Nie jesteśmy.doc

(86 KB) Pobierz

              Nie jesteśmy, by spożywać

              urok świata, ale po to,

              by go tworzyć i przetaczać

              przez czasy jak czarę złotą.

 

                            K. I. Gałczyński

 

 

 

 

                                         

 

 

 

 

ANNA  TREMBICKA

 

                           

              T W Ó R CZ E     M E T A M O R F O Z Y

 

Program edukacyjny koła polonistycznego dla uczniów klas IV – VI

pod hasłem: Przyszłość należy do wyobraźni rozwijający aktywność twórczą

 

 

 

Zatwierdzony uchwałą rady pedagogicznej dnia 31 sierpnia 2004 roku i wpisany w szkolny zestaw programów nauczania

 

 

 

 

 

                                                                                                                Zatwierdzam do realizacji

                                                                                                                w roku szkolnym 2005/2006

                                                                                                               

                                                                                                                Dyrektor szkoły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Białej Podlaskiej

 



              Spis treści

 

 

 

Wstęp.......................................................................................................3

 

Założenia programu.................................................................................4

 

Cele edukacyjne.......................................................................................5

 

              Ogólne..........................................................................................5

 

              Szczegółowe................................................................................6

 

Materiał nauczania..................................................................................7

 

Procedury osiągania celów.....................................................................9

 

Przewidywane osiągnięcia......................................................................10

 

Ewaluacja................................................................................................11

 

Ankieta ewaluacyjna...............................................................................12

 

Literatura.................................................................................................13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Wstęp

 

             

 

We współczesnej dydaktyce odchodzi się od gromadzenia wiedzy na rzecz umiejętności szukania jej, przekształcania i wykorzystywania w rozwijaniu coraz to nowych zadań, aby w ten sposób lepiej przygotować ucznia do pracy we współczesnych warunkach. Szkoła ma kształcić człowieka twórczego, który zdoła nie tylko zrealizować zmiany, jakie wymaga od niego bieg historii, ale przede wszystkim potrafi znaleźć swoje miejsce w tym świecie. J. Korczak stwierdził, że: ...jest wiele ludzi dorosłych, którzy piszą dlatego, że się nie wstydzą, są dzieci, które mają wiele ciekawych pomysłów, uwag i spostrzeżeń, a nie piszą przez brak odwagi...

              Niniejszy program obejmuje roczną pracę koła polonistycznego prowadzonego nieodpłatnie dla uczniów klas IV – VI. Wielu moich uczniów chętnie przystępuje do konkursów literackich, dlatego zajęcia kierowane są do młodzieży szczególnie zainteresowanej zagadnieniami pracy twórczej. Zainteresowania młodzieży szkolnej pozwoliły mi na umieszczenie w programie także takich treści, które uwzględniałyby ich potrzeby w dążeniu do samorealizacji. Tematyka programu Twórcze metamorfozy jest konsekwencją wieloletniej pracy z uczniami w zakresie wyrabiania postaw twórczych oraz wynika z mojej fascynacji słowem.

Program Twórcze metamorfozy został opracowany zgodnie z ustaleniami zawartymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Założenia  programu

 

Proponowane zajęcia Twórcze metamorfozy dają szansę i stwarzają warunki samorealizacji uczniom o różnych zainteresowaniach, zdolnościach i sprawności psychomotorycznej. Możliwość stosowania różnorodnych form organizacyjnych i technik pracy pozwoli na wszechstronny rozwój osobowości uczniów. Twórcza postawa wobec literatury i języka ojczystego będzie przekładała się na kreatywną postawę wobec świata i otaczającą dziecko rzeczywistość. Posłuży lepszemu i pełniejszemu poznaniu oraz podniesie samoocenę i wiarę we własne możliwości. Obcowanie z literaturą i sztuką, przetwarzanie jej przyczyni się do kształtowania w nich takich kompetencji jak: uczenie się, myślenie, współpracę, działanie.

              Obserwując zachowanie dzieci w czasie zajęć pozalekcyjnych, dostrzegłam ogromne walory wychowawcze i kształcące. Własna twórczość bądź inscenizacja wnoszą w życie szkolne element odmiany, twórczego klimatu i poczucie przeżywania czegoś wyjątkowego, bo stworzonego przez same dzieci. Pozwala przełamać szarość szkolną, często żmudną i zbyt poważną jak na potrzeby dziecięcej codzienności. Przygotowanie uroczystości szkolnej wyzwala poczucie odpowiedzialności, samodyscyplinę, koncentrację uwagi, konieczność pamięciowego opanowania tekstów, radzenie sobie z sytuacją stresową, daje satysfakcję z wykonanej pracy. Wszystko to powoduje, że twórczość jest znakomitym treningiem emocji, zachowań społecznych i intelektu. Staje się szansą dla dzieci mających trudności w innych dziedzinach, ujawnia prawdziwe talenty.

              Pojawia się tu dodatkowa korzyść związana z zaangażowaniem rodziców, którzy czynnie włączają się w przygotowanie konkursów, przedstawień i często są one jedną z nielicznych okazji przyjrzenia się swojemu dziecku, gdy próbuje dać z siebie to, co najlepsze.

              Wszystkie te walory skłoniły mnie do opracowania programu z zakresu kształcenia postaw twórczych dla dzieci klas IV – VI.

Przewidziana jest współpraca z Osiedlowym Domem Kultury w Białej Podlaskiej oraz innymi placówkami kulturalnymi w naszym mieście.

 

 

 

 

 



Cele  ogólne

 

v     Wyrobienie postaw twórczych, samodzielności, zaradności, wytrwałości w pracy.

v     Nauka rozwiązywania problemów w sposób twórczy.

v     Wykształcenie sprawności językowej, czyli funkcjonalnego i poprawnego zaspokajania potrzeb komunikacyjnych przez mówienie i słuchanie, pisania i czytanie.

v     Nauka skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, przygotowywanie do publicznych wystąpień.

v     Poznawanie nowych pojęć i wiedzy z zakresu twórczości literackiej oraz teatru.

v     Poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie europejskiej.

v     Rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego.

v     Tworzenie warunków do rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.

v     Zainteresowanie dzieci językiem jako składnikiem dziedzictwa kulturowego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Cele  szczegółowe

 

v    Doskonalenie umiejętności związanych z wymową, ruchem, tańcem, działaniami plastycznymi.

v    Rozwój wyobraźni, fantazji oraz ekspresji artystycznej w różnych dziedzinach sztuki.

v    Poszukiwanie własnych rozwiązań bez naśladownictwa innych.

v    Wdrażanie do odbioru sztuki teatralnej.

v    Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole, negocjowania i odpowiedzialności za efekt końcowy wspólnych poczynań.

v    Radość wspólnego tworzenia.

v    Podnoszenie wiary dziecka we własne możliwości.

v    Rozwijanie umiejętności odbioru dzieła literackiego i innych tekstów kultury.

v    Motywowanie ucznia do poznawania literatury oraz różnych tekstów kultury.

v    Wpływanie poprzez sztukę na obyczaje i kulturę uczniów oraz atmosferę szkolną.

v    Przygotowanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Materiał  nauczania

             

Moją intencją jest uaktywnienie postaw twórczych młodzieży szkolnej. Dobór treści uzależniłam od zainteresowań i potrzeb uczniów, kładąc szczególny nacisk na praktykę pisarską. Połączyłam je w 3 bloki tematyczne:

Ø     Spotkanie z teatrem.

Ø     Zabawa w teatr.

Ø     Praktyka pisarska.

Treści

Formy pracy

I S P O T K A N I E   Z  T E A T R E M

 

1. Przygotowanie do odbioru sztuki teatralnej.

(Zachowanie podczas przedstawienia, przed jego rozpoczęciem i w czasie antraktu.)

2. Obejrzenie przedstawienia teatralnego w teatrze lalki i aktora.

 

 

3. Poznanie życia zakulisowego teatru.

a.        pracownie w teatrze (plastyczna, krawiecka, charakteryzatornia i t p );

b.        pracownicy teatru (reżyser, aktor, scenograf, charakteryzator, inspicjent, scenarzysta);

c.        widownia (balkon, loża, proscenium, kurtyna, garderoba, parawan );

 

 

Pogadanka.

Wykonanie rysunków satyrycznych.

 

Wycieczka do teatru.

Omówienie i analiza sztuki teatralnej.

Próby recenzji.

 

Wizyta w teatrze.

Spotkanie z ludźmi pracującymi w teatrze.

Wywiad.

II Z A B A W A  W  T E A T R

1.      Po wizycie teatru pantomimy.

 

2.      Recytacje utworów poetyckich.

 

 

 

3.      Przygotowanie inscenizacji tekstów literackich.

Ćwiczenie gestu i ruchu scenicznego, ruch i układ rąk i nóg oraz całego ciała;

Naśladownictwo czynności ludzi i zwierząt.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin