ZESTAWY ZABAW I ĆWICZEŃ PORANNYCH - W FORMIE OPOWIEŚCI RUCHOWYCH
Co robią dzieci w przedszkolu
Autor: Bożena Forma
Dzieci zwrócone do prowadzącej:
- Nastał ranek. Idziemy do przedszkola - marsz w miejscu z równoczesnym śpiewaniem piosenki.
- W drzwiach przedszkola wita nas pani - zatrzymanie, skinienie głową i powiedzenie "dzień dobry".
- W szatni zdejmujemy buty, ściągamy kurtki, płaszczyki - naśladowanie ściągania obuwia, zdejmowania wierzchniego okrycia.
- Wchodzimy do sali - marsz w dowolnych kierunkach.
- Myjemy ręce - naśladowanie mycia rąk.
- Jemy śniadanie - przejście do siadu, naśladowanie nabierania zupy mlecznej łyżką, picie z kubka.
- Po śniadaniu pora na zabawę Na dworze jest piękna pogoda zatem wychodzimy na plac zabaw. Skaczemy na skakankach, podrzucamy piłki obserwując jak wysoko lecą, a następnie jak spadają. Rzucamy piłkami jak najdalej. Odbijamy o chodnik. Podrzucamy klaszcząc w ręce - naśladowanie czynności, o których mowa.
- Wracamy do przedszkola wąskim chodnikiem. Uważamy, żeby nie podeptać trawnika.
- Znajdujemy się w sali. Jesteśmy zmęczeni, pora odpocząć - leżenie w dowolnie wybranej pozycji na dywanie.
Ja i moja rodzina
- Na dworze jest ładna pogoda. Świeci słońce i wieje ciepły wietrzyk. Mamusia, tatuś i ich dzieci idą na spacer do parku - dzieci idą w rozsypce za prowadzącą.
- Podczas spaceru słuchają jak śpiewają ptaki - dzieci zatrzymują się, spoglądają w górę, nasłuchują.
- Postanowili zjeść lody - naśladują lizanie lodów.
- Kiedy tak spacerowali, rozbolały ich nogi i postanowili odpocząć. Usiedli na ławce. Wtedy przybiegła do nich wiewiórka. Dzieci dały jej orzeszki - dzieci przechodzą do przysiadu i naśladują wiewiórki jedzące orzechy.
Leśniczy i zwierzęta
Nauczycielka zawraca się do dzieci:
- Jestem leśniczym, kiedy uderzam w tamburyno wy stajecie się drzewami w lesie. Dzieci "drzewa" zajmują miejsca w rozsypce w sali.
- Muszę sprawdzić czy w lesie panuje spokój. Czy ktoś nie wypłoszył zwierząt albo nie zniszczył drzew - maszeruje między dziećmi.
- Leśna polana. Ile zajęcy! - potrząsa tamburynem, dzieci zamieniają się w zające, w przysiadzie wykonują podskoki.
- Zające są spokojne, mogę iść dalej - ponownie maszeruje uderzając w tamburyno.
- Słyszę szelest - "leśniczy" zatrzymuje się. - To niedźwiedzia rodzina - dzieci na czworakach spacerują po sali. Gdy słychać tamburyno zamieniają się w drzewa.
- Jak pięknie śpiewają ptaki, kiedy je słyszę zaraz robi mi się bardzo wesoło - dzieci zamieniają się w ptaki. Biegną naśladując rękami ruchy skrzydeł i wypowiadając głoski: 'tirlu, tirlu", "fiu, fiu, fiu".
- Widzę ciemne chmury, wieje coraz silniejszy wiatr. Pora wracać - "drzewa" szumią (dzieci poruszają rękami).
Listonosz
- Listonosz wkłada listy do swojej torby - siad na piętach, naśladowanie wkładania listów do torby.
- Listonosz idzie od domu do domu, niesie ludziom listy - marsz po sali.
- Zatrzymuje się na przejściu. Spogląda w lewo, w prawo, jeszcze raz w lewo - stanie, spoglądanie raz w jedną, raz w drugą stronę.
- Wchodzi do klatki i po schodach idzie do góry - naśladowanie wchodzenia po schodach.
- Dzwoni do drzwi - "drrr, drrr" naśladowanie dźwięku dzwonka.
- Podaje pocztę i schodzi po schodach - naśladowanie schodzenia po schodach.
- Dalej chodzi od domu do domu roznosząc listy, kartki, telegramy - ponowny marsz.
- Bardzo się zmęczył, niósł ciężką torbę, rozbolały go plecy i nogi - w pozycji stojącej wykonywanie skłonów w tył, w przód, na boki.
Mgła
- W czasie jesieni często ziemię pokrywa biała chmura, która czasem jest tak biała, że nic nie można zobaczyć. Taka chmura to mgła. Zdarza się, że mgła opada na ziemię, wtedy zamienia się w krople rosy. Często też unosi się w górę, wtedy panuje pochmurna pogoda, a czasem pada deszcz. Teraz my jesteśmy mgłą. Płyniemy w powietrzu, wszystko staje się niewidoczne - dzieci w lekkim rozkroku wykonują zamaszyste ruchy rękami, uginają kolana, znowu je prostują.
- Teraz przykrywamy trawy, krzewy, ziemię - przechodzą do przysiadu, dotykają delikatnie dłońmi dywanu. Na zakończenie kładą się na dywanie i leżą przez chwilę.
Na wycieczce
Dzieci tworzą pociąg i w rytmie bębenka przeskakują z nogi na nogę za prowadzącym dzieckiem.
- Dojechaliśmy do celu. Jesteśmy w górach. Podziwiamy piękne widoki - dzieci robią daszek nad oczami i spoglądają raz w prawą, raz w lewą stronę.
- W górach żyją różne zwierzęta: kozice, świstaki, orły. Za chwilę zamienimy się w "orły" - dzieci wyciągają ręce na boki i unosząc je powoli w dół i w górę "fruwają wysoko ponad górami".
- Teraz jesteśmy niedźwiedziami - dzieci przenoszą ciężar z nogi na nogę.
- Niedźwiedzie się zmęczyły, odpoczywają na polanie i głęboko oddychają - dzieci przechodzą do siadu, nogi w lekkim rozkroku, wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami.
Misie idą spać - dzieci przechodzą do leżenia na boku.
- Nagle na polanie pojawiły się zające - dzieci przechodzą do przysiadu, palce to uszy, podskakują przemieszczając się w dowolnych kierunkach w sali.
Samodzielny Romek
Nauczycielka zwraca się do dzieci.
- Romek jest przedszkolakiem. Ma pięć lat i jest bardzo samodzielny. Rano kiedy wstaje wykonuje ćwiczenia gimnastyczne. Spróbujmy teraz ćwiczyć tak jak on. Każdy zajmuje miejsce na dywanie, twarzą do mnie - nauczycielka miarowo uderza w bębenek. Dzieci maszerują w miejscu zgodnie z rytmem uderzeń. Kiedy nauczycielka gra nieco szybciej dzieci maszerują szybciej, kiedy zwalnia dzieci również zwalniają.
- Teraz kładziemy się na plecach. Unosimy powoli głowy do góry, następnie opuszczamy i przez chwilę odpoczywamy - ćwiczenie dzieci powtarzają kilka razy.
- Dobieramy się parami. Podajemy sobie ręce. Wykonujemy przysiady na zmianę, raz jedno, raz drugie dziecko.
- Po ćwiczeniach Romek idzie do łazienki. Myje ręce, zęby, twarz, szyję i uszy. Wyciera się ręcznikiem, który wiesza w wyznaczonym miejscu. Potem je śniadanie, ubiera się i razem z mamą maszeruje do przedszkola - dzieci naśladują kolejno wymienione czynności.
Wczesnym rankiem
Dzieci w rozsypce leżą na dywanie.
- Ala i jej brat Tomek są przedszkolakami. Jest noc, a oni smacznie śpią i głęboko oddychają. - Dzieci mają zamknięte oczy, powoli wdychają powietrze nosem, wypuszczają ustami.
- Kiedy nastał ranek zadzwonił budzik bim bim bim - dzieci w dalszym ciągu leżą i wypowiadają głoskę "bim".
- Ala i Tomek otworzyli oczy, czas powoli wstawać - wszyscy otwierają oczy, przechodzą do stania i mocno się przeciągają.
- Jeszcze trochę gimnastyki - dzieci wykonują kilka podskoków obunóż, powtarzają miarowo na raz podskok w miejscu, na dwa podskok w rozkroku. Wykonują ruchy rąk na raz - na boki, na dwa - klaśnięcie nad głową.
- Teraz bieg do łazienki i mycie - naśladują mycie rąk, twarzy, szyi, uszu.
- Mamusia każdemu przygotowała ubrania. Dzieci są samodzielne i ubierają się same. - Dzieci wykonują ruchy obrazujące zdjęcie pidżamy i wkładanie garderoby.
- Teraz jeszcze tylko śniadanie. Kubek ciepłego mleka i bułka z serem. - Dzieci naśladują jedzenie śniadania.
- Czas na wyjście do przedszkola - marsz za nauczycielką.
Zima
- Śpimy w swoich łóżkach - leżenie na dywanie, zamknięte oczy.
- Nastaje dzień, budzimy się i spoglądamy przez szybę okna. Widzimy, że spadł śnieg - przejście do siadu, przecieranie oczu, przeciąganie się, przejście do pozycji stojącej.
- Spoglądamy w różne strony - uśmiech w kierunku prowadzącej.
- Ubieramy się, zabieramy sanki - naśladowanie ubierania butów, kurtki, czapki, szalika, rękawiczek. Naśladowanie ciągnięcia sanek.
- Zjeżdżamy na sankach - przejście do siadu w lekkim rozkroku.
- Nagle zerwała się wielka śnieżna wichura, uciekamy do domu - bieg w wyznaczone miejsce.
- Na dworze huczy wiatr - nadstawianie raz lewego, raz prawego ucha.
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [001]
1. Ustawienie w rozsypce - dzieci robią "wiatraczek" (obroty wokół własnej osi).
2. Samoloty - ćwiczenie równowagi.
Dzieci w przysiadzie. Na hasło "samoloty startują" przechodzą powoli do pozycji stojącej i próbują utrzymać się na jednej nodze z rękami wyciągniętymi w bok.
3. Widzę samolot - ćwiczenie głowy i szyi.
Przechodzą do siadu skrzyżnego. Ręce przyłożone do czoła (tzw. daszek) "obserwują lecący samolot,
4. Samoloty - zabawa ruchowa według K. Wlaźnik.
5. Zmęczeni piloci - spokojny marsz w różnych kierunkach w rytmie bębenka. Na przerwę w muzyce przechodzą do siadu skrzyżnego, głowa swobodnie opuszczona "piloci odpoczywają".
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [002]
1. Bieg na palcach za prowadzącą w różnych kierunkach po sali.
2. Drzewa i wiatr - wyrabianie reakcji na zmiany dynamiczne.
Dzieci "drzewa" zajmują dowolne miejsca w sali. Prowadząca potrząsa delikatnie grzechotką. Dzieci "drzewa" stoją spokojnie, opuszczone ręce i głowy, nogi złączone. Kiedy dźwięk grzechotki staje się coraz głośniejszy "drzewa" poruszają się "tańcząc z wiatrem". Ręce uniesione w górę, kołyszą się na boki z jednoczesnym poruszaniem palcami.
3. Kula śniegowa - ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dzieci naśladują toczenie kuli śniegowej. Kiedy są zmęczone odpoczywają. Wykonują siad skrzyżny, głowa swobodnie opuszczona.
Następnie przechodzą do pozycji stojącej wyciągają ręce powoli w górę "unoszą wysoko śniegową kulę".
4. Śniegowe gwiazdki - zabawa orientacyjno - porządkowa.
Na dywanie rozrzucone szablony śniegowych gwiazdek w ilości dzieci. Marsz między gwiazdkami. Na sygnał "gwiazdki" podchodzą do najbliżej leżącego szablonu, unoszą go w górę i obracają się powoli na palcach w dowolnych kierunkach.
5. Na środku sali stoi koszyk. Marsz w kole. Każde dziecko w ręce trzyma swoją gwiazdkę. Zatrzymują się twarzami do środka koła. Kolejno umieszczają gwiazdki w koszyku.
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [003]
1. Swobodny marsz za prowadzącą.
2. Huśtawka - ćwiczenie wzmacniające mięśnie tułowia.
Dzieci dobierają się w pary. Siadają na dywanie twarzami do siebie. Nogi wyciągnięte przed siebie w lekkim rozkroku. Podają sobie ręce, jedno wykonuje skłon w przód, drugie w tył.
3. Wracamy do domu - ćwiczenie orientacji.
Dzieci dobierają się parami i zajmują miejsca w obręczach rozłożonych w sali. W rytmie bębenka biegają w dowolnych kierunkach. Na hasło "wracamy do domu" biegną do swojej obręczy.
4. Narciarskie skoki - zabawa z elementem podskoku.
Dzieci "narciarze" wykonują ruchy naśladujące jazdę na nartach. Na hasło "uwaga skocznia" przechodzą do pozycji stojącej, uginają kolana następnie energicznym ruchem wykonują wyskok.
5. Śniegowe kule - zabawa z elementem rzutu.
śwobodny bieg. na hasło "śniegowe kule" dzieci naśladują lepienie i rzuty śnieżkami.
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [004]
1. Zabawa z piosenką Mam chusteczkę haftowaną.
2. Dzieci w rozsypce na dywanie. Przeskoki z nogi na nogę w rytmie bębenka.
3. Uwaga na sygnał - zabawa pobudzająco - hamująca.
Bieg w ustalonym kierunku zgodnie z rytmicznymi uderzeniami w tamburyno. Mocne uderzenie w tamburyno - wszyscy zatrzymują się i wykonują podskok obunóż. Ponowny bieg w ustalonym kierunku. Dwa energiczne uderzenia - dzieci klaszczą dwa razy. Ponowny bieg w ustalonym kierunku. Trzy mocne uderzenia - dzieci tupią trzy razy.
4. Schronisko - zabawa z elementem równowagi.
"Jesteśmy w górach, idziemy do schroniska. Prowadzi do niego wąska ścieżka". Na podłodze rozłożona długa skakanka, dzieci starają się przejść po niej stopa za stopą.
5. Wieje wiatr - reagowanie na ciche i głośne dźwięki.
Dzieci w przysiadzie. Nauczycielka gra na grzechotce. Potrząsa nią delikatnie słychać ciche dźwięki "wieje lekki wietrzyk". Kiedy zaczyna potrząsać grzechotką coraz mocniej i dźwięki stają się coraz głośniejsze dzieci przechodzą do pozycji stojącej "wieje silny wiatr". Stojąc w miejscu poruszają w dowolnych kierunkach rękami. Ponownie dźwięki stają się coraz cichsze dzieci wracają do przysiadu. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [005]
1. Marsz za prowadzącą.
2. Bieg na palcach z wysokim unoszeniem kolan.
3. Bieg z uderzaniem piętami o pośladki.
4. Moje ciało - utrwalanie nazw części ciałą.
Dzieci dobierają partnera tego samego wzrostu. Stają przodem do siebie w odległości nieco większej niż wyciągnięte do przodu ręce. Prowadząca wymienia części ciała, np.: głowa, brzuch, uda stopy. Dzieci najpierw dotykają własne części ciała, następnie wskazują je obydwiema rękami naraz (nie zmieniając miejsca) u partnera.
5. Siała baba mak - wyrabianie poczucia rytmu.
Ustawienie para za parą. Każda para podaje sobie ręce skrzyżnie. Rytmiczny chód do wierszyka Siała baba mak. Na słowa "mak" i "jak" para lekko przykuca, na słowa "to było tak" każde dziecko z pary wykonuje obrót o 180 stopni i chód rozpoczyna się w drugą stronę.
Zamiast wyżej wymienionej zabawy można wprowadzić poniższą: ustawienie par przodem do siebie. Dzieci klaszczą w swoje, a następnie w dłonie rówieśnika, zgodnie z rytmem wierszyka Siała baba mak. Gdy pada słowo "tak" wykonują obrót wokół własnej osi lub zamienia się miejscem z partnerem.
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [006]
2. W tył zwrot - ćwiczenie z elementem biegu.
Bieg drobnymi krokami po okręgu koła. Na hasło "w tył zwrot" bieg w przeciwną stronę.
3. Rozgrzewka - zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa.
Marsz w dowolnych kierunkach. Na hasło "rozgrzewka" dzieci zatrzymują się, twarzą zwrócone do prowadzącej. Naśladują jej ruchy:
• przeskakują z nogi na nogę
• pocierają dłonią o dłoń, równocześnie wypowiadając zgłoskę hu, hu, hu
• dmuchają w otwarte dłonie.
4. Bałwany - ćwiczenie tułowia.
Dzieci naśladują toczenie kul śniegowych z których ulepią bałwana.
5. Zaspy - doskonalenie umiejętności podskoków obunóż.
Marsz w dowolnych kierunkach. Na hasło "zaspy", wykonują podskoki obunóż.
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [007]
1. Bieg i marsz w rozsypce.
2. Na ustalone sygnały tworzenie par i trójek.
3. Znam kolory - zabawa orientacyjno - porządkowa.
Nauczycielka dzieli dzieci na 4 grupy. Każda grupa otrzymuje opaski w innym kolorze. Podskakują z nogi na nogę. Na hasło, np. "czerwony" dzieci z czerwonymi opaskami podbiegają do prowadzącej i ustawiają się przed nią jedno za drugim. Pozostałe w tym czasie stoją w bezruchu.
4. Tańczące nitki - ćwiczenie oddechowe.
Bieg w dowolnych kierunkach w rytmie muzyki z płyty CD. Nauczycielka przygotowuje listewkę z przytwierdzonymi do niej nitkami. Dzieci na przerwę w muzyce podchodzą i dmuchając wprawiają nitkę w ruch.
5. Spoglądamy w lustro.
Dzieci dobierają się parami i stają twarzami do siebie. Jedno dziecko z pary wykonuje dowolne figury, drugie stara się je naśladować stając się "lustrzanym odbiciem".
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [008]
1. Swobodny marsz między rozstawionymi w dowolnych miejscach na dywanie krzesłami.
2. Dzieci wybierają krzesełka i podskakują dookoła nich z nogi na nogę.
3. Stają przed krzesełkami. Unoszą prawe ręce w górę naśladując zdjęcie książki z półki. Siadają na krzesełkach, naśladują oglądanie książek, następnie odkładanie ich na półkę.
4. Zajmują miejsca za krzesełkami. Opierają dłonie na oparciu i wykonują przysiady.
5. Odnoszą krzesła na miejsce i maszerują za prowadzącym dzieckiem
...
BORYC