFDRGFLQNyZLOXVWUDFMDQDSDVNDFK]QDMGRZDQLH
GáXJRFLVXP\LUy*QLF\0QR*HQLHLG]LHOHQLH±LQWHUSUHWDFMDáDWZ\FKSU]\SDGNyZQDSDVNDFK
SDSLHUX]SRG]LDáNFHQW\PHWURZ
9.
tkowych.
'RGDZDQLHLRGHMPRZDQLHZ]DNUHVLHQDNRQNUHWQ\FKSU]HGPLRWDFK]*\FLDQDOLF]\GOHLRVL
OLF]ERZHM$QDORJLDZG]LDáDQLDFKW\SX
'RGDZDQLHLRGHMPRZDQLH]SU]HNUDF]DQLHPSURJyZG]LHVL
+ 5, 18 + 5, 28 + 5 itd.
10. Obliczenia zegarowe. Kalendarz.
*RG]LQ\LPLQXW\2GF]\W\ZDQLHZVND]D]HJDUD3UDNW\F]QH]DSR]QDQLHVL]NDOHQGDU]HP
SLVDQLHGDW2EOLF]DQLHF]DVXSRGUy*\F]DVXSUDF\ZV]NROHRGSRF]\QNXZFLJXMHGQHJRGQLD
dwóch dni, tygodnia itp.
11.
2GFLQNLSURVWRSDGáHLUyZQROHJáH
5R]SR]QDZDQLHRGFLQNyZ SURVWRSDGá\FK L UyZQROHJá\FK QDSODQDFK U\VXQNDFK SU]HGPLRWyZ
RUD]ZQDMEOL*V]\PRWRF]HQLXG]LHFND5\VRZDQLHRGFLQNyZSURVWRSDGá\FKLUyZQROHJá\FKQD
VLHFLDFKNZDGUDWRZ\FKRUD]QDF]\VWHMNDUWFH]DSRPRFHNLHUNLOLQLMNLLV]DEORQyZ
12.
]á%DQNQRW\±]á]á]á]á±UR]SR]QDZDQLH
SáDFHQLH Z\GDZDQLH UHV]W\ 5R]SR]QDZDQLH PRQHW ]á ]á ]á L Z\SáDFDQLH RNUHORQHM
NZRW\VDP\PLPRQHWDPLQDUy*QHVSRVRE\'UREQHPRQHW\
gr, 2 gr, 5 gr, 10 gr, 20 gr, 50 gr i
NRQNUHWQH Z\SáDFDQLH RNUHORQHM NZRW\ UR]PDLW\PL VSRVREDPL =DSLV Z\EUDQ\FK UR]NáDGyZ
GRZROQ\FKOLF]E]áRW\FKOXEJURV]\
13.
']LHVLWNLLMHGQRFLZOLF]ELHGZXF\IURZHM
5R]NáDGOLF]E\GZXF\IURZHMQDG]LHVLWNLLMHGQRFL:VWSQHREMDQLHQLDSRMFLDV\VWHPXG]L
e-
VLWNRZHJR =DSLV OLF]E GZXF\IURZ\FK F\IUDPL L VáRZDPL SRUyZQ
ywanie liczby elementów
w zbiorach i liczb zapisanych symbolicznie.
14. Proste figury geometryczne.
:áDVQRFLERNyZLNWyZZNZDGUDFLHSURVWRNFLHLWUyMNFLH%RNLSURVWRSDGáHLUyZQROHJáH
.UHOHQLH SURVWRNWD NZDGUDWX L WUyMNWD ]D SRPRF V]DEORQyZ HNLHUNL L OLQLMNL ,QWXLF\MQH
wprowadzanie linii prostej.
15. Zadania praktyczne, arytmetyczno-geometryczne.
.XSRZDQLHELOHWXNROHMRZHJRLDXWREXVRZHJR:\V\áDQLHOLVWXZ\SHáQLDQLHEODQNLHWyZQDS
o-
F]FLH±GDOV]HNV]WDáFHQLHXPLHMWQRFLOLF]HQLDSLHQLG]\LSáDFHQLD.RQW\QXRZDQLHZ]RUyZ
LXNáDGDQHNZHGáXJSHZQHMSUDZLGáRZRFL0DQLSXODF\MQHüZLF]HQLD]Uy*Q\PL ZLHORNWDPL
REUD]XMF\PLPR]DLNLSDUNLHW\VXILW\]RZLHWOHQLHPLWS
16. /LF]E\ZLN sze od 100.
3U]\NáDG\]ELRUyZ]QDMEOL*V]HJRRWRF]HQLDOLF]F\FKZLFHMQL*HOHPHQWyZSU]HOLF]DQLH
RVyESU]HGPLRWyZ*HWRQyZLWSüZLF]HQLD]OLF]\GáDPL$QDORJLDZQD]ZDFKOLF]EQDWXUDOQ\FK
NROHMQ\FKVHWHN3LVDQLHLF]\WDQLHW\FKOLF]E:VWSQH]DGDQLD]SRUyZQ\ZDQLDOLF]EWU]\F\IU
o-
wych.
lenia pod kie
2EOLF]HQLDSLHQL*QH
3R]QDQLHSLHQLG]\ZUDPDFK
96414780.005.png
Klasa 5
/LF]E\LG]LDáDQLDZ]DNUHVLH
/LF]HQLHGR]DVWRVRZDQLHOLF]EZUD]]G]LDáDQLDPLGRGDZDQLDLRGHMPRZDQLDGRRSLVXZá
a-
VQRFLPHWU\F]Q\FKSURVW\FKILJXUJHRPHWU\F]Q\FKRUD]GRUR]ZL]\ZDQLD]DGDSUDNW\F]Q\FK
]ZL]DQ\FK]]HJDUHPWH
SHUDWXUSRPQLHMV]DQLHPLSRZLNV]DQLHPZLHONRFLSU]HGPLRWyZ
L U\VXQNyZ 5R]ZL]\ZDQLH UyZQDSRVWDFL
m
= • + 7, 13 – • = 6, • – 7 = 5 oraz prostych
]DGDWHNVWRZ\FK]XNáDGDQLHPUyZQDWHJRW\SX'RVWU]HJDQLHMDNLHOLF]E\VGDQHMDNDV]
u-
NDQDLMDNLHV]ZL]NLPLG]\QLPL
2. /LF]E\GRV\VWHPG]LHVLWNRZ\
3RUyZQ\ZDQLHOLF]EZ]DNUHVLH]DSLVZV\VWHPLHG]LHVLWNRZ\PROLF]ERZD=DVWRVRZDQLH
OLF]EGRGDZDQLDLRGHMPRZDQLDGRUR]ZL]\ZDQLD]DGDSUDNW\F]Q\FKLPLHU]HQLD±RGFLQNyZ
ERNyZSURVWRNWDLWS
3.
/LF]E\GR/LF]HQLHXSRU]GNRZDQLHOLF]EROLF]ERZD
/LF]HQLHGRLSRU]GNRZDQLHOLF]EZ]DNUHVLH']LHVLWNRZ\XNáDGSR]\F\MQ\:\R
d-
UEQLDQLHG]LHVLWHNLMHGQRFLZOLF]ELHGZXF\IURZHM=D]QDF]DQLHOLF]EQDRVLOLF]ERZHM2
d-
F]\W\ZDQLHOLF]E]D]QDF]RQ\FKQDRVL3RUyZQ\ZDQLHOLF]EX*\FLH]QDNyZ !3RU]GN o-
ZDQLH OLF]E RG QDMPQLHMV]HM GR QDMZLNV]HM L RGZURWQLH 'RGDZDQLH L RGHMPRZDQLH QD
konkretach w zakresie 100. Zadania praktyczne z kalendarzem.
4. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.
Przygotowanie do stosowania pisemnego algorytmu dodawania i odejmowania liczb dwucyfro-
Z\FK5y*QHIRUP\]DSLVXGRGDZDQLDLRGHMPRZDQLD/LF]EDZRGHMPRZDQLXLGRGDZDQLX
3RUyZQ\ZDQLHUy*QLFRZHRW\OHZLFHMRW\OHPQLHMRLOHZLFHMRLOHPQLHM,QWHUSUHWDFMD
G]LDáDQDRVLOLF]ERZHM=DGDQLDSUDNW\F]QH]ZL]DQH]GáXJRFLPDV]HJDUHPNDOHQG
a-
U]HP]DNXSDPL=DRNUJOHQLDGRG]LHVLWHN2EZyGSURVWRNWDEH]Z]RUXLREOLF]DQLHSROD
SURVWRNWDSU]H]NRQNUHWQHVXPRZDQLHNZDGUDWyZMHGQRVWNRZ\FKNZDGUDW\MHGQRVWNRZHPRJ
E\üGRZROQHSRGREQLHMDNSU]\PLHU]HQLXGáXJRFL±QDMSLHUZPLHU]\P\NURNDPLáRNFLDPL
RáyZNLHPLWS±WXWDMUyZQLH*VWRVXMHP\QDMSLHUZUy*QHMHGQRVWNLNZDGUDWRZHNWyUHQDMF]FLHM
VÄRF]NDPL´Uy*Q\FKNUDWRZQLF
5.
0QR*HQLHLG]LHOHQLHOLF]EZ]DNUHVLH
0QR*HQLHOLF]EMHGQRF\IURZ\FKZ]DNUHVLH/LF]E\LZPQR*HQLX3U]\NáDG\PQR*HQLD
OLF]E\GZXF\IURZHMSU]H]MHGQRF\IURZ']LHOHQLHOLF]EMDNRG]LDáDQLHRGZURWQHGRPQR*HQLD
=QDNG]LHOHQLDLORUD]G]LHOQDG]LHOQLN3UDNW\F]QHUR]XPLHQLHSRG]LHOQRFLLG]LHOQLNDS o-
dzielnika) liczby.
6.
8áDPNLRPLDQRZQLNDFKL
']LHOHQLHNRQNUHWQ\FKSU]HGPLRWyZQDGZLHLF]WHU\F]FLQD]Z\XáDPNyZ
i
ûZLF]HQLDSU]
y-
JRWRZXMFHZSURZDG]HQLHSRMFLDXáDPND±UR]FLQDQLHILJXUQDF]FL]DPDORZ\ZDQLHF]FLLWSQD
U\VXQNDFK UHDOLVW\F]Q\FK L VFKHPDW\F]Q\FK 3RáRZD MDNR Z\QLN SRG]LDáX QD GZLH UyZQH F]FL
&]ZDUWDF]üMDNRZ\QLNSRG]LDáXQDF]WHU\Uy
w
QHF]FL=DSLVXáDPNyZ
,
,
,
,
, ... .
VQRFLSURVWRNWD
7DEOLF]NDPQR*HQLDZ]DNUHVLHLOXVWUDFMDLORF]\QyZQDNRQNUHWDFK5y*QRURGQHüZLF]HQLD
0QR*HQLHLG]LHOHQLHOLF]EZ]DNUHVLH:á
a
1.
7.
96414780.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin