4.pdf
(
183 KB
)
Pobierz
4
Małgorzata Kwiatek
1.
Charakterystyka dzieci lekko upośledzonych umysłowo.
W tym przypadku naleŜy zwrócić uwagę na
powolno
ść
ich rozwoju
, zarówno
w
sferze werbalnej
jak i
ruchowej
.
MOWA
Najczęstszym problemem tych dzieci jest
niewystarczające dobre funkcjonowanie słowne,
z czego
wynikają problemy w uczeniu się tych dzieci. Wypowiedzi dzieci są ubogie zarówno pod względem treści
jak i formy. Najczęściej operują
małym zasobem słów
, często
uŜywają zwrotów i powiedzeń bez
uwzględnienia ich sensowności.
MY
Ś
LENIE,UWAGA,PAMI
ĘĆ
U dzieci upośledzonych w trakcie nauczania niezbędna jest większa liczba powtórzeń niŜ w przypadku
dzieci normalnie funkcjonujących. U dzieci upośledzonych szczególną uwagę zwraca
stereotypowość i
mała plastyczność
w zachowaniu.
Przykładem na takie sztywne my
ś
lenie mo
Ŝ
e by
ć
przykład : nauczycielka mówi
do dzieci na gał
ę
zi siedzi 5 ptaków ,przyfrun
ę
ły jeszcze 3, ile ptaków siedzi na gał
ę
zi? . Dzieci z pomoc
ą
nauczycielki mówi
ą
,
Ŝ
e 8 .
A teraz nauczycielka poleca uło
Ŝ
y
ć
analogiczne zadanie .Po namy
ś
le dziecko
mówi na gał
ę
zi siedzi 5 rybek ,3 odfrun
ę
ły ile siedzi na gał
ę
zi ?.
jest to widoczna
nieumiejętność
zastosowania doświadczenia do nowej sytuacji .
Im bardziej złoŜona czynność do wykonania tym większe obserwujemy róŜnice w wykonaniu
przez dzieci zdrowe ,a upośledzone. Często zdobyte wiadomości i umiejętności nie wpływają na siebie
nawzajem przez co często zauwaŜa się nie umiejętność ich stosowania .
Przykładem na st
ęŜ
ało
ść
reakcji mo
Ŝ
e by
ć
zachowanie chłopca który myje po kolei krzesła i ławy
je
ś
li jednak przestawimy t
ę
kolejno
ść
to nie b
ę
dzie ju
Ŝ
wiedział co ma zrobi
ć
.
Uwaga
tych dzieci jest
chwiejna
i
niepodzielna
przez to łatwo się rozpraszają i zaprzestają
wykonywania danej czynności . Największą trudność sprawia tym dzieciom percepcja większej
1
całości materiału , a w tym ocena stosunków, związków i relacji występujących w danym
materiale
.
Wyobraźnia
dzieci upośledzonych bardzo często jest
uboga
nie rozumieją one opowiadań , bajek ,
filmów poniewaŜ nie potrafią wyobrazić sobie danej sytuacji . Dzieci upośledzone myślą w tempie
wolniejszym dlatego duŜa trudność wiąŜe się z porównywaniem ,dostrzeganiem róŜnic lub podobieństw
.Często
nie umieją równieŜ wykazać istotnych cech
.
Szczególną trudność
sprawia tym dzieciom
przyswajanie i rozumienie pojęć abstrakcyjnych
.
Osłabiana
jest równieŜ
funkcja wykrywania związków
przyczynowo
skutkowych jak i funkcja odpowiedzialna za myślenie logiczne. Dzieci te są bardzo
sugestywne
nie mają dość krytycyzmu
by przesiewać zdobyte wiadomości ,przez co często są
wykorzystywane do głupich kawałów przez dzieci zdrowe . Brak im równieŜ często samodzielności i
inwencji w działaniu .
Metodą którą najczęściej posługują się dzieci przy rozwiązywaniu zadań to metoda
prób i błędów
.Zdolni są do wykonywania prostych operacji szeregowania , klasyfikowania ,
porządkowania i prostych działań matematycznych pod warunkiem , Ŝe treść odnosi się do konkretnych p
rzedmiotów . Przy odpowiednim procesie nauczania bez czynników zakłócających dzieci te opanowują w
końcu zadania za sprawą najczęściej dobrze funkcjonującej pamięci mechanicznej , jednak nowe
modyfikacje i wiadomości wprowadzone do danego zadania na nowo powodują utrudnienia w myśleniu i
działaniu . Niekiedy jednak dzieci te potrafią wykazać duŜą zaradność praktyczną i przebiegłość .
Przykład na my
ś
lenie konkretne u dzieci –
pokazujemy dziecku szereg obrazków na których jest
stół , kura, kogut i kaczka . nast
ę
pnie pytamy który tu nie pasuje – dziecko odpowiada ,
Ŝ
e kogut bo jest
ciemniejszy .Dziewczynce czytano opowiadanie jak zwierz
ę
ta pokłóciły si
ę
o to co jest najsmaczniejsze
kot powiedział,
Ŝ
e mleko ,kogut ,,,,,
Ŝ
e ziarno, pies ,
Ŝ
e ko
ść
,kozioł ,
Ŝ
e siano .Na pytanie kto miał racj
ę
dziewczynka odpowiada ,
Ŝ
e kot bo mleko jest najsmaczniejsze .Nie potrafiła zrozumie
ć
,
Ŝ
e tego sporu nie
mo
Ŝ
na rozstrzygn
ąć
.
Pozostałe cechy:
1)Ścisłe powiązanie bodziec reakcja.
2)Sztywna zaleŜność od juŜ wytworzonych reakcji na daną sytuację.
3)Zbytnia koncentracja na detalach sytuacji .
4)Niezdolność do grupowania wg. jakiejś oderwanej cechy.
Nauczanie dzieci upo
ś
ledzonych umysłowo stopniu lekkim i umiarkowane.
Systematycznym nauczaniem szkolnym obejmuje się dzieci lekko upośledzone umysłowo stanowiące
około 2%.Oprócz tego próbuje się uczyć równieŜ dzieci upośledzone w stopniu umiarkowanym lecz jest
ich znacznie mniej. W szkołach normalnych takie dzieci nie robią prawie Ŝadnych postępów , jednak w
przypadku stosowania metod specjalnych postępy te są moŜliwe i często osiągają poziom umoŜliwiający
im funkcjonowanie zawodowe. Dobrze prowadzone dzieci z upośledzeniem lekkim w Ŝyciu dorosłym
funkcjonują tak iŜ nie dostrzega się ich upośledzenia.
2
ZACHOWANIE
Zainteresowania
dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
są bardzo powierzchowne
iv
charakterystyczne dla młodszego wieku niŜ są w rzeczywistości ..
1.1.1
Emocje i uczucia
Reakcje uczuciowe
często są
nie współmierne do zaistniałej sytuacji
. Często ich zachowanie jest
chwiejne przechodzące od płaczu do śmiechu .
Osłabiony krytycyzm
jest sprawą charakterystyczną u
dzieci upośledzonych umysłowo , najczęściej są one z siebie zadowolone i nie dostrzegają swojej inności
sprawd
ź
ko
ś
cielska wypowiedzi chorych.
Osoby upośledzone dzieli się na nadmiernie aktywne i oraz
apatyczne zamknięte w sobie.
Dzieci o typie spokojnym są nieszkodliwe i nie agresywne najczęściej nie
sprawiają kłopotów i poprawnie się zachowują .Dzieci o typie niestabilnym najczęściej nieustannie gadają
,ciągle biegają , przeszkadzają .Niezdolność do skupiania uwagi bardzo utrudnia proces uczenia .
1.1.2. Szkoła
Dzieci te często trafiają do szkoły normalnej , jednak na zajęciach od razu w oczy rzuca się ich
brak
zainteresowania
odnośnie tego co się dzieje
na lekcji
. Nie nadąŜają w czynnościach wykonywanych na
lekcjach ,
szybko się zniechęcają
lub wcale nie chcą wykonywać poleceń nauczyciela .Nie czynią Ŝadnych
postępów w nauce co naturalnie zniechęca je do dalszej pracy . Bardzo waŜne jest jak najwcześniejsze
dokonanie selekcji tych dzieci ,gdyŜ opóźnianie nauki dziecka lub kierowanie go do szkoły normalnej
opóźnia jego rozwój
na zaj
ę
ciach w szkole było wida
ć
co
ś
innego dzieci które przez pierwsze trzy lata
uczyły si
ę
w szkole normalnej funkcjonowały lepiej ni
Ŝ
te które od pocz
ą
tku uczyły si
ę
w szkole
specjalnej.
Niepowodzenia dziecka w szkole normalnej często zaburzają funkcjonowanie i powodują
diagnozy , poniewaŜ od upośledzenia trzeba odróŜnić ocięŜałość i opóŜnienie .W badaniach testowych
pojedyncze punkty decydują o przyszłości dziecka . Wiemy ,Ŝe testy nie są doskonałe , a na rozwój
dziecka olbrzymi wpływ ma równieŜ środowisko w którym się rozwija . Dlatego diagnozy muszą być
pisane po dokładnym wywiadzie , obserwacji i sprawdzeniu warunków Ŝycia dziecka .
3
1.1.3 . Oddziaływania dydaktyczne.
Szkoła specjalna odróŜnia się programem i metodami nauczania . Wymagania są niŜsze , klasy mniej
liczne ,praca z dzieckiem prawie cały czas polega na indywidualnej opiece . nie ma tu równieŜ tak
ścisłego podziału na przedmioty , zagadnienia szkolne łączy się z codziennym Ŝyciem i doświadczeniem
ucznia . Program szkoły specjalnej odpowiada 4-5 klasą szkoły normalnej DuŜe znaczenie mają zajęcia
praktyczne które przyuczają do zawodu . Oprócz szkół specjalnych tworzy się równieŜ klasy integracyjne
w szkołach normalnych jednak wśród specjalistów nadal nie ma zgodności co do wartości takiego
działania .
Wiek przedszkolny 0-5 lat. Wiek szkolny 6-21 lat . Doro
ś
li 21 lat
MoŜe rozwinąć w sobie społeczne i MoŜe nauczyć się nawyków szk
Zdolny do Ŝycia społecznego
Upo
ś
ledzeni
komunikatywne nawyki .Minimalne olnych mniej więcej do 6 klasy
przy odpowiednim przygoto
lekko
opóźnienie w sferze zmysłowo-ruch ale z opóŜniniem MoŜe nauczyć
waniu
wej przedmiotów uniwersyteckich
Wymaga szkoły specjalnej
Upo
ś
ledzenie
moŜe mówić i nauczyć się MoŜe nauczyć się nawyków Wymaga kontroli i prze
umiarkowane
porozumiewać ,ubogie osią szkolnych do 4 kl,jeśli zapewni się wodnictwa, zdolny do
gnięcia socjalne ,potrzebuje szkołę specjalną
samodzielnego utrzym
średniej kontroli
ania się
1.1.4. Dorośli ludzie upośledzeni w stopniu lekkim .
Zazwyczaj nienagannie wykonują proste działania zawodowe i nie zwracają swoim zachowaniem uwagi
na siebie .Na ogół potrafią sprawnie funkcjonować samodzielnie i nie wymagają systematycznej opieki
.Zdarza się jednak ,Ŝe ulegają wpływowi środowiska przestępczego i stają się szkodliwi społecznie . Mogą
prowadzić własne mieszkanie , jak i zakładać rodzinę.
1.1.5.Upośledzenie umiarkowane.
MOWA
Dzieci z upośledzeniem umiarkowanym mogą nauczyć się mówić i porozumiewać , choć mowa
zazwyczaj jest zaburzona .
UWAGA
Uwaga dowolna w znacznie mniejszym stopniu niŜ u lekko upośledzonych .Nauczanie moŜe prowadzić
do zwiększenia trwałości i podzielności uwagi.
MYŚLENIE
Wg koncepcji Piageta upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim osiągają poziom wyobraŜeń
przedoperacyjnych. MoŜe nauczyć się nawyków szkolnych do 4 kl
Ujmują zewnętrzne konkretne cechy przedmiotów, podają je dla wyjaśnienia podobieństw i róŜnic
zachodzących między nimi .Przy definiowaniu pojęć opisują przedmiot.
2.Dzieci oci
ęŜ
ałe umysłowo .
4
Dzieci ocięŜałe umysłowo stanowią około 10 % , a więc jest ich stosunkowo duŜo .
Zdolność do uczenia
się tych dzieci jest niska , krytycyzm jest na ogół zachowany
. Procesy myślowe u tych dzieci przebiegają
wolniej niŜ u dzieci normalnych , jednak
nie uniemoŜliwia to nauki w szkole normalnej
. .Ujawniają one
małą inwencję i często potrzebują pracy indywidualnej z nimi . Jeśli w czasie edukacji szkolnej nie
zapewni się tym dzieciom pracy indywidualnej to nie ma duŜych szans na odpowiednie postępy , co
będzie powodem znacznych trudności w nauce szkolnej . Niestety przy braku odpowiedniej pracy nad
takim dzieckiem często trafia ono do szkoły specjalnej , co jest rozwiązaniem bardzo niekorzystnym dla
dziecka .
3. Opó
ź
nienie pedagogiczne .
NaleŜy szczególną uwagę poświęcić nad stawianiem diagnozy , gdyŜ omylnie moŜna opóźnienie zaliczyć
jako upośledzenie . Aby tego uniknąć trzeba mieć rozeznanie nie tylko co do poziomu inteligencji dziecka
, ale i jego środowiska w którym się rozwija
.
4. Znaczne upo
ś
ledzenie umysłowe .
4.1.Myślenie .
Główne cechy to znaczne
upośledzenie myślenia , mowy . Mowa wykształcona minimalnie ,ale moŜe
nauczyć się porozumiewać choć zasób słów jest bardzo ubogi .Bardzo duŜa sugestywność i znacznie
obniŜony
krytycyzm
. Dzieci takie są zdolne tylko
i wyłącznie do myślenia konkretnego
.Potrafią
porównać dwa przedmioty pod względem wielkości . Zasób
słów
jest bardzo
ubogi
. Orientacja w czasie i
przestrzeni jest na ogół dobra , rozróŜniają teŜ osoby obce od znajomych .WyróŜnia ich równieŜ
brak
zainteresowań
, oraz bardzo
prymitywny i stereotypowy sposób zabawy
.Czasem jednak zdarza się u
takich osób wystąpienie jakichś nadzwyczajnych uzdolnień jak np. słuch absolutny , niezwykła pamięć
matematyczna . Efekty uczenia u dzieci z upośledzeniem znacznym zaleŜą w duŜej mierze od ich
głębokości zaburzenia .Często jest tak iŜ mimo nauczenia się czytania przez te dzieci nie rozumieją one
tekstu .
4.2. Uczucia i zachowanie .
Dzieci takie często bardzo przywiązują się do osób opiekujących się nimi i są bardzo dobroduszne ,
potrafią jednak równieŜ być agresywne i bardzo złośliwe , co jest czasem wręcz niebezpieczne . W swoim
zachowaniu często kierują się popędami i aktualną korzyścią , nie przewidują dalszych konsekwencji
swoich działań . W przypadku głębszego upośledzenia pojęcia etyczne są nieosiągalne i kompletnie nie
zrozumiałe . Bardzo łatwo ulegają sugestii czego często konsekwencją są czyny przestępcze . Bardzo
często zwracają uwagę otoczenia na siebie nieadekwatnością swojego zachowania . Zazwyczaj są mało
sprawni ruchowo i róŜnią się równieŜ wyglądem . W Ŝyciu przy umiarkowanym upośledzeniu nie
wymagają stałej opieki i mogą samodzielnie funkcjonować . przy głębszym upośledzeniu w miarę
normalne funkcjonowanie jest jednak niemoŜliwe .
Wiek przedszkolny 0-5
ubogi rozwój ruchowy , Mowa wykształcona minimalnie , niezdolny do uzyskania samo
wystarczalności .
Wiek szkolny 6-21
MoŜe mówić lub nauczyć się porozumiewać ,moŜe być wyćwiczony w podstawowych zabiegach
higienicznych .Nie moŜe nauczyć się funkcjonalnych nawyków szkolnych .
Doro
ś
li 21
MoŜe uzyskać częściową samowystarczalność, ale pod kontrolą.
5
Plik z chomika:
MonisiaPawel
Inne pliki z tego folderu:
[090601]_Ma_gorzata_Ogrodnik_-_Sprawdzian_u_amki_dziesi_.doc
(352 KB)
[090601]_Ma_gorzata_Ogrodnik_-_Pola_wielok_t_w_-_zadanie.doc
(133 KB)
[080831]_Izabela_Bilkiewicz_-_Przedmiotowy_System_Oceni.doc
(100 KB)
JezPolGimn1Jez.pdf
(216 KB)
Dworak.pdf
(617 KB)
Inne foldery tego chomika:
111 szkoła
adonai
CDA (cda)
dla gimnazjalistów
dla Moniki (dzidziuś)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin