problemy wstrzemiężliwości.pdf

(36 KB) Pobierz
32962694 UNPDF
Naturalne planowanie rodziny
Prze¿ywanie wstrzemiê¼liwo¶ci
29.05.2006.
Nawet maj±c silne przekonanie, ¿e metody naturalne s± jedynym moralnym sposobem planowania
poczêæ, najprawdopodobniej bêdziecie do¶wiadczaæ (przynajmniej sporadycznie) jakich¶ problemów.
Naturalne planowanie rodziny opiera siê na dobrowolnej samokontroli, która mo¿e byæ trudna. Niektóre
do¶wiadczone mał¿eñstwa, znaj±ce dobrze metodê, bêd± musiały powstrzymywaæ siê od współ¿ycia tylko
przez tydzieñ, inne przez 8 - 10 dni, dla jeszcze innych bêd± to dwa tygodnie, a w szczególnych
sytuacjach okres ten mo¿e byæ nawet dłu¿szy. Nasze szczê¶cie w du¿ym stopniu zale¿y od tego, jak
podchodzimy do trudno¶ci: je¶li tylko u¿alamy siê nad sob±, bêdziemy prze¿ywaæ ciê¿kie chwile - bez
wzglêdu na wagê napotkanych kłopotów. Sprawy bêd± siê miały zupełnie inaczej, gdy w odpowiednim
duchu zaakceptujemy trudno¶ci. W listach , które otrzymujemy, najbardziej ceni± sobie naturalne
planowanie rodziny mał¿onkowie, którzy do¶wiadczyli przedłu¿onego kresu pow¶ci±gliwo¶ci w zwi±zku z
pzechodzeniem od antykoncepcji do metod naturalnych. Wykorzystali oni ten czas, jak nigdy przedtem,
dla pogłêbienia wzajemnego zrozumienia w mał¿eñstwie, dla umocnienia miło¶ci.
Oczywi¶cie praktykowanie metod naturalnych wymaga na pocz±tek pewnej dojrzało¶ci, pomagaj±c
zarazem j± rozwijaæ w stabilnym i szczê¶liwym po¿yciu mał¿eñskim. Raz po raz słyszymy od mał¿onków,
¿e ich wysiłki zwi±zane z wprowadzeniem w ¿ycie odpowiedzialnego rodzicielstwa opłaciły siê po
wielekroæ, wzbogacaj±c ich zwi±zek. Przyjrzyjmy siê zatem, w jaki sposób mo¿na przemieniæ napotykane
przeszkody w kolejne stopnie prowadz±ce do wzrostu dojrzało¶ci.Głêbszy sens cierpienia
Słynny ¿ydowski psychiatra, Victor Frankl, wyci±gn±ł głêbokie wnioski ze swoich do¶wiadczeñ wiê¼nia
hitlerowskiego obozu koncentracyjnego. Jego ksi±¿ka pt. "Ludzkie poszukiwanie sensu" nale¿y do tych
publikacji, od których trudno siê czytelnikowi oderwaæ zanim nie dojdzie do ostatniej strony. Frankl pisze:
"Cierpienie i ¶mieræ s± nieusuwalnym elementem ¿ycia. Bez cierpienia i ¶mierci ¿ycie ludzkie byłoby
niepełne. Sposób w jaki człowiek przyjmuje swój los i wszelkie cierpienia jakie s± z nim zwi±zane, to, jak
d¼wiga swój krzy¿, otwiera przed nim - nawet w najciê¿szych okoliczno¶ciach - rozliczne mo¿liwo¶ci
nadania głêbszego sensu własnemu ¿yciu. (...) Człowiek na ka¿dym kroku staje w obliczu losu, to znaczy
w obliczu sposobno¶ci osi±gniêcia czego¶ poprzez swoje cierpienie".
Oczywi¶cie, jakiekolwiek byłyby trudno¶ci zwi±zane z naturalnym planowaniem rodziny, trudno je
przyrównywaæ do do¶wiadczeñ ¿yciowych Frankla i jego wspomnieñ pobytu w obozie koncentracyjnym.
Poza tym akceptujemy je jako konsekwencjê wierno¶ci chrze¶cijañstwu albo d±¿enia do innych
warto¶ci.Nadaæ po¶wiêceniu warto¶æ duchow±
Frankl pisze o d¼wiganiu naszego krzy¿a i jego słowa doskonale harmonizuj± z nauk± Jezusa, który
powiedział:
"Je¶li kto chce i¶æ za Mn±, niech siê zaprze samego siebie, niech co dnia we¼mie swój krzy¿ i niech Mnie
na¶laduje. Bo kto chce zachowaæ swoje ¿ycie, straci je, a kto straci swe ¿ycie z mego powodu, ten je
zachowa. Bo có¿ za korzy¶æ ma człowiek, je¶li cały ¶wiat zyska, a siebie zatraci lub szkodê poniesie?" (Łk
9, 23-25)
Słowa: "straci swe ¿ycie z Mego powodu" nie musz± oznaczaæ wył±cznie mêczeñskiej ¶mierci. Odnosz±
siê one równie¿ do tych małych codziennych po¶wiêceñ, za spraw± których potrafimy zrezygnowaæ z
wyra¿enia naszej własnej woli i okazuje siê, ¿e zostajemy odpowiednio ubogaceni, szczególnie je¶li
robimy to dla Jezusa. A jak±¿ warto¶æ miałaby najwiêksza nawet przyjemno¶æ seksualna w porównaniu z
utrat± ¿ycia wiecznego, bêd±c± konsekwencj± pogoni za takimi przyjemno¶ciami?
Jest jeszcze inny sposób uduchowienia prze¿ywania okresowej pow¶ci±gliwo¶ci i pojawiaj±cych siê w tym
czasie problemów. Niew±tpliwie dostrzegacie upadek moralno¶ci w ¶wiecie zachodnim. (...)
Chrze¶cijañska prawda o ¶wiêtych obcowaniu oznacza, ¿e modlitwy, dobre uczynki i cierpienia jednej
osoby mog± pomóc komu¶ innemu dziêki powszechnemu po¶rednictwu Jezusa Chrystusa. A to oznacza,
¿e i my mo¿emy naszym ¿yciem przyczyniæ siê do walki z powa¿nym złem niemoralno¶ci, które dr±¿y
współczesny ¶wiat.
Trudno wam zachowaæ czysto¶æ mał¿eñsk±? Nie u¿alajcie siê nad sob±. Zamiast tego nadajcie sens
waszym cierpieniom. Zł±czcie je z mêk± Pana Jezusa. Ofiarujcie je jako szczególn± modlitwê w intencji
powstrzymania aborcji i odrodzenia siê czysto¶ci w¶ród chrze¶cijan wszystkich wyznañ i na całym ¶wiecie.
http://npr.pl/
Kreator PDF
Utworzono 21 October, 2007, 00:21
 
Naturalne planowanie rodziny
Ofiarujcie wasze trudno¶ci jako ¿yw± modlitwê o Bo¿e prowadzenie i o łaskê bycia dobrymi rodzicami.
Ofiarujcie je za wasze dzieci. Uczyñcie to wspólnie - jako m±¿ i ¿ona, a ubogacicie wasze mał¿eñstwo i
staniecie siê sobie duchowo bli¿si.Dostrzegaæ dobrodziejstwa
Jak ju¿ stwierdzili¶my, jedn± z najgorszych rzeczy jest ci±głe u¿alanie siê nad sob± w ka¿dej sytuacji.
Narzekanie niczego nie zmieni na lepsze, za to mo¿e przeszkodziæ wam we wzro¶cie osobowym i w
czerpaniu dobra z cierpienia. Kiedy odczuwacie pokusê rozczulanie siê nad sob±, przeczytajcie jeszcze raz
zamieszczony powy¿ej cytat z Victora Frankla.
Pamiêtam, jak w dzieciñstwie nasza mama zabierała nas w ka¿de ¶wiêta Bo¿ego Narodzenia do
mał¿eñstwa, które było razem od 35 lat. ¯ona poruszała siê tylko na wózku inwalidzkim. We wczesnych
latach ich mał¿eñstwa prze¿yła wypadek samochodowy, w wyniku którego została sparali¿owana od pasa
w dół. Zawsze cieszyli siê na nasz widok i obydwoje wygl±dali na szczê¶liwych. Mama wyja¶niła nam, ¿e
m±¿ musi k±paæ swoj± ¿onê i troszczyæ siê o wszystkie jej potrzeby. Ju¿ jako dorosły zrozumiałem, ¿e
prawdopodobnie po tym wypadku ci mał¿onkowie ju¿ ze sob± nie współ¿yli. On jednak pozostał przy niej
i był szczê¶liwy. Czy nie jest to wspaniałe ¶wiadectwo wierno¶ci Bogu i sobie nawzajem?
Kiedy narzeczeni zaczynaj± litowaæ siê nad sob±, trudniej im zachowaæ czysto¶æ, a mał¿onkowie s±
bardziej nara¿eni na pokusê cudzołóstwa. Gdy za¶ mał¿eñstwo praktykuj±ce naturalne planowanie
rodziny popada w ton samou¿alania siê, osłabia w ten sposób swoj± odporno¶æ na pokusê skorzystania z
antykoncepcji.
W ka¿dym przypadku jednym ze sposobów jest dostrze¿enie błogosławieñstw, czyli tego, co dobre w
naszym ¿yciu. Je¶li mêczy nas okresowa pow¶ci±gliwo¶æ, podziêkujmy Bogu, ¿e nie jeste¶my zmuszeni
do całkowitej wstrzemiê¼liwo¶ci. Przecie¿ ja albo mój mał¿onek mogliby¶my byæ chorzy albo prze¿yæ
wypadek, który na długi czas albo nawet na całe ¿ycie mógłby nas pozbawiæ mo¿liwo¶ci współ¿ycia.
Patrz±c bardziej pozytywnie, praktykuj±c naturalne planowanie rodziny, mo¿emy byæ szczê¶liwi, ¿e nie
nara¿amy naszego zdrowia ani nie odbieramy ¿ycia nowo poczêtemu dziecku przez stosowanie ró¿nych
form antykoncepcji. Mo¿emy byæ dumni, ¿e potrafimy rozpoznaæ okresy płodno¶ci i niepłodno¶ci, podczas
gdy miliony ludzi nie wiedz± od czego zacz±æ, nie s± nawet ¶wiadomi mo¿liwo¶ci poznania mechanizmów
płodno¶ci.
Dostrzegaæ dobrodziejstwa - to podstawowa reguła ¿yciowa.Wa¿nym elementem w programie dwunastu
kroków Anonimowych Alkoholików jest zasada koncentrowania siê na dniu dzisiejszym. To samo mo¿na
odnie¶æ równie¿ do ¿ycia w mał¿eñstwie i do problemów, jakich mo¿ecie do¶wiadczaæ, staraj±c siê
zachowaæ czysto¶æ mał¿eñsk± w okresie pow¶ci±gliwo¶ci. Jeste¶cie sobie za¶lubieni na całe ¿ycie, ale
musicie prze¿ywaæ wasze mał¿eñstwo, koncentruj±c siê na bie¿±cym dniu, na tym, co jest dzisiaj. Jezus
nauczył nas modliæ siê: "Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj...". Ka¿dego dnia na nowo Bóg
obdarza was łaskami, dziêki którym mo¿ecie przezwyciê¿aæ wszelkie pokusy, jakie napotykacie -
dzisiaj.Nie b±d¼cie tacy powa¿ni
Otwarta komunikacja jest konieczna w ka¿dej dziedzinie mał¿eñskiego ¿ycia. Mo¿ecie rozwi±zaæ lub
znacznie zredukowaæ wiele problemów, po prostu rozmawiaj±c o nich, a niekiedy tylko przyznaj±c, ¿e co¶
rzeczywi¶cie jest problemem. Na przykład je¶li m±¿ odczuwa w okresie pow¶ci±gliwo¶ci silne pragnienia
seksualne, ale jednocze¶nie wie, ¿e powinien æwiczyæ siê w samoopanowaniu, to byæ mo¿e znacznie
pomogłaby mu w tym otwarta rozmowa z ¿on±, podzielenie siê z ni± tymi odczuciami. A je¿eli na dodatek
w tym trudnym dla was okresie bêdziecie umieli zachowaæ poczucie humoru, to jeste¶cie na dobrej
drodze ku dojrzałemu prze¿ywaniu płciowo¶ci, wyprzedzaj±c o wiele mał¿eñstwa, które tylko u¿alaj± siê
nad sob±.Co podpowiada zdrowy rozs±dek?
¯ony, dobrze byłoby, gdyby¶cie sobie u¶wiadomiły, jak łatwo mo¿ecie samym wygl±dem obudziæ w
waszych mê¿ach pragnienia seksualne. Ubierajcie siê wiêc stosownie do sytuacji. Nie czekaj, a¿ m±¿
powie ci: "Kiedy masz na sobie tê kus± koszulkê, to od razu przychodzi mi chêæ na kochanie." Zdrowy
rozs±dek mówi, ¿e mê¿czy¼ni tak po prostu reaguj±, wiêc ten sam zdrowy rozs±dek podpowiada, by nie
pobudzaæ wyobra¼ni twojego mê¿a w okresie, gdy oboje decydujecie siê powstrzymaæ od współ¿ycia.
Równie¿ mê¿owie powinni dbaæ o skromny ubiór.
Zdrowy rozs±dek mówi te¿, ¿e powinni¶cie unikaæ pobudzaj±cych erotycznie programów, filmów, gazet i
ksi±¿ek. Cech± naszej płciowo¶ci (dotyczy to szczególnie mê¿ów) jest to, ¿e podniecaj±ca mo¿e byæ ju¿
sama obecno¶æ współmał¿onka przy nas. Po co wiêc utrudniaæ sobie ¿ycie ogl±daniem czego¶, co zostało
wymy¶lone w celu wywołania pobudzenia seksualnego? Zauwa¿cie, ¿e niekiedy najgorszym punktem
http://npr.pl/
Kreator PDF
Utworzono 21 October, 2007, 00:21
32962694.001.png
 
Naturalne planowanie rodziny
programu telewizyjnego s± po prostu reklamy.
John i Sheila Kippley Autorzy artykułu maj± piêcioro dzieci,
mieszkaj± w Cincinnati i s± zało¿ycielami
The Couple to Couple League.
Artykuł pochodzi z najnowszego wydania ksi±¿ki Kippleyów pt.
"The Art of Natural Family Planning"
Tłumaczenie: Maciej Tabor
http://npr.pl/
Kreator PDF
Utworzono 21 October, 2007, 00:21
32962694.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin