» godz. 21:43, użytkowników on-line 8553, w tym 4 na czacie.
opcje: zaloguj się | zarejestruj konto za darmo
Sciaga.pl » Inne » Rehabilitacja
szukaj:
Początek formularza
Dół formularza
METODA PETOTwórcą metody był węgierski lekarz, filozof i pedagog. W 1947r. utworzył w Budapeszcie Instytut Osób Niepełnosprawnych Ruchowo.Zdaniem twórcy systemu, usprawnianie ruchowe dzieci z porażeniem mózgowym należy zawsze łączyć z intensywnym oddziaływaniem psychopedagogicznym i opanowaniem wiadomości szkolnych. Peto za najważniejszy cel terapii uznał poprawę stanu funkcjonalnego i osiągniecie przez swoich pacjentów pełnej sprawności rozumianej jako zdolność do aktywnego udziału w życiu społecznym. Według autora cel ten może osiągnąć 90% usprawnianych jego metodą.Do terapii kwalifikowano dzieci z wszystkimi postaciami zaburzeń ruchowych pochodzenia ośrodkowego. Jedynym warunkiem koniecznym do rozpoczęcia terapii była zdolność pacjenta do nawiązania kontaktu z otoczeniem.W opracowaniu swojej metody Peto wykorzystał hipotezy sformułowane przez Hipokratesa, który uważał, że wszystkie funkcje organizmu są ze sobą zintegrowane (równowaga wewnętrzna), a w przypadku jakichkolwiek zaburzeń równowagi automatycznie są uruchamiane mechanizmy kompensacyjne. Ważna jest także aktywność własna ucznia, a praca w grupie daje zawsze lepsze efekty.Do najważniejszych cech metody zaliczamy:1. Połączenie w całość wszystkich elementów usprawniania (m.in.: kinezyterapia, terapia zajęciowa, zajęcia doskonalenia mowy, nauka szkolna)2. Organizowanie zajęć zespołowych3. Prowadzenie zajęć przez jedna osobę4. Wykorzystanie specjalistycznego sprzętuBadanieZasadniczym wskazaniem do rozpoczęcia terapii metoda Peto jest nieprawidłowy lub opóźniony rozwój psychomotoryczny. Badanie, jakie były przeprowadzane to badanie:- Neurologiczne- Ortopedyczne- Dermatologiczne- Dentystyczne- Audiologiczne- InternistyczneAutor metody uznała za bardzo ważne ocenę rozwoju psychoruchowego bazującą na tzw. podstawowym wzorcu postawy. Wzorzec tez cechuje skoordynowane napięcie antagonistycznych grup mięśniowych (głównie mm. zginaczy i prostowników).Dodatkowo ocenia się poziom przystosowania dziecka do środowiska za pomocą testów. Bada się m.in.: możliwość samodzielnej pionizacji i lokomocji, czynność chwytną kończyn górnych, przyjmowanie pokarmów oraz zachowania społeczne.TerapiaW metodzie Peto wyniki usprawniania nie są uznawane za bezpośredni cel terapii. Traktowane są jako jeden ze środków mających umożliwić aktywne uczestnictwo w życiu społecznym.W przypadku poważnych zaburzeń psychomotorycznych usprawnianie rozpocząć należy przed 3 rokiem życia (w takim przypadku zajęcia prowadzone są w miejscu zamieszkanie pacjenta i trwają 2 godz. dziennie).W przypadku, gdy objawy są umiarkowane czy nieznaczne terapie w instytucie rozpoczyna się w późniejszym wieku przedszkolnym lub wczesnym szkolnym (3-6 roku życia). w ciągu dnia dziecko jest usprawniane 12-13 godzin. Średni czas pobytu dziecka w ośrodku to 2-3 lata. Proces leczenia koordynuje przewodnik. Peto uważał, że leczenia przez jedna osobę wszechstronnie wykształcona w zakresie usprawniania zaburzeń ruchowych jest bardziej kompleksowym procesem terapeutycznym niż terapia prowadzona przez wielu terapeutów o wąskiej specjalizacji. W procesie usprawniania duża uwagę zwraca się na:- Zakres samoobsługi (ubieranie się i rozbieranie, mycie, jedzenie, sprzątanie- Ćwiczenia osiągania coraz to nowych pw- Ćwiczenia równoważne- Ćwiczenia chodu- Mowy- Poprawę czynności kończyn górnych (pisanie i rysowanie)W czasie ćwiczeń wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt:- Krzesła z oparciem w kształcie drabinki- Stoły o szczebelkowym blacie- Drążki terapeutyczne- Kółka gumowe- Podkładki pod stopyPomoce te maja za zadanie ułatwić pionizację, a jednocześnie umożliwić lokomocję.W nauce poszczególnych czynności przydatne jest rytmiczne wyliczanie. Dzieci wykonując ćwiczenia jednocześnie głośno i rytmicznie opisują poszczególne fazy czy etapy zadania ruchowego. Rytm wypowiedzi zmienia poziom napięcia mięśniowego, poprawia koordynację, a sam opis ćwiczenia uświadamia dziecku, ze to ono samodzielnie wykonuje dana czynność. Dodatkowo rytmiczne wyliczanie stymuluje rozwój mowy.W metodzie Peto ułatwienie terapii odbywa się dzięki:- Pracy przewodnika- Współpracy dzieci w grupie- Odpowiednio przygotowanemu programowi- Wyposażeniu sali- Stymulacji słownej
A A A A | | | |
DODAJ NOWĄ PRACĘ
InneRehabilitacja (67)
autor: sloneczkoo69dodano: 2006-06-25
średnia ocena: 5.6oceń pracę:
· 1
· 2
· 3
· 4
· 5
· 6
Dostępne opcje:skomentuj tekst nowewersja tekstowapoleć tekst nowedrukuj tekstzapisz tekst na dyskdodaj do ulubionych nowewersja ściąga tekstu
ZGŁOŚ NARUSZENIA
Lekcje angielskiego!Od teraz języka angielskiego możesz uczyć się wszędzie. Codziennie świeża lekcja w postaci SMSa. Zapisz się teraz
Zobacz także ...
Kinezyterapia wybrane zagadnienia
Komentarze do tekstu
skomentuj tekst
Brak komentarzy! Ten tekst nie został jeszcze skomentowany. Bądź pierwszy!
Sciaga.pl nie odpowiada za treść umieszczanych tekstów oraz komentarzy pochodzących od zarejestrowanych użytkowników serwisu.
Copyright [c] 2006 Sciaga.pl Wszystkie prawa zastrzezone
Komunikaty techniczne | Blog | Pomoc | Reklama | Kontakt | O Sciaga.pl
SCIAGA.PL
» Liceum» Student» Szukaj tekstów
» Dodaj nową pracę» Sciaga.PRO» Szukaj studiów
» Klasa» Nauka angielskiego» Słownik angielskiego
» Matura» Forum dyskusyjne» Rejestracja konta
» Czat» Piknik» Mapa strony
witu1