Wykorzystanie technik termowizyjnych i radiacyjnych w badaniach i konserwacji dzieł sztuki.pdf

(3190 KB) Pobierz
Microsoft Word - referatJPBW.doc
Wykorzystanie technik termowizyjnych i radiacyjnych w badaniach
i konserwacji dzieł sztuki
Dr in Ň . Jan Perkowski
Mi ħ dzyresortowy Instytut Techniki Radiacyjnej, Politechnika Łódzka, ul. Wróblewskiego 15,
93-590 Łód Ņ . tel: 042 6313181, fax: 042 6840043, e-email:japerepi@mitr.p.lodz.pl
Dr. hab. in Ň . Bogusław Wi ħ cek
Instytut Elektroniki, Politechnika Łódzka, 90-924 Łód Ņ , ul. Wólcza ı ska 211/215, email:
wiecek@p.lodz.pl
Rozwój cywilizacji to z jednej strony coraz wi ħ ksze zanieczyszczenie Ļ rodowiska
powoduj Ģ ce wiele zagro Ň e ı i zniszcze ı , z drugiej to rozwój nowoczesnych metod
przeciwdziałania oraz usuwania zaistniałych skutków. Te wła Ļ nie zagadnienia w pełnej skali
wyst ħ puj Ģ w problematyce przechowywania i konserwacji ró Ň norodnych dzieł sztuki.
Zwi Ģ zane jest ono przede wszystkim z profilaktyk Ģ , czyli stosowaniem wła Ļ ciwych
warunków przechowywania i wystawiennictwa dzieł sztuki oraz konieczno Ļ ci Ģ badania
obiektów aby w sposób obiektywny ustali ę stan zabytku oraz ewentualnie ustali ę czas i
metod ħ jego konserwacji.
Nowoczesne metody badania obiektów zabytkowych
Dawniej badania obiektów zabytkowych ograniczały si ħ do ogl Ģ du widocznych na
powierzchni zmian i subiektywnej ich oceny. Rozwój fizyki i chemii pozwolił na
opracowanie ró Ň nego typu metod analitycznych daj Ģ cych odpowiedz co do składu, struktury i
rozkładu przestrzennego materiałów z których jest on wykonany.
W obecnej chwili konserwator zabytków i badacz dzieł sztuki dysponuje całym arsenałem
tradycyjnych i nowoczesnych metod. S Ģ w Ļ ród nich analizy chemiczne, fizyczne i
fizykochemiczne. Od klasycznego chemicznego okre Ļ lania składu do wysoce
specjalistycznych analiz mikro Ļ ladowych wymagaj Ģ cych bardzo drogiej aparatury. Jednak
cały czas trwaj Ģ badania nad opracowaniem dokładnych i nieniszcz Ģ cych metod badania dzieł
sztuki. Chodzi o to by do analizy nie trzeba było pobiera ę jakichkolwiek próbek z badanego
obiektu lub by jej ilo Ļę była minimalna. Najwi ħ ksze nadzieje wi ĢŇ e si ħ z nieniszcz Ģ cymi
metodami bezstykowymi do których nale ŇĢ :
1. rentgenografia i tomografia komputerowa,
2. termowizja,
3. sonografia.
Dwie pierwsze w swym działaniu wykorzystuj Ģ fale elektromagnetyczne o ró Ň nej
długo Ļ ci natomiast trzecia fale d Ņ wi ħ kowe.
Metody rentgenowskie
Najwi ħ ksze osi Ģ gni ħ cia na obecna chwil ħ odnotowuje technika rentgenowska, a zwłaszcza
jej najnowsza modyfikacja tomografia komputerowa. Metoda ta pozwala bardzo dokładnie
wnikn Ģę w struktur ħ dzieła sztuki i zbada ę poszczególne jego warstwy. Trzeba pami ħ ta ę
jednak o jej wadach. Promieniowanie jonizuj Ģ ce (jakim jest promieniowanie rentgenowskie)
powoduje zmiany chemiczne i fizyczne w prze Ļ wietlanym materiale i cho ę w trakcie
pojedynczej analizy stosowane dawki promieniowania s Ģ niewielkie dzi ħ ki czemu zmiany s Ģ
praktycznie niezauwa Ň alne to jednak cz ħ ste stosowanie tej techniki lub długotrwałe analizy
mog Ģ doprowadzi ę do niekorzystnych zmian w materiale dzieła sztuki. Problemem jest tez
koszt aparatury i analizy oraz konieczno Ļę przestrzegania rygorystycznych zasad
bezpiecze ı stwa pracy.
Zastosowanie technik rentgenowskich w badaniu dzieł sztuki jest bardzo szerokie. Jednym
z najcz ħĻ ciej podawanych jest wykrywanie przemalowa ı obrazów [1]. Badania zaka Ň e ı
biologicznych s Ģ wzgl ħ dnie nowym zagadnieniem. W Polsce było ono wnikliwie badane i
opisane przez Krajewskiego i współpracowników [2]. W ramach tych bada ı wykonano po raz
pierwszy w naszym kraju zdj ħ cia rentgenowskie larw spuszczela pospolitego w drewnie sosny
o grubo Ļ ci 2 cm. Zdj ħ cia nie pozwoliły jednoznacznie stwierdzi ę ile i które larwy były Ň ywe.
Jako Ļę zdj ħę rentgenowskich drewna o du Ň ej grubo Ļ ci, silnie stoczonego przez owady nie
była zbyt dobra. Uzyskiwane obrazy były konsekwencj Ģ nakładania si ħ widoku
poszczególnych warstw drewna. G ħ sta sie ę chodników zawieraj Ģ cych zbit Ģ m Ģ czk ħ z drewna
mo Ň e utrudnia ę lub wr ħ cz uniemo Ň liwia ę rozró Ň nienie poszczególnych Ň erowisk.
Tomografia komputerowa jest metod Ģ cyfrowej obróbki sygnału, czyli jego
przetworzeniem w celu uzyskania obrazu badanego obiektu. W ramach tomografii wyst ħ puj Ģ :
rentgenowska tomografia komputerowa, tomografia komputerowa rezonansu magnetycznego
oraz tomografia komputerowa wykorzystuj Ģ ca fale d Ņ wi ħ kowe.
Rentgenowska tomografia komputerowa jest metoda badania radiologicznego
odznaczaj Ģ c Ģ si ħ bardzo du ŇĢ rozdzielczo Ļ ci Ģ . Pozwala uzyskiwa ę obrazy przekrojów
poprzecznych ciał o odmiennych wła Ļ ciwo Ļ ciach wyst ħ puj Ģ cych w badanym obiekcie.
W metodzie tej wi Ģ zka promieni rentgenowskich, których Ņ ródło obraca si ħ wokół
badanego obiektu przenika przeze ı . Promieniowanie, które nie zostało całkowicie pochłoni ħ te
zostaje zarejestrowane przez detektory znajduj Ģ ce si ħ na pier Ļ cieniu otaczaj Ģ cym obiekt.
Programy matematycznej obróbki zarejestrowanego sygnału pozwalaj Ģ stworzy ę obrazy
pochłaniania promieniowania X w wielu płaszczyznach. W ten sposób powstaj Ģ zdj ħ cia
warstwowe tzw. tomogramy daj Ģ ce obraz danego obiektu na wybranej gł ħ boko Ļ ci i
pozwalaj Ģ ce okre Ļ li ę dokładnie jego struktur ħ .
Rys.1 Obraz uzyskany metod Ģ tomografii komputerowej larwy spuszczela w drewnianej
deseczce (przekrój poprzeczny)
Pierwsze w kraju badania t Ģ technik Ģ i detekcja Ň ywych larw owadów zawartych w
drewnie zostały wykonane przy współpracy trzech jednostek Politechniki Łódzkiej, Centrum
375329249.001.png 375329249.002.png
Zdrowia Matki Polki w Łodzi oraz SGGW w Warszawie [3,4]. Uzyskano bardzo precyzyjne
zdj ħ cia larw Ň eruj Ģ cych w drewnie oraz ich chodników, w tym zarówno pełnych jak i
zapełnionych m Ģ czk Ģ drzewn Ģ i odchodami. Wykrywalno Ļę larw jest 100% oraz mo Ň na
okre Ļ li ę , które larwy s Ģ Ň ywe. Wykonuj Ģ c zdj ħ cia w poprzek włókien uwidaczniaj Ģ si ħ bardzo
dokładnie poszczególne przyrosty roczne z rozró Ň nieniem drewna wczesnego i pó Ņ nego.
Metody termowizyjne
Obecnie poszukuje si ħ nowych, nieinwazyjnych metod bada ı obiektów zabytkowych,
które s Ģ bezpieczne, zarówno dla badanych przedmiotów jak i dla otaczaj Ģ cego Ļ rodowiska, w
tym tak Ň e dla personelu obsługuj Ģ cego aparatur ħ badawcz Ģ . Do takich metod nale Ň y metoda
termowizyjna wykorzystuj Ģ ca promieniowanie podczerwone (nie powoduj Ģ ce jonizacji). Na
razie uzyskiwane efekty nie zapewniaj Ģ tak dobrych wyników jak techniki rentgenowskie.
Przy dalszym szybkim rozwoju mo Ň na liczy ę na szersze jej zastosowanie w badaniu obiektów
zabytkowych [5-22].
Termowizja to metoda pomiaru nat ħŇ enia promieniowana podczerwonego w zakresie 3-
5µm (SWIR – termowizja krótkofalowa) lub 8-12µm (LWIR – termowizja długofalowa), w
sposób bezstykowy i nieinwazyjny za pomoc Ģ kamery termowizyjnej. Promieniowanie
zale Ň y od temperatury badanego obiektu, co oznacza, Ň e w sposób po Ļ redni termowizja mo Ň e
by ę wykorzystywana do oceny stanu cieplnego badanej struktury, w tym do okre Ļ lenia
warto Ļ ci temperatury. Du Ň y wpływ na pomiar termowizyjny ma stan badanej powierzchni, w
tym głównie jej chropowato Ļę . W technikach termowizyjnych niezb ħ dna jest znajomo Ļę
emisyjno Ļ ci badanego obiektu, której warto Ļę zmienia si ħ w zakresie 0-1 i która okre Ļ la
zdolno Ļę badanej powierzchni do emisji promieniowania przy uwzgl ħ dnieniu stanu
powierzchni (chropowato Ļ ci), rodzaju materiału z jakiego jest wykonana, oraz długo Ļ ci fali
promieniowania w jakim działa aparatura termowizyjna. Im wi ħ ksza warto Ļę współczynnika
emisyjno Ļ ci, tym wi ħ cej energii emituje badany obiekt i tym bardziej kontrastowy jest obraz
termowizyjny. W konsekwencji do kamery dociera wi ħ cej informacji, która mo Ň e by ę
wykorzystana w badaniach konserwacyjnych. Czuło Ļę współczesnej kamery termowizyjnej
wynosi 0,1K, co oznacza, Ň e mo Ň na rozró Ň ni ę punkty obrazy, których temperatura ró Ň ni si ħ o
0,1K. Nie jest to równowa Ň ne z du ŇĢ dokładno Ļ ci Ģ sprz ħ tu termowizyjnego. Bł Ģ d pomiaru
temperatury za pomoc Ģ kamery termowizyjnej osi Ģ ga typowa warto Ļę 2%, co przy zakresie
pracy kamery, np. 20-100°C, oznacza bł Ģ d na poziomie 4°C. Na szcz ħĻ cie, w badaniach
obiektów zabytkowych bezwzgl ħ dna warto Ļę temperatury nie jest tak istotna. Bardziej
u Ň yteczna jest ró Ň nica temperatury mi ħ dzy wybranymi obszarami obrazu (regionami
zainteresowania), a ta wynika nie z dokładno Ļ ci aparatury, lecz z jej czuło Ļ ci.
Zastosowania termowizji w badaniach obiektów zabytkowych s Ģ coraz szersze, a
rozpocz ħ ły si ħ od bada ı obiektów architektonicznych [22]. Pierwsze udokumentowane
badania termowizyjne dotoczyły wykrywania przemurowa ı , identyfikacji w Ģ tku ceglanego
pod tynkiem oraz prób poszukiwa ı malowideł ukrytych pod zewn ħ trzn Ģ warstw Ģ tynku. Prace
prowadzono w Ko Ļ ciele NMP na Zamku Wy Ň szym w Malborku [22]. Zastosowano dwa
alternatywne podej Ļ cia badawcze, tzw. termowizji pasywnej i aktywnej. Metoda termowizji
pasywnej (statycznej) polega na pomiarze własnego promieniowania obiektu, które jest
zró Ň nicowane z powodu zarówno ró Ň nej warto Ļ ci temperatury jak i emisyjno Ļ ci badanej
powierzchni. Termografia aktywna, czasem zwana synchroniczn Ģ lub dynamiczn Ģ , polega na
dostarczeniu do badanego obiektu energii w postaci impulsów cieplnych (fali cieplnej), które
ogrzewaj Ģ struktur ħ na powierzchni i na niewielkiej gł ħ boko Ļ ci. Ciepło rozchodzi si ħ w
badanym obiekcie zale Ň nie od struktury materiałowej oraz wła Ļ ciwo Ļ ci termicznych. Metale
lepiej przewodz Ģ ciepło i fala cieplna wnika gł ħ biej, podczas gdy drewno lub cegła stanowi Ģ
przeszkod ħ dla przepływu energii. Efekty ró Ň nego przenoszenia energii cieplnej widoczne s Ģ
na powierzchni w postaci „wzoru” termicznego uzale Ň nionego od wewn ħ trznej struktury
badanego obiektu. Niewielka gł ħ boko Ļę wnikania ciepła w typowych obiektach
architektonicznych istotnie ogranicza mo Ň liwo Ļę penetracji cieplnej badanej struktury. Z
praktyki bada ı termowizyjnych z zastosowaniem metody fali cieplnej wynika, Ň e przy u Ň yciu
termowizji aktywnej mo Ň na bada ę warstwy przypowierzchniowe na gł ħ boko Ļ ci co najwy Ň ej
kilku mm. Wi ħ ksze mo Ň liwo Ļ ci aplikacyjne mo Ň e ta metoda znale Ņę przy badaniach obrazów
i malowideł z udziałem materiałów wykorzystuj Ģ cych metale. Cz ħ sto spotyka si ħ na obrazach
dodatkowe elementy, np. złote ozdoby przykryte zewn ħ trzn Ģ warstw Ģ malarsk Ģ . W cennych
malowidłach niektóre warstwy malarskie wykonane s Ģ za pomoc Ģ farb opartych na metalach,
np. ołowiu lub cynku. Takie warstwy mo Ň na identyfikowa ę za pomoc Ģ metody termografii
aktywnej.
Przykłady zastosowa ı termowizji pasywnej i aktywnej przedstawiono na przykładach
bada ı wykonanych w ramach projektu badawczego realizowanego przez Politechnik ħ Łódzk Ģ
i Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu [22], który dotyczył Zamku Wy Ň szego w
Malborku, w tym Ko Ļ cioła NMP i kapitularza, które usytuowane s Ģ w bliskim s Ģ siedztwie.
Na rys. 2 przedstawiono przemurowanie na jednej ze Ļ cian kapitularza, gdzie widoczny
obszar o wy Ň szej temperaturze jest fragmentem nowym, który posiada inne wła Ļ ciwo Ļ ci
termiczne i emisyjne w porównaniu z jego otoczeniem. Badanie wykonano stosuj Ģ c metod ħ
termografii pasywnej – statycznej.
Rys. 2. Przemurowanie z kapitularzu na zamku w Malborku
375329249.003.png
Rys. 3. Ko Ļ ciół NMP w Toruniu, fotografia w zakresie widzialnym i podczerwieni. Zaznaczono
miejsca odpowiadaj Ģ ce charakterystycznym obszarom widocznym na termogramie a niewidocznym w
Ļ wietle widzialnym
Termogramy dostarczaj Ģ dodatkowej informacji, która mo Ň e by ę wykorzystana przy
interpretacji dzieła zabytkowego. Charakterystyczne obszary „widziane” w podczerwieni
(rys.3) nios Ģ informacj ħ o innych wła Ļ ciwo Ļ ciach fizyko-chemicznych, w tym o składzie
chemicznym warstwy zewn ħ trznej. Ró Ň ny skład chemiczny powoduje, Ň e wła Ļ ciwo Ļ ci
termiczne materiału s Ģ Ň ne. Zmienia si ħ dyfuzyjno Ļę warstwy malarskiej lub tynku, co
mo Ň e by ę uwidocznione na termogramach. Cz ħ sto warstwy te maj Ģ Ň ne wła Ļ ciwo Ļ ci
promienne (emisyjno Ļę ), co jest konsekwencj Ģ innego stanu powierzchni i ró Ň nej
chropowato Ļ ci materiałów.
Rys. 4. Ko Ļ ciół NMP w Malborku, przemurowanie z okresu Ļ redniowiecza zarejestrowane
kamer Ģ termowizyjn Ģ
Kamera termowizyjna mo Ň e by ę zastosowana do datowania fragmentów zabytku. Na
rys.4. przedstawiono przemurowanie Ļ redniowieczne, które wyra Ņ nie odró Ň nia si ħ od
pozostałej cz ħĻ ci muru. Wykorzystano tu inne wła Ļ ciwo Ļ ci refleksyjne w zakresie
podczerwieni (8-12µm) cegieł wykonanych w ró Ň nym okresie.
Na rys. 5 przedstawiono w Ģ tek ceglany ukryty pod tynkiem i Ļ redniowiecznym
malowidłem. Grubo Ļę tynku wynosi kilka mm., a zastosowana metoda to termowizja
pasywna, całkowicie nieinwazyjna i bezdotykowa. Zobrazowanie tego typu mo Ň na wykona ę z
du Ň ej odległo Ļ ci, cz ħ sto w cz ħĻ ci obiektu, która jest niedost ħ pna. Badanie jest szybkie i
polega na komputerowej rejestracji kilku obrazów, które potem nale Ň y opracowa ę przy u Ň yciu
narz ħ dzi komputerowych.
375329249.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin