PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC LISTOPAD, GRUPA III A
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Woda, niezwykła ciecz”
Temat dnia
Działania dzieci
„ Historia srebrnej kropelki”
Wysłuchanie opowiadania Heleny Bechlerowej, interpretacja utworu, odtwarzanie obiegu wody w przyrodzie, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat. Rysowanie flamastrami historii kropelki.
Gimnastyka zestaw III wg K. Wlaźnik.
„ Gdzie mieszka woda?”
Oglądanie albumów, ilustracji i pocztówek przedstawiających różne środowiska wodne, rozpoznawanie i nazywanie ich: jezioro, rzeka, morze, staw, kałuża. Zachęcanie dzieci do wypowiedzi odwołujących się do własnych doświadczeń.
„ Z wizytą u Deszczowego Królewicza” opowieść ruchowa, doskonalenie umiejętności orientowania się w przestrzeni.
Umuzykalnienie.
„ Ścieki trują nasze rzeki”
Rozmowa kierowana. Uświadomienie dzieciom przyczyn i stanu zanieczyszczenia wód, Szukanie odpowiedzi na pytanie „ Jak zapobiegać zanieczyszczeniom rzek?”. Wysłuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu W. Lewandowskiego.
„ Wodny obrazek” praca plastyczna z wykorzystaniem różnych technik i materiałów w odcieniu niebieskiego. Pobudzanie wyobraźni dziecka.
„ Jak oszczędzać wodę?”
Zabawa dydaktyczna, zapoznanie dzieci z różnymi sposobami oszczędzania wody, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za czystą wodę.
Temat kompleksowy: „ Misie, miski i niedźwiedzie”
„ Misie i miśki”
Rozmowa z dziećmi przy ilustracjach przedstawiających najbardziej znane misie z bajek: Kubuś Puchatek, Miś Uszatek,. Swobodne wypowiedzi dzieci n/t misiów, poprawne pod względem gramatycznym formułowanie zdań.
Gimnastyka zestaw własny.
„ Kochamy misia”
Rozmowa n/t misiów, które dzieci mają w domu i w przedszkolu. Nauka wiersza „ Kto misiowi urwał ucho?”, zwrócenie uwagi na szanowanie wszystkich zabawek, zgłaszanie nauczycielce wszelkiego rodzaju uszkodzeń.
„ Święto Pluszowego Misia”
Zachęcanie dzieci do wyrażania werbalnych uczuć do ulubionej zabawki, zajmowanie się misiem. Swobodna ekspresja do muzyki „ Taniec szczęśliwych misiów”.
„ Mój kochany miś” praca plastyczna, malowanie na kartce posypanej kaszą manną, zachowanie porządku podczas pracy.
„ Tropimy misie z książek”
Zabawa tropiąca, ćwiczenie orientacji w przestrzeni i spostrzegawczości, umiejętne korzystanie ze wskazówek nauczyciela w celu odnalezienia misia. Słuchanie fragmentu „ Przygód Misia Uszatka”. Wykonanie czapki misia metodą kirigami z papieru.
„ Małe co nieco”
Eksploracja miodu smakiem, węchem, wzrokiem, dotykiem. Swobodne wypowiedzi dzieci wokół problemu
„ Dlaczego misie lubią miód?”. Omówienie historyjki obrazkowej „ Od kwiatka do miodu” – układanie opowiadania, o tym jak powstaje miód. Degustacja pierników, ciastek z miodem.
Literatura:
Zabawy ruchowe:
Opracowała
Małgorzata Cacko
Aga7675