4.pdf

(183 KB) Pobierz
4
Małgorzata Kwiatek
1. Charakterystyka dzieci lekko upośledzonych umysłowo.
W tym przypadku naleŜy zwrócić uwagę na powolno ść ich rozwoju , zarówno w sferze werbalnej jak i
ruchowej .
MOWA
Najczęstszym problemem tych dzieci jest niewystarczające dobre funkcjonowanie słowne, z czego
wynikają problemy w uczeniu się tych dzieci. Wypowiedzi dzieci są ubogie zarówno pod względem treści
jak i formy. Najczęściej operują małym zasobem słów , często uŜywają zwrotów i powiedzeń bez
uwzględnienia ich sensowności.
MY Ś LENIE,UWAGA,PAMI ĘĆ
U dzieci upośledzonych w trakcie nauczania niezbędna jest większa liczba powtórzeń niŜ w przypadku
dzieci normalnie funkcjonujących. U dzieci upośledzonych szczególną uwagę zwraca stereotypowość i
mała plastyczność w zachowaniu.
Przykładem na takie sztywne my ś lenie mo Ŝ e by ć przykład : nauczycielka mówi
do dzieci na gał ę zi siedzi 5 ptaków ,przyfrun ę ły jeszcze 3, ile ptaków siedzi na gał ę zi? . Dzieci z pomoc ą
nauczycielki mówi ą , Ŝ e 8 . A teraz nauczycielka poleca uło Ŝ y ć analogiczne zadanie .Po namy ś le dziecko
mówi na gał ę zi siedzi 5 rybek ,3 odfrun ę ły ile siedzi na gał ę zi ?. jest to widoczna nieumiejętność
zastosowania doświadczenia do nowej sytuacji .
Im bardziej złoŜona czynność do wykonania tym większe obserwujemy róŜnice w wykonaniu
przez dzieci zdrowe ,a upośledzone. Często zdobyte wiadomości i umiejętności nie wpływają na siebie
nawzajem przez co często zauwaŜa się nie umiejętność ich stosowania .
Przykładem na st ęŜ ało ść reakcji mo Ŝ e by ć zachowanie chłopca który myje po kolei krzesła i ławy
je ś li jednak przestawimy t ę kolejno ść to nie b ę dzie ju Ŝ wiedział co ma zrobi ć .
Uwaga tych dzieci jest chwiejna i niepodzielna przez to łatwo się rozpraszają i zaprzestają
wykonywania danej czynności . Największą trudność sprawia tym dzieciom percepcja większej
1
96418036.033.png 96418036.034.png 96418036.035.png 96418036.036.png 96418036.001.png 96418036.002.png 96418036.003.png 96418036.004.png 96418036.005.png 96418036.006.png 96418036.007.png 96418036.008.png 96418036.009.png 96418036.010.png 96418036.011.png 96418036.012.png 96418036.013.png 96418036.014.png 96418036.015.png 96418036.016.png 96418036.017.png 96418036.018.png 96418036.019.png 96418036.020.png 96418036.021.png 96418036.022.png 96418036.023.png 96418036.024.png 96418036.025.png 96418036.026.png 96418036.027.png 96418036.028.png 96418036.029.png 96418036.030.png 96418036.031.png
całości materiału , a w tym ocena stosunków, związków i relacji występujących w danym
materiale .
Wyobraźnia dzieci upośledzonych bardzo często jest uboga nie rozumieją one opowiadań , bajek ,
filmów poniewaŜ nie potrafią wyobrazić sobie danej sytuacji . Dzieci upośledzone myślą w tempie
wolniejszym dlatego duŜa trudność wiąŜe się z porównywaniem ,dostrzeganiem róŜnic lub podobieństw
.Często nie umieją równieŜ wykazać istotnych cech . Szczególną trudność sprawia tym dzieciom
przyswajanie i rozumienie pojęć abstrakcyjnych . Osłabiana jest równieŜ funkcja wykrywania związków
przyczynowo skutkowych jak i funkcja odpowiedzialna za myślenie logiczne. Dzieci te są bardzo
sugestywne nie mają dość krytycyzmu by przesiewać zdobyte wiadomości ,przez co często są
wykorzystywane do głupich kawałów przez dzieci zdrowe . Brak im równieŜ często samodzielności i
inwencji w działaniu . Metodą którą najczęściej posługują się dzieci przy rozwiązywaniu zadań to metoda
prób i błędów .Zdolni są do wykonywania prostych operacji szeregowania , klasyfikowania ,
porządkowania i prostych działań matematycznych pod warunkiem , Ŝe treść odnosi się do konkretnych p
rzedmiotów . Przy odpowiednim procesie nauczania bez czynników zakłócających dzieci te opanowują w
końcu zadania za sprawą najczęściej dobrze funkcjonującej pamięci mechanicznej , jednak nowe
modyfikacje i wiadomości wprowadzone do danego zadania na nowo powodują utrudnienia w myśleniu i
działaniu . Niekiedy jednak dzieci te potrafią wykazać duŜą zaradność praktyczną i przebiegłość .
Przykład na my ś lenie konkretne u dzieci – pokazujemy dziecku szereg obrazków na których jest
stół , kura, kogut i kaczka . nast ę pnie pytamy który tu nie pasuje – dziecko odpowiada , Ŝ e kogut bo jest
ciemniejszy .Dziewczynce czytano opowiadanie jak zwierz ę ta pokłóciły si ę o to co jest najsmaczniejsze
kot powiedział, Ŝ e mleko ,kogut ,,,,, Ŝ e ziarno, pies , Ŝ e ko ść ,kozioł , Ŝ e siano .Na pytanie kto miał racj ę
dziewczynka odpowiada , Ŝ e kot bo mleko jest najsmaczniejsze .Nie potrafiła zrozumie ć , Ŝ e tego sporu nie
mo Ŝ na rozstrzygn ąć .
Pozostałe cechy:
1)Ścisłe powiązanie bodziec reakcja.
2)Sztywna zaleŜność od juŜ wytworzonych reakcji na daną sytuację.
3)Zbytnia koncentracja na detalach sytuacji .
4)Niezdolność do grupowania wg. jakiejś oderwanej cechy.
Nauczanie dzieci upo ś ledzonych umysłowo stopniu lekkim i umiarkowane.
Systematycznym nauczaniem szkolnym obejmuje się dzieci lekko upośledzone umysłowo stanowiące
około 2%.Oprócz tego próbuje się uczyć równieŜ dzieci upośledzone w stopniu umiarkowanym lecz jest
ich znacznie mniej. W szkołach normalnych takie dzieci nie robią prawie Ŝadnych postępów , jednak w
przypadku stosowania metod specjalnych postępy te są moŜliwe i często osiągają poziom umoŜliwiający
im funkcjonowanie zawodowe. Dobrze prowadzone dzieci z upośledzeniem lekkim w Ŝyciu dorosłym
funkcjonują tak iŜ nie dostrzega się ich upośledzenia.
2
ZACHOWANIE
Zainteresowania dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim są bardzo powierzchowne iv
charakterystyczne dla młodszego wieku niŜ są w rzeczywistości ..
1.1.1 Emocje i uczucia
Reakcje uczuciowe często są nie współmierne do zaistniałej sytuacji . Często ich zachowanie jest
chwiejne przechodzące od płaczu do śmiechu . Osłabiony krytycyzm jest sprawą charakterystyczną u
dzieci upośledzonych umysłowo , najczęściej są one z siebie zadowolone i nie dostrzegają swojej inności
sprawd ź ko ś cielska wypowiedzi chorych. Osoby upośledzone dzieli się na nadmiernie aktywne i oraz
apatyczne zamknięte w sobie. Dzieci o typie spokojnym są nieszkodliwe i nie agresywne najczęściej nie
sprawiają kłopotów i poprawnie się zachowują .Dzieci o typie niestabilnym najczęściej nieustannie gadają
,ciągle biegają , przeszkadzają .Niezdolność do skupiania uwagi bardzo utrudnia proces uczenia .
1.1.2. Szkoła
Dzieci te często trafiają do szkoły normalnej , jednak na zajęciach od razu w oczy rzuca się ich brak
zainteresowania odnośnie tego co się dzieje na lekcji . Nie nadąŜają w czynnościach wykonywanych na
lekcjach , szybko się zniechęcają lub wcale nie chcą wykonywać poleceń nauczyciela .Nie czynią Ŝadnych
postępów w nauce co naturalnie zniechęca je do dalszej pracy . Bardzo waŜne jest jak najwcześniejsze
dokonanie selekcji tych dzieci ,gdyŜ opóźnianie nauki dziecka lub kierowanie go do szkoły normalnej
opóźnia jego rozwój na zaj ę ciach w szkole było wida ć co ś innego dzieci które przez pierwsze trzy lata
uczyły si ę w szkole normalnej funkcjonowały lepiej ni Ŝ te które od pocz ą tku uczyły si ę w szkole
specjalnej. Niepowodzenia dziecka w szkole normalnej często zaburzają funkcjonowanie i powodują
diagnozy , poniewaŜ od upośledzenia trzeba odróŜnić ocięŜałość i opóŜnienie .W badaniach testowych
pojedyncze punkty decydują o przyszłości dziecka . Wiemy ,Ŝe testy nie są doskonałe , a na rozwój
dziecka olbrzymi wpływ ma równieŜ środowisko w którym się rozwija . Dlatego diagnozy muszą być
pisane po dokładnym wywiadzie , obserwacji i sprawdzeniu warunków Ŝycia dziecka .
3
96418036.032.png
1.1.3 . Oddziaływania dydaktyczne.
Szkoła specjalna odróŜnia się programem i metodami nauczania . Wymagania są niŜsze , klasy mniej
liczne ,praca z dzieckiem prawie cały czas polega na indywidualnej opiece . nie ma tu równieŜ tak
ścisłego podziału na przedmioty , zagadnienia szkolne łączy się z codziennym Ŝyciem i doświadczeniem
ucznia . Program szkoły specjalnej odpowiada 4-5 klasą szkoły normalnej DuŜe znaczenie mają zajęcia
praktyczne które przyuczają do zawodu . Oprócz szkół specjalnych tworzy się równieŜ klasy integracyjne
w szkołach normalnych jednak wśród specjalistów nadal nie ma zgodności co do wartości takiego
działania .
Wiek przedszkolny 0-5 lat. Wiek szkolny 6-21 lat . Doro ś li 21 lat
MoŜe rozwinąć w sobie społeczne i MoŜe nauczyć się nawyków szk
Zdolny do Ŝycia społecznego
Upo ś ledzeni komunikatywne nawyki .Minimalne olnych mniej więcej do 6 klasy
przy odpowiednim przygoto
lekko opóźnienie w sferze zmysłowo-ruch ale z opóŜniniem MoŜe nauczyć
waniu
wej przedmiotów uniwersyteckich
Wymaga szkoły specjalnej
Upo ś ledzenie moŜe mówić i nauczyć się MoŜe nauczyć się nawyków Wymaga kontroli i prze
umiarkowane porozumiewać ,ubogie osią szkolnych do 4 kl,jeśli zapewni się wodnictwa, zdolny do
gnięcia socjalne ,potrzebuje szkołę specjalną
samodzielnego utrzym
średniej kontroli
ania się
1.1.4. Dorośli ludzie upośledzeni w stopniu lekkim .
Zazwyczaj nienagannie wykonują proste działania zawodowe i nie zwracają swoim zachowaniem uwagi
na siebie .Na ogół potrafią sprawnie funkcjonować samodzielnie i nie wymagają systematycznej opieki
.Zdarza się jednak ,Ŝe ulegają wpływowi środowiska przestępczego i stają się szkodliwi społecznie . Mogą
prowadzić własne mieszkanie , jak i zakładać rodzinę.
1.1.5.Upośledzenie umiarkowane.
MOWA
Dzieci z upośledzeniem umiarkowanym mogą nauczyć się mówić i porozumiewać , choć mowa
zazwyczaj jest zaburzona .
UWAGA
Uwaga dowolna w znacznie mniejszym stopniu niŜ u lekko upośledzonych .Nauczanie moŜe prowadzić
do zwiększenia trwałości i podzielności uwagi.
MYŚLENIE
Wg koncepcji Piageta upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim osiągają poziom wyobraŜeń
przedoperacyjnych. MoŜe nauczyć się nawyków szkolnych do 4 kl
Ujmują zewnętrzne konkretne cechy przedmiotów, podają je dla wyjaśnienia podobieństw i róŜnic
zachodzących między nimi .Przy definiowaniu pojęć opisują przedmiot.
2.Dzieci oci ęŜ ałe umysłowo .
4
Dzieci ocięŜałe umysłowo stanowią około 10 % , a więc jest ich stosunkowo duŜo . Zdolność do uczenia
się tych dzieci jest niska , krytycyzm jest na ogół zachowany . Procesy myślowe u tych dzieci przebiegają
wolniej niŜ u dzieci normalnych , jednak nie uniemoŜliwia to nauki w szkole normalnej . .Ujawniają one
małą inwencję i często potrzebują pracy indywidualnej z nimi . Jeśli w czasie edukacji szkolnej nie
zapewni się tym dzieciom pracy indywidualnej to nie ma duŜych szans na odpowiednie postępy , co
będzie powodem znacznych trudności w nauce szkolnej . Niestety przy braku odpowiedniej pracy nad
takim dzieckiem często trafia ono do szkoły specjalnej , co jest rozwiązaniem bardzo niekorzystnym dla
dziecka .
3. Opó ź nienie pedagogiczne .
NaleŜy szczególną uwagę poświęcić nad stawianiem diagnozy , gdyŜ omylnie moŜna opóźnienie zaliczyć
jako upośledzenie . Aby tego uniknąć trzeba mieć rozeznanie nie tylko co do poziomu inteligencji dziecka
, ale i jego środowiska w którym się rozwija
.
4. Znaczne upo ś ledzenie umysłowe .
4.1.Myślenie .
Główne cechy to znaczne upośledzenie myślenia , mowy . Mowa wykształcona minimalnie ,ale moŜe
nauczyć się porozumiewać choć zasób słów jest bardzo ubogi .Bardzo duŜa sugestywność i znacznie
obniŜony krytycyzm . Dzieci takie są zdolne tylko i wyłącznie do myślenia konkretnego .Potrafią
porównać dwa przedmioty pod względem wielkości . Zasób słów jest bardzo ubogi . Orientacja w czasie i
przestrzeni jest na ogół dobra , rozróŜniają teŜ osoby obce od znajomych .WyróŜnia ich równieŜ brak
zainteresowań , oraz bardzo prymitywny i stereotypowy sposób zabawy .Czasem jednak zdarza się u
takich osób wystąpienie jakichś nadzwyczajnych uzdolnień jak np. słuch absolutny , niezwykła pamięć
matematyczna . Efekty uczenia u dzieci z upośledzeniem znacznym zaleŜą w duŜej mierze od ich
głębokości zaburzenia .Często jest tak iŜ mimo nauczenia się czytania przez te dzieci nie rozumieją one
tekstu .
4.2. Uczucia i zachowanie .
Dzieci takie często bardzo przywiązują się do osób opiekujących się nimi i są bardzo dobroduszne ,
potrafią jednak równieŜ być agresywne i bardzo złośliwe , co jest czasem wręcz niebezpieczne . W swoim
zachowaniu często kierują się popędami i aktualną korzyścią , nie przewidują dalszych konsekwencji
swoich działań . W przypadku głębszego upośledzenia pojęcia etyczne są nieosiągalne i kompletnie nie
zrozumiałe . Bardzo łatwo ulegają sugestii czego często konsekwencją są czyny przestępcze . Bardzo
często zwracają uwagę otoczenia na siebie nieadekwatnością swojego zachowania . Zazwyczaj są mało
sprawni ruchowo i róŜnią się równieŜ wyglądem . W Ŝyciu przy umiarkowanym upośledzeniu nie
wymagają stałej opieki i mogą samodzielnie funkcjonować . przy głębszym upośledzeniu w miarę
normalne funkcjonowanie jest jednak niemoŜliwe .
Wiek przedszkolny 0-5 ubogi rozwój ruchowy , Mowa wykształcona minimalnie , niezdolny do uzyskania samo
wystarczalności .
Wiek szkolny 6-21 MoŜe mówić lub nauczyć się porozumiewać ,moŜe być wyćwiczony w podstawowych zabiegach
higienicznych .Nie moŜe nauczyć się funkcjonalnych nawyków szkolnych .
Doro ś li 21 MoŜe uzyskać częściową samowystarczalność, ale pod kontrolą.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin