Wstęp
1. Charakterystyka programu
2. Cele programu
2.1. Cele ogóle
2.2. Cele operacyjne
3. Harmonogram wycieczek szkolnych i imprez turystycznych
4. Scenariusze wycieczek
4.1.Klasa IV
4.2.Klasa V
4.3.Klasa VI
5. Literatura pomocnicza dla organizatorów wycieczek szkolnych
6. Uwagi o realizacji programu
7. Ewaluacja programu
8. Zagadnienia dotyczące wycieczek szkolnych
8.1. Pojęcia związane z turystyką
8.2. Celowość organizowania wycieczek szkolnych
8.3. Metodyka programowania, organizowania i realizacji
wycieczek szkolnych
8.4 Wybrane zagadnienia z zakresu organizacji czasu wolnego na
wycieczkach szkolnych
i młodzieży szkolnej
9. Bibliografia
10. Załączniki
10.1. Adresy wybranych biur podróży i firm przewozowych zajmujących się turystyką szkolną.
O CHARAKTERZE KRAJOZNAWCZYM,
TURYSTYCZNYM I REKREACYJNYM.
Przedstawione w niniejszym rozdziale scenariusze wycieczek szkolnych są jedynie wzorem i propozycją dla nauczycieli – wychowawców organizujących zajęcia z dziećmi w terenie. Tak cele i zadania, jak i program imprezy powinny być dostosowane i zmodyfikowane zgodnie z założeniami przewidywanymi przez organizatora wycieczki oraz jego i uczniów potrzebami. Każdy nauczyciel przygotowujący wycieczkę powinien również samodzielnie obliczyć przewidywane koszty imprezy z uwzględnieniem wydatków wskazanych w scenariuszu. Scenariusz uwzględnia także wykaz potrzebnych dokumentów dla organizatora wycieczki. Wzory niezbędnych dokumentów przedstawiono w rozdziale 10.
Każdy scenariusz zawiera najistotniejsze zadania potrzebne do przygotowania, realizacji i podsumowania wycieczki szkolnej, a mianowicie:
I. Zadania i cele wycieczki (zgodność z programem nauczania)
II. Obsada wycieczki
III. Termin
IV. Organizacja grupy (klasa, liczba uczestników)
V. Program wycieczki – trasa (szczegółowo)
VI. Preliminarz wydatków
VII. Zamawianie usług turystycznych (transport, wyżywienie, przewodnik, ubezpieczenie)
VIII. Rezerwacja, bilety wstępu
IX. Prace przygotowawcze z dziećmi (przydział zadań, funkcji)
X. Dokumentacja wycieczki ( w tym sprawozdanie i kosztorys wydatków))
I Zadania i cele wycieczki
1. Zadania :
- zapoznanie uczniów z historią miasta Poznania ,ważniejszymi
zabytkami i legendą „o Poznańskich Koziołkach”
- budzenie zainteresowania przeszłością własnego regionu
- kształtowanie wyobraźni historycznej
- poznanie symboli miasta Poznania
- ...
milky211