Wykorzystanie technik termowizyjnych i radiacyjnych w badaniach i konserwacji dzieł sztuki.pdf
(
3190 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - referatJPBW.doc
Wykorzystanie technik termowizyjnych i radiacyjnych w badaniach
i konserwacji dzieł sztuki
Dr in
Ň
. Jan Perkowski
Mi
ħ
dzyresortowy Instytut Techniki Radiacyjnej, Politechnika Łódzka, ul. Wróblewskiego 15,
93-590 Łód
Ņ
. tel: 042 6313181, fax: 042 6840043, e-email:japerepi@mitr.p.lodz.pl
Dr. hab. in
Ň
. Bogusław Wi
ħ
cek
Instytut Elektroniki, Politechnika Łódzka, 90-924 Łód
Ņ
, ul. Wólcza
ı
ska 211/215, email:
wiecek@p.lodz.pl
Rozwój cywilizacji to z jednej strony coraz wi
ħ
ksze zanieczyszczenie
Ļ
rodowiska
powoduj
Ģ
ce wiele zagro
Ň
e
ı
i zniszcze
ı
, z drugiej to rozwój nowoczesnych metod
przeciwdziałania oraz usuwania zaistniałych skutków. Te wła
Ļ
nie zagadnienia w pełnej skali
wyst
ħ
puj
Ģ
w problematyce przechowywania i konserwacji ró
Ň
norodnych dzieł sztuki.
Zwi
Ģ
zane jest ono przede wszystkim z profilaktyk
Ģ
, czyli stosowaniem wła
Ļ
ciwych
warunków przechowywania i wystawiennictwa dzieł sztuki oraz konieczno
Ļ
ci
Ģ
badania
obiektów aby w sposób obiektywny ustali
ę
stan zabytku oraz ewentualnie ustali
ę
czas i
metod
ħ
jego konserwacji.
Nowoczesne metody badania obiektów zabytkowych
Dawniej badania obiektów zabytkowych ograniczały si
ħ
do ogl
Ģ
du widocznych na
powierzchni zmian i subiektywnej ich oceny. Rozwój fizyki i chemii pozwolił na
opracowanie ró
Ň
nego typu metod analitycznych daj
Ģ
cych odpowiedz co do składu, struktury i
rozkładu przestrzennego materiałów z których jest on wykonany.
W obecnej chwili konserwator zabytków i badacz dzieł sztuki dysponuje całym arsenałem
tradycyjnych i nowoczesnych metod. S
Ģ
w
Ļ
ród nich analizy chemiczne, fizyczne i
fizykochemiczne. Od klasycznego chemicznego okre
Ļ
lania składu do wysoce
specjalistycznych analiz mikro
Ļ
ladowych wymagaj
Ģ
cych bardzo drogiej aparatury. Jednak
cały czas trwaj
Ģ
badania nad opracowaniem dokładnych i nieniszcz
Ģ
cych metod badania dzieł
sztuki. Chodzi o to by do analizy nie trzeba było pobiera
ę
jakichkolwiek próbek z badanego
obiektu lub by jej ilo
Ļę
była minimalna. Najwi
ħ
ksze nadzieje wi
ĢŇ
e si
ħ
z nieniszcz
Ģ
cymi
metodami bezstykowymi do których nale
ŇĢ
:
1.
rentgenografia i tomografia komputerowa,
2.
termowizja,
3.
sonografia.
Dwie pierwsze w swym działaniu wykorzystuj
Ģ
fale elektromagnetyczne o ró
Ň
nej
długo
Ļ
ci natomiast trzecia fale d
Ņ
wi
ħ
kowe.
Metody rentgenowskie
Najwi
ħ
ksze osi
Ģ
gni
ħ
cia na obecna chwil
ħ
odnotowuje technika rentgenowska, a zwłaszcza
jej najnowsza modyfikacja tomografia komputerowa. Metoda ta pozwala bardzo dokładnie
wnikn
Ģę
w struktur
ħ
dzieła sztuki i zbada
ę
poszczególne jego warstwy. Trzeba pami
ħ
ta
ę
jednak o jej wadach. Promieniowanie jonizuj
Ģ
ce (jakim jest promieniowanie rentgenowskie)
powoduje zmiany chemiczne i fizyczne w prze
Ļ
wietlanym materiale i cho
ę
w trakcie
pojedynczej analizy stosowane dawki promieniowania s
Ģ
niewielkie dzi
ħ
ki czemu zmiany s
Ģ
praktycznie niezauwa
Ň
alne to jednak cz
ħ
ste stosowanie tej techniki lub długotrwałe analizy
mog
Ģ
doprowadzi
ę
do niekorzystnych zmian w materiale dzieła sztuki. Problemem jest tez
koszt aparatury i analizy oraz konieczno
Ļę
przestrzegania rygorystycznych zasad
bezpiecze
ı
stwa pracy.
Zastosowanie technik rentgenowskich w badaniu dzieł sztuki jest bardzo szerokie. Jednym
z najcz
ħĻ
ciej podawanych jest wykrywanie przemalowa
ı
obrazów [1]. Badania zaka
Ň
e
ı
biologicznych s
Ģ
wzgl
ħ
dnie nowym zagadnieniem. W Polsce było ono wnikliwie badane i
opisane przez Krajewskiego i współpracowników [2]. W ramach tych bada
ı
wykonano po raz
pierwszy w naszym kraju zdj
ħ
cia rentgenowskie larw spuszczela pospolitego w drewnie sosny
o grubo
Ļ
ci 2 cm. Zdj
ħ
cia nie pozwoliły jednoznacznie stwierdzi
ę
ile i które larwy były
Ň
ywe.
Jako
Ļę
zdj
ħę
rentgenowskich drewna o du
Ň
ej grubo
Ļ
ci, silnie stoczonego przez owady nie
była zbyt dobra. Uzyskiwane obrazy były konsekwencj
Ģ
nakładania si
ħ
widoku
poszczególnych warstw drewna. G
ħ
sta sie
ę
chodników zawieraj
Ģ
cych zbit
Ģ
m
Ģ
czk
ħ
z drewna
mo
Ň
e utrudnia
ę
lub wr
ħ
cz uniemo
Ň
liwia
ę
rozró
Ň
nienie poszczególnych
Ň
erowisk.
Tomografia komputerowa jest metod
Ģ
cyfrowej obróbki sygnału, czyli jego
przetworzeniem w celu uzyskania obrazu badanego obiektu. W ramach tomografii wyst
ħ
puj
Ģ
:
rentgenowska tomografia komputerowa, tomografia komputerowa rezonansu magnetycznego
oraz tomografia komputerowa wykorzystuj
Ģ
ca fale d
Ņ
wi
ħ
kowe.
Rentgenowska tomografia komputerowa jest metoda badania radiologicznego
odznaczaj
Ģ
c
Ģ
si
ħ
bardzo du
ŇĢ
rozdzielczo
Ļ
ci
Ģ
. Pozwala uzyskiwa
ę
obrazy przekrojów
poprzecznych ciał o odmiennych wła
Ļ
ciwo
Ļ
ciach wyst
ħ
puj
Ģ
cych w badanym obiekcie.
W metodzie tej wi
Ģ
zka promieni rentgenowskich, których
Ņ
ródło obraca si
ħ
wokół
badanego obiektu przenika przeze
ı
. Promieniowanie, które nie zostało całkowicie pochłoni
ħ
te
zostaje zarejestrowane przez detektory znajduj
Ģ
ce si
ħ
na pier
Ļ
cieniu otaczaj
Ģ
cym obiekt.
Programy matematycznej obróbki zarejestrowanego sygnału pozwalaj
Ģ
stworzy
ę
obrazy
pochłaniania promieniowania X w wielu płaszczyznach. W ten sposób powstaj
Ģ
zdj
ħ
cia
warstwowe tzw. tomogramy daj
Ģ
ce obraz danego obiektu na wybranej gł
ħ
boko
Ļ
ci i
pozwalaj
Ģ
ce okre
Ļ
li
ę
dokładnie jego struktur
ħ
.
Rys.1 Obraz uzyskany metod
Ģ
tomografii komputerowej larwy spuszczela w drewnianej
deseczce (przekrój poprzeczny)
Pierwsze w kraju badania t
Ģ
technik
Ģ
i detekcja
Ň
ywych larw owadów zawartych w
drewnie zostały wykonane przy współpracy trzech jednostek Politechniki Łódzkiej, Centrum
Zdrowia Matki Polki w Łodzi oraz SGGW w Warszawie [3,4]. Uzyskano bardzo precyzyjne
zdj
ħ
cia larw
Ň
eruj
Ģ
cych w drewnie oraz ich chodników, w tym zarówno pełnych jak i
zapełnionych m
Ģ
czk
Ģ
drzewn
Ģ
i odchodami. Wykrywalno
Ļę
larw jest 100% oraz mo
Ň
na
okre
Ļ
li
ę
, które larwy s
Ģ
Ň
ywe. Wykonuj
Ģ
c zdj
ħ
cia w poprzek włókien uwidaczniaj
Ģ
si
ħ
bardzo
dokładnie poszczególne przyrosty roczne z rozró
Ň
nieniem drewna wczesnego i pó
Ņ
nego.
Metody termowizyjne
Obecnie poszukuje si
ħ
nowych, nieinwazyjnych metod bada
ı
obiektów zabytkowych,
które s
Ģ
bezpieczne, zarówno dla badanych przedmiotów jak i dla otaczaj
Ģ
cego
Ļ
rodowiska, w
tym tak
Ň
e dla personelu obsługuj
Ģ
cego aparatur
ħ
badawcz
Ģ
. Do takich metod nale
Ň
y metoda
termowizyjna wykorzystuj
Ģ
ca promieniowanie podczerwone (nie powoduj
Ģ
ce jonizacji). Na
razie uzyskiwane efekty nie zapewniaj
Ģ
tak dobrych wyników jak techniki rentgenowskie.
Przy dalszym szybkim rozwoju mo
Ň
na liczy
ę
na szersze jej zastosowanie w badaniu obiektów
zabytkowych [5-22].
Termowizja to metoda pomiaru nat
ħŇ
enia promieniowana podczerwonego w zakresie 3-
5µm (SWIR – termowizja krótkofalowa) lub 8-12µm (LWIR – termowizja długofalowa), w
sposób bezstykowy i nieinwazyjny za pomoc
Ģ
kamery termowizyjnej. Promieniowanie
zale
Ň
y od temperatury badanego obiektu, co oznacza,
Ň
e w sposób po
Ļ
redni termowizja mo
Ň
e
by
ę
wykorzystywana do oceny stanu cieplnego badanej struktury, w tym do okre
Ļ
lenia
warto
Ļ
ci temperatury. Du
Ň
y wpływ na pomiar termowizyjny ma stan badanej powierzchni, w
tym głównie jej chropowato
Ļę
. W technikach termowizyjnych niezb
ħ
dna jest znajomo
Ļę
emisyjno
Ļ
ci badanego obiektu, której warto
Ļę
zmienia si
ħ
w zakresie 0-1 i która okre
Ļ
la
zdolno
Ļę
badanej powierzchni do emisji promieniowania przy uwzgl
ħ
dnieniu stanu
powierzchni (chropowato
Ļ
ci), rodzaju materiału z jakiego jest wykonana, oraz długo
Ļ
ci fali
promieniowania w jakim działa aparatura termowizyjna. Im wi
ħ
ksza warto
Ļę
współczynnika
emisyjno
Ļ
ci, tym wi
ħ
cej energii emituje badany obiekt i tym bardziej kontrastowy jest obraz
termowizyjny. W konsekwencji do kamery dociera wi
ħ
cej informacji, która mo
Ň
e by
ę
wykorzystana w badaniach konserwacyjnych. Czuło
Ļę
współczesnej kamery termowizyjnej
wynosi 0,1K, co oznacza,
Ň
e mo
Ň
na rozró
Ň
ni
ę
punkty obrazy, których temperatura ró
Ň
ni si
ħ
o
0,1K. Nie jest to równowa
Ň
ne z du
ŇĢ
dokładno
Ļ
ci
Ģ
sprz
ħ
tu termowizyjnego. Bł
Ģ
d pomiaru
temperatury za pomoc
Ģ
kamery termowizyjnej osi
Ģ
ga typowa warto
Ļę
2%, co przy zakresie
pracy kamery, np. 20-100°C, oznacza bł
Ģ
d na poziomie 4°C. Na szcz
ħĻ
cie, w badaniach
obiektów zabytkowych bezwzgl
ħ
dna warto
Ļę
temperatury nie jest tak istotna. Bardziej
u
Ň
yteczna jest ró
Ň
nica temperatury mi
ħ
dzy wybranymi obszarami obrazu (regionami
zainteresowania), a ta wynika nie z dokładno
Ļ
ci aparatury, lecz z jej czuło
Ļ
ci.
Zastosowania termowizji w badaniach obiektów zabytkowych s
Ģ
coraz szersze, a
rozpocz
ħ
ły si
ħ
od bada
ı
obiektów architektonicznych [22]. Pierwsze udokumentowane
badania termowizyjne dotoczyły wykrywania przemurowa
ı
, identyfikacji w
Ģ
tku ceglanego
pod tynkiem oraz prób poszukiwa
ı
malowideł ukrytych pod zewn
ħ
trzn
Ģ
warstw
Ģ
tynku. Prace
prowadzono w Ko
Ļ
ciele NMP na Zamku Wy
Ň
szym w Malborku [22]. Zastosowano dwa
alternatywne podej
Ļ
cia badawcze, tzw. termowizji pasywnej i aktywnej. Metoda termowizji
pasywnej (statycznej) polega na pomiarze własnego promieniowania obiektu, które jest
zró
Ň
nicowane z powodu zarówno ró
Ň
nej warto
Ļ
ci temperatury jak i emisyjno
Ļ
ci badanej
powierzchni. Termografia aktywna, czasem zwana synchroniczn
Ģ
lub dynamiczn
Ģ
, polega na
dostarczeniu do badanego obiektu energii w postaci impulsów cieplnych (fali cieplnej), które
ogrzewaj
Ģ
struktur
ħ
na powierzchni i na niewielkiej gł
ħ
boko
Ļ
ci. Ciepło rozchodzi si
ħ
w
badanym obiekcie zale
Ň
nie od struktury materiałowej oraz wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci termicznych. Metale
lepiej przewodz
Ģ
ciepło i fala cieplna wnika gł
ħ
biej, podczas gdy drewno lub cegła stanowi
Ģ
przeszkod
ħ
dla przepływu energii. Efekty ró
Ň
nego przenoszenia energii cieplnej widoczne s
Ģ
na powierzchni w postaci „wzoru” termicznego uzale
Ň
nionego od wewn
ħ
trznej struktury
badanego obiektu. Niewielka gł
ħ
boko
Ļę
wnikania ciepła w typowych obiektach
architektonicznych istotnie ogranicza mo
Ň
liwo
Ļę
penetracji cieplnej badanej struktury. Z
praktyki bada
ı
termowizyjnych z zastosowaniem metody fali cieplnej wynika,
Ň
e przy u
Ň
yciu
termowizji aktywnej mo
Ň
na bada
ę
warstwy przypowierzchniowe na gł
ħ
boko
Ļ
ci co najwy
Ň
ej
kilku mm. Wi
ħ
ksze mo
Ň
liwo
Ļ
ci aplikacyjne mo
Ň
e ta metoda znale
Ņę
przy badaniach obrazów
i malowideł z udziałem materiałów wykorzystuj
Ģ
cych metale. Cz
ħ
sto spotyka si
ħ
na obrazach
dodatkowe elementy, np. złote ozdoby przykryte zewn
ħ
trzn
Ģ
warstw
Ģ
malarsk
Ģ
. W cennych
malowidłach niektóre warstwy malarskie wykonane s
Ģ
za pomoc
Ģ
farb opartych na metalach,
np. ołowiu lub cynku. Takie warstwy mo
Ň
na identyfikowa
ę
za pomoc
Ģ
metody termografii
aktywnej.
Przykłady zastosowa
ı
termowizji pasywnej i aktywnej przedstawiono na przykładach
bada
ı
wykonanych w ramach projektu badawczego realizowanego przez Politechnik
ħ
Łódzk
Ģ
i Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu [22], który dotyczył Zamku Wy
Ň
szego w
Malborku, w tym Ko
Ļ
cioła NMP i kapitularza, które usytuowane s
Ģ
w bliskim s
Ģ
siedztwie.
Na rys. 2 przedstawiono przemurowanie na jednej ze
Ļ
cian kapitularza, gdzie widoczny
obszar o wy
Ň
szej temperaturze jest fragmentem nowym, który posiada inne wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci
termiczne i emisyjne w porównaniu z jego otoczeniem. Badanie wykonano stosuj
Ģ
c metod
ħ
termografii pasywnej – statycznej.
Rys. 2. Przemurowanie z kapitularzu na zamku w Malborku
Rys. 3. Ko
Ļ
ciół NMP w Toruniu, fotografia w zakresie widzialnym i podczerwieni. Zaznaczono
miejsca odpowiadaj
Ģ
ce charakterystycznym obszarom widocznym na termogramie a niewidocznym w
Ļ
wietle widzialnym
Termogramy dostarczaj
Ģ
dodatkowej informacji, która mo
Ň
e by
ę
wykorzystana przy
interpretacji dzieła zabytkowego. Charakterystyczne obszary „widziane” w podczerwieni
(rys.3) nios
Ģ
informacj
ħ
o innych wła
Ļ
ciwo
Ļ
ciach fizyko-chemicznych, w tym o składzie
chemicznym warstwy zewn
ħ
trznej. Ró
Ň
ny skład chemiczny powoduje,
Ň
e wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci
termiczne materiału s
Ģ
ró
Ň
ne. Zmienia si
ħ
dyfuzyjno
Ļę
warstwy malarskiej lub tynku, co
mo
Ň
e by
ę
uwidocznione na termogramach. Cz
ħ
sto warstwy te maj
Ģ
ró
Ň
ne wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci
promienne (emisyjno
Ļę
), co jest konsekwencj
Ģ
innego stanu powierzchni i ró
Ň
nej
chropowato
Ļ
ci materiałów.
Rys. 4. Ko
Ļ
ciół NMP w Malborku, przemurowanie z okresu
Ļ
redniowiecza zarejestrowane
kamer
Ģ
termowizyjn
Ģ
Kamera termowizyjna mo
Ň
e by
ę
zastosowana do datowania fragmentów zabytku. Na
rys.4. przedstawiono przemurowanie
Ļ
redniowieczne, które wyra
Ņ
nie odró
Ň
nia si
ħ
od
pozostałej cz
ħĻ
ci muru. Wykorzystano tu inne wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci refleksyjne w zakresie
podczerwieni (8-12µm) cegieł wykonanych w ró
Ň
nym okresie.
Na rys. 5 przedstawiono w
Ģ
tek ceglany ukryty pod tynkiem i
Ļ
redniowiecznym
malowidłem. Grubo
Ļę
tynku wynosi kilka mm., a zastosowana metoda to termowizja
pasywna, całkowicie nieinwazyjna i bezdotykowa. Zobrazowanie tego typu mo
Ň
na wykona
ę
z
du
Ň
ej odległo
Ļ
ci, cz
ħ
sto w cz
ħĻ
ci obiektu, która jest niedost
ħ
pna. Badanie jest szybkie i
polega na komputerowej rejestracji kilku obrazów, które potem nale
Ň
y opracowa
ę
przy u
Ň
yciu
narz
ħ
dzi komputerowych.
Plik z chomika:
bogg
Inne pliki z tego folderu:
Wykorzystanie technik termowizyjnych i radiacyjnych w badaniach i konserwacji dzieł sztuki.pdf
(3190 KB)
Where River Meets Sea.pdf
(215 KB)
Waterfront archaeology in British towns.pdf
(460 KB)
Waterfront archaeology and vernacular.pdf
(146 KB)
Wachsmann1998_SeagoingShips.pdf
(35080 KB)
Inne foldery tego chomika:
- - -Free !
21.Wiek 2011
21.Wiek 2012
- Mgła
! FILMY 2009 i Starsze Format RMVB - Lektor - Napi
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin