Janina Kwiek-Osiowska - ABC polskiej gramatyki. Leksykon szkolny.txt

(241 KB) Pobierz
Towarzystwo Mi�o�nik�w
J�zyka Polskiego

ABC...

polskiej

gramatyki

Leksykon szkolny

Opracowa�a:

Janina Kwiek-Osiowska

Sp�ka Wydawniczo-Ksi�garska
Krak�w � Warszawa 1993

� Copyright by Janina Kwiek-Osiowska
Krak�w 1992

ISBN 83-7064-048-6

Sk�ad: Kieleckie Zak�ady Graficzne
Druk i oprawa: Opolskie Zak�ady Graficzne w Opolu
�arn. 1351/92. Nak�ad 10000 egz.

Od Redakcji

W j�zyku polskim, podobnie jak w innych j�zykach,
zachodz� ci�g�e zmiany. R�wnocze�nie rozwija si� j�zyko-
znawstwo jako dziedzina wiedzy. Ono to zjawiska j�zykowe
rejestruje, wyja�nia i stara si� nimi pokierowa� tak, by by�y
zgodne z norm� j�zykow�, obowi�zuj�c� wsp�cze�nie.
Nowe metody opisu j�zyka wymagaj� nowej terminologii, ta
za� wymaga obja�nienia.

Najwi�cej mo�liwo�ci ku temu, by przekaza� wiadomo-
�ci o j�zyku, ma szko�a. Zreformowany program nauczania
obejmuj�cy zagadnienia fonetyki, fleksji i sk�adni, s�ownict-
wa, s�owotw�rstwa, semantyki i frazeologii, stylistyki, j�zy-
ka jako systemu znak�w, historii j�zyka, odmian i tendencji
rozwojowych wsp�czesnej polszczyzny, j�zyka jako tworzy-
wa literackiego a tak�e propedeutyczne wiadomo�ci z j�zy-
koznawstwa og�lnego, stwarza konieczno�� przybli�enia
nauczycielom i uczniom poj�� i termin�w u�ywanych w opi-
sie skomplikowanych proces�w zachodz�cych w j�zyku.

Aby cho� w cz�ci zaspokoi� te potrzeby, oddaj� czytel-
nikowi zainteresowanemu j�zykiem ojczystym t� ksi��k�,
kt�ra ma charakter leksykonu termin�w nauki o j�zyku.

Uk�ad s�ownika jest tematyczny, dostosowany do hase�
programowych, zw�aszcza programu szko�y �redniej,
z uwzgl�dnieniem wa�niejszych zagadnie� programu szko�y
podstawowej. Stylistyka jest rozbudowana z my�l� o klasach
profilowanych � humanistycznych.

Zamieszczone w s�owniku wykresy i tabele oraz mapki
maj� na celu uczyni� tekst bardziej przejrzystym, a tak�e
uwydatni� pewne zale�no�ci w omawianych has�ach. Tabele
te mog� s�u�y� jako wz�r pomocy naukowych.

Znaczenia hase� bardzo cz�sto s� dos�ownym przeniesie-
niem tekstu z wielu pozycji naukowych i popularnonauko-
wych polskich j�zykoznawc�w.

Dla jasno�ci obrazu i cz�sto z praktycznych wzgl�d�w
zrezygnowa�am z cudzys�owu, kt�rego musia�abym przy
* koncepcji, jak� przyj�am, niezwykle cz�sto u�ywa�. Nato-
miast staram si� zawsze poda� w nawiasie dok�adny adres
�r�d�owy tre�ci has�a np. 12 s. 25, co oznacza, �e czerpi�
informacje, b�d� dos�ownie przenosz� tekst z 12 pozycji
wykazu �r�de� i 25 strony cytowanej pracy.

Serdecznie zach�cam Czytelnik�w, nauczycieli, studen-
t�w i uczni�w, korzystaj�cych z �Leksykonu" do uwag,
kt�re b�d� dla mnie cenn� wskaz�wk� przy kolejnych
opracowaniach.

Janina Kwiek-Osiowska

I. J�zykoznawstwo

J�ZYKOZNAWSTWO (lingwistyka) � nauka o j�zyku (o jego
budowie, funkcji i rozwoju), kt�ra pos�uguje si� w�a�ciwymi dla tej
dziedziny wiedzy metodami. Ze wzgl�du na to, �e j�zykiem zajmuj� si� tak�e
inne dyscypliny naukowe (logika, filozofia, psychologia i in.), j�zykoznaw-
stwo cz�sto okre�la si� jako nauk�, dla kt�rej g��wnym przedmiotem bada�
jest j�zyk.

(9, s. 143) -

Propedeutyczne wiadomo�ci
z j�zykoznawstwa og�lnego

Typy opis�w j�zyka

(z punktu widzenia przedmiotu)         (z punktu widzenia metody)




synchroniczny diachroniczny

transfor-
macyjny

OPIS DIACHRONICZNY � to opis kolejnych faz rozwojowych j�zyka
nast�puj�cych po sobie, czyli opis uj�ty historycznie, np. w gramatyce
historycznej j�zyka polskiego, �aci�skiego itd. (wg 9, s. 58/9);

OPIS GENERATYWNY � to opis j�zyka jako ko�cowego zespo�u
regu� pozwalaj�cych tworzy� dowolnie wielki zbi�r zda�, tekst�w, regu�,
kt�re przedstawiaj� si� w postaci sformalizowanego zapisu (jakby algeb-
raicznego) operuj�cego symbolami, w miejsce kt�rych podstawiane s�
wyrazy (wg 9, s. 96/7);

OPIS STRUKTURALNY � to opis synchroniczny lub diachroniczny
budowy i funkcjonowania j�zyka jako zorganizowanego systemu znak�w
wzajemnie si� warunkuj�cych, systemu b�d�cego podstawowym kodem
komunikacyjnym czyli s�u��cym do porozumienia si� (wg 9, s. 228);

OPIS SYNCHRONICZNY � to analiza fakt�w j�zykowych jako
element�w systemu j�zyka (funkcjonuj�cych poprzez opozycje) w okre�-
lonym momencie czasowym: wsp�cze�nie, ale te� w przesz�o�ci, np. w dobie
renesansu (wg 9; s. 340);

OPIS TRANSFORMACYJNY � to opis mo�liwo�ci przekszta�cenia
struktury tzw. g��bokiej, w struktur� powierzchniow�, np. jednej konstruk-
cji sk�adniowej w inn� bez zmiany tre�ci: Widz�, �e podnosi si� poziom
nauczania matematyki. // Widz� podnoszenie si� poziomu nauczania matema-
tyki. (wg 9, s. 356/7).

J�zykoznawstwo wewn�trzne i zewn�trzne

J�ZYKOZNAWSTWO WEWN�TRZNE -bada j�zyk
jako system znak�w.

Wa�niejsze dyscypliny j�zykoznawstwa wewn�trznego

semantyka

7^

s�owotw�rstwo / onomastyka

toksykologia      frazeologia
etymologia

(wg 10, s. 36/7)




fonologia    fleksja
sk�adnia

ETYMOLOGIA � jest dzia�em leksykologii traktuj�cym o rodzinach
i pochodzeniu wyraz�w (wg 10, s. 39).

FONOLOGIA �jest dzia�em j�zykoznawstwa badaj�cym d�wi�ki mowy
pod k�tem widzenia ich funkcji w procesie porozumiewania si� za pomoc�
j�zyka, tzn. z punktu widzenia komunikatywnej funkcji j�zyka (9, s. 85/6).
Fonologia wraz z fonetyk� analizuje j�zyk od strony d�wi�kowej i ustala
zwi�zki mi�dzy elementami fonicznymi znak�w j�zykowych a ich znacze-
niami (10, s. 36).

FRAZEOLOGIA �jest dzia�em nauki o j�zyku zajmuj�cym si� analiz�

i opisem istniej�cych w j�zyku ustalonych po��cze� wyrazowych, kt�re

stanowi� funkcjonalnie niepodzielne jednostki systemu j�zykowego (9, s.

91).

LEKSYKOLOGIA � zajmuje si� ca�ymi wyrazami jako jednostkami

z pewnych wzgl�d�w samodzielnymi (wg 10, s. 36).

ONOMASTYKA � to nauka o imionach w�asnych a wi�c o wszelkich
nazwach geograficznych oraz imionach i nazwiskach ludzi itp. (10, s. 36).
SEMANTYKA �jest uwa�ana za jedn� z najobszerniejszych ga��zi
j�zykoznawstwa i semiotyki, a ma si� zajmowa� najszerzej znaczeniem czyli
stosunkiem znaku do rzeczywisto�ci (10, s. 37). Semantyka bada relacje
mi�dzy znakami a rzeczywisto�ci� (10, s. 24).

SK�ADNIA � zajmuje si� zwi�zkami mi�dzy znakami j�zykowymi,
odnajduje prawa rz�dz�ce uk�adami tekst�w j�zyka, w tym przede wszyst-
kim okre�la wzajemne stosunki mi�dzy zdaniami i stosunki pomi�dzy
elementami zdania (10, s. 36).

S�OWOTW�RSTWO � jest dzia�em nauki o j�zyku opisuj�cym
morfologiczne (budow� i odmian� wyraz�w) �rodki tworzenia nowych
wyraz�w (9, s. 317). Stowotw�rstwo zajmuje si� budow� wyraz�w z uwagi
na ich znaczenie (10, s. 36).

SYNTAKTYKA � bada stosunki pomi�dzy samymi znakami i ich

wewn�trzn� budow� (10, s. 24).

Pozosta�e dyscypliny j�zykoznawstwa wewn�trznego




stylistyka   geografia lingwistyczna   historia j�zyka   leksykografi�
i dialektologia            i gramatyka
historyczna

DIALEKTOLOGIA � domen� bada� dialektologii jest j�zyk
ludowy, wiejski. W ostatnich czasach dialektologia rozumiana jest szerzej,
w��cza si� w jej zakres tak�e badania nad zr�nicowaniem socjalnym j�zyka
(10, s. 38).

GEOGRAFIA LINGWISTYCZNA � (j�zykowa) jest dzia-
�em j�zykoznawstwa badaj�cym i przedstawiaj�cym kartograficznie zasi�gi

terytorialne zjawisk j�zykowych � gramatycznych i leksykalnych � przede
wszystkim rozprzestrzenianie cech i wyraz�w gwarowych (9, s. 99).
Geografia lingwistyczna i dialektologia s� dyscyplinami, kt�re omawiaj�
zjawiska j�zykowe z uwagi na ich rozpowszechnienie. Pierwsza z nich
odnosi si� g��wnie do wi�kszo�ci zespo��w lingwistycznych i oczekuje si� od
niej m. in. dostarczenia podstaw geograficznych do klasyfikacji typologicz-
nej i genetycznej j�zyk�w �wiata (10, s. 38).

GRAMATYKA HISTORYCZNA � (zwana te� diachroni-
czn�) w przeciwie�stwie do gramatyki opisowej (czyli synchronicznej)
badaj�cej i opisuj�cej j�zyk wsp�cze�nie u�ywany, pr�buje przedstawi�
dany j�zyk w jego rozwoju (9, s. 103). Gramatyka historyczna bada rozw�j
jednego systemu j�zykowego, np. literackiego (10, s. 38).

HISTORIA J�ZYKA � bada zr�nicowanie j�zyka etnicznego na
wiele odmian w zwi�zku ze zmianami dokonuj�cymi si� w �yciu narodu
(10, s. 38).

LEKSYKOGRAFI� � dzia� wiedzy, kt�rego zadaniem jest
gromadzenie i udost�pnianie zasob�w leksykalnych j�zyka w postaci
wszelkiego rodzaju s�ownik�w (wg 10, s. 39).

STYLISTYKA � nauka o r�nych odmianach stylu rozumianego
jako spos�b wyra�ania my�li w mowie i pi�mie (9, s. 338).

J�ZYKOZNAWSTWO STOSOWANE (jako pomost mi�-
dzy j�zykoznawstwem wewn�trznym i zewn�trznym) � to zesp� bada�
nad mo�liwo�ciami i sposobami wykorzystywania osi�gni�� j�zykoznawst-
wa w r�nych dziedzinach �ycia oraz w innych dyscyplinach naukowych.
Do j�zykoznawstwa stosowanego zalicza si� przede wszystkim badania nad
efektywno�ci� nauczania j�zyk�w obcych, opracowanie alfabet�w dla
j�zyk�w, kt�re nie zna�y do tej pory pi�miennictwa, udoskonalenie
stenografii w oparciu o badania statystyczno-j�zykoznawcze, badania nad
poprawno�ci� j�zykow�, praca nad udoskonaleniem kod�w do przekazy-
wania informacji w teletechnice, maszynowe t�umaczenie itp. (9, s. 333).

Kierunki zainteresowa� j�zykoznawstwa stosowanego

j�zykoznawstwo normatywne

Ma za zadanie takie kszta�towanie
je�yka, by m�g� jak najlepiej spe�nia�^
swoje funkcje spo�eczne

dydaktyka j�zykoznawcza

Wypracowanie metod nauczania tego
�narz�dzia poznania, porozumiewania'
sit i wyra�ania uczu�, jakim jest j�zyk

logopedia i foniatria

Zadaniem obu dzia��w jest: zapobie-
ganie wadom wymowy oraz uczenie
wydawania g�osu cz�owieka; wi��� sif
^wi�c z fonetyk�

teoria przek�adu

Badanie mo�liwo�ci i metody prze-
k�adu opartego na bezpo�rednim dzia-
�aniu cz�owieka oraz przek�ad,!! ma-
szynowego

(wg 10, s. 38)

J�ZYKOZNAWSTWO ZEWN�TRZNE � zajmuje si�
zwi�zkami j�zyka z innymi elementami rzeczywisto�ci (wg 10, s. 39-41).

Miejsce j�zykoznawstwa w�r�d nauk




cybernetyka i teoria i...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin