26. Bazuna 1998 rok.doc

(476 KB) Pobierz

26 Ogólnopolski Turystyczny Przegląd Piosenki Studenckiej

BAZUNA 1998

 

 

Pomysł kolejnego powrotu do wejherowskiej bazy CEDRON zrodził się na kilka dni przed BAZUNĄ'97. Jesienią tegoż roku przyszedł czas, aby zamiary zacząć wprowadzać w życie.

Po raz kolejny pomocną dłoń w stronę BAZUNY wyciągnął dyrektor Wejherowskiego Centrum Kultury, Radosław Kamiński. Jako dawny laureat Przeglądu (w roku 1990 bluesową aranżacją "Alfabetu kaszubskiego" zadziwił wszystkich zespół ALFREDY) przez kilka lat wydatnie wspierał realizację kolejnych edycji imprezy. W tym momencie warto wspomnieć, że gdyby istniała Złota Lista dobroczyńców BAZUNY na liście tej, obok rektorów Politechniki Gdańskiej i prezesów spółdzielni "TECHNO-SERVICE" z pewnością znalazłby się Radosław Kamiński.

Wśród instytucji patronujących BAZUNIE'98 wymienić należy Ministerstwo Edukacji Narodowej, Politechnikę Gdańską oraz Zarząd Główny PTTK. W roli kierownika głównego po raz pierwszy zaistniał Marcin Kęsik, jego "prawą ręką" oraz kierownikiem technicznym (w jednej osobie) został Grzegorz Sojka.

Koncert piątkowy przyniósł z sobą, niestety, wydarzenia mniej szczególne - wejherowskiej młodzieży spotkania "na szczycie"; wskutek niezgodności stanowisk miały miejsce próby rozstrzygnięcia sporów drogą niesportowej walki. Rzadki to na BAZUNIE obrazek - dołożono więc starań, aby przez następne dni pozostałym uczestnikom imprezy oszczędzić podobnych atrakcji.

Jak to zwykle na przeglądzie bywa, najciekawsze rzeczy, zarówno w konkursie jak i w koncercie nocnym, miały miejsce dnia drugiego. Wśród występów gości momentem szczególnym było pojawienie się na scenie (po 12-letniej przerwie) sopockiej grupy HAWAR - dawnego laureata BAZUNY, w repertuarze religijnym. Widzowie z radością powitali swych ulubieńców - prezentującą morski repertuar grupę SMUGGLERS (na BAZUNIE po raz czwarty) oraz zasłużonego jubilata - obchodzącą swoje 10-lecie warszawską grupę KRĄŻEK, po trzech latach istnienia pod nazwą TAK CZY OWAK powracającą do starej, wypróbowanej nazwy. Niezbyt zorientowana w stylistyce przeglądu była część widowni (sektor kibiców - szalikowców), którzy podczas niektórych występów ćwiczyli bojowe hasła w języku niemieckim.

Rajdową Piosenką Roku 1998 okrzyknięto piosenkę "W drogę" grupy TEN KONTROL, o tekście w swej wymowie zgoła antyturystycznym. Wyróżnienia Jury otrzymały zespoły TOAST, SASKIA, OCZYWIŚCIE oraz Maciej Czekaj, zauważono także grupę SZKODA SENSU.

Konkurs przyniósł ogromną rozpiętość tematów i gatunków piosenek, niezwykle bogate instrumentarium (z przeróżnymi "parapetami" włącznie). Taki jest obecny obraz BAZUNY, podobnie zresztą wyglądają inne organizowane w Polsce imprezy. Kryterium wyboru wartościowych piosenek, które mogą przyjąć się w środowisku jest sprawą Jury, tym trudniejsze jego zadanie im bogatsza forma prezentacji. Za każdym razem powstaje więc podobny w swej treści werdykt, zawierający jednak nowe tytuły i nazwiska. O tym, czy dana piosenka rzeczywiście zaistnieje wśród turystów (i nie-turystów) zadecyduje wyłącznie próba czasu - dopiero po kilku latach przekonamy się, czy któraś z obecnych bazunowych laureatek zajmie miejsce w śpiewnikach obok takich tytułów jak "Beskid", "Chyba już czas wracać do domu" czy "Majster Bieda".

 

WERDYKT JURY

 

Jury 26. Ogólnopolskiego Turystycznego Przeglądu Piosenki Studenckiej "BAZUNA'98" w składzie:

 

·         Agnieszka Turyn,

·         Maciej Służała,

·         Marek Górski,

·         Marek Gordziej

·         Mirosław Michalski

 

po nadzwyczaj krótkiej, treściwej i konstruktywnej wymianie zdań postanowiło:

·         tytuł Rajdowej Piosenki Roku 1998 przyznać piosence "W drogę" do słów Marcina Lenca i Sławka Chojnackiego z muzyką Marcina Lenca w wykonaniu zespołu TEN KONTROL z Radomia,

·         do tzw. złotej dwudziestki zaliczyć następujące piosenki:

o        "Jestem" i "Sad" w wykonaniu Agnieszki Kostenckiej z Wejherowa,

o        "Ballada o drzewodomach" zespołu A DOOKOŁA TYLKO ŚWIAT . . . z Kwidzyna,

o        "Ballada o poczciwych poetach" i "Tylko spokojnie" zespołu OCZYWIŚCIE z Warszawy,

o        "Papusza" Wioletty Kwiecińskiej z Gorzowa Wielkopolskiego,

o        "Konwalie", "Portret wiosenny" i "Między nami" Macieja Czekaja z Bytomia,

o        "Blask w oczach mam" grupy POMYSŁ ADASIA z Bydgoszczy,

o        "Pożegnanie baśni", "Melancholia stojących przy ścianie" i "Jeżeli" zespołu SASKIA z Tarnowskich Gór,

o        "Kapitan"grupy TEN KONTROL,

o        "W tym zapatrzeniu" Adama Zdrojewskiego z Grudziądza,

o        "Wiersz o umarłej nadziei", "Piosenka dla Bruna" i "Epistoła sentymentalna" zespołu TOAST z Wrocławia,

o        "Pozdrowienia z Bystrej" i "Pod kapeluszem" grupy SZKODA SENSU z Łodzi.

Jako najlepsze interpretacje Jury uznało dwie piosenki wykonywane przez Łukasza Kosteckiego z Rumi:

·         "Makabryczny sen" z repertuaru Jerzego Porębskiego, oraz

·         "Wczoraj wieczorem" WOLNEJ GRUPY BUKOWINA.

Za całokształt prezentacji postanowiono przyznać nagrodę specjalną zespołowi TOAST oraz równorzędne wyróżnienia Agnieszce Kostenckiej, Maciejowi Czekajowi, zespołom OCZYWIŚCIE i SASKIA.

Ponadto Jury przyznało wyróżnienia wokalistce Magdalenie Tarasiuk oraz gitarzyście basowemu Marcinowi Wierzbickiemu. Za teksty piosenek Jury postanowiło wyróżnić Dorotę Dzięcioł ("Paranoja") i Konrada Godlewskiego ("List do Stworzyciela").

Do koncertu laureatów Jury zaprasza dodatkowo Leszka Grzybko oraz zespoły CHÓR STARCÓW i SOBĄ BYĆ.

Swoją własną, niezawisłą nagrodę szanowna Publiczność przyznała Leszkowi Grzybko z Poznania.

Jury pragnie skrytykować organizatorów za karygodny brak deszczu na BAZUNIE oraz za równie rażący proceder punktualnego rozpoczynania koncertów.

Wejherowo, 9.05.1998 r.

Podpisano: Jury ( - )

 

ŚPIEWNIK

 

1.     W DROGĘ - Rajdowa piosenka roku

sł. M. Lenc i S. Chojnacki, muz. M. Lenc, wykon. TEN KONTROl – Radom

 

Zwrotka. //G D7 G E7 C A7 G E7 C D7//

Chciałbym zaśpiewać piosenkę turystyczną

Taką co zabrzmi jak rajdowy hit

Zwłaszcza, że z domu rzadko wychodzę

A pragnę, by mój hit owiał mit.

W górach, jak wiecie nigdy nie byłem

I nie wybieram się wcale tam

W domu mam ciepło, widno i miło

A w górach zawieja stale.

              Refren //G H7 E7 A7 D7 G//

              W drogę, w drogę jakoś wybrać się nie mogę

              W domu po prostu kocham być

              Leżeć w wannie to jest coś jak w sam raz dla mnie

              O rajdach raczej wolę śnić.

Nie lubię myśleć o Mazurach, wobec nich nie mam żadnych planów

W domu mam wannę z ciepłą wodą i nie ma nad nią stad komarów

I nie chcę słyszeć o Mikołajkach, bo tam się również nie wybieram

Kolega wrócił, powiedział jak było; te bestie skuły mu ryło

 

W temacie lasu mam swoje zdanie i pewnie szybko go nie zmienie

Owszem, las lubię niesłychanie lecz w lesie jest za dużo cienia

Morze nie dla mnoe, bo mnie wkurza. Za zimne i pełno w nim soli

Woda na kaca mi nie służy, dzień mi się potem … dłuży.

 

Tak leżąc w wannie nucę piosenkę, przebojem będzie bez wątpienia

Hit turystyczny każdą panienkę, nawet blondynkę w bestię zmieni.

A gdy ucichną echa owacji i zgasną flesze reporterów

Zbiorę się w sobie i w ubikacji napiszę hit dla raperów.

 

2.     MAKABRYCZNY SEN – wyróżnienie za interpretację

sł. i muz. J. Porębski, wykon. Łukasz Kostecki – Rumia

 

Raz pewnej nocy miałem sny

Żem wypił szklanek dwie lub trzy

A potem strasznie spiłem się

W tym śnie, makabrycznym śnie.

              I jakby nie dość było klęsk

              Na wachtę nie poszedłem tez

              I padłem nim minęła noc

              Jak kloc, jak stary kloc.

A rano, kiedy myłem twarz

Kolesie mówią – pecha masz

Chief do starego wzywa cię

Jest źle! Stary, jest źle!

              Więc żem jest kulturalny człek

              W koszulkę białą wciskam łeb

              I do starego idę drżąc

              Jak brzdąc, stary, jak brzdąc.

Nie będę wam tu już więcej plótł

Jak mnie w kolana dywan gniótł

I jak poznałem kary sens

Wśród zęz, stary, wśród zęz.

              A po tych makabrycznych snach

              Marynarz ze mnie a nie sysek

              I już nie piję, chcesz, czy nie

              We śnie, stary, we śnie.

 

3.     PIOSENKA DLA BRUNA -               piosenka laureatka

sł. i muz. A. Mróz, wykon TOAST              - Wrocław

 

Gdzie jest Bruno? Daj odpowiedź                                          e h7

Pewnie przy piwie znowu tkwisz                                          e A

Uparty z ciebie, Bruno, człowiek                                          e C

Umiesz wyważyć każde drzwi                                          G D

Lubię cię, Bruno, daję słowo

Ty jesteś dla mnie lepszy gość.

Nie jest ważne, trzeba być sobą,

Jeszcze w tym życiu zrobić coś.                                          //G D7//

              Wracaj Bruno, w domu czeka                            G D C G

              Nakryty stół                                                                      a7 D

              I kieliszki. Twoje zdrowie!                                          G D

              Z moim piją pół na pół.                                          C G a7 D

              Po coś Bruno tam pojechał?                                          E h

              Taki drogi szmat                                                        C

              Tutaj ziemie także lekka                                          G D C G

              W plecy wieje wiatr.                                                        A7 D

Już późno Bruno, chodź na dworzec

Za chwilę rusza pociąg twój

Wszystko w porządku było chłopie

Życie to jeden wielko bój.

Daj pyska Bruno, masz tu stówę

Do zobaczenia, bywaj zdrów

Porozmawiamy kiedyś u mnie

Jeśli w płucach starczy tchu.

 

 

4.     BALLADA O POCZCIWYCH POETACH -               piosenka laureatka

sł. A. Muracki, muz. S. Stańczuk, wykon. OCZYWIŚCIE – Warszawa

 

Wylatują nad miasto poeci                                                        G

Chociaż żony zamknęły im skrzydła na kluczyk              e

Taki to i bez skrzydeł poleci                                                        G

Stuknie głową w horyzont, polata i wróci.                            E

              Mądre oczy ich kobiet o świcie                            C D

              Jak latarnie wskazują im drogę do domu.              G e

              Oni milczą tłumacząc im życie                            C D

              Oraz wiersze, o których nie mówią nikomu.              G e C D C D

Wanna pełna białego szampana

Czujnie śledzą poetów wielkie oczy z rosołu

Wszystkie lustra pijane od rana

Załamane są nawet już nogi od stołu.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin